Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Gebruikersavatar
Mosselman
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2017, 09:15

Sacramenten altijd bedienen? (Uit: Verontrustende berichten)

Bericht door Mosselman »

Weten jullie of er ergens iets is vastgelegd over wanneer er niet gedoopt mag worden in een gemeente?
For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Mosselman schreef:Weten jullie of er ergens iets is vastgelegd over wanneer er niet gedoopt mag worden in een gemeente?
Dat weet ik niet, maar ik denk dat er geen enkele goede reden voor een geordend kerkverband en een geordende predikant kan zijn.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Verontrustende berichten

Bericht door mulder »

HA wordt anders vaak genoeg in kerkelijk nederland niet bediend door bijz. redenen. zou dat niet voor dopen gelden??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

mulder schreef:HA wordt anders vaak genoeg in kerkelijk nederland niet bediend door bijz. redenen. zou dat niet voor dopen gelden??
Ook dat zou naar mijn vaste overtuiging niet zo moeten zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Orchidee »

Ik ken een stel dat hun kindje wilden laten dopen maar ze konden de vragen niet beantwoorden als ware gelovige ouders.
De doop is toen niet doorgegaan.
Zij hebben toen de gemeente verlaten en hun kind laten dopen als ongelovige ouders.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Bij Heilig Avondmaal wordt er censura morum gehouden.
In het geval van Kruiningen is er duidelijk onenigheid, dus Heilig Avondmaal houden is niet mogelijk.
Aangezien Heilige Doop en Heilig Avondmaal op een lijn staan betekent dat er ook niet gedoopt kan worden.
Lijkt mij logisch dat 14 mei geen doopdienst gehouden kan worden in Kruiningen. Eerst moet de ban uit de kerk verwijderd worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Ik ken een stel dat hun kindje wilden laten dopen maar ze konden de vragen niet beantwoorden als ware gelovige ouders.
De doop is toen niet doorgegaan.
Zij hebben toen de gemeente verlaten en hun kind laten dopen als ongelovige ouders.
Vreemd verhaal. Wij dopen op grond van het verbond niet op grond van het (on)geloof van de ouders.
De kerkenraad die dit kindje de doop weigerde heeft niets van de inhoud van de doop begrepen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Bij Heilig Avondmaal wordt er censura morum gehouden.
In het geval van Kruiningen is er duidelijk onenigheid, dus Heilig Avondmaal houden is niet mogelijk.
Aangezien Heilige Doop en Heilig Avondmaal op een lijn staan betekent dat er ook niet gedoopt kan worden.
Lijkt mij logisch dat 14 mei geen doopdienst gehouden kan worden in Kruiningen. Eerst moet de ban uit de kerk verwijderd worden.
Ik vind het beslist niet logisch. En ik lees ook in De redelijke godsdienst van à Brakel echt andere dingen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Ik ken een stel dat hun kindje wilden laten dopen maar ze konden de vragen niet beantwoorden als ware gelovige ouders.
De doop is toen niet doorgegaan.
Zij hebben toen de gemeente verlaten en hun kind laten dopen als ongelovige ouders.
Vreemd verhaal. Wij dopen op grond van het verbond niet op grond van het (on)geloof van de ouders.
De kerkenraad die dit kindje de doop weigerde heeft niets van de inhoud van de doop begrepen.
Triest als een kind ALLEEN word gedoopt op verbondsgrond.
Alleen gelovige ouders mogen hun kind laten dopen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ad Anker »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:Ik ken een stel dat hun kindje wilden laten dopen maar ze konden de vragen niet beantwoorden als ware gelovige ouders.
De doop is toen niet doorgegaan.
Zij hebben toen de gemeente verlaten en hun kind laten dopen als ongelovige ouders.
Vreemd verhaal. Wij dopen op grond van het verbond niet op grond van het (on)geloof van de ouders.
De kerkenraad die dit kindje de doop weigerde heeft niets van de inhoud van de doop begrepen.
Triest als een kind ALLEEN word gedoopt op verbondsgrond.
Alleen gelovige ouders mogen hun kind laten dopen!
Onderbouw dit eens? En dan ook in het juiste topic!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:Ik ken een stel dat hun kindje wilden laten dopen maar ze konden de vragen niet beantwoorden als ware gelovige ouders.
De doop is toen niet doorgegaan.
Zij hebben toen de gemeente verlaten en hun kind laten dopen als ongelovige ouders.
Vreemd verhaal. Wij dopen op grond van het verbond niet op grond van het (on)geloof van de ouders.
De kerkenraad die dit kindje de doop weigerde heeft niets van de inhoud van de doop begrepen.
Triest als een kind ALLEEN word gedoopt op verbondsgrond.
Alleen gelovige ouders mogen hun kind laten dopen!

Ik spreek alleen Schrift en belijdenis na........van deze moderne opvattingen heb ik geen verstand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Waarom staat er boven het formulier: Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der geloven te bedienen.

Is dat ook een moderne toevoeging?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Refoforum2017 »

Johann Gottfried Walther schreef:Waarom staat er boven het formulier: Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der geloven te bedienen.

Is dat ook een moderne toevoeging?
Ja, in het oorspronkelijke formulier staat 'der gelovigen' er niet bij. Jongbloed heeft dat toegevoegd. Op zich niets mis mee, als je 'gelovigen' dan maar bedoeld in de brede zin van het woord, dus elk kerkmens. Dopen gebeurd enkel en alleen op grond van het verbond, zie de Heidelberger! Dus ja, een moderne toevoeging!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Daarom dopen ze vanouds in de Hervormde kerk ook kinderen van hen die (nog)geen belijdenis hebben gedaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Refoforum2017 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Waarom staat er boven het formulier: Formulier om den heiligen doop aan de kleine kinderen der geloven te bedienen.

Is dat ook een moderne toevoeging?
Ja, in het oorspronkelijke formulier staat 'der gelovigen' er niet bij. Jongbloed heeft dat toegevoegd. Op zich niets mis mee, als je 'gelovigen' dan maar bedoeld in de brede zin van het woord, dus elk kerkmens. Dopen gebeurd enkel en alleen op grond van het verbond, zie de Heidelberger! Dus ja, een moderne toevoeging!
Van het (door mij) onderstreepte klopt helemaal niets! Al in 1639 stond er boven het formulier: 'Formulier om den H.Doop te bedienen aen de kleyne Kinderen der Gelovige'.
Plaats reactie