Psalm 31

Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Psalm 31

Bericht door Herman »

Psalmen zijn uitermate geschikt om jezelf naast te leggen en het bevindelijke leven met de Heere te verstaan. Hoe kan ik psalm 31 vers 5 begrijpen wanneer je de andere verzen leest als het goud wat bij een bevindelijk leven hoort?
Anders gezegd. In de psalmen wordt naast de ik-persoon voortdurend de goddeloze en de vijand opgevoerd. Wat doen die daar?

1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester.
2 Op U, o HEERE! betrouw ik, laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid; help mij uit door Uw gerechtigheid.
3 Neig Uw oor tot mij, red mij haastelijk; wees mij tot een sterke Rotssteen, tot een zeer vast Huis, om mij te behouden.
4 Want Gij zijt mijn Steenrots en mijn Burg; leid mij dan, en voer mij, om Uws Naams wil.
5 Doe mij uitgaan uit het net, dat zij voor mij verborgen hebben, want Gij zijt mijn Sterkte.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalm 31

Bericht door -DIA- »

Ik denk, nee weet zeker, dat elk van Gods kinderen hier weet van hebben. De duivel zit niet stil, en is bij het volk des Heeren dubbel actief, waar hij de godsdienst meest wel met rust laat, komt hij door middel van de vijandschap van de medemens, en ook vrienden en huisgenoten, dat volk in uiterst engten te dringen. Gij hebt vriend en metgezel verre van mij gedaan. O Heere, zwijg niet tot mijn tranen. Heere Gij hebt gehoor de verkeerdheid die men mij heeft aangedaan. Zij vervolgen mij als een enige vlo op de bergen. Wanneer zal hij sterven, en zijn naam vergaan? Zij zoeken mijn dood. enz. enz. enz.

Boven Psalm 31 staat:
David bidt God zeer vuriglijk om behoudenis, volgens zijn vertrouwen dat hij alleen op Hem stelt; om oorzaak van blijdschap te hebben, in plaats van zijn tegenwoordig bitter lijden, dat hem vrienden en vijanden, met woorden en werken aandoen. En gevoelende de vrucht van zijn gebed, roemt hij in Gods voorzorg en goedertierenheid over alle gelovigen, en bijzonderlijk over zichzelf.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 10 okt 2016, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Psalm 31

Bericht door Vagari »

Herman schreef:Psalmen zijn uitermate geschikt om jezelf naast te leggen en het bevindelijke leven met de Heere te verstaan. Hoe kan ik psalm 31 vers 5 begrijpen wanneer je de andere verzen leest als het goud wat bij een bevindelijk leven hoort?
Anders gezegd. In de psalmen wordt naast de ik-persoon voortdurend de goddeloze en de vijand opgevoerd. Wat doen die daar?

1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester.
2 Op U, o HEERE! betrouw ik, laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid; help mij uit door Uw gerechtigheid.
3 Neig Uw oor tot mij, red mij haastelijk; wees mij tot een sterke Rotssteen, tot een zeer vast Huis, om mij te behouden.
4 Want Gij zijt mijn Steenrots en mijn Burg; leid mij dan, en voer mij, om Uws Naams wil.
5 Doe mij uitgaan uit het net, dat zij voor mij verborgen hebben, want Gij zijt mijn Sterkte.
Ik denk dat deze psalm daar ook over gaat:
Psalmen 92:11 / STV
11 ‭‭(92–12) En mijn oog‭¹⁴‭ zal mijn verspieders aanschouwen; mijn oren‭¹⁵‭ zullen het horen, aangaande de boosdoeners, die tegen mij opstaan.‭
En de kanttekeningen verwijzen weer naar:
Psalmen 91:8-10 / STV
8 ‭‭Alleenlijk zult gij het met uw ogen aanschouwen;‭¹⁴‭ en gij zult de vergelding der‭¹⁵‭ goddelozen zien.‭ 9 ‭‭Want Gij, HEERE! zijt mijn Toevlucht! Den Allerhoogste hebt gij‭¹⁶‭ gesteld tot uw Vertrek;‭¹⁷‭‭ 10 ‭‭U zal geen kwaad wedervaren, en geen plage zal uw tent naderen.‭
Ik heb wel eens gehoord dat de Heere Zijn volk soms laat zien dat er plannen tegen hen gesmeed worden.

