Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Delftenaar »

jemateboer schreef:Ik geloof dat elke uitverkorene een tekst uit de Bijbel kan noemen die hem of haar bekeerd heeft.
Je kunt ook in een geleidelijke weg tot God getrokken zijn, zonder een duidelijk bekeringsmoment of Bijbeltekst. De weg van de geleidelijkheid wordt in onze kringen nog wel eens vergeten.
Bijbels voorbeeld hiervan is Timotheus.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

Dia schreef: Probeer maar eens een ontdekkende preek te plaatsen. Dat dat willen we van nature niet horen, ook al zeggen we dat niet hardop. Merk ook maar eens op de reacties die daarop vaak komen.

Mijn ervaring is dat een ontdekkende preek geen probleem is. Het probleem zit hem hier in dat het de gehele tijd over de mens gaat (ik moet dit beleefd hebben en ik moet dat enz.), terwijl Christus ontbreekt.
Het is tweeledig: Van de mens moet alles afgesneden worden, zodat er een volkomen plaats is voor Christus.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12025
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Delftenaar schreef:
jemateboer schreef:Ik geloof dat elke uitverkorene een tekst uit de Bijbel kan noemen die hem of haar bekeerd heeft.
Je kunt ook in een geleidelijke weg tot God getrokken zijn, zonder een duidelijk bekeringsmoment of Bijbeltekst. De weg van de geleidelijkheid wordt in onze kringen nog wel eens vergeten.
Bijbels voorbeeld hiervan is Timotheus.
Als je op de geleidelijke manier getrokken bent, weet je dat overigens ook uit de bijbel.

Dezelve Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. Geleidelijk getrokken of niet, maar je weet het en wel vanuit Gods Woord.
jemateboer
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 mei 2017, 10:14
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door jemateboer »

Delftenaar schreef:
jemateboer schreef:Ik geloof dat elke uitverkorene een tekst uit de Bijbel kan noemen die hem of haar bekeerd heeft.
Je kunt ook in een geleidelijke weg tot God getrokken zijn, zonder een duidelijk bekeringsmoment of Bijbeltekst. De weg van de geleidelijkheid wordt in onze kringen nog wel eens vergeten.
Bijbels voorbeeld hiervan is Timotheus.
Ik bedoel ook niet dat iedereen 'ineens' bekeerd wordt door een tekst wat hij of zij te horen krijgt. Maar bekering gaat door het Woord. Timótheüs had volgens 2 Tim. 3:15 een goede kennis van de Bijbel en hem zal de ene tekst dichter bij zijn ziel hebben gelegen dan een andere tekst. De weg van de geleidelijkheid gaat ook door Gods Woord.
Gebruikersavatar
Menheerse
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mei 2017, 06:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Menheerse »

CvdW schreef:Dia schreef: Probeer maar eens een ontdekkende preek te plaatsen. Dat dat willen we van nature niet horen, ook al zeggen we dat niet hardop. Merk ook maar eens op de reacties die daarop vaak komen.

Mijn ervaring is dat een ontdekkende preek geen probleem is. Het probleem zit hem hier in dat het de gehele tijd over de mens gaat (ik moet dit beleefd hebben en ik moet dat enz.), terwijl Christus ontbreekt.
Het is tweeledig: Van de mens moet alles afgesneden worden, zodat er een volkomen plaats is voor Christus.
Het probleem is volgens mij wel dat mensen die beweren dat we 'dat van nature niet willen horen' eigenlijk altijd gelijk hebben. Het wordt te pas en te onpas op elke bewering geplakt. Vaak in verband met een afsnijdende, ontdekkende prediking. Je blijft dat maar vaak genoeg herhalen en als er dan een reactie op komt dan is het 'zie je wel'.

