Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door DDD »

Nou, zo gaat dat in de natuur niet hoor. Eerst is er een levend kind, en dan wordt hij of zij geboren.

Maar dat geheel terzijde, want zoiets zegt natuurlijk niets.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Zonderling »

Johannes van Dijk schreef:
Posthoorn schreef:
Harry65 schreef:
Johannes van Dijk schreef:Waar lees jij dat in de gereformeerde traditie wedergeboorte en bekering een levenslang proces is? Bekering ja,maar wedergeboorte geschied maar 1x hoor beste vriend.
De gereformeerde traditie, die terug gaat op Calvijn, beschouwt "bekering" en "wedergeboren worden" als 1 en hetzelfde.
De gereformeerde traditie kent 1. een wedergeboorte als het 'begin' van alle genade in de mens, en 2. de wedergeboorte in ruimere zin, die zich over het hele leven uitstrekt. Zonder 1. is er geen 2. En als wij het hier over 1. hebben, moet jij niet gaan definiëren vanuit 2.
Ik kan er natuurlijk naast zitten,maar haal je hier niet de algemene roeping in ruimere zin,en de persoonlijke roeping in engere zin door elkaar? Wedergeboorte is 1x,maar bekering dient elke dag te geschieden.Zelfs de profeet Jeremia sloot zich in bij de onbekeerden: Heere bekeer ONS tot U,dan zullen WIJ bekeerd zijn.
Johannes van Dijk, je zit er inderdaad helemaal naast. Met algemene roeping heeft dit niets te maken. Posthoorn heeft volkomen gelijk.

De reformatoren zoals Calvijn spraken meestal over de wedergeboorte in ruime zin, qua betekenis niet veel verschillend van bekering en heiligmaking. Maar Posthoorn toont terecht aan dat ook Calvijn reeds de wedergeboorte in enge zin (al is het niet met die naam) kende. Op de Dordtse Synode werd de term 'wedergeboorte' vooral in die betekenis gebruikt, maar de andere betekenis is evenzeer gereformeerd (en bovendien Schriftuurlijk).
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

ejvl schreef:Het moment van de levendmaking kan altijd pas achteraf worden gezegd. Als men in Christus is kan men zeggen, toen en toen is God al begonnen te werken in mijn leven. Er is geen enkel mens op deze aarde die kan zeggen wel levendgemaakt te zijn, maar Christus nog niet te kennen. Iemand die dat zegt weet niet waar hij het over heeft. De enige rust en zekerheid die er is, is in Christus, inclusief de vergeving van zonden.
En om het nog ingewikkelder te maken, sommigen zoals @Johannus van Dijk, menen dat er jaren tussen levendmaking en wedergeboorte (in ruimere zin) kan zitten, maar dat staat niet in de DL, h3, p12.
Je moet dit omdraaien.Eerst de wedergeboorte.(levendmaking) dan de opwas van het kind van melk naar vaste spijze.Niet zoals jij stelt jaren tussen levendmaking en wedergeboorte.Hier draai je de boel om,wat ik nooit zo gezegd heb.Ook is er voor de geboorte sprake van zwangerschap. Maar dat hoeft niet altijd wat te zeggen,al kan er wel hoop zijn in die periode.Want ik lees er waren barensangsten,en barensweeën maar we hebben niet dan wind gebaart! Zie dat maar als een miskraam in geestelijk opzicht(Koning Saul enz)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Zonderling »

Ook de kanttekenaars kenden de wedergeboorte in ruime zin:
SV kanttekening schreef:Rom. 6:4, kt. 9 Dit is de tweede trap onzer wedergeboorte, die ons door den doop wordt verzegeld, namelijk de toeneming en volharding in de doding der zonde in ons, gelijk de begrafenis een volharding was van den dood van Christus, vers 6.
Toeneming en volharding: deze woorden geven duidelijk aan dat 'wedergeboorte' hier in ruime zin bedoeld is.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Isala »

Maar ik wil nog even terug naar een stukje uit de post die ik plaatste van Thomas Boston:
Derhalve besluiten wij, dat Christus geen dwarsboom voor iemand van u in de weg legt. Als gij zelf maar geen dwarsbomen in uw eigen weg legt, en dan klaagt dat gij er niet door kunt komen; want volgens de Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid, dat Christus aan u, en een iegelijk van u in het bijzonder, aangeboden wordt; anders maakt gij God een leugenaar, 1 Joh. 5:10
Dat we dat laatste eens goed tot ons door lieten dringen! Ook het steeds afwijzen van het aanbod van Christus, met welk "rechtzinnig" argument dan ook, is de zonde van ongeloof, waar we rekenschap van moeten afleggen.