Ik denk dat dat zo is maar ik moet ook denken aan Asaf:
Psalmen 73:17 / STV
17 ‭‭Totdat ik in Gods heiligdommen‭³¹‭ inging, ‭en‭ op hun einde‭³²‭ merkte.‭
Misschien niet helemaal een antwoord maar zomaar wat gedachten eromheen.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalm 31

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
5 Doe mij uitgaan uit het net, dat zij voor mij verborgen hebben, want Gij zijt mijn Sterkte.
De vervolgers zullen eenmaal zelf vallen in de strikken die zij voor de vromen hebben gezet.
De Bijbel staat wat dat betreft vol met (waarschuwende) voorbeelden.

Ik denk nu aan Psalm 58:

Vers 1
O gij vergadering, gezeten
Om recht te doen, spreekt gij het recht?
Wordt alles billijk aangelegd;
Kwijt ieder zich naar zijn geweten?
En vonnist gij wel inderdaad,
Zoals met recht en wet bestaat?

Vers 2
Neen; gij smeedt ongerechtigheden
In't harte, dat van boosheid zwelt;
Gij weegt op aard' uw snood geweld,
In schijn van billijkheid en reden.
God'lozen zijn van God vervreemd,
Zo ras hun leven aanvang neemt.

Vers 3
De boze leugensprekers dolen,
Van 't uur, dat zij geboren zijn;
In hart en mond ligt heet venijn,
Als in een vuur'ge slang, verscholen;
Zij geven 't goede nooit gehoor,
Maar stoppen, als een adder, 't oor.

Vers 4
Gelijk zich die niet laat bezweren,
Zo willen dezen niet verstaan.
Verbreek hun tanden, laat voortaan,
O God, Uw arm hun kracht verneêren;
Breek jonge leeuwen, heet op buit,
O HEER', de wrede tanden uit.

Vers 5
Smelt hen tot water, laat ze drijven;
En maak hun pijlen, waar zij boos
Mee mikken, stomp en krachteloos;
Laat toch Uw arm hun boog niet stijven,
Doe hen, in armoê en gebrek,
Vergaan, versmelten als een slek.

Vers 6
Och, laat hen in hun kwaad niet groeien,
Maar doe hen als een misdracht zijn;
Dat nooit de zon hun oog beschijn'.
Eer dan uw potten zullen gloeien
Van 't doornenvuur, stormt Hij gezwind
Hen weg, als in een wervelwind.

Vers 7
't Rechtvaardig volk, gered uit lijden,
Zal eens, wanneer 't de wraak aanschouwt,
In God, Wien 't zich had toevertrouwd,
En in Zijn waarheid zich verblijden;
't Zal zijne voeten, welgemoed,
Zelfs wassen in der bozen bloed.

Vers 8
De mens zal eerlang vrolijk zeggen:
"Gewis, de deugd geniet haar vrucht;
Gods grootheid wordt terecht geducht,
Die loon en straf weet toe te leggen.
Gewis, daar is een God, die leeft
En op deez' aarde vonnis geeft."

Psalm 58
1 Een gouden kleinood van David, voor den opperzangmeester, Al-tascheth. Spreekt gijlieden waarlijk gerechtigheid, gij, vergadering? Oordeelt gij billijkheden, gij, mensenkinderen?
2 Ja, gij werkt ongerechtigheden in het hart; gij weegt het geweld uwer handen op de aarde.
3 De goddelozen zijn vervreemd van de baarmoeder aan; de leugensprekers dolen van [moeders] buik aan.
4 Zij hebben vurig venijn, naar gelijkheid van vurig slangenvenijn; zij zijn als een dove adder, [die] haar oren toestopt;
5 Opdat zij niet hore naar de stem der belezers, desgenen, die ervaren is met bezweringen om te gaan.
6 O God! verbreek hun tanden in hun mond; breek af de baktanden der jonge leeuwen, o HEERE!
7 Laat hen smelten als water, laat hen daarhenen drijven; legt hij zijn pijlen aan, laat hen zijn, alsof zij afgesneden waren.
8 Laat hem henengaan, als een smeltende slak; laat hen, [als] ener vrouwe misdracht, de zon niet aanschouwen.
9 Eer dan uw potten den doornstruik gewaar worden, zal Hij hem als levend, als [in] heten toorn wegstormen.
10 De rechtvaardige zal zich verblijden, als hij de wraak aanschouwt; hij zal zijn voeten wassen in het bloed des goddelozen.
11 En de mens zal zeggen: Immers is er vrucht voor den rechtvaardige; immers is er een God, Die op de aarde richt.

