Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Vakantie

Bericht door Onbemind »

Martijn schreef: Lees Handelingen 7 eens. De toespraak van Stefanus waar hij zeg:
51 Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook.
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... Hv0xv.dpuf
De HSV spreekt van verzet, de SV van: gij wederstaat altijd den Heiligen Geest
Of in Hebreeën 3:
7 Daarom, zoals de Heilige Geest zegt: Heden, indien u Zijn stem hoort,
8 verhard dan uw hart niet, zoals bij de verbittering, op de dag van de verzoeking in de woestijn.
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... 0Mgsn.dpuf
Martijn schreef: Dus met andere woorden de aangehaalde teksten van mij gaan over de algemene werkingen?
Betreft
Lees Handelingen 7 eens. De toespraak van Stefanus waar hij zeg:
51 Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook.
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... Hv0xv.dpuf
Geeft Calvijn het volgende weer:
Verder wordt van het gezegd dat zij den Heligen Geest wederstaan, omdat zij Hem, wanneer Hij in de profeten tot hen spreekt, halsstarrig verwerpen. Want her gaat het niet over de verborgene openbaring, welke God een ieder in het harte geeft, maar over den uitweindigen dienst. Hierop moeten wij wel letten. Stefanus wil den Joden allen schijn van verontschuldiging ontnemen. Daarom verwijt hij hun dat zij willens en wetens, en niet uit onkunde tegen God opstonden.
Patrick Polus en Wels geeft het volgende weer:
Gij wederstaat altijd den heiligen geest, geluk uwe vaders, alzoo gy

Niets is barblykelyker, dan dat gy altyd den heiligen Geest tegenstaat, en u zelven aankant tegens zyne genadige pogingen om u te recht te brengen en te behouden. En gelyk uwe vaders dit eertyds deden, zoo doet gy het nog ten huidigen dage.
Zy wederstonden Gods Geest niet, die in hun was; want daarvan waren ze ontbloot: maar den Geest, welke door zijn bedienaars en apostelen en thans door stefanus tot hen sprak. Get woord, hier door wederstaan overgezet, betekent met geweld stuiten, en ergens tegenvallen om het te beletten, op een vyadelyke wijze en dus drukt het zeerwel uuit de mishandelingen, welde de joden onzen Heiland en zynen dicipelen andeden.
Matthew geeft het volgende weer:
II. Zij waren, evenals hun vaderen, niet alleen niet onder de invloed van de methodes, die
God aanwendde, om hen te verbeteren, maar zij waren er in woede tegen ontstoken: Gij
wederstaat altijd de Heilige Geest.
1. Zij weerstonden de Heilige Geest, die tot hen sprak door de profeten, die zij
tegenstonden en tegenspraken, haatten en bespotten. Dit schijnt naar de daarop volgende
verklaring, inzonderheid hier bedoeld: Wie van de profeten hebben uw vaderen niet
vervolgd? In hun vervolgen en tot zwijgen brengen van hen, die door de ingeving des
Heilige Geestes hebben gesproken, hebben zij de Heilige Geest weerstaan. Hun vaderen
weerstonden de Heilige Geest in de profeten, die God hun verwekt had, en hetzelfde
deden zij in Christus’ apostelen en dienstknechten, die spraken door dezelfden Geest, en
een grotere mate van zijn gaven hadden ontvangen dan de profeten van het Oude
Testament, en nog meer weerstaan werden.
2. Zij weerstonden de Heilige Geest, die met hen twistte door hun eigen geweten, aan
welks overtuiging en vermaningen zij zich niet wilden onderwerpen. Gods Geest twistte
met hen zoals met de oude wereld, maar te vergeefs, zij weerstonden Hem, hielden het
met hun bederf tegen hun overtuigingen, en rebelleerden tegen het licht. Er is in onze
zondige harten datgene, hetwelk altijd de Heilige Geest wederstaat, een vlees, dat begeert
tegen de Geest, en strijdt tegen zijn bewegingen, maar in de harten van Gods
uitverkorenen is, als de volheid des tijds gekomen is, deze weerstand overwonnen,
en, na
een worsteling is de troon van Christus opgericht in de ziel, en alle overlegging, die zich
verheft tegen de kennis van God, is gevangen geleid tot de gehoorzaamheid van Christus,
2 Corinthiërs 10:4, 5. Die genade dus, welke deze verandering teweegbreng
1. Ik heb het vermoeden dat het hier gaat over de algemene werken en niet het zaligmakend.
2. Het is zelfs mogelijk dat wij hier een teken zien van de zonde tegen de Heiligen Geest zoals Calvijn weergeeft met de woorden willens en wetens zondigen.
Ignoti nulla cupido.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Martijn »

Wat ik lastig vindt is het onderscheid tussen algemene werkingen en zaligmakende werkingen. Is dit bijbels te onderbouwen?
Verder kunnen we elkaar gaan bestoken met citaten maar er is altijd wel iemand te vinden die in ons straatje past. ;)

