Waarom of waartoe?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Waarom of waartoe?

Bericht door Mara »

In tijden van verdriet of rouw, kan er in een mens opwellen: waarom Heere?
Vaak hoorde ik dan van een ambtsbroeder, "nee, dat mag je niet vragen, maar het is waartoe Heere?
Op CIP las ik:
“Met mijn vuisten omhoog heb ik het uitgeschreeuwd: 'ik ben boos op U!' Maar als dominee durfde ik dat niet hardop te zeggen.” Ds. A. T. Vergunst bleef met vijf jonge kinderen achter toen hij in 1996 zijn vrouw verloor aan de gevolgen van een hersentumor.

De Heere Jezus riep uit aan het kruis: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Toen mijn vriendin ernstig ziek werd zei ze: ik durf niet boos te zijn op God, want Hij weet immers wat goed voor mij is.

Hoe maak je dergelijke dingen bespreekbaar, ik vond het heel moeilijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Auto »

Mara schreef:In tijden van verdriet of rouw, kan er in een mens opwellen: waarom Heere?
Vaak hoorde ik dan van een ambtsbroeder, "nee, dat mag je niet vragen, maar het is waartoe Heere?
Op CIP las ik:
“Met mijn vuisten omhoog heb ik het uitgeschreeuwd: 'ik ben boos op U!' Maar als dominee durfde ik dat niet hardop te zeggen.” Ds. A. T. Vergunst bleef met vijf jonge kinderen achter toen hij in 1996 zijn vrouw verloor aan de gevolgen van een hersentumor.

De Heere Jezus riep uit aan het kruis: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Toen mijn vriendin ernstig ziek werd zei ze: ik durf niet boos te zijn op God, want Hij weet immers wat goed voor mij is.

Hoe maak je dergelijke dingen bespreekbaar, ik vond het heel moeilijk.
Misschien moet je eerst de hele lezing eens luisteren. Want allereerst moet je niets bespreken, maar luisteren, luisteren. Laat de ander aan het woord.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Mara »

Auto schreef: Misschien moet je eerst de hele lezing eens luisteren. Want allereerst moet je niets bespreken, maar luisteren, luisteren. Laat de ander aan het woord.
Het gaat niet om een incidenteel ziekenbezoekje, dit betreft een vriendschap van bijna 40 jaar!!
De vraag is, als iemand worstelt met een boosheid die hij niet durft toe te laten, hoe je dit dan bespreekbaar maakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Auto »

Mara schreef:
Auto schreef: Misschien moet je eerst de hele lezing eens luisteren. Want allereerst moet je niets bespreken, maar luisteren, luisteren. Laat de ander aan het woord.
Het gaat niet om een incidenteel ziekenbezoekje, dit betreft een vriendschap van bijna 40 jaar!!
De vraag is, als iemand worstelt met een boosheid die hij niet durft toe te laten, hoe je dit dan bespreekbaar maakt.
Luister de lezing maar, daar leer je meer van.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Auto schreef:
Mara schreef:
Auto schreef: Misschien moet je eerst de hele lezing eens luisteren. Want allereerst moet je niets bespreken, maar luisteren, luisteren. Laat de ander aan het woord.
Het gaat niet om een incidenteel ziekenbezoekje, dit betreft een vriendschap van bijna 40 jaar!!
De vraag is, als iemand worstelt met een boosheid die hij niet durft toe te laten, hoe je dit dan bespreekbaar maakt.
Luister de lezing maar, daar leer je meer van.
Dank voor de tip!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door helma »

Mara, ik denk dat het in de eerste plaats genade is als je in de diepste smarten toch rust mag vinden in Gods Vaderlijke leiding in je leven. Aan de andere kant kan het ook karakter zijn, de een heeft een wat volgzamer karakter dan de ander. Ook kan het zijn dat je nooit hebt geleerd om je boosheid te uiten, dat je denkt dat boos zijn zonde is. Dan durf je zeker gevoelens van boosheid naar God toe niet te uiten of misschien herken je het zelf nieteens als boosheid. Als je goede vriendinnen bent zou je daar toch naar kunnen vragen. (En dan ken je natuurlijk ook wel het karakter van je vriendin). Je kan weten dat Gods weg goed is, maar toch ervaren en erkennen dat het een diepe smartelijke weg is. Ik moet zelf zo vaak denken aan een uitspraak van Corrie ten Boom die tijdens haar diepe beproevingsweg eens zei: Heere, ik begrijp U niet. Maar ik vertrouw U wel. Dat vind ik zelf zo herkenbaar. Al moet ik eerlijk zeggen dat dat laatste zinnetje bij mij nog wel eens iets anders klinkt...dat het ook wel eens even duurt voordat haar belijdenis ook mijn belijdenis is. Soms is er zoveel wantrouwen wat dan ook weer verdriet geeft. Sterkte! ( enne...die lezing is echt een aanrader!!!)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Mara »

