Gelezen, gedacht, gehoord...

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

Luther schreef: - het feit dat dit niet in de krant hoort, maar op de kerkenraadstafel.
In principe is iedereen toch vrij om een opiniestuk te schrijven? Volgens mij - afgaande op de gemeente waar de schrijver zelf vandaan komt - is het artikel niet zo zeer gericht op zijn eigen gemeente. Dan kan het ook niet op een kerkenraadstafel belanden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

JCRyle schreef:[1] Inderdaad is de waardering van de toon subjectief. Al snap ik niet dat je met de toon problemen kunt hebben, aangezien het weloverwogen geschreven is. Maar dat is mijn visie.
Ik lees veel frustratie en heb het vermoeden dat hij met deze boodschap al een aantal keren zijn hoofd gestoten heeft. Het is niet goed om dit via de krant te doen.
JCRyle schreef:[2] Als het alleen de plaatselijke gemeente betrof, dan had het niet in het RD hoeven te komen. Dus juist de algemeenheid van het artikel is positief, aangezien het een algemeen opiniestuk is. Het heeft niet alleen betrekking op de thuisgemeente van de schrijver, maar het is een fenomeen dat breder voorkomt. Dus ook daarin kan je probleem niet volgen.
Jij zegt dat het probleem zich breder voordoet. Dat zal ongetwijfeld. Maar alleen al het feit dat er hier meerderen zijn die het niet herkennen, moet toch al wantrouwend maken. Het betreft kennelijk een specifiek probleem dat niet via het RD gespeeld moet worden. Even concreet: het zal in verschillende GG's spelen, in OGG en GGiN, in een enkele HHK en CGK, maar kerkelijk Nederland is veel groter en breder. Komt nog bij dat zelfs in gemeenten waar kerkenraadsleden lang dienen, het probleem helemaal niet hoeft te bestaan. Ook daar kan ik verschillende voorbeelden van noemen.
JCRyle schreef:[3] Als het alleen de gemeente van de schrijver betrof, dan was ik het met je eens. Dat is niet zo, dus ook hierin kan ik je niet volgen. En al helemaal niet wat betreft de kerkenraadstafel. Juist het bespreken van dergelijke problematiek in de openbaarheid is aan bevolen, aangezien het een breder fenomeen is. En daarnaast het een manier van denken betreft in kerkenraden, waarin een verandering moet plaatsvinden.
Via een opinie-artikel is nog nooit één kerkelijke vergadering van standpunt veranderd.
JCRyle schreef:Ik zie Hak niet pleiten voor een kerkenraad met alleen (jonge) nieuwelingen, maar een mix van ervaring en vernieuwing. En juist die mix is voor de toekomst van de kerk van essentieel belang. Juist ervaren ambtsdragers kunnen voor jonge en nieuwe ambtsdragers veel betekenen met betrekking tot het groeien in het ambt.
Eens, maar ik heb het tegendeel ook niet beweerd. Vernieuwing en verjonging komt er automatisch. Altijd treden er weer broeders terug en moeten nieuwe gekozen worden. Hooguit is in de ene gemeente het tempo van vernieuwing hoger dan in de andere. Bovendien zie ik in gemeenten met een automatisch systeem van aftreden ook snellere verschuivingen plaatsvinden qua identiteit van de gemeente. Geef mij dan maar oudere broeders die koersvast zijn.
JCRyle schreef:Daarnaast heb ik wel een vraag of de redenen waarom kerkenraden menen geen geschikte kandidaten te stellen. Heeft dat te maken met karakters, capaciteiten (en welke heb je dan nodig?) of met geestelijk leven? Als het betrekking heeft op het laatste, namelijk het geestelijk leven van Avondmaalsgangers, dan is er mijn inziens een nog veel groter probleem.
Daar noem je inderdaad een terecht punt, dat her en der speelt. Maar dat los je niet op door een emotioneel RD-artikel. Dat vraagt een complete cultuurverandering; die komt er vanzelf als de generaties wisselen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