 
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Psalm 31

Bericht door Herman »

Bedankt voor de antwoorden.

De kern van de vraag is echter dat het doorgaans gaat om persoonlijk berouw en persoonlijk geloofsvertrouwen. Het gaat dus om je eigen zonde en vandaaruit de toevlucht naar de Heere.

In de Psalmen gaat het echter vaak niet over persoonlijke zondebelijdenis, maar over de goddelozen die je wat aan doen en dat je het daardoor benauwd hebt. Zoals David Saul had, had Calvijn de Roomse inquisitie en Luther de Roomse Kerk tegen over zich.

Maar wij? Concreet én geestelijk?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Psalm 31

Bericht door refo »

Wij maken de psalmen inderdaad veel te geestelijk. Dan krijg je het gevaar dat de boodschap vervaagt.
We zorgen dan zelf wel voor de dagelijkse dingen en mag God de geestelijk Verzorger worden. En eerlijk is eerlijk: de preken passen er bij. Die zijn altijd fijn en mooi en indrukwekkend. Nooit eens dat een hele gemeente zwaar gewond naar huis gaat.
De psalmen worden veel geprezen omdat er zo vaak in staat: mijn ziel. Maar dat betekent gewoon: ik. Dat is minder bevindelijk, inderdaad.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Psalm 31

Bericht door helma »

Als je zegt dat een preek indrukwekkend is geweest kan je heel goed bedoelen dat de gemeente zwaargewond naar huis gaat. Dat heb ik er tenminste wel eens mee bedoeld. Ik hoor regelmatig preken die absoluut niet strelend zijn voor het vlees.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalm 31

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Bedankt voor de antwoorden.

De kern van de vraag is echter dat het doorgaans gaat om persoonlijk berouw en persoonlijk geloofsvertrouwen. Het gaat dus om je eigen zonde en vandaaruit de toevlucht naar de Heere.

In de Psalmen gaat het echter vaak niet over persoonlijke zondebelijdenis, maar over de goddelozen die je wat aan doen en dat je het daardoor benauwd hebt. Zoals David Saul had, had Calvijn de Roomse inquisitie en Luther de Roomse Kerk tegen over zich.

Maar wij? Concreet én geestelijk?
Goddelozen, dat hoeven zeker geen openbare goddelozen te zijn.
Ik geloof als je niet anders kan dan vasthouden aan wat je moet geloven, van de vaderen overgeleverd, dat het niet anders kan, dat je geen vijanden krijgt. Of ik ze heb is wat anders, maar het is niet makkelijk. Meeste heb je last van jezelf, dan ook vaal van je naaste familie. Ik heb wel eens gedacht dat je makkelijker iets tegen een geheel van de godsdienst vervreemd mens kunt zeggen dan een mens die het nog ergens 'weet'. Daar zit de grootste tegenstand.

Ik denk dat je alles en iedereen tegen krijgt. Denk ook aan hoe Bunyan Christen beschrijft, de naaste medemens hield hem voor gek. Denk aan de schoonzonen van Lot: Hij was jokkende in hun ogen. Zo staat de Schrift vol met voorbeelden,
en ik geloof dat de praktijk dit ook leert. Mensen kunnen het je zo benauwd maken dat je soms ziek kunt worden van ellende. Ik weet niet of iemand dit begrijpt. En begrijpen? Nee, ik geloof dat je het het meest van de gevallen niet begrijpt. Het is iets wat je niet zoekt, maar wat je zeker overkomt. Dan zeg ik het nu even algemeen. Zo ligt het bij het volk, en als ik me niet vergis is die strijd me niet geheel vreemd, maar niet om je zaligheid op te gronden of te bouwen. Dat kan een valkuil zijn.

Denk ook aan: Waarom verstoot Gij m' uit Uw ogen? Waarom ga ik terneer gebogen door des vijands wreed geweld benard gestaag in het akelig zwart?
Ik hoorde eens een man in mijn jeugd. Ik was tot hem aangetrokken, want er lag iets in die man wat voor zichzelf zeer bestreden was. Maar zijn leven was een getuigenis. In zijn ellende zei hij eens: En alle kastijding als die tegenwoordig is schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn. doch daarna... Degenen die door dezelve geoefend zijn. Ik ken geen van Gods volk dat niet van alle zijden fel bestreden wordt. Maar een andere zaak is of ze het zeggen. Beter is het met deze zaken de toevlucht te nemen tot God.