Het lastige van deze discussies vind ik dat we er oeverloos over kunt praten. We komen steevast weer bij dit onderwerp uit: Wat doet God op welk tijdstip? En hoe doet Hij dat? En hoe weet ik dat? Waarom willen wij Gods werk tot in de haarvaten kunnen doorgronden?
Is het wel zinnig en nuttig om steeds maar met uitpluizen bezig te zijn?
Laten we er liever vanuit de zaken praten ipv erover. Of is dat ongewenst op een discussieforum? (serieuze vragen overigens!)

@Johannes, ook 400 reacties in 5½ week is kostbare tijd in het licht van de eeuwigheid.
Hora est!
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door GJdeBruijn »

Inleiding in boek "Beschrijving van het oprecht en zielzaligend geloof" Th. van der Groe.
Ik acht, dat het oprecht geloof bestaat uit twee delen, te weten: kennis en vertrouwen. Over de kennis zal ik hier kortheidshalve niet uitweiden, omdat daarover geen bezwaar bestaat; maar over het vertrouwen, hetgeen voornamelijk het wezen des geloofs is waar het hier alleen op aankomt, zal ik mijn waarachtig gevoelen hier neerstellen met de eigen woorden van Willem Teellinck in zijn 'Huysboeck' op blz. 100, omdat ik geen betere woorden kan vinden om mijn gevoelen uit te drukken. Zij luidde aldus:
"Wat het vertrouwen betreft, hetwelk het andere deel des geloofs is; dat is een verzekerdheid des harten, steunende op de beloften Gods, die in het Evangelie geopenbaard zijn, welke een christen heeft, dat al zijn zonden om Christus' wil vergeven zijn. Dit scheidt het zaligmakend geloof van alle andere soorten van geloof, want de duivel gelooft ook, maar hij heeft geen vertrouwen op de genade Gods, maar hij beeft, Jac.2:19. Zo geloven ook veel mensen, dat Christus de Zaligmaker is, ja - let wel - sommigen verschijnen ook te vertrouwen dat Hij hun Zaligmaker is, maar hun vertrouwen is niet gefundeerd op Gods beloften, zoals die in het Evangelie geopenbaard zijn, maar steunt alleen op een sterke inbeelding van hun hersenen, die hun tenslotte begeeft, omdat het maar voor een tijd is, Luc.8:13, en hen beschaamd laat, Matth.7:21. Het ware vertrouwen ontstaat dus uit de bijzondere toe-eigening van de beloften Gods ter zaligheid in Christus gedaan, zoals die in het Evangelie geopenbaard zijn, als namelijk het gelovig gemoed de beloften der zaligheid in Christus zó aanmerkt en aanneemt, alsof die in het bijzonder tot hem zelf gezegd waren, en wel zodanig, dat hij die aan zijn hart min of meer opdringt, dan of God in 't bijzonder en bij name hem toesprak en hem dit of dat beloofde en daardoor zijn ziel daar mee troostte. Zo maakt hij door deze bijzondere toe-eigening zich eigen, wat God in het algemeen in Zijn Woord voorstelt en beloofd heeft. Deze toe-eigening is het die ons deel aan Christus doet hebben; daarmee grijpen wij Christus aan en worden zo nauw met Hem verenigd, dat Hij de onze en wij de Zijne worden, Gal.2:20 en kanttek. Gal.2:16, zodat ook al Zijn verdiensten de onzen worden en daaruit ontstaat al dat vertrouwen, waar wij hier nu over spreken, zoals de apostel ons dat leert, dat wij hebben vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen door het geloof aan Hem, Ef.3:12".

Ziedaar deze verzekerdheid des harten; deze toe-eigening der beloften Gods van de zaligheid en vergeving der zonden in Christus; dit aangrijpen van Christus, ons in de beloften des Evangelies aangeboden; dit vertrouwen der ziel op Christus en op de beloften van Gods genade, in het heilig Woord aan ons geopenbaard, dit, dit is bij mij het enige wáárzaligmakende geloof. Ik ken geen ander geloof, waar de mens door zalig kan worden of deel aan Christus krijgen. Indien iemand een geloof stelt, welks wezen niet is een aannemen van Christus; een toe-eigenen van Gods beloften voor zichzelf; een verzekering des gemoeds van de genadige vergeving der zonden in Christus; een vertrouwen, verlaten, rusten en steunen des harten op Christus, en op Gods eigen Woord en genadige beloften in het heilige Evangelie; dan verklaar ik ronduit, dat ik aan zulk een gesteld geloof part noch deel wil hebben, maar dat met mijn ganse hart verwerp voor nu en altijd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door eilander »

