Gelezen, gedacht, gehoord...

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

DDD schreef: @Mara: Waarom heeft een domineesvrouw taken in de gemeente? De vrouw van de dominee wordt toch niet beroepen?
De predikantsvrouwen die ik heb meegemaakt in onze gemeente, waar alle zonder uitzondering op hun eigen wijze actief in het gemeentewerk. Zoals voorzitster van de vrouwenvereniging, eentje dirigeerde het kinderkoor, ze legden bezoekjes af aan vrouwen en moeders die meer aandacht nodig hadden.
Ik weet ook dat sommige echtgenotes hun man "adviseren", als de man zelf sociaal onhandig is.
En Netty zegt zelf ook in het interview, dat zij eerst helemaal niet blij was dat haar man een roeping in het verre buitenland aanvaardde. Maar ze volgde hem wel en verrichtte daar werkzaamheden.
DDD schreef:Maar goed, wij verschillen van mening over wanneer iemand een goede moeder is. Ik ken heel veel goede moeders die veel van hun kinderen houden maar die niet full-time opvoeden.
Niemand spreekt hier over houden van. Je kunt ontzettend veel van iemand houden en daarom ergens anders gaan wonen. Doordenkertje!
Ook niet of iemand een goede moeder is, dat wordt in dit geval evenmin betwijfelt.
Ik onderstreepte de mening van Roeline:
quote
Ik vind het spreken over aardappels schillen echt buitengewoon neerbuigend. Een slag in het gezicht voor ambitieuze moeders die hun primaire roeping waarnemen in het geestelijk "opkweken" van hun gezin (en eventueel gemeente). Verder legt het artikel mijns inziens zeer de kloof bloot die zich aan het voltrekken is in onze gemeenten.
unquote
DDD schreef:Verder kun je natuurlijk heel goed én een tekst verkeerd begrijpen, én iemand een boeiende persoon vinden;-)
Nee hoor, Roeline en ik kunnen heel goed lezen.
En heb jij kennelijk over deze zin van mijn heen gelezen:
Misschien dat je in een 1 op 1 gesprek haar beter zal begrijpen.
Het is in bepaalde refokringen nu eenmaal niet gebruikelijk om eerlijk over je beleving en gevoelens te praten.


Ik kijk nu eenmaal zo anders naar het moederschap dan de gemiddelde moeder - zeker de moeders van nu - omdat ik 24/7 de zorg voor hen had, vanwege hun kwetsbaarheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

refo schreef:Wat me meer verontrust is dat deze familie zo'n grote rijkdom tentoonspreidt. Je kunt niet tegelijk God dienen en de mammon.
Dus ds. Baan en zijn vrouw dienen God niet? En Abraham, Job en Salomo dan? Geloofshelden met een grote rijkdom.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

keesjanm schreef:Wat een ongelofelijke veroordelingen lees ik hier.
Een prachtig getuigend interview van een betrokken moeder en vrouw, die haar talenten die de Heere ze gegeven heeft in mag zetten voor de verre naasten.
Heerlijk dat er mensen zijn zie zich durven te ontworstelen aan de strakke GG kaders die vooral sociologisch en traditioneel bepaald zijn, maar door velen als een knellend juk ervaren worden.

Of het een vrouw van een dominee is doet helemaal niet ter zake. Haar man heeft een ambt. Dat heeft de vrouw van een predikant niet. En ze geeft duidelijk aan dat ze haar man volgt in zijn roeping.
Ben ik het mee eens. Het is beschamend die veroordelingen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

refo schreef:Wat me meer verontrust is dat deze familie zo'n grote rijkdom tentoonspreidt. Je kunt niet tegelijk God dienen en de mammon.
Zo. Ook weer in een hokje gezet. Geeft het een goed gevoel?

:banghead
(~)
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

@Mara:
Natuurlijk hebben domineesvrouwen hun eigen inspanningen, maar dat is toch geen voorschrift? Als ze met een leraar waren getrouwd, hadden ze mogelijk ook het kinderkoor gedirigeerd.

Als je kinderen hebt, kun je niet zomaar ergens anders gaan wonen, in ieder geval.

