Gelezen, gedacht, gehoord...

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GJdeBruijn »

Luther schreef:En daar komt bij dat nogal wat ambtsdragers, ook predikanten in het verre of recente verleden deze uitdrukking als onbijbels of verbondsontzenuwend hebben verworpen.
Wat ook precies de setting van 1931 is. In die zin kun je de hoofdstroom van de GG niet kwalijk nemen dat zij haar eigen benoemde identiteit uit 1931 handhaaft.
Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat 1931 in wezen ontkent dat de reformatie een andere opvatting had ten aanzien van verbond en verbondsrelatie met de belijdende(!) leden en hun kinderen.
De strijd tussen de GG en CGK in de jaren 20/30 van vorige eeuw lijkt me meer te zijn voortgekomen uit een logisch redeneren naar eigen identiteit en bestaansrecht met bepaald gebrek aan dogmen-historisch besef dan uit het willen navolgen van de reformatie in haar eenheid ondanks haar verscheidenheid. De visie van 1931 is wel historisch aanwijsbaar na 1618/19 maar dan wel als nevenstroom in de kerk van onze vaderen. Geen probleem, zolang je daarmee maar niet de exclusiviteit ten aanzien van de gereformeerde verbondsvisie claimt en ruimte laat voor predikanten die de lijn van de reformatie hierin willen volgen, ook binnen de GG. :huhu
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jongere »

GJdeBruijn schreef:
Jongere schreef:Maar als de taal van het citaat dat Luther aanhaalt niet zo modern zou zijn, zou het evengoed een preek van de theologisch docent J.W. Kersten geweest kunnen zijn.
Ik zou eerder denken dat het lijkt op een preek van ds. R. Kok.
Waar ds. A.T. Vergunst schrijft " Dat je tot God naderde in je gebed op grond van de verbondsrelatie die Hij met jou is aangegaan? En dat je gepleit hebt op de beloften van het verbond? Heb je ooit gezegd: ‘U bent mijn Vader, wij zijn Uw volk." Dit is toch de formulering waarop ds. Kok is aangeklaagd?
Ik had het toch echt over ds. J.W. Kersten. Luister de toespraak bij deze doopsbediening eens. Volgens mij is dat dezelfde lijn als die ds. Vergunst aanhoudt.
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14758 (Toespraak ongeveer vanaf de 56e minuut.)

Maar goed, ik voel er weinig voor om predikanten en citaten tegen elkaar af te gaan strepen, dus vat mijn bijdrage zo niet op. Dat gebeurt al net wat te vaak. Ik wil geen verschillen ontkennen, ik wil ze evenmin uitlichten/benadrukken. Ik besef wel dat dat laatste ook met mijn eigen theologische standpunt te maken heeft, en dat anderen dezelfde verschillen als heel wezenlijk ervaren en ook als zodanig benoemen (Luther noemt de voorbeelden). Als ik je bijdragen lees, geloof ik wel dat we hier ongeveer hetzelfde instaan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door samanthi »

Deze week ben ik naat de Familiedagen in Gorinchem geweest om er achter de kraam van Schreeuw om Leven te staan, ik ben met ov gegaan en het laatste stukje was de bus, wat ik erg leuk vond was dat een van de halten de ds. G.H. Kerstenstraat was, nooit geweten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GJdeBruijn »

Jongere schreef:Als ik je bijdragen lees, geloof ik wel dat we hier ongeveer hetzelfde instaan.
Dat denk ik ook :)
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Volgens mij is er al vanaf het begin in de GG gesproken over pleiten op de beloften van het verbond. Dat is ook de lijn van ds. Ledeboer, en de gemeenten van Ledeboer waren toch heus één van de stromingen waaruit de GG zijn ontstaan. Maar hierover is al eerder een gesprek gevoerd. Volgens mij is het op geen enkele manier in strijd met de leeruitspraken van 1931.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat 1931 in wezen ontkent dat de reformatie een andere opvatting had ten aanzien van verbond en verbondsrelatie met de belijdende(!) leden en hun kinderen.
Inderdaad, je kunt het beter hardop zeggen, al krijg je dan ook het halve forum over je heen. :huhu
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat 1931 in wezen ontkent dat de reformatie een andere opvatting had ten aanzien van verbond en verbondsrelatie met de belijdende(!) leden en hun kinderen.
Inderdaad, je kunt het beter hardop zeggen, al krijg je dan ook het halve forum over je heen. :huhu
Dit is altijd mijn kritiek op 1931 geweest. Kijk maar eens met hoeveel moeite men heeft geprobeerd om het doopformulier uit te leggen op zijn "1931tigst"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Tweede tegenwerping. Wanneer ik zeg dat ik slechts mij zelve zoek, dan komt het mij voor,
dat ik Gods verheerlijking niet op het oog heb in mijne eigene behoudenis door Christus en dat
is het dat mij doet vrezen, dat ik niet op de rechte wijze kom.


Antwoord.
Waar eist Jezus zulk ene gesteldheid van degenen, die tot Hem komen om het leven
te hebben? Kom gij tot Hem om het leven, en vermoei uw hoofd niet met zulke
tegenwerpingen tegen uzelf, en laat het aan God en Christus over om Zichzelven te
verheerlijken in de behoudenis van zulk een worm als gij zijt. De Vader zegt tot den Zoon: ‘Gij
zijt mijn dienstknecht, o Israël, in wien Ik verheerlijkt zal worden.’
God stelt aan zondaars het leven voor als de beweeggrond, ten einde hen over te halen om tot
Hem te komen en het leven te hebben en Christus zegt duidelijk: ‘Ik ben gekomen opdat zij het
leven hebben, ‘ Johannes 10:10. Hij heeft uwe oogmerken niet nodig, maar gij wel de zijne.
Eeuwig leven, vergiffenis van zonde, en behoudenis van den toekomenden toorn stelt Christus
u voor, en dat zijn de dingen, die gij nodig hebt, bovendien wil God onwaardige ellendelingen
genadig en barmhartig zijn: kom dan als zulk een, en leg u zelven gene struikelblokken in den
weg tot Hem, maar kom tot Hem, opdat gij het leven hebt en leeft. Johannes 5:34, Johannes
10:10, Johannes 3:36. Mattheus 1:21, Spreuken 8:35,36. 1 Thessalonicenzen 1:10. Johannes
11:26-26.