Ik wil alleen nog weergeven wat ik in de HSV studiebijbel las:
7:51Stefanus eindigde met een directe aanval op Israël vanwege hun verwerping van de Messias. Dit mag hard lijken, maar Lukas zegt hierna in v.55 dat Stefanus 'vol van de Heilige Geest' was. Hij deed zijn beschuldiging zonder twijfel door leiding van de Geest, die de harten van zijn toehoorders kende. In bewoordingen uit het OT beschuldigde hij hen ervan hardnekkigen, onbesnedenen van hart en oren te zijn en zich te verzetten tegen de Heilige Geest Eigenlijk is hun verwerping van Gods wil de kern van zijn betoog en rechtvaardigt hij hiermee ook de verwijten van de profeten aan Israël.
De studiebijbel geeft hier denk ik aan dat het de verwerping van Gods wil is.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door -DIA- »

Er is hier mede door de inbreng van de modernen op dit forum een hele discussie geweest rondom de brochure "Ben ik wel uitverkoren" Erg onverkwikkelijk en als ik mag zeggen het riekt naar sektarisme.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Terri »

Dit zet het allemaal wel in een iets ander daglicht.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Dodo »

Terri schreef:
Dit zet het allemaal wel in een iets ander daglicht.
Hoe bedoel je, positief of juist niet?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Terri »

Dodo schreef:
Terri schreef:
Dit zet het allemaal wel in een iets ander daglicht.
Hoe bedoel je, positief of juist niet?
Positief t.o.v. 'Arjan Baan en zijn volgelingen'
Het blijkt een mijnheer te zijn die op diverse beurzen foldertjes uitdeelt.
Maar de posting van @Refo een paar bladzijden terug is me uit het hart gegrepen!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Jeremiah »

Terri schreef:Positief t.o.v. 'Arjan Baan en zijn volgelingen'
Wat een nare uitspraak idd.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
Er is hier mede door de inbreng van de modernen op dit forum een hele discussie geweest rondom de brochure "Ben ik wel uitverkoren" Erg onverkwikkelijk en als ik mag zeggen het riekt naar sektarisme.
Heb je die brochure ook zelf gelezen DIA? We kunnen de discussie er over nog een keertje over doen hoor......
Wat betreft sektarisme dat kan ook van andere groepen/stromingen/richtingen gezegd worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Luther »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:
Er is hier mede door de inbreng van de modernen op dit forum een hele discussie geweest rondom de brochure "Ben ik wel uitverkoren" Erg onverkwikkelijk en als ik mag zeggen het riekt naar sektarisme.
Heb je die brochure ook zelf gelezen DIA? We kunnen de discussie er over nog een keertje over doen hoor......
Wat betreft sektarisme dat kan ook van andere groepen/stromingen/richtingen gezegd worden.
DIA heeft in zoverre gelijk dat het wel duidelijker wordt vanuit welke hoek de wind waait. De brochure 'Ben ik wel of niet uitverkoren' is een eenzijdige brochure met remonstrantse trekken. Deze brochure is uitgebreid besproken en weerlegd in De Saambinder en in De Wachter Sions. Goed dat het RD de link naar deze artikelen onder het interview heeft gezet.
Lees met name de zes bijdragen van stud. D.E. Van de Kieft uit DWS! Zeer evenwichtig en pastoraal, als je 't mij vraagt!
http://www.rd.nl/kerk-religie/evangelis ... -1.1110725
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:
Er is hier mede door de inbreng van de modernen op dit forum een hele discussie geweest rondom de brochure "Ben ik wel uitverkoren" Erg onverkwikkelijk en als ik mag zeggen het riekt naar sektarisme.
Heb je die brochure ook zelf gelezen DIA? We kunnen de discussie er over nog een keertje over doen hoor......
Wat betreft sektarisme dat kan ook van andere groepen/stromingen/richtingen gezegd worden.
Ja, als je wilt wil ik ook desnoods nog wel wat citeren hoe selectief ze met Bijbelteksten omgaan.
Een soort "dierenbebvrijdingsfonds", maar dan niet gericht op dieren maar op orthodoxe christenen, die zo nodig bevrijd moeten worden uit hun ellendige positie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
Martijn schreef:
-DIA- schreef:
Er is hier mede door de inbreng van de modernen op dit forum een hele discussie geweest rondom de brochure "Ben ik wel uitverkoren" Erg onverkwikkelijk en als ik mag zeggen het riekt naar sektarisme.
Heb je die brochure ook zelf gelezen DIA? We kunnen de discussie er over nog een keertje over doen hoor......
Wat betreft sektarisme dat kan ook van andere groepen/stromingen/richtingen gezegd worden.
Ja, als je wilt wil ik ook desnoods nog wel wat citeren hoe selectief ze met Bijbelteksten omgaan.
Een soort "dierenbebvrijdingsfonds", maar dan niet gericht op dieren maar op orthodoxe christenen, die zo nodig bevrijd moeten worden uit hun ellendige positie.
Niemand houd je tegen om daarover een topic te beginnen ;)
O ja waar lees je dat ze bevrijd moeten worden uit hun ellendige positie? Volgens mij lees ik meer iets over getuigen van de Heere Jezus en met mensen praten die vastlopen op het stuk van de uitverkiezing.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Martijn »