Als niemand betwijfelt of mevrouw een goede moeder is, of althans onterecht kritiek zou hebben op anderen, dan begrijp ik het hele gezeur niet. Maar volgens mij was dat wel wat Roeliene suggereerde. Omdat het allemaal ongemotiveerd bleef, is het tamelijk vaag wat ze de ander verwijt, dat moet ik toegeven.

Ik kan in ieder geval zo goed lezen dat je dit punt nu al voor de tweede herhaalt. De eerste keer had ik het toch heus begrepen. Ik vind het niets afdoen van het punt dat jij van een samenvatting van de beleving van de journalist een citaat maakt. Terwijl dat gewoon geen uitspraak is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

Wandelende schreef:
refo schreef:Wat me meer verontrust is dat deze familie zo'n grote rijkdom tentoonspreidt. Je kunt niet tegelijk God dienen en de mammon.
Zo. Ook weer in een hokje gezet. Geeft het een goed gevoel?

:banghead
Heb je de bijbel bij de hand? Of is dat ook een hokjesboek geworden?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

refo schreef:
Wandelende schreef:
refo schreef:Wat me meer verontrust is dat deze familie zo'n grote rijkdom tentoonspreidt. Je kunt niet tegelijk God dienen en de mammon.
Zo. Ook weer in een hokje gezet. Geeft het een goed gevoel?

:banghead
Heb je de bijbel bij de hand? Of is dat ook een hokjesboek geworden?
:bobo
(~)
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

Het zou zomaar kunnen als Abraham in deze tijd had geleeft, dat hij ook zou rondrijden in een Jaguar of een dikke Mercedes. God had hem niet voor niets rijkdom gegeven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Ik weet het nog zo net niet.
Ik ken persoonlijk 1 gezin en een ouder echtpaar die tot een van de miljonairs gerekend mogen worden maar zij rijden geen dure auto, al helemaal geen nieuwe, of hebben dure huizen, meubels, kleding of maken dure tripjes.
Ze zijn eenvoudig en vriendelijk voor zover wij het meemaken hebben ze wel wat extra's over voor de minder bedeelden!