Terwijl het punt vaak niet is dat mensen het niet willen horen, maar een bepaalde eenzijdigheid in een dergelijke prediking willen benoemen. Het gaat er in de prediking niet om hoeveel 'afsnijding/ontdekking' een mens kan verdragen of een les in zelfkastijding. En eigenlijk beweerd degene die dit steeds stelt dat hijzelf dat schijnbaar wel kan verdragen. Anders zou het toch niet (vooral) anderen worden verweten. En nu begrijp ik Dia best als hij zijn zorg heeft over een eenzijdige prediking. Waarin geen aandacht is voor een doorleefde zondekennis. Maar als we dan als reactie daarop juist alleen de nadruk daarop gaan leggen zijn we net zo verkeerd bezig. Bijbels spreken is spreken met 2 woorden. Zonde en Genade! Een arme zondaar en een rijke Christus!
Een lastig volk
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Delftenaar schreef:
jemateboer schreef:Ik geloof dat elke uitverkorene een tekst uit de Bijbel kan noemen die hem of haar bekeerd heeft.
Je kunt ook in een geleidelijke weg tot God getrokken zijn, zonder een duidelijk bekeringsmoment of Bijbeltekst. De weg van de geleidelijkheid wordt in onze kringen nog wel eens vergeten.
Bijbels voorbeeld hiervan is Timotheus.
Ik vrees soms dat er in onze kringen veelste weinig aandacht en begrip is voor de onderscheiden wegen Gods.
Thomas Watson schreef:Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.

Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.

In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.

De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.
Petrus Immens schreef:Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene wegen Gods kennen.
Bernardus Smytegelt schreef:Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".
Wilhelmus à Brakel schreef:A. Hij onderscheidt een groep mensen die op radicale wijze tot bekering komen, zonder eerst een hele weg van bestrijding en onzekerheid te zijn gegaan. Als voorbeeld noemt hij Zacheüs, de moordenaar aan het kruis en de stokbewaarder te Filippi.

B. Dan noemt hij mensen die op wettische wijze tot bekering komen, met veel verschrikkingen en angsten omtrent de dood en de verdoemenis. Hier geeft hij ook de stokbewaarder als voorbeeld, alsook de drieduizend mannen op de eerste Pinksterdag, die verslagen in het hart uitroepen: ‘Wat zullen we doen, mannenbroeders?’

C. Er zijner die niet met grote verschrikkingen maar op evangelische wijze getrokken zijn, zoals Zacheüs. Levi en Lydia had hij ook kunnen noemen. Brakel verwoordt dit prachtig: ‘De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de Evangelische goederen vervullen zo hun zielen dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar ze worden verslonden door het Evangelie en zij ontvangen Jezus met blijdschap.’

D. Degenen bij wie alles er nogal bedaard aan toegaat. Noch de bediening van de wet, noch de prediking van het evangelie gaat gepaard met grote schokkende ervaringen, maar het voortdurend overdenken ervan wekt het vertrouwen op de Zaligmaker. Ik citeer uit de twaalfde druk van 1733: ‘Sy hebben niet veel smertelijke droefheyt/ ook geen verrukkende blijdtschap: maer een genoegen in/ en soete approbatie (=toestemming) van de Waerheden/ soo ten opsichte van haer elende/ als Saligheyt in Christus/ ende hare aennemige van/ ende verlaten op Christus. Dit zijn doorgaens de bestendigste ende vaste Christenen.’ Volgens de woorden van Hellenbroek tijdens Brakels rouwdienst is Brakel zelf een man die net als Obadja de Heere van jongs af vreest. Blijkbaar schetst hij in de vierde soort van wedergeborenen zijn eigen weg.

E. en slotte beschrijft hij mensen die bekeerd worden met afwisselend droefheid en blijdschap, geloof en ongeloof, strijd en overwinning, vallen en opstaan. Brakel meent dat dit de meest voorkomende soort van gelovigen is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4079
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Maanenschijn »

Wat heb ik altijd veel aan Brakel gehad in zijn eenvoudig, praktisch onderwijs.

Het zou goed zijn om geen bekering langs of meetlat A, meetlat B enz. te leggen. Maar het aan de vrijmacht van de Heere over te laten over de weg hoe iemand tot bekering komt.

De vruchten zullen het uitwijzen, zoals ook de DL leren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

De prediking is geen beschrijving van Christus, de prediking is dé stem van Christus. De prediking is het moment dat Christus Zich aanbiedt aan een verloren zondaar.

Robert M. McCheyne
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Isala »

„Eerst bidden, dan op sociale media plaatsen”

Bij gesprekken over het geloof op sociale media gaan veel christenen zich te buiten aan het oordelen en veroordelen van de ander.
Dat stelde Jürgen Werth, oud-voorzitter van de Duitse Evangelische Alliantie, zaterdag tijdens de jaarlijkse conferentie van deze organisatie in Bad Blankenburg, in de Duitse deelstaat Thüringen.

