Gelezen, gedacht, gehoord...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
-DIA- schreef:
Germanicus schreef:
-DIA- schreef:Ik had er een doel mee, door alleen de bron: DE WAARHEIDSVRIEND te noemen. Hierdoor is ook heel duidelijk te merken hoe de leer in de Vaderlandse Kerk verschuift.
Verschuift er in die vaderlandse kerk ook wel eens iets ten goede, in jouw ogen?
Ik acht u capabel genoeg om dit zelf te onderzoeken.
Laat ik toch zeggen wat ik waarneem, een verschuiving, naar meer oppervlakkigheid.
Waarom stelt u die vraag?
Ik vroeg jóúw mening.
Ik stel de vraag omdat ik je door de beugel genomen alleen maar negatieve ontwikkelingen hoor benoemen.
Sorry, mijn excuses, ik had uw opmerking niet gezien.
U vroeg mijn mening. Een mening... dat is nogal wat...
Ik zie helaas ook weinig positieve ontwikkelingen.
Daar kan ik weinig aan veranderen.
Nogmaals mijn excuses dat ik dit uw berichtje niet had gezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:Sorry, mijn excuses, ik had uw opmerking niet gezien.
U vroeg mijn mening. Een mening... dat is nogal wat...
Ik zie helaas ook weinig positieve ontwikkelingen.
Daar kan ik weinig aan veranderen.
Nogmaals mijn excuses dat ik dit uw berichtje niet had gezien.
Geen probleem.
Je manier van kijken naar de kerk anno 2017 is nogal negatief en zelfs defaitistisch, daarom was ik benieuwd naar ontwikkelingen die je wèl positief duidt. Constateren dat het vroeger allemaal beter was (dat zul je niet zo zeggen, maar tussen de regels door doe je dat toch), is niet helemaal eerlijk en ook niet helemaal terecht.

En ja, ook ik maak me zorgen om de kerk(en) in Nederland, niet in het minst om 'mijn eigen' kerk en gemeente. Maar lees het boekje De slag om het hart (Herman Paul) en die oppervlakkigheid en die secularisatie van ons denken komen akelig dichtbij. En last but not least: God gaat door! Ondanks onze vervlakking, gebrokenheid en lauwheid heen, breidt Hij Zijn Koninkrijk uit.
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
-DIA- schreef:Sorry, mijn excuses, ik had uw opmerking niet gezien.
U vroeg mijn mening. Een mening... dat is nogal wat...
Ik zie helaas ook weinig positieve ontwikkelingen.
Daar kan ik weinig aan veranderen.
Nogmaals mijn excuses dat ik dit uw berichtje niet had gezien.
Geen probleem.
Je manier van kijken naar de kerk anno 2017 is nogal negatief en zelfs defaitistisch, daarom was ik benieuwd naar ontwikkelingen die je wèl positief duidt. Constateren dat het vroeger allemaal beter was (dat zul je niet zo zeggen, maar tussen de regels door doe je dat toch), is niet helemaal eerlijk en ook niet helemaal terecht.

En ja, ook ik maak me zorgen om de kerk(en) in Nederland, niet in het minst om 'mijn eigen' kerk en gemeente. Maar lees het boekje De slag om het hart (Herman Paul) en die oppervlakkigheid en die secularisatie van ons denken komen akelig dichtbij. En last but not least: God gaat door! Ondanks onze vervlakking, gebrokenheid en lauwheid heen, breidt Hij Zijn Koninkrijk uit.
Ik zou het niet defaitistisch willen noemen. Het is meer de realiteit onder ogen zien.
We zijn dan ook beslist niet pessimistisch als het om de Kerk gaat.
Als het over de toestand van de kerken gaat, ligt dat anders.
Ds. A. Vergunst drukte eens uit als het om de toestand in de kerken gaat:
Quis non fleret? (Wie zou niet wenen?)
Maar wellicht was wijlen ds. Vergunst dan ook wel defaitistisch?
Helaas is het vaak dat ieder voor zijn eigen kerkje strijdt, en verder ziet men vaak niet.
We zijn verre van kerkistisch, we kijken heel makkelijk over kerkmuren heen als het
om de waarheid gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:We zijn dan ook beslist niet pessimistisch als het om de Kerk gaat.
Goed om te horen. Al moet ik eerlijk zeggen dat je postings soms anders doen vermoeden.
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
-DIA- schreef:We zijn dan ook beslist niet pessimistisch als het om de Kerk gaat.
Goed om te horen. Al moet ik eerlijk zeggen dat je postings soms anders doen vermoeden.
Ik maak onderscheid tussen de Kerk en de kerk, begrijpt u? Wat de eerste betreft kan het niet mis gaan.
Wat de tweede betreft, daar hebben wij een grote puinhoop van gemaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Dan pak ik de gehele geschiedenis van het volk Israël dat Egypte uitging. Of de geschiedenis van de verloren zoon in z'n geheel of de geschiedenis van de vurige lang in de woestijn in z'n geheel. In mijn ogen verandert er niets.
Graag zie ik uw voorbeeld (of gehele hoofdstuk) uit de Bijbel.
Probeer eens te luisteren hoe ds. Schipaanboord over Jozef preekte:
https://www.youtube.com/watch?v=0W2jcu5I7eo
Ik heb de preek beluisterd. Jozef werkzaam met de belofte.
We zijn het samen ( denk ik) eens dat een mens er in z'n geheel er tussen uit moet. Het is enkel genade.
Op een gegeven moment worden er zaken genoemd met betrekking tot Jakob die niet juist zijn. Mag ik u vragen wie staat er centraal in deze preek?

