De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Snuf »

Vanavond las ik onderstaand stuk in het Reformatorisch Dagblad. De spijker op de kop!
Ds. G. Hoogerland: Kerkelijke verdeeldheid is schuld tegenover God

De kerkelijke verdeeldheid is schuld tegenover God, onszelf, onze naaste 
en het nageslacht, stelt ds. G. Hoogerland.
De schuld die op de kerk ligt vanwege de verdeeldheid is ontstellend groot. De vraag die we daarbij moeten stellen is: bespreken we die schuld, of beleven we die? Als ik mezelf die vraag stel, is er al zo veel reden tot schaamte dat ik niet verder zou durven schrijven. Toch kan het dienstig zijn om vanuit de beschaamdheid enkele dingen te noemen met betrekking tot de inhoud van die schuld, op grond van Gods Woord.

Schuld tegenover God
De kerkelijke verdeeldheid is allereerst schuld tegenover God. Christus is het Hoofd van Zijn Kerk. In Hem is de Kerk één. Als Paulus de verdeeldheid en scheuringen in Korinthe waarneemt, stelt hij in 1 Korinthe 1:13 een indringende vraag: „Is Christus gedeeld?” Christus is niet gedeeld en Zijn lichaam kan niet gedeeld worden. De vraag maakt echter duidelijk dat de kerk zich zo vertoont dat het lijkt alsof Christus gedeeld is. Dat is tot grote oneer van Christus en doet Hem grote schande aan.

De Korinthiërs onteerden hun Hoofd en Zaligmaker. En wij? Ontering van de Zaligmaker is een ernstige zonde. Daarmee onteren we niet alleen Hem, maar ook de Vader, Die Hem gezonden heeft, en de Heilige Geest, Die in Hem woont en van Hem uitgaat.

Een vrouw onteert haar hoofd, haar man, als zij geen macht op het hoofd heeft in de eredienst. Terecht veroordelen wij dat. Onder­tussen onteren wij echter ons Hoofd door onze verdeeldheid. Wie voelt, beleeft en belijdt die schuld?

Schuld tegenover onszelf
De verdeeldheid is ook schuld tegen­over onszelf. In 1 Korinthe 3 schrijft Paulus dat die partijschappen de oorzaak zijn dat hij tot hen niet kon spreken „als tot geestelijken, maar als tot vleselijken.” Het ontbreekt in de gemeente aan geestelijken. Dat zijn „zodanigen, die door Gods Geest uitnemend verlicht zijn en in de kennis zeer toegenomen” (kanttekening 1). Er zijn daarentegen veel vleselijken. Dat zijn „zodanigen, in welken het vlees, of de menselijke genegen­heden zich nog te veel openbaren” (kanttekening 2).

Wat is de oorzaak van het ontbreken van geestelijken en het vleselijk zijn? Paulus schrijft het in 1 Korinthe 3:3 en 4, scherp en duidelijk: „Want dewijl onder u nijd is en twist en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar de mens? Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?”

Vleselijk zijn betekent dus klein, onwetend, zonder opwas in het geloof. Als wij klagen over het ontbreken van doorbrekend werk, wordt vaak gewezen op de donkere tijd, op de wereldgelijkvormigheid in de kerk. Paulus toont ons echter aan dat de oorzaak ervan ligt in het ontbreken van eenheid.

Schuld tegenover de wereld
De verdeeldheid is eveneens schuld tegenover de wereld. In Johannes 17:20-23 bidt Christus: „En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen die door hun woord in Mij geloven zullen. Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij één zijn: Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt…”

Door deze voorbede van Christus, die zeker verhoord wordt, want Hij wordt altijd verhoord (Joh. 11:42), heeft de Kerk het voorrecht van de eenheid. Dit legt echter tevens een dure plicht op de kerk tot het beoefenen van die eenheid. Als wij weten dat Christus in Zijn voorbede de eenheid van Zijn Kerk zo’n duidelijke plaats gegeven heeft, moet elke scheiding die er loopt tussen en door de kerken waarin Gods kinderen zich bevinden, ons schuldig stellen.