Ik heb namens moderators een aantal berichten weggehaald. Oordelen over anderen is niet toegestaan!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

Zonderling schreef:Ook de kanttekenaars kenden de wedergeboorte in ruime zin:
SV kanttekening schreef:Rom. 6:4, kt. 9 Dit is de tweede trap onzer wedergeboorte, die ons door den doop wordt verzegeld, namelijk de toeneming en volharding in de doding der zonde in ons, gelijk de begrafenis een volharding was van den dood van Christus, vers 6.
Toeneming en volharding: deze woorden geven duidelijk aan dat 'wedergeboorte' hier in ruime zin bedoeld is.
ik kan me daar niet in vinden.ik hoor vanaf de kansel:eenmaal geboren is eeuwig verloren! twee maal geboren is eeuwig verkoren! ik lees en hoor nergens van 3,4 of 5x wedergeboren.Het mag zo zijn hoor,(schriftuurlijk bewezen)maar ik ga daar niet in mee,.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

refo schreef:
ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef: Anders gezegd zoals in psalm 123:1
Ik hef tot U die in den hemel zit,mijn ogen op en bid; Gelijk een knecht ziet op de hand zijns heren,om nooddruft te begeren,en t,oog der maagd is op haar vrouw geslagen,
om hulp of gunst te vragen.Zo slaan wij t,oog op onzen HEER, tot Hij....ook ons genadig zij.
1 Een lied op Hammaaloth. Ik hef mijn ogen op tot U, Die in de hemelen zit.
2 Zie, gelijk de ogen der knechten zijn op de hand hunner heren; gelijk de ogen der dienstmaagd zijn op de hand harer vrouw; alzo zijn onze ogen op den HEERE, onze God, totdat Hij ons genadig zij.
3 Zijt ons genadig, o HEERE! zijt ons genadig, want wij zijn der verachting veel te zat.
4 Onze ziel is veel te zat des spots der weelderigen, der verachting der hovaardigen.

Totdat Hij ons
Een exempel, ons vermanende tot een gedurig gebed, totdat wij verhoord worden. Zie Luk. 18:1,2,3,4,5,6,7; en Ps. 55:18.

Lukas 18 gaat over de onrechtvaardige rechter. De weduwe bleef ook maar niet afwachten toch?
Psalm 55:18 Des avonds, en des morgens, en des middags zal ik klagen en getier maken; en Hij zal mijn stem horen.

Dat is heel wat anders dan maar afwachten!
De berijming van Psalm 123 is ook helemaal niet bijbels. De knecht en de maagd hebben gezondigd en zien op de hand van de heer/vrouw of en welke straf ze zullen krijgen. Aan de handen zien ze het het eerst. Het is een beeld: ZOALS die mensen kijken naar hun meerdere om GENADE, ZO kijken wij naar God of Hij ons genadig wil zijn, maar DAT met opgeheven hoofd.
Ik weet niet hoe jij leest,maar het gaat in deze psalm om hulp of gunst te vragen.Heeft niks met strafmaatregel te maken!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

Isala schreef:Maar ik wil nog even terug naar een stukje uit de post die ik plaatste van Thomas Boston:
Derhalve besluiten wij, dat Christus geen dwarsboom voor iemand van u in de weg legt. Als gij zelf maar geen dwarsbomen in uw eigen weg legt, en dan klaagt dat gij er niet door kunt komen; want volgens de Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid, dat Christus aan u, en een iegelijk van u in het bijzonder, aangeboden wordt; anders maakt gij God een leugenaar, 1 Joh. 5:10
Dat we dat laatste eens goed tot ons door lieten dringen! Ook het steeds afwijzen van het aanbod van Christus, met welk "rechtzinnig" argument dan ook, is de zonde van ongeloof, waar we rekenschap van moeten afleggen.

Het lastige van deze discussies vind ik dat we er oeverloos over kunt praten. We komen steevast weer bij dit onderwerp uit: Wat doet God op welk tijdstip? En hoe doet Hij dat? En hoe weet ik dat? Waarom willen wij Gods werk tot in de haarvaten kunnen doorgronden?
Is het wel zinnig en nuttig om steeds maar met uitpluizen bezig te zijn?
Laten we er liever vanuit de zaken praten ipv erover. Of is dat ongewenst op een discussieforum? (serieuze vragen overigens!)