Moderamen schreef:
Luther schreef: - het feit dat dit niet in de krant hoort, maar op de kerkenraadstafel.
In principe is iedereen toch vrij om een opiniestuk te schrijven? Volgens mij - afgaande op de gemeente waar de schrijver zelf vandaan komt - is het artikel niet zo zeer gericht op zijn eigen gemeente. Dan kan het ook niet op een kerkenraadstafel belanden.
Het is van tweeën één:
- of het is een algemeen artikel dat niets te maken heeft met de plaatselijke situatie in de GG Krimpen aan den IJssel. In dat geval vraag ik mij af: waarop baseert de auteur zijn waarnemingen? Het is echt een context in bepaalde GG's en hier en daar wat gemeenten daarbuiten. I
- of het komt voort uit frustraties over de situatie in Krimpen aan den IJssel; in dat geval hoort het niet in de krant, maar op de kerkenraadstafel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Moderamen »

Luther schreef:Het is van tweeën één:
- of het is een algemeen artikel dat niets te maken heeft met de plaatselijke situatie in de GG Krimpen aan den IJssel. In dat geval vraag ik mij af: waarop baseert de auteur zijn waarnemingen? Het is echt een context in bepaalde GG's en hier en daar wat gemeenten daarbuiten. I
- of het komt voort uit frustraties over de situatie in Krimpen aan den IJssel; in dat geval hoort het niet in de krant, maar op de kerkenraadstafel.
Betreffende je eerste gedachtenstreepje: je had dus liever een duidelijkere afbakening van kerken gezien. Maar: er wordt toch ook niet beweerd dat het stuk gericht is aan geheel kerkelijk Nederland? De doelgroep lijkt me wel duidelijk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Jeschurun schreef:Problematiek die Hak aan de kaak stelt speelt gewoon volop in de gergem. Zijn punten van diversiteit en slechts meeleven wanneer je doodziek bent, zou ik willen onderstrepen.
Kijk bij het beoordelen van dit opinieartikel even verder dan wat emotie en een misschien niet zo sterk voorbeeld.
Verder zou ik willen toevoegen het kandideren binnen bepaalde families. Geldt ook voor attesteren naar en aannemen door curatorium.
Ja en niet alleen bij de Ger gem.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

De satan noemt datgene vrijpostigheid wat Christus nodiging tot uw plicht maakt.

John Flavel (1627 – 1691)
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeschurun »

Luther schreef:Het is van tweeën één:
- of het is een algemeen artikel dat niets te maken heeft met de plaatselijke situatie in de GG Krimpen aan den IJssel. In dat geval vraag ik mij af: waarop baseert de auteur zijn waarnemingen? Het is echt een context in bepaalde GG's en hier en daar wat gemeenten daarbuiten. I
- of het komt voort uit frustraties over de situatie in Krimpen aan den IJssel; in dat geval hoort het niet in de krant, maar op de kerkenraadstafel.
Pardon? Ook wel eens gehoord van een mix, of het grijze gebied. Je kunt het hele leven (en dus ook niet elke situatie achter een opinieartikel) op deze manier rubriceren hoor! De werkelijkheid is veel complexer. Dit etikettenplakken doet natuurlijk veel mensen geen recht, en zorgt voor een vreemde discussie.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Wandelende »

De zorgen van dhr. Hak herken ik niet in de GG waar ik lid van ben. Persoonlijk ben ik van mening dat een kerkenraad een afspiegeling dient te zijn van de gemeente. Het is naar mijn mening goed als een kerkenraad bestaat uit verschillende leden van verschillende generaties. Maar blind staren op een leeftijd is niet juist, want leeftijd zegt daarin niet alles. Het gaat ook om empathie richting de verschillende leeftijdscategorieën in de gemeente. Ambtsdragers die al op leeftijd zijn hebben levenservaring die bijzonder waardevol kan zijn in de sturing van de kerkenraad en de gemeente. Tegelijkertijd is het belangrijk dat er een aanvulling is vanuit meerdere generaties, om zo een stuk herkenbaarheid en draagvlak te creëren.