De eenheid van de kerk noemt Jezus een middel tot het geloof van de wereld. Tot tweemaal toe zegt Hij: „Opdat (door die eenheid) de wereld bekenne (gelove), dat Gij Mij gezonden hebt.” Als we deze zinsnede uit het allerheiligste gebed op ons laten inwerken, moeten we daaruit de conclusie trekken dat het ontbreken van de zichtbaarheid van de eenheid in de kerk de oorzaak is dat de wereld niet gelooft dat Christus door de Vader gezonden is. Anders gezegd: door het ontbreken van de zichtbare eenheid in de kerk wordt de wereld gestijfd in het ongeloof. Nog anders gezegd: de verdeeldheid is een oorzaak dat velen verloren gaan. Van Gods kant kan dat natuurlijk niet, maar dat neemt onze verantwoordelijkheid niet weg.

Schuld tegenover het nageslacht
De verdeeldheid is ten slotte schuld tegenover het nageslacht. Wij laten de erfenis na van een verdeelde kerk en zijn daardoor schuldig ten opzichte van hen die we deze erfenis nalaten zolang wij niet alles gedaan hebben voor de eenheid van de kerk. Durven wij met deze schuld te sterven en voor God te verschijnen? Zal ons nageslacht ons niet moeten aanklagen?

Het zijn maar enkele dingen. Er zou veel meer te noemen zijn. Dat laat de ruimte voor deze bijdrage niet toe. Ik weet dat we zelf niet kunnen helen wat gebroken is. Ik weet dat de praktijk zeer weer­barstig is. Ik weet dat wij de scheidingen alleen maar erger kunnen maken. Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren. Het is allemaal waar. Ik weet dat God eraan te pas moet komen. Maar dat laat het boven­staande onverlet. Herstel van de kerkelijke verdeeldheid moet beginnen op de knieën.

De auteur is predikant van de gereformeerde gemeente te Stolwijk.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Jeremiah »

Ik zit het net te lezen..
Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren.
Dat zijn grote woorden.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Martijn »

Jeremiah schreef:Ik zit het net te lezen..
Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren.
Dat zijn grote woorden.
Zeker grote woorden. Wie bepaald wat remonstrantisme is?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Boston over kerkelijke verdeeldheid en schuld.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... en#p667638
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
Jeremiah schreef:Ik zit het net te lezen..
Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren.
Dat zijn grote woorden.
Zeker grote woorden. Wie bepaald wat remonstrantisme is?
Het zijn woorden die grond hebben. En wat remonstrantisme is kunnen we allen weten als we onze belijdenis eerlijk belijden.
Overigens de kerkelijke verdeeldheid is erg, en dat dit eens echt schuld mocht worden, dan wordt vanzelf één wat één is.
Een opgelegde kunstmatige eenheid werkt niet. Wat God bijeen brengt, daar rust zegen op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door emigrant »

Bedoelen we met kerkelijke verdeeldheid de genootschappen die zich "Gereformeerd" noemen, die eigenlijk alleen maar in de organisatie verdeeld zijn? Of reikt het verder binnen Christendom en zelfs andere religies?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Bedoelen we met kerkelijke verdeeldheid de genootschappen die zich "Gereformeerd" noemen, die eigenlijk alleen maar in de organisatie verdeeld zijn? Of reikt het verder binnen Christendom en zelfs andere religies?
Eenheid kan alleen maar geestelijk zijn. Onze kerkmuren zijn mensenwerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Snuf »

Jeremiah schreef:Ik zit het net te lezen..
Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren.
Dat zijn grote woorden.
Wel heel positief dat je deze zin eruit pakt om dit artikel verdacht te maken. Fijn!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door -DIA- »