Werth stelt dat veel gesprekken op sociale media te scherp zijn. „De toon van sommige theologische discussies op sociale media tart elke beschrijving. Dat komt doordat men elkaar niet in de ogen kan kijken.”

Hij vraagt iedereen die op sociale media met de ander in gesprek wil over geloofsvragen, eerst in gebed te gaan, vervolgens de ander lief te hebben en pas daarna te gaan schrijven.

Werth: „Wie eerst bidt, moet zijn gedachten bij God bekendmaken. Wie liefheeft, oordeelt en veroordeelt niet.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/eerst-bi ... -1.1419408
Hora est!
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

De wet is het woord, dat het leven laat zien en tot leven aanspoort. Zij is niet alleen tot de dood gegeven. Dat is weliswaar het voornaamste gebruik en doel van de wet, dat ze de dood openbaart, dat op deze wijze de zonde in haar wezen en omvang ten volle aan het licht komt. Maar de wet openbaart de dood niet zo, als zou zij vreugde aan de dood beleven of als zou zij niets anders zoeken dan onze dood; de wet heeft bij haar vreselijk werk de bedoeling, dat de verschrikte en verootmoedigde mensen alle tot de vreze Gods komen.
Dr. Maarten Luther, verklaring van de Galatenbrief, bij Galaten 3:23.
-
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

https://www.rd.nl/kerk-religie/met-boek ... -1.1421599

Ik zie het als een positieve recensie van een goed, gedegen boek over de NGB.

Wel vind ik het jammer dat, door de insteek van de recensie, het boek gelijk in het licht wordt geplaatst van de verhouding tussen de GG en GGiN. Dat heeft natuurlijk met de keuze van de recensent te maken en is een perspectief dat best ter sprake mag komen.
Toch doe je het boek daarmee m.i. onvoldoende recht. Het is vooral breder van opzet dan deze discussies en theologisch waardevol.
Daarnaast doet het me altijd wat pijn als een overeenkomst wordt benoemd, door de diversiteit in het kerkverband ter sprake te brengen. Die diversiteit is er uiteraard, daar gaat het me niet om. Maar zulk zoeken naar eenheid, door de verschillen binnen het andere kerkverband te benoemen en daarin partij te kiezen, brengt uiteindelijk geen eenheid maar verdere verdeeldheid. Daar moeten we heel voorzichtig mee zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Ik zou het juist jammer vinden als de genoemde thema's (onderscheid tussen beloften en pleiten op de doop) niet genoemd zouden worden in deze recensie. Ds. Roos is terecht erg positief over dit boek en dat is juist samenbindend. Verder heb ik in de topic over de extra mijl een opmerking hierover gemaakt.

Ik juich het dus toe ipv dan ik het betreur. Ik geloof dat het geen afbreuk doet aan de brede thema's die dit boek behandelt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef:Ik zou het juist jammer vinden als de genoemde thema's (onderscheid tussen beloften en pleiten op de doop) niet genoemd zouden worden in deze recensie. Ds. Roos is terecht erg positief over dit boek en dat is juist samenbindend. Verder heb ik in de topic over de extra mijl een opmerking hierover gemaakt.

Ik juich het dus toe ipv dan ik het betreur. Ik geloof dat het geen afbreuk doet aan de brede thema's die dit boek behandelt.
Je schrijft in het andere topic dat je het onverstandig vindt om de flanken bijeen te houden. Interpreteer ik je dan correct? Dan verschillen we daarover sterk van mening.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Goed dat je dit vraagt. Nee, dat moet je anders interpreteren. Ik vind het verstandig om de flanken bij elkaar te houden. Ik vind het onverstandig om dat te doen met een onduidelijke en ingewikkelde constructie.
DDD
Berichten: 28689
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Op dat punt ben ik het dan toch eens. Je kunt beter verschillen van mening erkennen, dan de leer zodanig verbijzonderen dat nauwelijks een zelfstandig denkend theoloog zich daar geheel in kan vinden. De drie formulieren van eenheid zouden voldoende moeten zijn.
Plaats reactie