Gelezen, gedacht, gehoord...

kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door kasparov »

Deze vorm van activisme (ik moet een stap zetten en achteraf zie ik dat God mij kracht gaf om die stap te doen) is niet Bijbels. Het wonder van zalig worden, wordt daarmee meer een daad van zalig worden. De Bijbel heeft het over onze plicht (als dat bedoeld is, ben ik het daarmee eens), maar ook over onze doodstaat (dat deel wordt verzwegen). Een halve waarheid is dan toch een hele leugen, helaas.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

De moeilijkheid is om het evenwichtig te houden.
100% onze eigen verantwoordelijkheid, bekeert u, geloofd het evangelie!
100% Gods werk. De mens is van nature dood en kan niets.

Als je een van deze te sterk gaat benadrukken, krijg je een activisme, anders een lijdelijkheid.

@Afgewezen heeft in het verleden hier mooie stukjes over geschreven. Vast nog wel ergens te vinden.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

mirjam schreef:Ik vind het heel erg dat mijn integriteit in twijfel wordt getrokken en dat er gedaan wordt alsof ik niet serieus ben. En ik vind dat er erg op mijn persoon gespeeld wordt door eilander, door mijn punt niet inhoudelijk te weerleggen. Dit geeft heel veel verwarring.
Ik snap je punt wel. Het is ook een onderwerp waar veel verwarring over is. Er zitten 2 kanten aan: onze kant en Gods kant. En dan kunnen we heel selectief wat teksten pakken dat of wij het moeten doen of dat God het moet doen..... Er zijn al een aantal teksten aangehaald door @huisman. Maar aan de andere kant staan er ook teksten als Bekeert u, Wie tot Mij komt, Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent.
Gods hand geeft ons het geloof, maar onze geopende hand ontvangt het geloof. Een dichte vuist daar kun je niets mee aannemen....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door mirjam »

Dus ik moet eerst mijn hand opendoen, en dan legt God het geloof erin?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

mirjam schreef:Dus ik moet eerst mijn hand opendoen, en dan legt God het geloof erin?

Een zondaar kan (gelukkig) Gods Geest en genade niet weerstaan. Jij spreekt telkens weer over de daad/beslissing van de mens als vereiste......als de mens wil dan kan God pas wat doen.

Zie je niet dat je zo het werk van God drie-enig zeer tekort doet?

Nogmaals jammer dat je niet ingaat op de Schriftgedeelten die ik plaatste.......of vind jij die ook brrrrrr?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
mirjam schreef:Dus ik moet eerst mijn hand opendoen, en dan legt God het geloof erin?

Een zondaar kan (gelukkig) Gods Geest en genade niet weerstaan. Jij spreekt telkens weer over de daad/beslissing van de mens als vereiste......als de mens wil dan kan God pas wat doen.

Zie je niet dat je zo het werk van God drie-enig zeer tekort doet?

Nogmaals jammer dat je niet ingaat op de Schriftgedeelten die ik plaatste.......of vind jij die ook brrrrrr?
En hoe wonderlijk dan dat een mens toch gaat willen en gehoorzamen. Volgens mij is dat ook wat Mirjam bedoelt maar ze komt niet uit de worsteling om het op de juiste manier onder woorden te brengen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Terri »

Ditbenik schreef:
huisman schreef:
mirjam schreef:Dus ik moet eerst mijn hand opendoen, en dan legt God het geloof erin?

Een zondaar kan (gelukkig) Gods Geest en genade niet weerstaan. Jij spreekt telkens weer over de daad/beslissing van de mens als vereiste......als de mens wil dan kan God pas wat doen.

Zie je niet dat je zo het werk van God drie-enig zeer tekort doet?

Nogmaals jammer dat je niet ingaat op de Schriftgedeelten die ik plaatste.......of vind jij die ook brrrrrr?
En hoe wonderlijk dan dat een mens toch gaat willen en gehoorzamen. Volgens mij is dat ook wat Mirjam bedoelt maar ze komt niet uit de worsteling om het op de juiste manier onder woorden te brengen.
Zo dacht ik ook.
Volgens mij bedoelt ze het niet om dwars te zijn, maar ze zit ( zoals zoveel...) met de actieve oproepen die er wel degelijk in de Bijbel staan.
Je kunt het heel wollig inkleden, maar in telegram stijl ziet het er dan een beetje zo uit denk ik....
Deze twee uitersten moet je niet bij elkaar willen krijgen, het is geen wiskunde.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

Ik bedoel het niet flauw, maar heel serieus: lees en herlees over dit spanningsveld nu juist de Dordtse Leerregels. Het werd al eerder genoemd in dit topic. Ik ken weinig andere plaatsen waar zo duidelijk over deze dingen wordt gesproken dan in hoofdstuk 3.
De wedergeboorte werkt God in ons. Dat gaat absoluut voor alles van ons uit. "Zonder ons, in ons," zegt de belijdenis. En tegelijk wordt heel duidelijk geschreven over wat God vervolgens met onze wil gaat doen. Waardoor de mens die eerst niet wilde, nu "metterdaad gaat willen." God werkt namelijk niet in "stokken en blokken."