Verder zie ik nog steeds graag een Bijbels voorbeeld van u.
Gaat het over het punt dat Jakob niet Jozef begreep? Dat was toch zo? Als ik het verkeerd zie zeg het dan maar. Verder geloof ik niet dat we over alles moeten vallen wat bijzaken zijn. Ook een eenvoudige dominee is niet onfeilbaar. Laat ik eerlijk zeggen dat ik er geen plezier in kan vinden om als een rechercheur een dominee na te speuren of hij mogelijk wat zegt waar ik hem op kan vangen. Dat deden immers de broeders Farizeeën en Schriftgeleerden ook als het over de Waarheid Zelf ging? Ik zie hier geen dwaling als hij zegt dat Jakob Jozef niet begreep.

Dan vraagt u nog om een Bijbels voorbeeld. Maar dan zou ik wel graag weten waarvan u een Bijbels voorbeeld wenst?
We lezen in Handelingen 17:11 "En deze waren edeler dan die te Thessalonika waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften of deze dingen alzo waren."

De kanttekening geeft bij het woord 'edeler': namelijk van gemoed. Wat dat is een recht edel gemoed, dat Zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt.
Bij 'onderzoekende': met oordeel overleggende of het een tegen het ander vergelijkende, namelijk de predicatie des apostels met de Heilige Schrift.

Om uw woorden te gebruiken: In de kanttekening lees is toch dat het goed is om als een rechercheur te werk te gaan. Bevindelijke preken kunt wellicht goed in het gehoor liggen, maar is het naar de Schrift? Inmiddels weet ik dat de Schrift bijzaak is en de bevinding hoofdzaak (niet in mijn ogen!).

Onderstaande vraag had ik gesteld:
Ik begrijp dat het filmpje in een bepaalde context staat.

Als we nu even in de letterlijke zin bekijken dan moet zo iemand springen en vertrouwen dat hij opgevangen wordt.

Hoe was het met het volk Israël toen het Egypte uitging. Links en rechts bergen, voor de zee en achter de vijand. Ze bleven staan wachten. Nee dat lees ik niet, ze vertrouwden op de Heere en gingen met Mozes voorop door de geopende zee.

@DIA u werpt een vraag op. Kunt u aan de hand van Bijbelse voorbeelden aangeven wat u precies bedoeld?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
Gaat het over het punt dat Jakob niet Jozef begreep? Dat was toch zo? Als ik het verkeerd zie zeg het dan maar. Verder geloof ik niet dat we over alles moeten vallen wat bijzaken zijn. Ook een eenvoudige dominee is niet onfeilbaar. Laat ik eerlijk zeggen dat ik er geen plezier in kan vinden om als een rechercheur een dominee na te speuren of hij mogelijk wat zegt waar ik hem op kan vangen. Dat deden immers de broeders Farizeeën en Schriftgeleerden ook als het over de Waarheid Zelf ging? Ik zie hier geen dwaling als hij zegt dat Jakob Jozef niet begreep.

Dan vraagt u nog om een Bijbels voorbeeld. Maar dan zou ik wel graag weten waarvan u een Bijbels voorbeeld wenst?
We lezen in Handelingen 17:11 "En deze waren edeler dan die te Thessalonika waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften of deze dingen alzo waren."

De kanttekening geeft bij het woord 'edeler': namelijk van gemoed. Wat dat is een recht edel gemoed, dat Zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt.
Bij 'onderzoekende': met oordeel overleggende of het een tegen het ander vergelijkende, namelijk de predicatie des apostels met de Heilige Schrift.

Om uw woorden te gebruiken: In de kanttekening lees is toch dat het goed is om als een rechercheur te werk te gaan. Bevindelijke preken kunt wellicht goed in het gehoor liggen, maar is het naar de Schrift? Inmiddels weet ik dat de Schrift bijzaak is en de bevinding hoofdzaak (niet in mijn ogen!).