helma schreef:Mara, ik denk dat het in de eerste plaats genade is als je in de diepste smarten toch rust mag vinden in Gods Vaderlijke leiding in je leven. Aan de andere kant kan het ook karakter zijn, de een heeft een wat volgzamer karakter dan de ander. Ook kan het zijn dat je nooit hebt geleerd om je boosheid te uiten, dat je denkt dat boos zijn zonde is. Dan durf je zeker gevoelens van boosheid naar God toe niet te uiten of misschien herken je het zelf nieteens als boosheid. Als je goede vriendinnen bent zou je daar toch naar kunnen vragen. (En dan ken je natuurlijk ook wel het karakter van je vriendin).
Dank je Helma.
Tuurlijk ken ik het karakter van mijn vriendin. Zij is van huis uit opgegroeid bij het Leger des Heils, haar moeder was heilsoldate.
En haar werd geleerd altijd dankbaar te zijn, voor alles.
Ik denk zelf dat je best op een bepaalde manier boos mag zijn, omdat je God's wegen niet begrijpt. Zij vond dat heel moeilijk, gaf ze aan.
Je mag en kunt iemand geen boosheid aanpraten, maar ze worstelde erg met de toelating van die gevoelens.
We hebben hele fijne open gesprekken gehad.
Die lezing hoop ik volgende week te beluisteren, ik heb nu nog teveel reuring om me heen.
Overigens had ik eerder van internet een lezing gedownload: "Pastor aan het ziekbed"
van ds. P.C. Hoek.

Een stukje sprong er direkt uit:
Om eens wat te noemen: mensen die een ernstig zieke bezoeken zijn vaak - begrijpelijk genoeg - blij dat ze zelf niet ziek zijn. Iets anders is het, wanneer we dat nadrukkelijk laten merken. Dat kan al snel in een contact een blokkade geven.

Het betekent dat wanneer we een ernstig zieke of stervende bijstaan, we beseffen dat de ene stervende de andere probeert te steunen. Dat het verschil tussen beide minder groot is dan we geneigd zijn te denken. Al maakt het natuurlijk in het leven en beleven van een sterfelijk mens een geweldig verschil of hij of zij ongeneeslijk zie is of niet.

Overigens is uit de psychologie bekend dat een stervende door een aantal fases heen gaat:

Iemand die weet spoedig te gaan sterven, gaat door vijf fases heen: ontkenning, woede, marchanderen, depressie en uiteindelijk aanvaarding.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Orchidee »

:) Elisabeth Kübler-Ross

Ik heb dacht ik ongeveer 30 jaar geleden haar boek gelezen en vond het toen confronterend maar het gaf ook veel duidelijkheid bij zaken die ik in mijn werk tegen kwam!

http://www.kublerrossvlaanderen.be/?ite ... n_van_rouw
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door eilander »

Een bericht hier verwijderd omdat het in strijd met Gods Woord en de belijdenisgeschriften was, tevens ook de reacties daarop verwijderd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Panny »

Toch denk ik dat je vriendin ten diepste wel gelijk heeft.
Een kruis stil en gehoorzaam dragen is beter dan boosheid tegen God.
Al is worstelen met boosheid wel menselijk: wij begrijpen God vaak niet. Maar dat wilt nog niet zeggen dat boosheid tegen God goed is.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Panny schreef:Toch denk ik dat je vriendin ten diepste wel gelijk heeft.
Een kruis stil en gehoorzaam dragen is beter dan boosheid tegen God.
Al is worstelen met boosheid wel menselijk: wij begrijpen God vaak niet. Maar dat wilt nog niet zeggen dat boosheid tegen God goed is.
Dat vond ik dus juist zo sterk in die lezing van ds Vergunst. Zijn advies: geef nu niet eens theologisch correcte antwoorden. Want die weet iedereen wel. Ze zijn alleen op zo'n moment zo nietszeggend en zo misplaatst.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Curatorium »

