Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

Isala schreef:
Johannes van Dijk schreef:Zo was er hier ook een vrouwtje, die zomaar wat uit Jesaja plukte,en er heel blij van werdt.
Ik vermoed dat ik dat vrouwtje ben. Ik had een stukje van Thomas Boston geplaatst, wat ging over Jesaja 55. Dus ik heb niets geplukt, gestolen of zelf gepakt. Maar toen ik het las, werd ik er wel blij van, dat wel. Je zult er maar om verlegen zijn, om dat Levende Water.
Dat zou best wel eens kunnen Isala.Maar ik had het niet over gestolen,of gepakt,maar over geplukt.Ik zag namelijk niet dat je dit uit Boston gehaald had.Maar dan nog.Ik wil je absoluut je blijdschap niet ontnemen.Want er is in dit Mesech al zoveel ellende,ziekte,wrevel,haat en oorlog,en noem het maar op.Dus blij of bemoedigd,is zeker niet verkeerd.Maar dikwijls plukt men(daar is dat woord weer)willekeurig een tekst uit Gods Woord,zonder de rest van dit hoofdstuk er bij te nemen.Daarom zei ik al; als je heel Jeremia,Jesaja,en Ezechiël doorleest,dan krijg je naar mijn gevoel meer koude rillingen,dan een blij gevoel hoor.Maar dat kan per persoon verschillen natuurlijk.En het was zeker niet mijn bedoeling,om je dat blijde gevoel van dat Levende water te ontnemen.Laten we wel zijn.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef:Want hoe zouden zij het geschenk van God, door Zijn Geest in het hart gewerkt, kunnen aannemen, als zij er niet dankbaar voor zijn?
Het mag wel aardig klinken wat je allemaal beweerd.Maar eh....je kan toch pas voor iets dankbaar zijn,als het je (persoonlijk)geschonken is? en iets aannemen, nadat je het eerst aangereikt krijgt? Of lees ik het niet goed?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

Johannes van Dijk schreef:Maar eh....je kan toch pas voor iets dankbaar zijn,als het je (persoonlijk)geschonken is?
Hans, hoe zie jij de schenking? Is dat een waarneembaar moment of kun je dat achteraf aan bepaalde kenmerken toetsen? Of is daar een extra-ordinaire openbaring voor nodig?
Ik vraag je dit om dat ik merk dat je ten aanzien van dit punt de opvattingen van de reformatoren en veel oudvaders niet deelt.
De meeste oudvaders stellen namelijk dat de schenking geschiedt in de aanbieding door middel van de prediking van het evangelie. Jij bestrijdt dat voortdurend. Dus vandaar mijn vraag hoe het dan volgens jou wel zou zijn.

PS Zou je ook willen reageren op het stukje van Koelman dat ik gisteren gepost heb?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door JCRyle »

Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef:Want hoe zouden zij het geschenk van God, door Zijn Geest in het hart gewerkt, kunnen aannemen, als zij er niet dankbaar voor zijn?
Het mag wel aardig klinken wat je allemaal beweerd.Maar eh....je kan toch pas voor iets dankbaar zijn,als het je (persoonlijk)geschonken is? en iets aannemen, nadat je het eerst aangereikt krijgt? Of lees ik het niet goed?
Gods volk neemt al de weldaden van Christus aan door het geloof, dat de Heilige Geest in hun harten werkt. En dat geloof werkt ware dankbaarheid in het hart jegens God. Lees de Catechismus Zondag 1 Vraag 2:
Vraag: Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezetroost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw.: Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde. En ten derde: hoeik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.

Als dat al wordt bestreden, dan kunnen we terug naar 1500 en de Reformatie opnieuw overgaan doen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