Onderstaande vraag had ik gesteld:
Ik begrijp dat het filmpje in een bepaalde context staat.

Als we nu even in de letterlijke zin bekijken dan moet zo iemand springen en vertrouwen dat hij opgevangen wordt.

Hoe was het met het volk Israël toen het Egypte uitging. Links en rechts bergen, voor de zee en achter de vijand. Ze bleven staan wachten. Nee dat lees ik niet, ze vertrouwden op de Heere en gingen met Mozes voorop door de geopende zee.

@DIA u werpt een vraag op. Kunt u aan de hand van Bijbelse voorbeelden aangeven wat u precies bedoeld?
Mijn excuses, maar kan hier geen touw aan vastknopen. Ik hoop dat u duidelijker kunt formuleren wat u bedoelt? Als het duidelijk is ga ik mijn verantwoordelijkheid niet uit de weg. Ik wil althans proberen u een antwoord te geven. Graag wel helder stellen. Neem er bijvoorbeeld nog wat citaten en noem desnoods puntsgewijs.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

---knip--- Verwijder ivm ontbrekende bronverwijzing

Eens met DIA hoor. De Bijbel staat vol met mensen die Jezus smeekten om redding, om kruimeltjes, om genade.
In Psalm 123 wordt het bidden en smeken tot de HEERE vergeleken met de ogen van knechten die zijn op de hand huns heren. En dan moet je die relatie tussen heer-knecht niet voorstellen als in onze tijd, maar de tijd van de Bijbel.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Dodo »

Ik vind het een heel mooi stukje. Ik ga het uitprinten om te bewaren. En ik zou echt niet weten hoe iemand er iets tegen kan hebben.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef:Eens met DIA hoor. De Bijbel staat vol met mensen die Jezus smeekten om redding, om kruimeltjes, om genade.
In Psalm 123 wordt het bidden en smeken tot de HEERE vergeleken met de ogen van knechten die zijn op de hand huns heren. En dan moet je die relatie tussen heer-knecht niet voorstellen als in onze tijd, maar de tijd van de Bijbel.
Natuurlijk is dat zo. Zoals ik het stukje lees, bedoelt de schrijver te zeggen dat we niet, zoals vroeger in de RKK het geval was, ons in alle bochten wringen en er van alles aan doen, alsof het evangelie slechts heel smal en moeilijk te bereiken is. Alsof de deur van het evangelie slechts op een hele kleine kier staat, of slechts heel af en toe open gaat.
Terwijl het evangelie natuurlijk zeer ruim is, het komt tot iedereen, niemand uitgezonderd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door refo »

In deze tijd wordt heel vaak de geschiedenis van Luther aangehaald, hoe hij op zoek was naar een genadig God, zijn kloosterbelofte tijdens de onweersbui, het pastorale werk van Von Staupitz.
Wat evenwel uit het oog verloren wordt is dit: toen was Luther nog Rooms. Toen hij besefte hoe God écht werkt, was het tijd voor de Reformatie.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef:Eens met DIA hoor. De Bijbel staat vol met mensen die Jezus smeekten om redding, om kruimeltjes, om genade.
In Psalm 123 wordt het bidden en smeken tot de HEERE vergeleken met de ogen van knechten die zijn op de hand huns heren. En dan moet je die relatie tussen heer-knecht niet voorstellen als in onze tijd, maar de tijd van de Bijbel.
Natuurlijk is dat zo. Zoals ik het stukje lees, bedoelt de schrijver te zeggen dat we niet, zoals vroeger in de RKK het geval was, ons in alle bochten wringen en er van alles aan doen, alsof het evangelie slechts heel smal en moeilijk te bereiken is. Alsof de deur van het evangelie slechts op een hele kleine kier staat, of slechts heel af en toe open gaat.
Terwijl het evangelie natuurlijk zeer ruim is, het komt tot iedereen, niemand uitgezonderd.
Ik zou het eens zijn als hij dat zou bedoelen. Maar volgens mij gaat dit over de toe-eigening des heils. En als dat zo is dan schrijft deze schrijver iets af wat voluit Bijbels is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Ik zou het eens zijn als hij dat zou bedoelen. Maar volgens mij gaat dit over de toe-eigening des heils. En als dat zo is dan schrijft deze schrijver iets af wat voluit Bijbels is.
Hoewel ik niet geheel achter de opmerkingen sta van de schrijver, wil ik hier wel aandragen dat de schrijver een tegenstelling maakt tussen de gewilligheid van het zaligen door God en wat wij mensen ervan maken. Dat is een ander perspectief dan een beschrijving van hoe de toe-eigening des heils eraan toe dient te gaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:In deze tijd wordt heel vaak de geschiedenis van Luther aangehaald, hoe hij op zoek was naar een genadig God, zijn kloosterbelofte tijdens de onweersbui, het pastorale werk van Von Staupitz.
Wat evenwel uit het oog verloren wordt is dit: toen was Luther nog Rooms. Toen hij besefte hoe God écht werkt, was het tijd voor de Reformatie.
Luther was nooit uit op een gerichte breuk met de kerk. De omstandigheden plaatsten Luther buiten de kerk. Van Von Staupitz weet ik niet wat er is geworden na de reformatie. Is hij aan Luthers kant blijven staan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:
Gaat het over het punt dat Jakob niet Jozef begreep? Dat was toch zo? Als ik het verkeerd zie zeg het dan maar. Verder geloof ik niet dat we over alles moeten vallen wat bijzaken zijn. Ook een eenvoudige dominee is niet onfeilbaar. Laat ik eerlijk zeggen dat ik er geen plezier in kan vinden om als een rechercheur een dominee na te speuren of hij mogelijk wat zegt waar ik hem op kan vangen. Dat deden immers de broeders Farizeeën en Schriftgeleerden ook als het over de Waarheid Zelf ging? Ik zie hier geen dwaling als hij zegt dat Jakob Jozef niet begreep.