Snuf schreef:
Jeremiah schreef:Ik zit het net te lezen..
Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren.
Dat zijn grote woorden.
Wel heel positief dat je deze zin eruit pakt om dit artikel verdacht te maken. Fijn!
Het is ook geen onbeduidend bijzinnetje toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Jeremiah »

Johann Gottfried Walther schreef:Boston over kerkelijke verdeeldheid en schuld.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... en#p667638

Dank voor dit artikel!
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Snuf »

-DIA- schreef:
Snuf schreef:
Jeremiah schreef:Ik zit het net te lezen..
Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren.
Dat zijn grote woorden.
Wel heel positief dat je deze zin eruit pakt om dit artikel verdacht te maken. Fijn!
Het is ook geen onbeduidend bijzinnetje toch?
Zeker niet! Daar ging het me niet om. Het was de toon die de muziek maakt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Desiree »

Wat een eenheid hier... ;)

Ik voel me verbonden hoor met mensen... over kerkmuren heen. En natuurlijk denk je over de verdeeldheid na, maar soms laat je het ook rusten. We zijn hier al interkerkelijk als gezin.. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Wat een eenheid hier... ;)

Ik voel me verbonden hoor met mensen... over kerkmuren heen. Overal zijn kinderen van de Heere en verder laat ik het een beetje rusten. Niemand is volmaakt, dus de volmaakte kerk bestaat niet.
Zo globaal gezegd ben ik het met je eens, maar daar zitten in de praktijk toch nog behoorlijk wat meer haken en ogen aan.
Op de eerste plaats is eigenlijk een organisatorische eenheid niet eens het belangrijkste, maar de geestelijke eenheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Isala »

Ds. G. Hoogerland schreef: Herstel van de kerkelijke verdeeldheid moet beginnen op de knieën.
Dit vind ik de belangrijkste zin uit het artikel.
Er moet gebed zijn om nederigheid, en om verlost te worden van onszelf, en ons eigen vrome ik. Daar ligt de grootste schuld, bij ons allemaal persoonlijk.
Zolang we ons eigen standpunt/mening in het middelpunt laten staan, zal er nooit eenheid komen, al roepen we allemaal dat verdeeldheid zonde is. (ook het roepen zonder verootmoediging is zonde).
Daaruit voortvloeiend: dan zal er ook geen enkele stap gezet worden om daadwerkelijk buiten de eigen kerkmuur te treden.
De Heilige Geest kan alleen de ware eenheid geven die de Heere Jezus bedoelde in Zijn Hogepriesterlijk gebed.
De uitstorting van die Geest is noodzakelijk!
Een volhardend bidden en smeken om een herleving en opwekking (net als in Handelingen 1 vers 14) is de enige weg tot eenheid.
Ik hoop dat er interkerkelijke (!) gebedssamenkomsten voor verootmoediging en herleving gehouden gehouden gaan worden.
Hora est!
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: RE: Re: De kerkelijke verdeeldheid is schuld

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:
Jeremiah schreef:Ik zit het net te lezen..
Ik weet dat we ons niet verenigen kunnen met hen die openlijk of verbasterd het remonstrantisme of andere dwalingen (willen) invoeren.
Dat zijn grote woorden.
Zeker grote woorden. Wie bepaald wat remonstrantisme is?
Het zijn woorden die grond hebben. En wat remonstrantisme is kunnen we allen weten als we onze belijdenis eerlijk belijden.
Overigens de kerkelijke verdeeldheid is erg, en dat dit eens echt schuld mocht worden, dan wordt vanzelf één wat één is.
Een opgelegde kunstmatige eenheid werkt niet. Wat God bijeen brengt, daar rust zegen op.
Het woord remonstrantisme wordt tegenwoordig ook gebruikt om predikanten en anderen een stempeltje te geven. Daardoor krijgen ze een etiket waar ze niet meer vanaf komen. En dat terwijl het niet terecht is....
Plaats reactie