GJdeBruijn schreef:Hans, hoe zie jij de schenking? Is dat een waarneembaar moment of kun je dat achteraf aan bepaalde kenmerken toetsen? Of is daar een extra-ordinaire openbaring voor nodig? Ik vraag je dit om dat ik merk dat je ten aanzien van dit punt de opvattingen van de reformatoren en veel oudvaders niet deelt. De meeste oudvaders stellen namelijk dat de schenking geschiedt in de aanbieding door middel van de prediking van het evangelie. Jij bestrijdt dat voortdurend. Dus vandaar mijn vraag hoe het dan volgens jou wel zou zijn.
Ik zie de schenking als een waarneembaar moment.ik beloof je wat.jij wacht,en wacht,en wacht.Je hebt niks.je ziet me op straat,en je zegt;Hans,je hebt me wat beloofd! ik antwoord: Ja de Bruijn,dat weet ik wel,het komt heus wel goed hoor.Je wacht,en je wacht,en plots sta ik aan je deur,en geef je dat wat ik beloofd heb.Dan zie je dat ik het beloofde in je hand stop.Een ander voorbeeld.Jij belooft me met geld te helpen.Mijn knip is leeg.Ik wacht en ik wacht,maar er komt niks,Ik lig vast te slapen.Maar als ik wakker word kijk in mijn knip.En er zit veel geld in.Jij hebt het er in gestopt terwijl ik sliep. Het kan niet anders of het is de Bruijn geweest denk ik dan.Ik weet het niet zeker.Maar kijk ik in mijn knip,dan zie ik dat geld.Het kan zo best zijn dat ik afwijk in mijn opvatting over iets aannemen dan de oudvaders.In de aanbieding? ik loop over de markt.Een koopman zegt: Mensen,ik moet nu direct van m,n handel af,je krijgt het voor niks! Heb ik dan op dat moment mijn tas al vol,of moet ik wachten tot die koopman zo lief is om mijn tas te vullen??Zeg het maar.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

Johannes van Dijk schreef:Het kan zo best zijn dat ik afwijk in mijn opvatting over iets aannemen dan de oudvaders.
Hoe kom jij dan aan jouw opvatting? Zelf verzonnen?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

GJdeBruijn schreef:
Johannes van Dijk schreef:Het kan zo best zijn dat ik afwijk in mijn opvatting over iets aannemen dan de oudvaders.
Hoe kom jij dan aan jouw opvatting? Zelf verzonnen?
Nee gewoon de praktijk van het leven! Een belofte krijgen,iets ontvangen door overdracht,dan iets in de hand hebben wat mij geschonken is. In DIE volgorde.(niet omdraaien)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Vorst »

Zeer bijzonder inderdaad.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

Johannes van Dijk schreef:
GJdeBruijn schreef:
Johannes van Dijk schreef:Het kan zo best zijn dat ik afwijk in mijn opvatting over iets aannemen dan de oudvaders.
Hoe kom jij dan aan jouw opvatting? Zelf verzonnen?
Nee gewoon de praktijk van het leven! Een belofte krijgen,iets ontvangen door overdracht,dan iets in de hand hebben wat mij geschonken is. In DIE volgorde.(niet omdraaien)
Dan heb je nog nooit begrepen dat Gods beloften van een heel andere orde zijn dan menselijke beloften. Menselijke redenatie als 'leesbril' voor Gods Woord is de erfenis van de verlichting...

De reformatorische leer over belofte is heel anders. Hierbij een citaat van Joh. Calvijn.
Calvijn schreef:Wanneer onze consciëntie alleen toorn en wraak aanschouwt, hoe zal ze dan niet sidderen en beven? En hoe zou ze niet vluchten voor God, voor wie ze beeft? En toch moet het geloof God zoeken, en niet voor Hem vluchten. Dus staat vast, dat we nog geen volle bepaling hebben van het geloof, daar de wil Gods min of meer te kennen, niet voor geloof gehouden mag worden. Maar als we nu eens in de plaats van Gods wil, waarvan het Woord dikwijls een somber verhaal en een vreselijke tijding brengt, zijn goedertierenheid of barmhartigheid stelden? Dan zullen wij zeker dichter bij de aard des geloofs komen. Want wij worden aangelokt om God te zoeken dan, wanneer we geleerd hebben, dat de zaligheid voor ons bij Hem is weggelegd: en dit wordt ons bevestigd, wanneer Hij verklaart, dat zij Hem een voorwerp van zorg en naarstigheid is. Daarom is de belofte der genade nodig, waardoor Hij ons betuigt, dat Hij een goedgunstig Vader is; aangezien wij ook niet op andere wijze tot Hem naderen kunnen, en het hart des mensen op de genade alleen steunen kan. Daarom worden op vele plaatsen in de psalmen deze twee: barmhartigheid en waarheid, samengevoegd, gelijk ze ook met elkander samenhangen: want het zou ons niets helpen te weten, dat God waarachtig is, wanneer Hij ons niet goedertieren tot zich trok; en aan de andere kant zouden wij zijn barmhartigheid niet kunnen omhelzen, indien Hij haar niet door zijn Woord aanbood. "Uw waarheid en uw heil heb ik uitgesproken; uw goedheid en uw waarheid heb ik niet verborgen: laat uw goedheid en waarheid mij behoeden" (Ps. 40:11). Elders: "Uw goedertierenheid is tot in de hemelen; uw waarheid tot de bovenste wolken toe" (Ps. 36:6). Evenzo: "Alle paden des Heeren zijn goedertierenheid en waarheid degenen, die zijn verbond bewaren" (Ps. 25:10). Evenzo: "Zijn goedertierenheid is vermenigvuldigd over ons, en de waarheid des Heeren blijft in eeuwigheid" (Ps. 117:2). Evenzo: "Ik zal uw naam loven, om uw goedertierenheid en om uw waarheid" (Ps. 138:2). Ik vermeld niet wat in dezelfde zin bij de profeten te lezen is, namelijk dat God barmhartig is en getrouw in zijn beloften."
Let op het vet gedrukte zinnetje. Dat is toch heel andere taal dan die moderne opvatting waarmee jij komt, Hans?
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 23 jun 2017, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