Het zijn juist die DL die onverbloemd spreken over het "bevel van geloof en bekering" in de prediking. Een bevel is nog iets anders dan een goede tip, een vrijblijvende uitnodiging of een welgemeend aanbod...
Ik raak er steeds dieper van overtuigd dat we voor dit spanningsveld rond soevereiniteit en verantwoordelijkheid, nergens beter terecht kunnen om het Bijbelse evenwicht te ontdekken dan in de gereformeerde belijdenis.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:Ik bedoel het niet flauw, maar heel serieus: lees en herlees over dit spanningsveld nu juist de Dordtse Leerregels. Het werd al eerder genoemd in dit topic. Ik ken weinig andere plaatsen waar zo duidelijk over deze dingen wordt gesproken dan in hoofdstuk 3.
De wedergeboorte werkt God in ons. Dat gaat absoluut voor alles van ons uit. "Zonder ons, in ons," zegt de belijdenis. En tegelijk wordt heel duidelijk geschreven over wat God vervolgens met onze wil gaat doen. Waardoor de mens die eerst niet wilde, nu "metterdaad gaat willen." God werkt namelijk niet in "stokken en blokken."

Het zijn juist die DL die onverbloemd spreken over het "bevel van geloof en bekering" in de prediking. Een bevel is nog iets anders dan een goede tip, een vrijblijvende uitnodiging of een welgemeend aanbod...
Ik raak er steeds dieper van overtuigd dat we voor dit spanningsveld rond soevereiniteit en verantwoordelijkheid, nergens beter terecht kunnen om het Bijbelse evenwicht te ontdekken dan in de gereformeerde belijdenis.
Ja daar staat het mooi beschreven.
Maar het blijft moeilijk.
Als iemand zegt ik kan me niet bekeren, dan is het ik wil me niet bekeren en zal ik wijzen op zijn verantwoordelijkheid, onwil en onbekeerlijkheid.

Als iemand zegt, je moet je bekeren, het hangt van je eigen keuze af, dan zeg ik nee het is God die het geeft en de wil ombuigt, anders komt er niets van terecht, helemaal niets, Hij moet het doen en Hij doet het ook.

Hij werkt door de prediking, het is zo belangrijk om te weten dat de prediking door God Zelf is ingesteld tot bekering en geloof.

Ik denk niet dat we met ons menselijke brein dit ooit bij elkaar krijgen. De oproep blijft staan en de Heere wil het geven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ejvl »

mirjam schreef:Dus ik moet eerst mijn hand opendoen, en dan legt God het geloof erin?
Het geloof is de hand die God schenkt om Hem aan te nemen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Wat een prachtig interview met Ds. C. Stelwagen vandaag in het RD. En wat een schitterend geluid mag er in doorklinken. Diep onder de indruk! Van harte aanbevolen, lezenswaardig!
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door ebenhaezer »

JCRyle schreef:Wat een prachtig interview met Ds. C. Stelwagen vandaag in het RD. En wat een schitterend geluid mag er in doorklinken. Diep onder de indruk! Van harte aanbevolen, lezenswaardig!


Inderdaad, prachtig, en wat een verwachting spreekt hij uit in de laatste alinea!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Luther »

ebenhaezer schreef:
JCRyle schreef:Wat een prachtig interview met Ds. C. Stelwagen vandaag in het RD. En wat een schitterend geluid mag er in doorklinken. Diep onder de indruk! Van harte aanbevolen, lezenswaardig!


Inderdaad, prachtig, en wat een verwachting spreekt hij uit in de laatste alinea!
Ik sluit me hier ook bij aan. Alleen z'n kerkelijk standpunt schuurt bij mij. Maar misschien ben ik teveel afgescheiden om dat te kunnen meemaken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

ebenhaezer schreef:
JCRyle schreef:Wat een prachtig interview met Ds. C. Stelwagen vandaag in het RD. En wat een schitterend geluid mag er in doorklinken. Diep onder de indruk! Van harte aanbevolen, lezenswaardig!


Inderdaad, prachtig, en wat een verwachting spreekt hij uit in de laatste alinea!
Precies. Wegwezen bij die GG en GGIN . En misschien meen ik dit wel echt. Er is nog wel veel goeds. Maar er wordt zoveel kerkje gespeeld.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vorst »

Niet verwacht dat ik dit van jou zou lezen, Ad Anker. Ben het in elk geval eens met je oproep :) .
Plaats reactie