Gelezen, gedacht, gehoord...

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door windorgel »

In de huisregels van de Verrassing staat nog altijd dat eerbaar gekleed zijn betekent dat mannen en jongens lange broeken dragen. In hoeverre men dat handhaaft weet ik niet.
Bij Schoolzicht staat dat korte en lange broeken door mannen en jongens gedragen worden (dus niet door vrouwen en meisjes).

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik kan al enkele jaren niet meer naar de kerk, maar ik kan me niet herinneren dat ik ook volwassenen in een korte broek in de kerk heb gezien. Nu spreek ik niet over de oude (in feite niet meer bestaande) synodale Gereformeerde Kerk (PKN) of een kerk als de Open Hof, daar zal het wel geen problemen geven verwacht ik.
In de kerk zie ik dat ook nooit hoor. Daar ging het niet over geloof ik. Ik ken overigens best veel mensen die nooit een korte broek zullen dragen. Vanmorgen in de spiegel zag er ook nog een.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Op school vind ik nog iets anders dan op vakantie. De refodominees die ik herkende droegen een zwarte korte broek. Dat vond ik al bijzonder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Ik weet dat spijkerbroeken (en gezien de historie, terecht) als werelds werden/worden gezien.
Wikipedia schreef: Initially, Strauss' jeans were simply sturdy trousers worn by factory workers, miners, farmers, and cattlemen throughout the North American West. During this period, men's jeans had the fly down the front, whereas women's jeans had the fly down the left side. When Levi Strauss & Co. patented the modern, mass-produced prototype in the year 1873, there were two pockets in the front and one on the back with copper rivets. Later, the jeans were redesigned to today's industry standard of 5 pockets including a little watch pocket and copper rivets.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Op school vind ik nog iets anders dan op vakantie. De refodominees die ik herkende droegen een zwarte korte broek. Dat vond ik al bijzonder.
Ik vind het knap dat u ze dan nog herkende...
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Hoezo dat. Je herkent mensen toch aan hun hoofd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

DDD schreef:Hoezo dat. Je herkent mensen toch aan hun hoofd?
Onze toenmalige dominee bleek eens baantjes te zwemmen vlak naast mij, ik had hem niet herkend. :)
DDD schreef:De refodominees die ik herkende droegen een zwarte korte broek.
Met een witte bloes met korte mouwen erop?
Als hij er maar geen hoogopgetrokken zwarte sportsokken onder droeg. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

DDD schreef:
CvdW schreef:Volgens mij klopt de informatie niet. Bij camping Schoolzicht mag je op zondag met de fiets naar de kerk.
Maar met de fiets naar de kerk is iets anders dan een fietstocht maken, denk ik. Dat laatste is dan waarschijnlijk niet toegestaan. Wat ook al best een vérstrekkende regel is.
Ik denk dat ik 'per ongeluk' zou verdwalen op de terugweg :)
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik kan al enkele jaren niet meer naar de kerk, maar ik kan me niet herinneren dat ik ook volwassenen in een korte broek in de kerk heb gezien. Nu spreek ik niet over de oude (in feite niet meer bestaande) synodale Gereformeerde Kerk (PKN) of een kerk als de Open Hof, daar zal het wel geen problemen geven verwacht ik.
In de kerk zie ik dat ook nooit hoor. Daar ging het niet over geloof ik. Ik ken overigens best veel mensen die nooit een korte broek zullen dragen. Vanmorgen in de spiegel zag er ook nog een.
Ja dan moet je steeds je benen scheren. :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Van wie?
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Van wie?
geintje
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

Ooit ben ik een keer, op vakantie in Canada, als man in korte broek naar de kerk gegaan. Er was toen geen gelegenheid om terug naar het hotel te gaan om iets anders aan te trekken.
Dat vond ik uiterst ongemakkelijk, vooral omdat ik er zelf een enorme hekel aan heb. Dat ongemak werd nog groter toen ik iemand nogal misprijzend naar mijn broek zag kijken. Tegelijk was de inhoud van de dienst daardoor niet anders.
Maar het is niet bepaald mijn stijl, integendeel zelfs.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef:
Mannetje schreef:Van wie?
geintje
Ik vreesde al dat korte broeken op bepaalde parken slechts zijn toegestaan als de benen geschoren zijn.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ik zal u zeggen, mijn vrienden, wat onder ons op een voortreffelijke manier de godzaligheid bevorderen zou, namelijk dit: dat de beschuldiging door de Wet goed onder ogen gezien werd, en dat het geweten dat dan op zichzelf zou toepassen. En ook, dat het ontslagen zijn van de schuld door middel van het Evangelie beter gekend zou worden en het geloof dat ook onverwijld zou aannemen. Neem daarom eens grondig in overweging wat de beschuldiging door de Wet inhoudt, en ga na hoe uw geweten daarop reageert. Maar ook wat de vrijspraak door het Evangelie inhoudt en wat daarop de reactie van het geloof is.

a. De Wet zegt: Mensenkind, u hebt een goddeloos en duivels hart, dat volledig verhard is. U bent niet anders dan één brok zonde; want door de Wet is de kennis van de zonden (Rom.3:20). Hoe reageert daar nu uw geweten op? Stemt het met die beschuldiging van harte in? Hoor dan ook hoe de vrijspraak van het Evangelie luidt: Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen en hun een hart van vlees geven (Ez. 11:19). Wat is nu de reactie van het geloof daarop? Ja, welkom goede belofte, zegt het. Heere! ik vertrouw op Uw Woord, mij geschiede naar Uw Woord (Luk.1:38).

b. De Wet zegt: Man, vrouw, u bent een grote en afschuwelijke zondaar, die naar recht verdiend hebt om in de hel geworpen te worden, en voor eeuwig in het vuur van Gods toorn te branden. Hoe reageert nu uw geweten op deze beschuldiging? Stemt het die toe? En zegt het: Ja, dat is waar? Hoor dan ook de vrijspraak van het Evangelie: Verlos hem, zodat hij in het verderf niet neerdaalt; Ik heb verzoening gevonden (Job 33:24). Wat is nu de reactie van het geloof daarop? Hartelijk welkom, kostbare belofte! Heere, ik omhels Uw belofte en ik hoop op Uw Woord.

Ralph Erskine, in: De zwangere belofte.
Plaats reactie