Luther schreef:
Martijn schreef:
-DIA- schreef:
Er is hier mede door de inbreng van de modernen op dit forum een hele discussie geweest rondom de brochure "Ben ik wel uitverkoren" Erg onverkwikkelijk en als ik mag zeggen het riekt naar sektarisme.
Heb je die brochure ook zelf gelezen DIA? We kunnen de discussie er over nog een keertje over doen hoor......
Wat betreft sektarisme dat kan ook van andere groepen/stromingen/richtingen gezegd worden.
DIA heeft in zoverre gelijk dat het wel duidelijker wordt vanuit welke hoek de wind waait. De brochure 'Ben ik wel of niet uitverkoren' is een eenzijdige brochure met remonstrantse trekken. Deze brochure is uitgebreid besproken en weerlegd in De Saambinder en in De Wachter Sions. Goed dat het RD de link naar deze artikelen onder het interview heeft gezet.
Lees met name de zes bijdragen van stud. D.E. Van de Kieft uit DWS! Zeer evenwichtig en pastoraal, als je 't mij vraagt!
http://www.rd.nl/kerk-religie/evangelis ... -1.1110725
Het kan dan wel weerlegd zijn en uitgebreid besproken. Ik heb ze net even doorgenomen die onder het artikel staan, ook heb ik hier de brochures even bekeken. Wat niet aan de orde komt in de artikelen van Van de Kieft is dat er in de jongerenbrochure op blz 8 duidelijk staat: 'dat zonder de kracht van God we ons niet kunnen bekeren.' De gewone brochure zegt op blz 5 'God begint, maar dat sluit onze verantwoordelijkheid niet uit. God werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Hoséa 11:4 en Jeremia 31:3b). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons bewust worden van onze zonden en van de keuze die we moeten maken om naar God terug te keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering. God werkt het willen en het werken in ons. Gods werk in ons hart ontslaat ons echter niet van onze eigen verantwoordelijkheid om ons te bekeren tot God (Filippensen 2:12b,13).
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
Luther schreef: DIA heeft in zoverre gelijk dat het wel duidelijker wordt vanuit welke hoek de wind waait. De brochure 'Ben ik wel of niet uitverkoren' is een eenzijdige brochure met remonstrantse trekken. Deze brochure is uitgebreid besproken en weerlegd in De Saambinder en in De Wachter Sions. Goed dat het RD de link naar deze artikelen onder het interview heeft gezet.
Lees met name de zes bijdragen van stud. D.E. Van de Kieft uit DWS! Zeer evenwichtig en pastoraal, als je 't mij vraagt!
http://www.rd.nl/kerk-religie/evangelis ... -1.1110725
Het kan dan wel weerlegd zijn en uitgebreid besproken. Ik heb ze net even doorgenomen die onder het artikel staan, ook heb ik hier de brochures even bekeken. Wat niet aan de orde komt in de artikelen van Van de Kieft is dat er in de jongerenbrochure op blz 8 duidelijk staat: 'dat zonder de kracht van God we ons niet kunnen bekeren.' De gewone brochure zegt op blz 5 'God begint, maar dat sluit onze verantwoordelijkheid niet uit. God werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Hoséa 11:4 en Jeremia 31:3b). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons bewust worden van onze zonden en van de keuze die we moeten maken om naar God terug te keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering. God werkt het willen en het werken in ons. Gods werk in ons hart ontslaat ons echter niet van onze eigen verantwoordelijkheid om ons te bekeren tot God (Filippensen 2:12b,13).
Als ik zoek kan ik ook wel goede punten vinden bij de RKK, het Wachtorengenootschap, Mormonen enz. Het gaat om het geheel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Evangeliseren op refobeurzen (uit: Vakantie)

Bericht door Marco »

Over die folders is niet gediscussieerd op dit forum. Sommigen hebben wat gezegd, en anderen ook. Maar een discussie is iets anders dan: ik-zeg-wat en dan zeg-jij-wat.

Dat geldt ook voor de artikelen in de Saambinder en De Wachter Sions: de folder(s) is/zijn een 'mislukte poging om een evenwichtige boodschap te verspreiden'. Om vervolgens de hele discussie af te doen. In heel de discussie zie je dat de ene kant onevenwichtig spreekt over de uitverkiezing en daarmee lijdzaamheid en onzekerheid in de hand werkt, en de andere kant die onevenwichtig spreekt over de verantwoordelijkheid van de mens in zijn bekering.

Voor beide geldt dat zij in deze discussie de belijdenisgeschriften eenzijdig gebruiken.

Maar als je goed leest, zie je wel dit: de folder-groep zegt: we slaan een stukje over, want over dat stuk gaat het nu even niet. De tegenstanders van de folder zeggen: jullie slaan een stuk over, dus jullie deugen niet.

Zo kom je nooit verder.
Plaats reactie