@Johannes, ook 400 reacties in 5½ week is kostbare tijd in het licht van de eeuwigheid.
Zeker waar wat je zegt.Naast de avonddiensten die ik overal probeer te volgen,schiet het lezen van goede stichtelijke boeken er wel bij in,door de tijd die ik besteed op dit forum.Dat moet ik wel toegeven.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:
Harry65 schreef:
Posthoorn schreef:De gereformeerde traditie kent 1. een wedergeboorte als het 'begin' van alle genade in de mens, en 2. de wedergeboorte in ruimere zin, die zich over het hele leven uitstrekt. Zonder 1. is er geen 2. En als wij het hier over 1. hebben, moet jij niet gaan definiëren vanuit 2.
Sorry, maar de gereformeerde traditie kent niet twee vormen van wedergeboorte.
De gereformeerde traditie, in navolging van Calvijn, kent alleen wat jij hier als 2. aanduidt.
Huh?
Zie Dordtse Leerregels bijvoorbeeld:
Hoofdstuk 3, par. 12.En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. (...)
Precies! dat is wat ik bedoel.De wedergeboorte,levendmaking,vernieuwing geschied maar 1 keer.
De bekering blijft een zaak die zich dagelijks herhaalt tot de laatste ademsnik,toch?
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Onbemind »

Johannes van Dijk schreef:
Isala schreef:Maar ik wil nog even terug naar een stukje uit de post die ik plaatste van Thomas Boston:
Derhalve besluiten wij, dat Christus geen dwarsboom voor iemand van u in de weg legt. Als gij zelf maar geen dwarsbomen in uw eigen weg legt, en dan klaagt dat gij er niet door kunt komen; want volgens de Heilige Schrift is het een onfeilbare waarheid, dat Christus aan u, en een iegelijk van u in het bijzonder, aangeboden wordt; anders maakt gij God een leugenaar, 1 Joh. 5:10
Dat we dat laatste eens goed tot ons door lieten dringen! Ook het steeds afwijzen van het aanbod van Christus, met welk "rechtzinnig" argument dan ook, is de zonde van ongeloof, waar we rekenschap van moeten afleggen.

Het lastige van deze discussies vind ik dat we er oeverloos over kunt praten. We komen steevast weer bij dit onderwerp uit: Wat doet God op welk tijdstip? En hoe doet Hij dat? En hoe weet ik dat? Waarom willen wij Gods werk tot in de haarvaten kunnen doorgronden?
Is het wel zinnig en nuttig om steeds maar met uitpluizen bezig te zijn?
Laten we er liever vanuit de zaken praten ipv erover. Of is dat ongewenst op een discussieforum? (serieuze vragen overigens!)

@Johannes, ook 400 reacties in 5½ week is kostbare tijd in het licht van de eeuwigheid.
Zeker waar wat je zegt.Naast de avonddiensten die ik overal probeer te volgen,schiet het lezen van goede stichtelijke boeken er wel bij in,door de tijd die ik besteed op dit forum.Dat moet ik wel toegeven.
Beste Hans,

Is het dan niet nuttiger om een boek te pakken en die te gaan lezen.

Deze discussie wordt met een botte bijl gevoerd en eens worden gaat zo niet lukken.
Ignoti nulla cupido.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

Mensen, deze man heeft naar we aannemen ongetwijfeld een goede intentie. Helaas manoeuvreert hij wat onhandig, en dan maakt de godsdienst wel gehakt van je. Reken daar maar op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:Mensen, deze man heeft naar we aannemen ongetwijfeld een goede intentie. Helaas manoeuvreert hij wat onhandig, en dan maakt de godsdienst wel gehakt van je. Reken daar maar op.
Het is niet eerlijk om een groep mensen die eerlijk naar de bijbel willen luisteren en daarover in gesprek gaan met iemand, weg te zetten als "de godsdienst".
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:Mensen, deze man heeft naar we aannemen ongetwijfeld een goede intentie. Helaas manoeuvreert hij wat onhandig, en dan maakt de godsdienst wel gehakt van je. Reken daar maar op.
Het is niet eerlijk om een groep mensen die eerlijk naar de bijbel willen luisteren en daarover in gesprek gaan met iemand, weg te zetten als "de godsdienst".
Daarom denk ik ook dat er voor de echt levende Kerk geen plekje op deze aarde overblijft. Dat lijkt naar ons gevoel wel oneerlijk, maar wel naar de Schrift.
Ik voel ook wel dat ik nu niet veel meer kan zeggen.
Zijt niet hoog gevoelende maar vrees.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten