Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Ik heb tientallen jaren geleden eens een kind van God horen zeggen:
De protestantse kerken vallen als een rijpe appel in de schoot van Rome.
Zou daar iets van waar kunnen zijn? Of was het een zwartkijker?
Volgens mij gaat de discussie hierover.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Ik heb tientallen jaren geleden eens een kind van God horen zeggen:
De protestantse kerken vallen als een rijpe appel in de schoot van Rome.
Zou daar iets van waar kunnen zijn? Of was het een zwartkijker?
Volgens mij gaat de discussie hierover.
Ik bedoelde dat dit al tientallen jaren geleden is, zelfs ver voordat Samen-op-weg tot stand kwam. Dan zien we toch wel een snelle ontwikkeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Vanaf 1961 tot heden is best lang, namelijk 56 jaar en dan zijn ze nog niets eens rooms.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Vanaf 1961 tot heden is best lang, namelijk 56 jaar en dan zijn ze nog niets eens rooms.
Er zit een paap in mijn hart (Luther)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Vanaf 1961 tot heden is best lang, namelijk 56 jaar en dan zijn ze nog niets eens rooms.
En er is ook nog niet een protestantse kerk die van plan is RKK te worden. Ik vraag me af of dit soort 'profetie' ook niet in strijd is met het Sola Scriptura.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:En er is ook nog niet een protestantse kerk die van plan is RKK te worden. Ik vraag me af of dit soort 'profetie' ook niet in strijd is met het Sola Scriptura.
Je hoeft niet persé te profeteren. Kennis van de kerkgeschiedenis en van de huidige tijd is genoeg om bepaalde trends te duiden en een gevolgtrekking te maken. Zo heb je bijvoorbeeld in de negentiende eeuw in engeland een grote beweging gehad die vanuit de anglicaanse kerk terug naar Rome is gegaan. Dezelfde argumentatie van toen doet ook nu weer opgeld.
Ook de nadruk op hoogkerkelijke ritualisme onder de protestanten is een aanwijzing dat de grenzen met Rome wegvallen.

Je opmerking over het Sola Scriptura begrijp ik in dezen niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:En er is ook nog niet een protestantse kerk die van plan is RKK te worden. Ik vraag me af of dit soort 'profetie' ook niet in strijd is met het Sola Scriptura.
Je hoeft niet persé te profeteren. Kennis van de kerkgeschiedenis en van de huidige tijd is genoeg om bepaalde trends te duiden en een gevolgtrekking te maken. Zo heb je bijvoorbeeld in de negentiende eeuw in engeland een grote beweging gehad die vanuit de anglicaanse kerk terug naar Rome is gegaan. Dezelfde argumentatie van toen doet ook nu weer opgeld.
Ook de nadruk op hoogkerkelijke ritualisme onder de protestanten is een aanwijzing dat de grenzen met Rome wegvallen.

Je opmerking over het Sola Scriptura begrijp ik in dezen niet.
Met die opmerking bedoel ik dat er veel waarde wordt gehecht aan voorspellingen van Gods volk. Dat zijn zaken die een eigen leven gaan leiden naast, of soms zelf boven de Schrift. Ik ben daar erg huiverig voor en houdt me daarom maar vast aan de Schrift.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: Je hoeft niet persé te profeteren. Kennis van de kerkgeschiedenis en van de huidige tijd is genoeg om bepaalde trends te duiden en een gevolgtrekking te maken. Zo heb je bijvoorbeeld in de negentiende eeuw in engeland een grote beweging gehad die vanuit de anglicaanse kerk terug naar Rome is gegaan. Dezelfde argumentatie van toen doet ook nu weer opgeld.
Ook de nadruk op hoogkerkelijke ritualisme onder de protestanten is een aanwijzing dat de grenzen met Rome wegvallen.
Het is wel kort door de bocht om de Oxford Movement af te doen als een "terug naar Rome". Hoogkerkelijkheid hoeft niet te betekenen dat we alle verworvenheden van Reformatie loslaten. je zou het ook kunnen zien als het redden van het kind dat met het badwater was weggegooid.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: Het is wel kort door de bocht om de Oxford Movement af te doen als een "terug naar Rome". Hoogkerkelijkheid hoeft niet te betekenen dat we alle verworvenheden van Reformatie loslaten. je zou het ook kunnen zien als het redden van het kind dat met het badwater was weggegooid.
Volgens mij is de laatste zin precies het element waarom ik zeg dat het een beweging in de richting van Rome is. Ik heb het niet over loslaten, maar over een beweging. En met die beweging kwam Newman in de RK uit. Overigens lees ik dat de evangelicals in 1836 waarschuwden dat de weg naar Rome zou leiden en dat vond dus voor hem dus ook daadwerkelijk plaats in 1845. (Over de Oxford Movement ben ik verder niet bevoegd te schrijven, omdat ik er nauwelijks iets meer van weet dan dat bisschop Ryle als evangelical onderdeel uitmaakte van de oppositie).

Overigens ben ik niet van mening dat het spelen van orgelliteratuur in de eredienst per definitie zou moeten uitkomen in Rome. (Zolang er geen stabat mater wordt uitgevoerd).
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

Het blijft in dit topic nu opvallend stil....
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
Het blijft in dit topic nu opvallend stil....
Het is natuurlijk ook vrij lastig om de hooggeleerde heer prof. dr. Johannes van Oort, kenner der patristiek, met amateurargumentjes te weerleggen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:
Het blijft in dit topic nu opvallend stil....
Het is natuurlijk ook vrij lastig om de hooggeleerde heer prof. dr. Johannes van Oort, kenner der patristiek, met amateurargumentjes te weerleggen.
Het oude geoefende volk was niet geleerd (in aardse dingen dan) dus die waren makkelijker te weerleggen?
Dat is niet nieuw: we lezen ook van een arme wijze man niet werd gewaardeerd, maar in zijn eenvoud wel de stad bevrijdde...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
Ditbenik schreef:
Het blijft in dit topic nu opvallend stil....
Het is natuurlijk ook vrij lastig om de hooggeleerde heer prof. dr. Johannes van Oort, kenner der patristiek, met amateurargumentjes te weerleggen.
Het oude geoefende volk was niet geleerd (in aardse dingen dan) dus die waren makkelijker te weerleggen?
Dat is niet nieuw: we lezen ook van een arme wijze man niet werd gewaardeerd, maar in zijn eenvoud wel de stad bevrijdde...
Ik ben ook maar een ongeletterde, maar vind dit ook wel erg rooms overkomen.
https://www.rd.nl/opinie/theologenblog- ... -1.1451075
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: Het oude geoefende volk was niet geleerd (in aardse dingen dan) dus die waren makkelijker te weerleggen?
Dat is niet nieuw: we lezen ook van een arme wijze man niet werd gewaardeerd, maar in zijn eenvoud wel de stad bevrijdde...
Ik heb geen idee wat de achtergrond van je opmerking is, maar het komt toch zeer regelmatig voor dat ik hoor dat het geoefende volk ernstig uit het spoor van Gods Woord is geraakt. Dus ja, dat is makkelijker te weerleggen.

In dit specifieke geval, je zult toch kennis moeten hebben van de geschiedenis van de Vroege Kerk, om een foute uitspraak met inachtneming van de academische spelregels te kunnen weerleggen.
Plaats reactie