En nog: De strijd blijft, is nuttig, niet aangenaam. En het is ook noodzakelijk te onderzoeken of ik aanleiding geef en het martelaarschap of iets zoek te zijn, om een grond te maken van alle tegenheden en wat zich tegen je verheft. Dat is tenslotte als het goed ligt niet tegen je als persoon, maar dat is een verheffen tot God.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 okt 2016, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Psalm 31

Bericht door Vagari »

Herman schreef:Bedankt voor de antwoorden.

De kern van de vraag is echter dat het doorgaans gaat om persoonlijk berouw en persoonlijk geloofsvertrouwen. Het gaat dus om je eigen zonde en vandaaruit de toevlucht naar de Heere.

In de Psalmen gaat het echter vaak niet over persoonlijke zondebelijdenis, maar over de goddelozen die je wat aan doen en dat je het daardoor benauwd hebt. Zoals David Saul had, had Calvijn de Roomse inquisitie en Luther de Roomse Kerk tegen over zich.

Maar wij? Concreet én geestelijk?
Ik heb Psalm 73 nog een keer gelezen.

Het gaat daar ook om berouw over eigen zonden. Maar deze psalm laat ook zien hoe goddelozen kunnen kwellen.

Vers 2: Asafs voeten zijn bijna uitgeweken...
Waarom dan?

Vers 3: Omdat hij nijdig was op de dwazen en op de vrede van de goddelozen.
Hij is boos omdat hen alles voor de wind lijkt te gaan.

En in verzen 6,8 kun je een beetje zien hoe de goddelozen, Zijn volk ook kan verdrukken. Namelijk door bijvoorbeeld hoogmoed. Ze willen zich niet laten waarschuwen.
Maar in de verzen 9,10 en 11 zie je wat de ergste verdrukking voor de rechtvaardigen is. Ze zetten hun mond tegen de Hemel. Ze lasteren de Heere.

Verzen 12-15 laten zien dat Asaf er aan dacht om alles maar op te geven. En met de goddelozen mee te doen want die lijken vrede te hebben terwijl zijn bestraffing er elke morgen is. Hij zegt eigelijk ook dat de alles voor niets is om dat de Heere er niet lijkt te zijn of er niets van weet. Zie vers 11.

Verzen 15-16 geven aan dat als hij dat zou zeggen, hij trouweloos zou zijn tegenover Gods volk maar dat het nog steeds niet begrijpelijk voor hem is. ( De tegenstelling tussen de vrede van de goddelozen en de moeite van de vrome)

Dan komt de omslag in vers 17 als hij naar de 'kerk' gaat want daar laat de Heere hem zien wat het einde zal zijn. (Vers 18-20)

En in de verzen 21 en 22 komt zijn berouw aan het licht over zijn ongeloof. Hij vertrouwde God, zijn Rotsteen niet. Hij was vergeten wat hij in verzen 23-28 beschrijft. Omdat zijn hart opgezwollen was.

Dus daarom gaat het hier om goddelozen die hem (zijn God) kwaad aan doen maar het meest gaat het hier over zijn eigen kwaad. (hij was een groot beest bij de Heere). Verzen 21 en 22 zijn een schuldbelijdenis.

Vervolging hoeft dus niet persè eruit te zien als de inquisitie maar kan veel subtieler zijn en zeker ook van binnenuit komen.
Laatst gewijzigd door Vagari op 12 okt 2016, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalm 31

Bericht door eilander »

DIA geeft dat al aan: het is niet zo goed als we geen vijanden hebben.
Ik vind dat zelf best moeilijk eigenlijk, onze dominee zei pas ook dat het niet zo'n goed teken is als je collega's je zo aardig vinden.

Dat is wel een spiegel voor mezelf, want ik vind het al heel wat als ik af en toe iets kan zeggen over hoe goed het is om God te dienen. Ik ben zo vrijmoedig niet, maar eigenlijk zou het verder moeten gaan. Als je echt ervan overtuigd bent dat mensen buiten Christus voor eeuwig verloren zullen gaan, zou je vanuit die bewogenheid moeten waarschuwen. Het is dan de vraag of men nog zo makkelijk accepteert wat je zegt.
Plaats reactie