Dan vraagt u nog om een Bijbels voorbeeld. Maar dan zou ik wel graag weten waarvan u een Bijbels voorbeeld wenst?
We lezen in Handelingen 17:11 "En deze waren edeler dan die te Thessalonika waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften of deze dingen alzo waren."

De kanttekening geeft bij het woord 'edeler': namelijk van gemoed. Wat dat is een recht edel gemoed, dat Zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt.
Bij 'onderzoekende': met oordeel overleggende of het een tegen het ander vergelijkende, namelijk de predicatie des apostels met de Heilige Schrift.

Om uw woorden te gebruiken: In de kanttekening lees is toch dat het goed is om als een rechercheur te werk te gaan. Bevindelijke preken kunt wellicht goed in het gehoor liggen, maar is het naar de Schrift? Inmiddels weet ik dat de Schrift bijzaak is en de bevinding hoofdzaak (niet in mijn ogen!).

Onderstaande vraag had ik gesteld:
Ik begrijp dat het filmpje in een bepaalde context staat.

Als we nu even in de letterlijke zin bekijken dan moet zo iemand springen en vertrouwen dat hij opgevangen wordt.

Hoe was het met het volk Israël toen het Egypte uitging. Links en rechts bergen, voor de zee en achter de vijand. Ze bleven staan wachten. Nee dat lees ik niet, ze vertrouwden op de Heere en gingen met Mozes voorop door de geopende zee.

@DIA u werpt een vraag op. Kunt u aan de hand van Bijbelse voorbeelden aangeven wat u precies bedoeld?
Mijn excuses, maar kan hier geen touw aan vastknopen. Ik hoop dat u duidelijker kunt formuleren wat u bedoelt? Als het duidelijk is ga ik mijn verantwoordelijkheid niet uit de weg. Ik wil althans proberen u een antwoord te geven. Graag wel helder stellen. Neem er bijvoorbeeld nog wat citaten en noem desnoods puntsgewijs.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het niet te volgen is. Wat hier boven staat dus even vergeten.

U spreekt over dat u geen rechercheur wilt zijn. Hierbij haal ik de Bijbel aan en wel Handelingen 17:11.
We lezen in Handelingen 17:11 "En deze waren edeler dan die te Thessalonika waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften of deze dingen alzo waren."

Vervolgens haal de kanttekeningen aan die bij dit vers staan.
De kanttekening geeft bij het woord 'edeler': namelijk van gemoed. Wat dat is een recht edel gemoed, dat Zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt.
Bij 'onderzoekende': met oordeel overleggende of het een tegen het ander vergelijkende, namelijk de predicatie des apostels met de Heilige Schrift.

Hierna geef ik met eigen woorden aan wat ik denk.
Om uw woorden te gebruiken: In de kanttekening lees is toch dat het goed is om als een rechercheur te werk te gaan. Bevindelijke preken kunt wellicht goed in het gehoor liggen, maar is het naar de Schrift? Inmiddels weet ik dat de Schrift bijzaak is en de bevinding hoofdzaak (niet in mijn ogen!).

Elke keer weer zie ik dat u bevinding boven de Schrift stelt. Waar kan ik dat vinden in de Bijbel?
Ik ben blij dat u uw verantwoordelijkheid neemt.
Plaats reactie