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Maar volgens mij was dat wel wat Roeliene suggereerde. Omdat het allemaal ongemotiveerd bleef, is het tamelijk vaag wat ze de ander verwijt, dat moet ik toegeven.
Zo, beste meneer of mevrouw DDD, ik ga u op uw wenken bedienen. Niet iedereen heeft evenveel tijd als u om online te zijn. Maar oké, ik heb een balletje opgegooid en wil mezelf graag nader verklaren.
DDD schreef: En wat betreft de opvattingen van Roeline: daar kan ik mij werkelijk niets bij voorstellen. Ik vind het echt uitzonderlijk dat iemand een ander al raar vindt vanwege zulke -in mijn ogen volstrekt normale- dingen. Alleen al het feit dat mensen zich aangevallen voelen, is mij vreemd. Laat gewoon iedereen in zijn waarde, in plaats van overal een negatieve kwalificatie aan te verbinden.
U ook dank voor de kwalificaties. Heb eea van u teruggelezen op dit forum om enigszins een beeld te krijgen van wie ik voor me heb. Heb wel gelachen, het is grappig om te zien dat ik geen mening van u mag hebben en dat uw kerkelijke - en refoforumleven voor een aanzienlijk deel lijkt te bestaan bij de gratie van kwalificeren. Uw goed recht.
DDD schreef: Los daarvan vind ik de reactie helemaal niet ingetogen. Door iemand als raar te bestempelen (of het wat aardiger te formuleren, dat iemand bevreemdend overkomt) diskwalificeer je zonder enige motivering. Inmiddels zie ik enige onderbouwing. Maar het is onzin dat het aardiger of ingetogen zou zijn als je iemand veroordeelt zonder de concrete reden daarvoor te noemen.
Met bevreemdend bedoelde ik opvallend en vooral: ik voelde me er persoonlijk niet thuis bij. Bevreemdend, omdat het, voor mij althans, zo'n ander beeld geeft van wat ik zondags hoor (zal er straks meer op ingaan), wat in ons kerkverband wordt uitgedragen en van wat ik lees in de Saambinder. Is dat dan gelijk verkeerd? Nee, want we hebben maar één toetssteen: de Bijbel. Maar ik behoud me het recht voor om het bevreemdend te vinden. Raar is absoluut niet de juiste kwalificatie. Inlegkunde. “Er wordt dan gezegd dat ik (…) moet doen wat normaal is”, zegt mevrouw Baan zelf. Blijkbaar hoort ze vaker deze geluiden. Natuurlijk, zoals ik al eerder zei, hoeven we geen eenheidsworsten te zijn/worden. Je mag er anders in staan (ook op een forum als dit) maar het getuigt niet van fijnzinnigheid om je er niet een beetje maar zó robuust tegen te verzetten.
Roeline schreef:Maar concreet: bij de manier van spreken over de wijze van geloven.. ..voel ik me helemaal niet thuis.
Jeremiah schreef:Zou je dat wat nader kunnen toelichten?
Natuurlijk. Allereerst komt het erg merkwaardig op me over dat ze spreekt over een soort tegenstelling tussen het nest waar ze beiden uitkomen en hoe ze er nu instaan. Dat oorspronkelijke nest is overduidelijk het soort nest wat voorgeleefd wordt binnen het overgrote deel van de Gereformeerde Gemeenten. DDD mag de kat wijs maken dat dat anders is. “Een geloofscultuur met regels”, en: “rollen waarin keuzes het al gauw afleggen tegen verwachtingen.” Of dat nu woorden zijn van de journalist of de letterlijke woorden van mevr. Baan zelf, het is in ieder geval een intonatie waarover ik me verbaas. “Later was ik domineesvrouw en voelde me opnieuw niet lekker bij de opgelegde normen en cultuur. (…) Ik verlangde naar (…) echt geloof. Over kwalificaties gesproken. “Sindsdien (…) voegden vrijheid en vrijmoedigheid zich bij haar gedrevenheid”. Prima. Niets op tegen. “Nu zij en haar man in geloof één zijn, hopen ze juist in eigen kring te kunnen uitdragen wat geloven is”. Mijn rok zakt daarvan af, echt. Is ze zich in haar positie bewust van de verwijten die in deze uitspraken liggen?