JolandaOudshoorn schreef: Dat vond ik dus juist zo sterk in die lezing van ds Vergunst. Zijn advies: geef nu niet eens theologisch correcte antwoorden. Want die weet iedereen wel. Ze zijn alleen op zo'n moment zo nietszeggend en zo misplaatst.
Bedenk wel dat dit advies bedoelt was voor predikanten. Net als heel de lezing.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Curatorium schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Dat vond ik dus juist zo sterk in die lezing van ds Vergunst. Zijn advies: geef nu niet eens theologisch correcte antwoorden. Want die weet iedereen wel. Ze zijn alleen op zo'n moment zo nietszeggend en zo misplaatst.
Bedenk wel dat dit advies bedoelt was voor predikanten. Net als heel de lezing.
In de eerste plaats, maar zeker ook aan alle anderen die aan pastoraat doen. En dat is, als het goed is, elk gemeentelid.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Terri »

Ik heb zelf een enorme negatieve associatie met boosheid en vind het dus ook zondig als ik dat ervaar naar God toe.
Twijfel, angst, onzekerheid, onbegrip spreek ik dan ook gemakkelijker uit in m'n 'klacht' , dan boosheid.
Maar ik realiseer me dat dit gevoelsargumenten zijn, tenminste dat denk ik.
Want als ik God niet vertrouw in Zijn weg met mij, is dat net zo ongelovig als dat ik boos ben over Zijn weg met mij.
Het licht vlak naast elkaar en toch.......
Daarom bijzonder mooi stukje van deze gelouterde pelgrim.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Waarom of waartoe?

Bericht door Jacobse »

Het maakt weer duidelijk hoe verschrikkelijk het misgaan in het paradijs is geweest, en met welk een uitwerking. Daar de wensen van de Heere aan de kant schuiven, zodoende Hem eigenlijk niet langer willen erkennen als de Allerhoogste, zonder enige zin - want er was waarlijk alles - nemen van de vrucht van de boom waaromtrent de Heere had gezegd dat maar niet te doen, mede in de wetenschap dat dan de dood in de schepping zou worden binnengehaald. En zie de uitwerking van het als God willen zijn: wegkruipen voor Hem, en Hem verwijten - de vrouw die Gij bij me gegeven hebt- dat wat ik het heb misgedaan. Geen erkenning van schuld, geen berouw, geen vraag om herstel van de relatie met God; integendeel, gif spuiten naar Hem, en Eva verachtelijk en denigrerend neerzetten als " de vrouw die ". Dan komt de dood binnen in de schepping. Ook voor de mens, het kroonjuweel van de schepping; een weinig minder dan de engelen hebt Gij hem gemaakt. Maar tenzij onze Heere eerder weerkomt, komt het een keer tot overlijden. Al of niet na een soms slopende ziekte, met wel of niet veel pijn, met veel verdriet voor de echtgenoot of echtgenote en voor de kinderen en de familie en de vrienden.
Zeker, zalig zijn de doden die in de Heere sterven. Gode zij dank.
Maar hoe anders is het dan zoals de Heere het bedoeld heeft in en met Zijn schepping.
Zeker, de bazuin zal worden gestoken, de aartsengel zal roepen, en de Heere komt; levenden zullen onsterfelijkheid hebben; ontslapenen worden opgewekt en krijgen evenzo onsterfelijkheid; Paulus in 1 Thessalonicenzen 4 vervolgt dan dat de gelovigen in de Heere, de levenden en degenen die zijn opgewekt, samen naar de Heere zullen gaan, om voor altijd bij HEM te zijn. Wiens rijk geen einde zal hebben.
In die overstijgende troost mogen we toe gaan naar de tijd dat er ook voor ons geen tijd meer zal zijn omdat de tijd dan is overgegaan in de eeuwigheid. Waar Hij, de Heere, alle tranen van de ogen zal afwissen; zegt Openbaring 21. Waar dood en rouw en moeite niet meer zullen zijn. Waar we hen zullen zien die ons zijn voorgegaan. Het zal zegt de brief aan de Hebreeen hoofdstuk 12 een feestelijke en plechtige vergadering zijn. Jesaja 33 zegt: daar, in het Jerusalem dat boven is, zal de Heere heerlijk voor ons zijn; het volk dat daar woont zal vergeving van ongerechtigheid hebben. Zo moeten en mogen we reizen, naar de bestemming, naar de gouden stad Jerusalem, met en ondanks alles wat ons op de levensreis kan wedervaren. Laten we waar mogelijk elkaar op die reis en levensweg tot steun en troost en bemoediging zijn. Als mede-pelgrims uit de stad Verderf naar de stad Sion.
Plaats reactie