Toen de stokbewaarder zei: Mijne heren! wat moet ik doen om zalig te worden? vroeg Paulus
hen niet eens: Wat is uw oogmerk met deze vraag? Wenst gij wel de verheerlijking van God in
de zaliging uwer ziel? Hij wist dat zulke vragen slechts dwaze praat zou zijn, in plaats van ene
voldoende hulp op zulk ene gewichtige vraag als deze. Omdat deze arme ongelukkige de
zaligheid zocht door Jezus Christus, ik bedoel, dat hij begeerde gered te worden van hel en
dood, want hij wist nu, dat hij die verdiend had door de zonden, welke hij begaan had, daarom
gebiedt Paulus hem, dat hij, als een arm doemwaardig zondaar zou voortgaan op dezen zijnen
weg, om zich zelf te zoeken, zeggende: ‘Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig
worden, ‘ Handelingen 16:30-32.

Ik weet, dat gij later begeren zult Christus te verheerlijken
door te wandelen in den weg zijner geboden, maar nu begeert gij het leven, want de
bloedwreker vervolgt u en de duivel is als een brullende leeuw achter u. Nu dan, kom nu,
opdat gij het leven hebben moogt, en wanneer gij enige troostende overtuiging hebt, dat gij
deelgenoten gemaakt zijt van het leven door Christus, dan en niet eerder zult gij zeggen: ‘Loof
den Heere, o mijne ziel, en al wat in mij is zijnen heiligen naam. Loof den Heere, mijne ziel, en
vergeet gene van zijne weldaden, die al uwe ongerechtigheden vergeeft, die al uwe krankheden
geneest, die uw leven verlost van het verderf, die uw kroont met goedertierenheid en
barmhartigheden.’ Psalm 103:1-4.
John Bunyan (Uit: Komst en welkomst tot Jezus Christus)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Floppy »

Een opinie-artikel over de reformatie van dr. W. van Vlastuin:

https://www.rd.nl/opinie/weerwoord-geen ... -1.1438946

Terecht dat hij de vinger legt bij het feit dat er een breuk in het lichaam van Christus is ontstaan sinds de reformatie (hoewel dat niet de eerste breuk is overigens).

Laten we bij alle herdenkingen van de reformatie niet vergeten te bidden om het herstel van de Christelijke kerk wereldwijd als één lichaam met één Hoofd, zodat het slot van dr. van Vlastuins stuk waarheid wordt:
En als er enige verwachting is dat de schat van de Reformatie alsnog een structurele plaats in de Rooms-Katholieke Kerk krijgt, is er alle reden om Rome zijn breuken te vergeven.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade (Hebreeën 4:16)

De vrees dat Christus u niet zal aannemen, kan voortkomen uit uw eigen dwaasheid. Misschien schrijft u God een weg voor die u zelf uitgedacht hebt om u tot Jezus te brengen.
Er zijn sommige zielen die zichzelf hierdoor heel erg kwellen. Zij komen voor zichzelf tot het besluit dat, als zij tot Christus willen komen,
zij alleen op die manier geleid moeten worden.
De een zegt: Als God mij tot Jezus Christus brengt, dan zal Hij mij zodanig met de schuld der zonde beladen dat Hij mij doet brullen. Een ander zegt: Als God mij werkelijk tot Jezus Christus bracht, dan moet ik wel aangevallen worden door verschrikkelijke verzoekingen van de duivel.
De volgende zegt: Als God mij waarlijk tot Jezus Christus zou willen brengen, dan moest ik, wanneer ik tot Hem kom, wonderlijke openbaringen van Hem hebben.
Dit is de weg die sommige zondaren God voorschrijven.
Als God dan een andere weg met hen gaat dan zij uitgedacht hadden, staan zij verlegen. Zij zien om naar zware pakken en lasten, maar misschien geeft God hun een gezicht van hun verloren toestand en voegt die zware last en dat zware pak daar niet bij. Ze verwachten vreselijke aanvallen van de satan, maar God ziet dat zij daarvoor niet geschikt zijn. Zij zien uit naar grote en heerlijke openbaringen van Christus, maar God neemt slechts het juk van hun schouders en reikt hun voeder toe.
Geliefden, God heeft meer wegen, dan u weet om een zondaar tot Christus te brengen. Maar Hij geeft u er van tevoren geen rekenschap van door welke weg Hij u zal leiden.
John Bunyan (Uit: Eén ding is nodig)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

JCRyle schreef:
...
John Bunyan (Uit: Eén ding is nodig)
Komt ook uit 'Komst en welkomst tot Christus'.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door JCRyle »

Posthoorn schreef:
JCRyle schreef:
...
John Bunyan (Uit: Eén ding is nodig)
Komt ook uit 'Komst en welkomst tot Christus'.
Dat vermoeden had ik al, maar was het nog niet tegenkomen bij het lezen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

De satan noemt datgene vrijpostigheid wat Christus nodiging tot uw plicht maakt.

John Flavel
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Een mooi artikel. Niet wereldschokkend, maar wel heel ter zake én reformatorisch.
Plaats reactie