Verder, de hele toonzetting… ik wil hier niet over uitweiden omdat het heilig is en ons geen oordeel past. Maar mea culpa, je voelt wel aan dat ik onbewust toch een oordeel voelde opkomen over haar geloofsleven. Dat mag niet en daar vraag ik vergeving om! Ik had in dat licht mijn reactie beter niet kunnen plaatsen omdat ik daar de schijn van verdenking van Gods werk mee heb gewekt. Dat mag nooit en het ligt voor de Heere.
Roeline schreef:Verder legt het artikel mijns inziens zeer de kloof bloot die zich aan het voltrekken is in onze gemeenten. Het kan me niet anders dan met zorg vervullen.
Jeremiah schreef:Zou je dat wat nader kunnen toelichten?
Ja! Als een domineesvrouw (in haar positie!) in een christelijke krant uitspraken doet zoals hierboven waarmee je een bepaald kerkelijk milieu waarin je zelf leeft afkraakt, dan is doet dat de kerk geen goed en het is niet kies.
helma schreef:Hou ook even rekening met de manier waarop het ND dingen verwoordt en de manier waarop journalisten werken. Het zou zomaar iets genuanceerder kunnen zijn dan in het interview is gepubliceerd. Ook weerspiegelt een interview nooit alles wat gezegd is. Als journalist kan je daar nogal 'creatief' mee omgaan. Als je bewust iemands eigen persoonlijkheid naar voren wil halen dan kies je juist die aspecten waar dat uit blijkt.
Eens.
Mara schreef: Wij hebben nog geleerd dat de mooiste taak van een vrouw/moeder/echtgenote is: het dienen. En juist dat is zooooo moeilijk. Want dat is onzichtbaar, lijkt niet op te vallen, totdat het wegvalt!
Hier val ik van harte bij. Met de uitspraak decimeert mevr. Baan het fulltime moederschap op een laatdunkende wijze tot aardappels schillen. Wat een aanfluiting voor full-time moeders want natuurlijk doen die aardappels er he-le-maal niet toe. Aardappels schillen hoeft je hobby niet te zijn en je mag het gerust uitbesteden. Maar fulltime moeder zijn houdt wel wat anders in!
Ambtenaar schreef: Volgens mij moet je het zo interpreteren dat ze niet echt uitdaging zag in het laten reilen en zeilen van een huishouden. En dat kan ik mij goed voorstellen. Veel talenten die je hebt worden niet echt aangesproken als je je activiteiten beperkt tot het huishouden.
Eens, maar dat is toch bij lange na geen goede samenvatting van het full-time moederschap? Wat een vergelijking.
Waarom zou de vrouw van een dominee een taak hebben in de gemeente? Het is toch de baan van haar man, niet van haar.
Dat is puur op de letter gezien zo ja. Niemand mag haar verbieden een baan te hebben, ik zou niet willen en durven. Maar ik weet wel van een Russische voorganger die bevestigd werd in zijn ambt, waarbij zijn vrouw als eerste het ja-woord moest geven. Dat vind ik veelzeggend. Wat ik vooral belangrijk vind in deze is: wat draag je uit naar buiten? Je hebt een voorbeeldpositie. Bij ons worden vanaf de kansel moeders gewaarschuwd niet te werken. Niet omdat ze dat misgund wordt maar omdat er zo'n heel grote en heel belangrijke taak thuis ligt te wachten. Een eeuwigheidstaak. Zielen opkweken. En als je geen kinderen hebt, of de kinderen het huis uit zijn, om toch ook te willen denken aan de zielen van de toevertrouwde gemeente! Het hoort bij de christelijke vrijheid om ieder hier vrij in te laten. Maar als een domineesvrouw, in haar positie, zich zo nadrukkelijk afzet tegen iets waarvan ze weet dat er in haar kerkverband voor gewaarschuwd wordt, dan vind ik dat niet getuigen van fijngevoeligheid.
helma schreef: Dat niet iedereen begrijpt dat ze dat dienen niet in haar eigen gemeente doet snap ik wel; maar dat is geen reden om het te veroordelen.
Eens.
Het mag wel bevreemden. Die vrijheid behoud ik mezelf voor.
keesjanm schreef: Een prachtig getuigend interview (...) Heerlijk dat er mensen zijn zie zich durven te ontworstelen aan de strakke GG kaders die vooral sociologisch en traditioneel bepaald zijn, maar door velen als een knellend juk ervaren worden.
[/quote]
Jij denkt er hetzelfde over als mevr. Baan en dat is je goed recht.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

Roeline, ik begrijp wat je bedoelt. En ben het wel met je eens.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

helma schreef:Roeline, ik begrijp wat je bedoelt. En ben het wel met je eens.
Maar komt dat niet doordat de taal anders is, aangezien het een ND interview is?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roeline »

Moderamen schreef:
helma schreef:Roeline, ik begrijp wat je bedoelt. En ben het wel met je eens.
Maar komt dat niet doordat de taal anders is, aangezien het een ND interview is?
In sommige zinsneden is dat denk ik zeker zo.
Maar ik denk wel een bepaalde intonatie te proeven in het gehele interview, inclusief citaten van mevr. Baan, wat mijn beeld in stand houdt. Als mevr. Baan het niet eens was geweest met de toon van het artikel had ze een rectificatie kunnen sturen. Heb ernaar gezocht maar het niet gevonden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

helma schreef:Roeline, ik begrijp wat je bedoelt. En ben het wel met je eens.
Ik ook.
Een sterke verdediging van je standpunten Roeline!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

Ondanks dat ik de mening van Roeline over de interpretatie van de woorden van mw. Baan niet deel, vind ik het een uitermate sterke uiteenzetting van standpunten. Complimenten daarvoor. Ik lees het interview niet als negatief richting andere moeders en ook niet richting het bredere kerkverband, daarover verschil ik van mening.
(~)
Plaats reactie