Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Curatorium »

Er was hier vroeger toch altijd een topic genaamd 'Gelezen, gedacht, gehoord'?
In ieder geval las ik zojuist een mooi artikel https://www.nd.nl/nieuws/geloof/de-mens ... ign=buffer. Je moet wel even door de wat negatieve titel heenkijken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:Er was hier vroeger toch altijd een topic genaamd 'Gelezen, gedacht, gehoord'?
Nu weer aangemaakt; de vorige editie staat in moderatie.
Curatorium schreef:In ieder geval las ik zojuist een mooi artikel https://www.nd.nl/nieuws/geloof/de-mens ... ign=buffer. Je moet wel even door de wat negatieve titel heenkijken.
Ja mooi he?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Curatorium schreef:Er was hier vroeger toch altijd een topic genaamd 'Gelezen, gedacht, gehoord'?
Nu weer aangemaakt; de vorige editie staat in moderatie.
Curatorium schreef:In ieder geval las ik zojuist een mooi artikel https://www.nd.nl/nieuws/geloof/de-mens ... ign=buffer. Je moet wel even door de wat negatieve titel heenkijken.
Ja mooi he?
Ja, een mooi artikel.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door helma »

Oh naar dat topic ben ik inderdaad ook een paar keer op zoek geweest... Machteld Meerkerk is wel een aanwinst voor het ND, pas had ze ook een mooi artikel over de burgemeester van Scherpenzeel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

Er wordt heel weinig echt inhoudelijks gezegd. Ook niet echt meteen te verwachten van een krant die in de vrijgemaakte traditie wortelt. Het enige wat er gezegd wordt is zo ongeveer "De intonatie kon wat minder monotoon." Wat was de Inhoud? Juist dát lijkt me vele malen belangrijker dan de goede of minder goede spreektalenten van de leraar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Oh naar dat topic ben ik inderdaad ook een paar keer op zoek geweest... Machteld Meerkerk is wel een aanwinst voor het ND, pas had ze ook een mooi artikel over de burgemeester van Scherpenzeel.
Ik was dit topic ooit gestart, een van de zeldzame topics die meerdere 'herdrukken' beleefde. De titel had ik (als ik me goed herinner) ontleend aan een rubriek in een kerkblad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Ook niet echt meteen te verwachten van een krant die in de vrijgemaakte traditie wortelt.
Pff. Vermoeiend.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Ook niet echt meteen te verwachten van een krant die in de vrijgemaakte traditie wortelt.
Pff. Vermoeiend.
Ja echt hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door DDD »

En het slaat ook nergens op. Gemiddeld genomen waren vrijgemaakten in veel opzichten wel wat diepgaander dan bevindelijk gereformeerden.

Los daarvan doet het in dit draadje niet ter zake. Mensen die niets van het protestants christendom weten, kunnen natuurlijk niet zoveel over de inhoud van zo´n preek zeggen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Desiree »

Het is eigenlijk een soort weergave hè. Ik zou sommige inhoudelijke vragen/antwoorden in eerste instantie meer voor mezelf houden...

Leuk hoe die ouderling het oppakt. Wel doordacht. Goed initiatief.

Positief.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:Er wordt heel weinig echt inhoudelijks gezegd. Ook niet echt meteen te verwachten van een krant die in de vrijgemaakte traditie wortelt. Het enige wat er gezegd wordt is zo ongeveer "De intonatie kon wat minder monotoon." Wat was de Inhoud? Juist dát lijkt me vele malen belangrijker dan de goede of minder goede spreektalenten van de leraar.
Wat bedoel je hiermee? Wil je met deze zin suggereren dat het belangrijker is of de predikant zijn stem 'zwaarmoedig' laat klinken, dan wat hij predikt? Ach, wat is dat arm. Ik kom naar de kerk voor het woord, niet of de predikant wel 'genoeg kermt'.
Als jij zegt dat dát de inhoud is van het artikel, dan heb je het grondig mis. Dit is een mooi en normaal artikel waar niets mis mee is. Ja, voor sommigen is het misschien te evangelisch, maar dat ligt niet aan deze journaliste (Mevr. M. Meerkerk), maar aan de lezer van het artikel die daarover een mening geeft...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Jeremiah »

