Gelezen, gedacht, gehoord...

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrien »

ebenhaezer schreef:
mirjam schreef:Even om uit te leggen, zelf hoor ik vooral preken uit de linkerkant van de HHK, maar daar hoor ik deze dingen niet zo. Wel de genade van God, maar niet soevereine genade. Noodzaak van wedergeboorte wordt weleens genoemd, maar verder niet. Geloof is toch veel belangrijker? Dat wij het doen?
Dit is nieuw voor mij
Voor mij ook! Welke dominees betreft dit dan en luister ik misschien niet goed?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

DDD schreef:
helma schreef:
DDD schreef:De Bijbel spreekt overigens wel over oogappels.

Als ik moest kiezen, had ik liever een oogappel dan een parel.
Als het over oogappel gaat,gaat het over een specifieke groep.
We zijn wel kostbaar. Maar niet om iets uit onszelf. We zijn klei in de hand van de Pottenbakker.
Het lijkt mij dat dit ook geldt voor de parels. Alleen kinderen van God zijn een parel in Gods hand. Maar dat was toch niet het punt?

Niemand beweert toch dat God mensen genadig is om eigen verdienste? Of mis ik nu iets? De discussie gaat er hooguit over of je zoiets mee moet geven aan kinderen.
Het ging erom dat er lang niet overal meer wordt uitgegaan van de verdorvenheid van de mens. Ik denk dat een van de oorzaken is dat we zo'n positief mensbeeld voorgeschoteld krijgen. Als je een parel bent, kostbaar, je mag er zijn zoals je bent en noem maar op, dan is er ook niet echt plaats voor een Zaligmaker. Want als jezelf zó goed bent, waarom heb je dan genade nodig? Dan wordt de preek meer een psychologisch opbouwpraatje.
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door mirjam »

Ds. Van Binsbergen en ds. Vd Brink. Die hebben een duidelijke preken. We moeten niet passief afwachten. Wij moeten het doen.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

mirjam schreef:Ds. Van Binsbergen en ds. Vd Brink. Die hebben een duidelijke preken. We moeten niet passief afwachten. Wij moeten het doen.
Echt? Wie zal het kunnen?
-
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

mirjam schreef:Ds. Van Binsbergen en ds. Vd Brink. Die hebben een duidelijke preken. We moeten niet passief afwachten. Wij moeten het doen.
Gelukkig hoef ik het niet te doen!
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door mirjam »

Dus je blijft passief. Wij moeten geloven en het doen.
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door mirjam »

Er staat toch: Bekeer u en geloof!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Er is een subtiel onderscheid tussen verantwoordelijk stellen en zelf doen.
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door mirjam »

Gelukkig ken ik heel veel mensen die niet zo ingewikkeld denken. De preken van deze dominees zijn niet zo moeilijk. Wij moeten het doen
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

mirjam schreef:Ds. Van Binsbergen en ds. Vd Brink. Die hebben een duidelijke preken. We moeten niet passief afwachten. Wij moeten het doen.

Lees deze antwoorden eens

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/255 ... -besluit-/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/255 ... esluit-2-/

Dan kun je zien dat ds v d Brink wel degelijk uitgaat van een eenzijdig Godswerk, van eeuwigheid af.

laatste citaat:
Als je de wil van het besluit uit de Bijbel weghaalt, houd je een God over die ons goede adviezen en aansporingen geeft, maar uiteindelijk niets anders kan doen dan toekijken hoe mensen reageren op zijn genade, en die het moet laten gebeuren als zij het afwijzen. Dat is echter beslist niet de taal van de Schrift. Zelfs het ongeloof en de weerstand van mensen overvalt God niet, maar heeft op een diepe, goddelijke wijze een plaats in zijn plan. Zie Rom. 9-11.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door mirjam »

Dat heb ik nog nooit gehoord in zijn preken. Meer theoretische kwestie, denk ik. Zo preekt ds. Vd Brink niet.
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ebenhaezer »

mirjam schreef:Ds. Van Binsbergen en ds. Vd Brink. Die hebben een duidelijke preken. We moeten niet passief afwachten. Wij moeten het doen.
ik geloof er geen bal van dat deze predikanten het op de manier brengen zoals je verwoord.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

mirjam schreef:... Meer theoretische kwestie, denk ik...
Weet wat je zegt...
-
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door mirjam »

Luister zelf!
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Hendrien »

mirjam schreef:Ds. Van Binsbergen en ds. Vd Brink. Die hebben een duidelijke preken. We moeten niet passief afwachten. Wij moeten het doen.
Ds. VD Brink ken ik niet zo goed, maar Ds. Van Binsbergen wel. Maar ik hoor dat echt niet in z'n preken! Maar wel: "Bekeert u en gelooft het evangelie". Zo heeft de Heere Jezus het Zelf gezegd en Zijn dienaren mogen en moeten dit ook zo verwoorden!
Plaats reactie