Het gaat om ambtsdragers die in afhankelijkheid en oprechtheid hun taak in het Koninkrijk van God ter harte nemen. Wanneer die dienende houding aanwezig is en hart en geest met liefde spreekt en luistert, dan is een gemeente daar zeer goed mee af. Ongeacht de leeftijd.
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:[1] Inderdaad is de waardering van de toon subjectief. Al snap ik niet dat je met de toon problemen kunt hebben, aangezien het weloverwogen geschreven is. Maar dat is mijn visie.
Ik lees veel frustratie en heb het vermoeden dat hij met deze boodschap al een aantal keren zijn hoofd gestoten heeft. Het is niet goed om dit via de krant te doen.
Nogmaals: Mijn inziens ga je teveel uit van de 'mogelijke' emotie en frustratie, want zo doet je het artikel echt geen recht. Als het persoonlijke frustratie zou zijn, dan ben ik het eens dat dit niet in de krant hoort. Maar dit is hier geloof ik niet aan de orde.
Luther schreef:
JCRyle schreef:[2] Als het alleen de plaatselijke gemeente betrof, dan had het niet in het RD hoeven te komen. Dus juist de algemeenheid van het artikel is positief, aangezien het een algemeen opiniestuk is. Het heeft niet alleen betrekking op de thuisgemeente van de schrijver, maar het is een fenomeen dat breder voorkomt. Dus ook daarin kan je probleem niet volgen.
Jij zegt dat het probleem zich breder voordoet. Dat zal ongetwijfeld. Maar alleen al het feit dat er hier meerderen zijn die het niet herkennen, moet toch al wantrouwend maken. Het betreft kennelijk een specifiek probleem dat niet via het RD gespeeld moet worden. Even concreet: het zal in verschillende GG's spelen, in OGG en GGiN, in een enkele HHK en CGK, maar kerkelijk Nederland is veel groter en breder. Komt nog bij dat zelfs in gemeenten waar kerkenraadsleden lang dienen, het probleem helemaal niet hoeft te bestaan. Ook daar kan ik verschillende voorbeelden van noemen.
Je zou ook andersom kunnen denken wellicht!? Juist omdat meerdere mensen het bevestigen dit breder in kerkelijk Nederland waar te nemen, dan zou misschien een kop-spijker-status het artikel recht doen? Mij is bekend dat kerkelijk Nederland breed is. En daar zullen gemeenten zijn waar dit niet aan de orde is, maar er is juist ook een substantieel deel van de gemeenten waar dit wel speelt. En al zal dat een minderheid in de kerk wezen, dan nog is het een onderwerp dat zorg geeft. Een zorg die breder gaat dan alleen de plaatselijke gemeente. Wat betreft je laatste punt. Zeker die gemeenten zijn er of lijken er te zijn. En van die laatste kan ik net zo goed voorbeelden geven. Waar het ogenschijnlijk goed loopt met lange ambtstermijnen, maar waar de gemeente zelf niet tevreden is. Want je kan zeggen dat moet zichzelf op kunnen lossen, maar dan doorzie je het probleem niet.
Luther schreef:
JCRyle schreef:[3] Als het alleen de gemeente van de schrijver betrof, dan was ik het met je eens. Dat is niet zo, dus ook hierin kan ik je niet volgen. En al helemaal niet wat betreft de kerkenraadstafel. Juist het bespreken van dergelijke problematiek in de openbaarheid is aan bevolen, aangezien het een breder fenomeen is. En daarnaast het een manier van denken betreft in kerkenraden, waarin een verandering moet plaatsvinden.
Via een opinie-artikel is nog nooit één kerkelijke vergadering van standpunt veranderd.
Omdat ze niet willen luisteren? Standpunt veranderen is nog daar aan toe, maar het kan wel een zekere bezinning op gang brengen. Dat gebeurt niet als het nooit in het openbaar benoemd mag worden.
Luther schreef:
JCRyle schreef:Ik zie Hak niet pleiten voor een kerkenraad met alleen (jonge) nieuwelingen, maar een mix van ervaring en vernieuwing. En juist die mix is voor de toekomst van de kerk van essentieel belang. Juist ervaren ambtsdragers kunnen voor jonge en nieuwe ambtsdragers veel betekenen met betrekking tot het groeien in het ambt.
Eens, maar ik heb het tegendeel ook niet beweerd. Vernieuwing en verjonging komt er automatisch. Altijd treden er weer broeders terug en moeten nieuwe gekozen worden. Hooguit is in de ene gemeente het tempo van vernieuwing hoger dan in de andere. Bovendien zie ik in gemeenten met een automatisch systeem van aftreden ook snellere verschuivingen plaatsvinden qua identiteit van de gemeente. Geef mij dan maar oudere broeders die koersvast zijn.
Dat is dus nog maar de vraag dat vernieuwing automatisch komt. Er zijn genoeg gemeenten waar ze de kerkenraadsvacature niet meer vervullen kunnen (na aftreden of overlijden) door het gebrek aan geschikte kandidaten. En of oudere broeders koersvast zijn. Ja, daarom is een mix belangrijk. Zo kunnen de oudere broeders hun ervaring en kennis delen met de jongere generatie. Daarmee wordt de koers van de gemeente (meestal) bewaard. Aan de andere kant kan er ook een zekere verstarring plaatsvinden bij langere ambtstermijnen. Die kant moet je ook onder ogen durven zien.
Luther schreef:
JCRyle schreef:Daarnaast heb ik wel een vraag of de redenen waarom kerkenraden menen geen geschikte kandidaten te stellen. Heeft dat te maken met karakters, capaciteiten (en welke heb je dan nodig?) of met geestelijk leven? Als het betrekking heeft op het laatste, namelijk het geestelijk leven van Avondmaalsgangers, dan is er mijn inziens een nog veel groter probleem.
Daar noem je inderdaad een terecht punt, dat her en der speelt. Maar dat los je niet op door een emotioneel RD-artikel. Dat vraagt een complete cultuurverandering; die komt er vanzelf als de generaties wisselen.
Deze vraag stelde ik los van het RD-artikel. Maar of die cultuurverandering vanzelf komt? Nee.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Sjonge, wanneer ik met zoveel bezwaren lid in een bepaalde kerk zou zijn, was ik allang op zoek gegaan naar wat '' beters''. Het gaat me nog niet eens zozeer om het artikel zelf maar meer om verschillende reacties.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Volgens mij is de DKO vrij duidelijk over ambtstermijnen. We kunnen constateren dat in veel gemeentes in orthodox Nederland de ambtstermijnen niet volgens de kerkorde zijn.