Curatorium schreef:Er was hier vroeger toch altijd een topic genaamd 'Gelezen, gedacht, gehoord'?
In ieder geval las ik zojuist een mooi artikel https://www.nd.nl/nieuws/geloof/de-mens ... ign=buffer. Je moet wel even door de wat negatieve titel heenkijken.
Mooi! En Piet is een verstandige ouderling...
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Cirdan »

DGG schreef:
-DIA- schreef:Er wordt heel weinig echt inhoudelijks gezegd. Ook niet echt meteen te verwachten van een krant die in de vrijgemaakte traditie wortelt. Het enige wat er gezegd wordt is zo ongeveer "De intonatie kon wat minder monotoon." Wat was de Inhoud? Juist dát lijkt me vele malen belangrijker dan de goede of minder goede spreektalenten van de leraar.
Wat bedoel je hiermee? Wil je met deze zin suggereren dat het belangrijker is of de predikant zijn stem 'zwaarmoedig' laat klinken, dan wat hij predikt? Ach, wat is dat arm. Ik kom naar de kerk voor het woord, niet of de predikant wel 'genoeg kermt'.
Als jij zegt dat dát de inhoud is van het artikel, dan heb je het grondig mis. Dit is een mooi en normaal artikel waar niets mis mee is. Ja, voor sommigen is het misschien te evangelisch, maar dat ligt niet aan deze journaliste (Mevr. M. Meerkerk), maar aan de lezer van het artikel die daarover een mening geeft...
Volgens mij zegt DIA dat de Inhoud vele malen belangrijker is dan de preekstem die wat monotoom was.
Helaas blijft een mens snel aan uiterlijkheden zitten en valt een andere toon op. Ik kan de stem van een ouderling in een doopdienst elders van ruim vijf jaar me ook nog levendig herinneren, maar gelukkig ook nog de troostrijke boodschap uit Psalm 87.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Desiree »

Dat is met alles, denk ik. Waar je hart vol van is, loopt je mond niet over van een detail of nuance verschil. Dat is voor mensen die er verder van weg staan, denk je niet? Ik weet het wel zeker...

Maar uit de kerk vandaan, 'parkeer' ik de preek ook weleens, omdat ik er zelf nog over na wil denken. Dan heb ik het ook over zo iets onzinnigs als een kleur hoed ofzo. Maar het is wel net zo gezellig voor degene die gezelschap is. Thuis heb ik het dan over dingen die er echt toe doen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Jeremiah »

Ik wil eens iets zeggen tot onbekeerde mensen. U bent verstrooid, ieder gaat zijn eigen weg. Ieder van u heeft zijn weg door het leven zoals hij die verkiest, zijn favoriete voetpad. U allen gaat verschillende wegen; en toch voeren die alle van God af. Ik weet niet wat uw hart het meest liefheeft. Ik weet echter wel dat u graag bij Christus en bij God vandaan gaat. Het oog van Christus is op u allen geslagen, op uw levensverhaal, op uw hart. Hij weet elke stap die u zet, elke zonde die u hebt begaan, elke begeert die er heerst in uw hart. Zijn oog is nu op deze gemeente geslagen. Ik zal u eens een vraag stellen. Wat voelt Jezus als Hij u ziet? Sommigen zullen zeggen: toorn; anderen zullen zeggen: wraak. Wat zegt de Bijbel? Medelijden. Christus heeft medelijden met u, Hij wil niet dat u verloren gaat. O, dat tedere medelijden van Jezus! Hij heeft u vaak willen bijeenvergaderen, zoals een hen haar kiekens bijeenvergadert, maar u hebt niet gewild.

Robert M. McCheyne
Gesloten