GJdeBruijn schreef:
Johannes van Dijk schreef:
GJdeBruijn schreef:
Johannes van Dijk schreef:Het kan zo best zijn dat ik afwijk in mijn opvatting over iets aannemen dan de oudvaders.
Hoe kom jij dan aan jouw opvatting? Zelf verzonnen?
Nee gewoon de praktijk van het leven! Een belofte krijgen,iets ontvangen door overdracht,dan iets in de hand hebben wat mij geschonken is. In DIE volgorde.(niet omdraaien)
Dan heb je nog nooit begrepen dat Gods beloften van een heel andere orde zijn dan menselijke beloften. Menselijke redenatie als 'leesbril' voor Gods Woord is de erfenis van de verlichting...
Klopt,ik ben nog zo onwetend joh. En ik moet nog zoveel leren. Het meeste afleren! Je vroeg toch aan mij hoe ik aan die opvatting kwam? Of dat zelf verzonnen was? Welnu,dan heb je toch mijn antwoord? Ik lees in de oudvaders,en luister onder de preek schijnbaar heel anders dan jij.Dat blijkt wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door eilander »

...en dan heb je ook een gering besef van wat prediking is.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

Johannes van Dijk schreef:Klopt,ik ben nog zo onwetend joh. En ik moet nog zoveel leren. Het meeste afleren! Je vroeg toch aan mij hoe ik aan die opvatting kwam? Of dat zelf verzonnen was? Welnu,dan heb je toch mijn antwoord? Ik lees in de oudvaders,en luister onder de preek schijnbaar heel anders dan jij.Dat blijkt wel.
Ik weet niet welke oudvaders jij dan gelezen hebt, maar zie even terug naar de aanvulling die ik gedaan heb (citaat Calvijn). Dat is toch heel wat anders dan jouw opvatting?
Alle oudvaders hebben ondanks hun verscheidenheid het beloftebegrip van de reformatie 100% geleerd.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door GJdeBruijn »

eilander schreef:...en dan heb je ook een gering besef van wat prediking is.
Inderdaad! De bediening der Verzoening.
Het vlees geworden Woord onder ons tegenwoordig gesteld in het gewaad van het Evangelie.

In het stukje van Calvijn trof me bijzonder dat hij schrijft over ellendekennis (verschrikking) zonder zicht op de belofte: . Dus staat vast, dat we nog geen volle bepaling hebben van het geloof, daar de wil Gods min of meer te kennen, niet voor geloof gehouden mag worden.
Gods wil te kennen is voor Calvijn dus vooral het zicht op de belofte der genade. Zonder dat mag geloof geen geloof heten.

Hoe scherp ligt het dan! Zonder zicht op Christus geen leven!
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6461
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:Hans, hoe zie jij de schenking? Is dat een waarneembaar moment of kun je dat achteraf aan bepaalde kenmerken toetsen? Of is daar een extra-ordinaire openbaring voor nodig?
Ik vraag je dit om dat ik merk dat je ten aanzien van dit punt de opvattingen van de reformatoren en veel oudvaders niet deelt.
De meeste oudvaders stellen namelijk dat de schenking geschiedt in de aanbieding door middel van de prediking van het evangelie. Jij bestrijdt dat voortdurend. Dus vandaar mijn vraag hoe het dan volgens jou wel zou zijn.
Ik ga hier even op in. Inderdaad gaat de schenking aan het aannemen vooraf, bijv. in de prediking. Maar het ontvangen is zeker wel een waarneembaar moment! Immers, daar wordt het geloof geboren.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:...en dan heb je ook een gering besef van wat prediking is.
ja ik zou eigenlijk niet meer moeten gaan,vind je ook niet??
Plaats reactie