Het lijkt wel of er naar believen wordt geput uit de DKO. Of je hanteert de DKO consequent, of je doet dat niet. Maar gebruik dan de DKO ook niet om je in andere gevallen op te beroepen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

pierre27 schreef:Sjonge, wanneer ik met zoveel bezwaren lid in een bepaalde kerk zou zijn, was ik allang op zoek gegaan naar wat '' beters''. Het gaat me nog niet eens zozeer om het artikel zelf maar meer om verschillende reacties.
Welke bezwaren zie je dan langskomen hier? Volgens mij valt dat reuze mee. Daargelaten dat bepaalde bezwaren geen grond zijn om een andere gemeente te zoeken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
pierre27 schreef:Sjonge, wanneer ik met zoveel bezwaren lid in een bepaalde kerk zou zijn, was ik allang op zoek gegaan naar wat '' beters''. Het gaat me nog niet eens zozeer om het artikel zelf maar meer om verschillende reacties.
Welke bezwaren zie je dan langskomen hier? Volgens mij valt dat reuze mee. Daargelaten dat bepaalde bezwaren geen grond zijn om een andere gemeente te zoeken.
Volgens mij is dit cynisch bedoeld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:Sjonge, wanneer ik met zoveel bezwaren lid in een bepaalde kerk zou zijn, was ik allang op zoek gegaan naar wat '' beters''. Het gaat me nog niet eens zozeer om het artikel zelf maar meer om verschillende reacties.
Dat laat dan helaas zien dat je heel werelds denkt. Want wij kiezen onze gemeente niet zelf, maar God plaatst ons daarin.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Volgens mij is de DKO vrij duidelijk over ambtstermijnen. We kunnen constateren dat in veel gemeentes in orthodox Nederland de ambtstermijnen niet volgens de kerkorde zijn.

Het lijkt wel of er naar believen wordt geput uit de DKO. Of je hanteert de DKO consequent, of je doet dat niet. Maar gebruik dan de DKO ook niet om je in andere gevallen op te beroepen.
Dan wordt er gezegd dat het gewoonterecht is om af te wijken van de DKO. En dat wordt opgeschreven. Zo kan de fictie van het vasthouden aan het oude in stand blijven.
Plaats reactie