Levendmaking = vergeving van zonden?

Plaats reactie
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Levendmaking = vergeving van zonden?

Bericht door GGBeroopingswerk »

Kolossenzen 2:13
En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,

En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en [in] de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al [uw] misdaden u vergevende;

And you, being dead in your sins and the uncircumcision of your flesh, hath he quickened together with him, having forgiven you all trespasses;

Of lees ik dit verkeerd?
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levendmaking = vergeving van zonden?

Bericht door -DIA- »

GGBeroopingswerk schreef:Kolossenzen 2:13
En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,

En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en [in] de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al [uw] misdaden u vergevende;

And you, being dead in your sins and the uncircumcision of your flesh, hath he quickened together with him, having forgiven you all trespasses;

Of lees ik dit verkeerd?
MATTHEW HENRY zegt van deze tekst het volgende:
De apostel stelt hier voor, de voorrechten der christenen boven die der Joden, welke zeer groot zijn.
1. Chrustus’ dood is ons leven. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vleses mede levend gemaakt met Hem, vers 13.
(Deze woorden zijn door Paulus geschreven, vers 1, den heiligen en gelovigen broederen in Christus, enz.)
Een staat van zonde is een staat van geestelijke dood. Zij, die in de zonden zijn, zijn dood in de zonden. De dood van het lichaam bestaat in zijn gescheiden zijn van de ziel; zo bestaat de dood van de ziel in de scheiding van Gods gunst. De dood van het lichaam is zijn verderf en ontbinding; zo is de zonde het verderf en de ontbinding van de ziel. Gelijk de dode mens geen macht hoegenaamd heeft om zichzelf te helpen, zo is de zondaar zedelijk geheel onmachtig; ofschoon hij natuurlijk vermogen, of het vermogen van een redelijk schepsel heeft, ontbreekt hem alle geestelijke macht, alvorens hij het goddelijke leven of de vernieuwde natuur deelachtig is geworden. Dit moet vooral verstaan worden van de heidenwereld, welke in het boze lag. Zij waren dood in de voorhuid des vleses, vreemdelingen van de verbonden der belofte en zonder God in de wereld (Efeze 2:11,12). Door hun voorhuid waren zijn dood in de zonden. Dat moet verstaan worden van hun geestelijke onbesnedenheid, of natuurlijke verdorvenheid; en toont aan dat wij door de wet dood zijn en dood in onze toestand. Dood voor de wet, gelijk een veroordeelde misdadiger een dood man genoemd wordt, omdat hij onder het vonnis van de dood ligt; zo liggen zondaren door de schuld van hun zonden onder het vonnis van de wet, en zijn alrede veroordeeld, Joh. 3:18. En dood in onze staat, door de voorhuid onzes vleses. Een ongeheiligd hart wordt een onbesneden hart genoemd; dat is onze staat. Maar door Christus zijn wij, die dood waren door de zonden, weder levend gemaakt; dat is: er is daadwerkelijke voorziening gemaakt om de schuld van onze zonden weg te nemen, en haar macht een heerschappij te breken. Met Hem opgewekt; krachtens onze vereniging met Hem, en in gelijkvormigheid aan Hem. Christus’ dood was de dood van onze zonden; Christus’ opwekking is de levendmaking van onze zielen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie