Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef:
Iets dergelijks zie je in de GerGem nu ook verschijnen: welmenend aanbod voor alle ontdekten.
Ik heb natuurlijk niet alle preken van alle GerGem predikanten beluisterd, maar toch herken ik dit niet echt.
Ik wel.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:
Leerling schreef: Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht.
Een terzijde: Wat betekent deze zin?
Is dit zo'n moeilijke zin?
Er wordt mee bedoeld dat God er van Zijn kant alles aan gedaan heeft, en er nog alles aan doet, om de zondaar zalig te maken. Niemand zal in het oordeel kunnen zeggen: ik wilde wel, maar U niet!
Uit de context maak ik inderdaad een en ander op. Maar "zich vrij maken van" ken ik alleen als "los maken van" of "niets meer mee van doen hebben" en zonder context zou ik het als uitroeien uitleggen.
Ik heb de zin nooit eerder in deze betekenis gezien volgens mij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Mannetje »

De uitdrukking wordt ook in Ezechiël 3 gebruikt:
17 Mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.

18 Als Ik tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven, en gij waarschuwt hem niet, en spreekt niet, om den goddeloze van zijn goddelozen weg te waarschuwen, opdat gij hem in het leven behoudt; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

19 Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.

20 Als ook een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afkeert, en onrecht doet, en Ik een aanstoot voor zijn aangezicht leg, hij zal sterven; omdat gij hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven, en zijn gerechtigheden, die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden; maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

21 Doch als gij den rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondige, en hij niet zondigt; hij zal zekerlijk leven, omdat hij gewaarschuwd is; en gij hebt uw ziel bevrijd.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door samanthi »

refo schreef:
eilander schreef:
parsifal schreef:
Leerling schreef: Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht.
Een terzijde: Wat betekent deze zin?
Is dit zo'n moeilijke zin?
Er wordt mee bedoeld dat God er van Zijn kant alles aan gedaan heeft, en er nog alles aan doet, om de zondaar zalig te maken. Niemand zal in het oordeel kunnen zeggen: ik wilde wel, maar U niet!
Blijft wel de vraag over: wil God het wel?
Ezechiël 33:11

Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door samanthi »

Dit is een veel gevoerde discussie, voorwaarden en onmacht, terwijl de Heere
Zelf zegt gijlieden hebt niet gewild!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:Dit is een veel gevoerde discussie, voorwaarden en onmacht, terwijl de Heere
Zelf zegt gijlieden hebt niet gewild!
Dit vind ik wat merkwaardig. Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke. Dat zegt Gods Woord ons ook. Vandaar dat het een veel gevoerde discussie is...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef:De uitdrukking wordt ook in Ezechiël 3 gebruikt:
17 Mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.

18 Als Ik tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven, en gij waarschuwt hem niet, en spreekt niet, om den goddeloze van zijn goddelozen weg te waarschuwen, opdat gij hem in het leven behoudt; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

19 Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.

20 Als ook een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afkeert, en onrecht doet, en Ik een aanstoot voor zijn aangezicht leg, hij zal sterven; omdat gij hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven, en zijn gerechtigheden, die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden; maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

21 Doch als gij den rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondige, en hij niet zondigt; hij zal zekerlijk leven, omdat hij gewaarschuwd is; en gij hebt uw ziel bevrijd.
Bedankt. In die context begrijp ik de zin nu wel. al vind ik het gezien de context heel dubieus om de zin met de Heere als onderwerp te gebruiken (alsof de Heere ergens van bevrijd moet worden) en ook lijkt in Ezechiel men (of de ziel) bevrijd te worden van gevangenschap of schuld. Terwijl de Heere juist wel verbonden blijft met verdorven menselijk geslacht.

Sorry voor het doorzeuren hierover. Echter het lijkt me nuttig om in discussies niet de concepten moeilijker te maken door niet-standaard taalgebruik. Probeer dingen uit te leggen zoals je het zou doen aan een jonge tiener, zonder iets van de betekenis van je wilt zeggen verloren te laten gaan (vrij naar C.S. Lewis).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
Mannetje schreef:De uitdrukking wordt ook in Ezechiël 3 gebruikt:
17 Mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.

18 Als Ik tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven, en gij waarschuwt hem niet, en spreekt niet, om den goddeloze van zijn goddelozen weg te waarschuwen, opdat gij hem in het leven behoudt; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

19 Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.

20 Als ook een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afkeert, en onrecht doet, en Ik een aanstoot voor zijn aangezicht leg, hij zal sterven; omdat gij hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven, en zijn gerechtigheden, die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden; maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

21 Doch als gij den rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondige, en hij niet zondigt; hij zal zekerlijk leven, omdat hij gewaarschuwd is; en gij hebt uw ziel bevrijd.
Bedankt. In die context begrijp ik de zin nu wel. al vind ik het gezien de context heel dubieus om de zin met de Heere als onderwerp te gebruiken (alsof de Heere ergens van bevrijd moet worden) en ook lijkt in Ezechiel men (of de ziel) bevrijd te worden van gevangenschap of schuld. Terwijl de Heere juist wel verbonden blijft met verdorven menselijk geslacht.

Sorry voor het doorzeuren hierover. Echter het lijkt me nuttig om in discussies niet de concepten moeilijker te maken door niet-standaard taalgebruik. Probeer dingen uit te leggen zoals je het zou doen aan een jonge tiener, zonder iets van de betekenis van je wilt zeggen verloren te laten gaan (vrij naar C.S. Lewis).
Een opmerking: Dit gewoon standaardtaal, dit komt uit het Woord en is naar het Woord. Wie gisteravond de ernstige preek van ds. De Leeuw heeft meegeluisterd heeft dit ook kunnen horen. Dat dit niet verstaan wordt moet de oorzaak vinden in dat het van sommige kansels niet meer benoemd lijkt te worden. Als Bijbelse uitdrukkingen niet verstaan worden denk ik dat hier de kerkenraad/predikant debet aan is.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 17 mar 2016, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
parsifal schreef:
Mannetje schreef:De uitdrukking wordt ook in Ezechiël 3 gebruikt:
17 Mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.

18 Als Ik tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven, en gij waarschuwt hem niet, en spreekt niet, om den goddeloze van zijn goddelozen weg te waarschuwen, opdat gij hem in het leven behoudt; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

19 Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.

20 Als ook een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afkeert, en onrecht doet, en Ik een aanstoot voor zijn aangezicht leg, hij zal sterven; omdat gij hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven, en zijn gerechtigheden, die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden; maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

21 Doch als gij den rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondige, en hij niet zondigt; hij zal zekerlijk leven, omdat hij gewaarschuwd is; en gij hebt uw ziel bevrijd.
Bedankt. In die context begrijp ik de zin nu wel. al vind ik het gezien de context heel dubieus om de zin met de Heere als onderwerp te gebruiken (alsof de Heere ergens van bevrijd moet worden) en ook lijkt in Ezechiel men (of de ziel) bevrijd te worden van gevangenschap of schuld. Terwijl de Heere juist wel verbonden blijft met verdorven menselijk geslacht.

Sorry voor het doorzeuren hierover. Echter het lijkt me nuttig om in discussies niet de concepten moeilijker te maken door niet-standaard taalgebruik. Probeer dingen uit te leggen zoals je het zou doen aan een jonge tiener, zonder iets van de betekenis van je wilt zeggen verloren te laten gaan (vrij naar C.S. Lewis).
Een opmerking: Dit gewoon standaard taal, dit komt uit het Woord en is naar het Woord. Wie gisteravond de ernstige preek van ds. De Leeuw heeft meegeluisterd heeft dit ook kunnen horen. Dat dit niet verstaan wordt moet de oorzaak vinden in dat het van sommige kansels niet meer benoemd lijkt te worden. Als Bijbelse uitdrukkingen niet verstaan worden denk ik dat hier de kerkenraad/predikant debet aan is.
Ik weet niet of het Bijbelse taal is. Ik gaf al aan dat de context wat verschilt (In het Bijbelse spreken is het niet de Heere die bevrijd wordt en wordt er niet bevrijdt van het verdorven menselijk geslacht.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:
parsifal schreef:
Mannetje schreef:De uitdrukking wordt ook in Ezechiël 3 gebruikt:
17 Mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.

18 Als Ik tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven, en gij waarschuwt hem niet, en spreekt niet, om den goddeloze van zijn goddelozen weg te waarschuwen, opdat gij hem in het leven behoudt; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

19 Doch als gij den goddeloze waarschuwt, en hij zich van zijn goddeloosheid en van zijn goddelozen weg niet bekeert, hij zal in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.

20 Als ook een rechtvaardige zich van zijn gerechtigheid afkeert, en onrecht doet, en Ik een aanstoot voor zijn aangezicht leg, hij zal sterven; omdat gij hem niet gewaarschuwd hebt, zal hij in zijn zonde sterven, en zijn gerechtigheden, die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden; maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.

21 Doch als gij den rechtvaardige waarschuwt, opdat de rechtvaardige niet zondige, en hij niet zondigt; hij zal zekerlijk leven, omdat hij gewaarschuwd is; en gij hebt uw ziel bevrijd.
Bedankt. In die context begrijp ik de zin nu wel. al vind ik het gezien de context heel dubieus om de zin met de Heere als onderwerp te gebruiken (alsof de Heere ergens van bevrijd moet worden) en ook lijkt in Ezechiel men (of de ziel) bevrijd te worden van gevangenschap of schuld. Terwijl de Heere juist wel verbonden blijft met verdorven menselijk geslacht.

Sorry voor het doorzeuren hierover. Echter het lijkt me nuttig om in discussies niet de concepten moeilijker te maken door niet-standaard taalgebruik. Probeer dingen uit te leggen zoals je het zou doen aan een jonge tiener, zonder iets van de betekenis van je wilt zeggen verloren te laten gaan (vrij naar C.S. Lewis).
Een opmerking: Dit gewoon standaard taal, dit komt uit het Woord en is naar het Woord. Wie gisteravond de ernstige preek van ds. De Leeuw heeft meegeluisterd heeft dit ook kunnen horen. Dat dit niet verstaan wordt moet de oorzaak vinden in dat het van sommige kansels niet meer benoemd lijkt te worden. Als Bijbelse uitdrukkingen niet verstaan worden denk ik dat hier de kerkenraad/predikant debet aan is.
Ik weet niet of het Bijbelse taal is. Ik gaf al aan dat de context wat verschilt (In het Bijbelse spreken is het niet de Heere die bevrijd wordt en wordt er niet bevrijdt van het verdorven menselijk geslacht.)
Nu begrijpt u het weer verkeerd. Een predikant is geroepen door zijn Zender. Hij heeft een roeping en een zending?
Wat houdt die dure roeping in? Zie daarvoor Ezechiël. Wat u noemt heeft toch niet met de roeping van een predikant te maken? De predikant moet zo preken dat de hoorder geen enkel excuses meer kan inbrengen, zodat, als een hoorder niet hoort, dan ligt de schuld niet bij de prediker, die naar vermogen zich van het bloed van de hoorders heeft vrij te maken. Dan ligt de schuld bij de weigerende hoorder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door ejvl »

DIA, het gaat niet over Ezechiel maar over de zin:
Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht.
Die leerling plaatste, er werd gevraagd wat die zin betekende.
Ezechiel staat er alleen als context, maar daar gaat het niet over.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door keesjanm »

Posthoorn schreef:
Mannetje schreef:
Iets dergelijks zie je in de GerGem nu ook verschijnen: welmenend aanbod voor alle ontdekten.
Ik heb natuurlijk niet alle preken van alle GerGem predikanten beluisterd, maar toch herken ik dit niet echt.
Ik wel.
Zeker wel....
Wat er in 53 is uitgegaan is via de achterdeur de GG weer binnengekomen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:DIA, het gaat niet over Ezechiel maar over de zin:
Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht.
Die leerling plaatste, er werd gevraagd wat die zin betekende.
Ezechiel staat er alleen als context, maar daar gaat het niet over.
Hier maakt God Zich vrij doormiddel van de verkondiging door Zijn geroepen en gezonden knechten.
Ook lezen we: Wij bidden u van Christus wege, laat u met God verzoenen. Dan spreekt een geroepen en
gezonden prediker in Naam van zijn Zender, dus in feite maakt God Zich vrij door predikers te zenden
en doormiddel van de prediking Dan kunnen we nooit de schuld bij God leggen, maar de schuld ligt dan bij degenen
die de Boodschap van Gods knechten verwerpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

ejvl schreef:DIA, het gaat niet over Ezechiel maar over de zin:
Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht.
Die leerling plaatste, er werd gevraagd wat die zin betekende.
Ezechiel staat er alleen als context, maar daar gaat het niet over.
God hoeft Zich niet vrij te maken van het verdorven menselijks geslacht. Hij is immers niet gebonden aan een bevel tot profeteren, waarschuwen en oproepen tot bekering zoals dat Ezechiel wel was. Bovendien heeft Hij de mens goed geschapen. God is altijd vrij en soeverein. Stellen dat Hij Zich vrij zou kunnen of moeten maken is in strijd met Zijn Wezen.
Het vrijmaken betreft alleen de dienstknecht die ontheven wordt van de taak die zijn Zender hem heeft opgelegd nadat de mensen de boodschap naast zich neergelegd hebben.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:Hier maakt God Zich vrij doormiddel van de verkondiging door Zijn geroepen en gezonden knechten.
Dit acht ik een zeer foutieve wijze van uitdrukken en in strijd met Gods Eigenschappen en Deugden.
God maakt Zijn knecht vrij, niet Zichzelf. Dat is heel wat anders.
Zie ook Matth. 10 en 11 waar de discipelen te horen krijgen dat ze als het ware vrijgesproken worden als de mensen niet naar ze luisteren. Het gaat gepaard met een veroordeling en met een meervoudig 'wee' voor de mensen en plaatsen die zich niet bekeren. Dát is de kern van het vrijmaken. Het betekent de verantwoordelijkheid bij de hoorders leggen en de boodschappers die getrouw hun werk doen niet verantwoordelijk houden voor het uitblijven van de vruchten daarop. Als bemoediging voor Gods knechten.
Daarom volgt in Matth.11 ook nog dat er ondanks de hardheid van de hoorders God Zelf garant staat voor de vrucht.

"Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren.
28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht."

Let vooral op de volgorde!
Mijn indruk is dat in dit topic de volgorde wordt omgedraaid. Eerst beginnen bij de Uitverkiezing, dan gaan terug redeneren en onder aan de streep een mager en uitgehold evangelie overhouden.
Wie de volgorde van Gods Woord aanhoudt begint met de opdracht van de verkondiging van een oneindig ruim Evangelie. Vervolgens komt dan de bemoediging voor de predikers, een veroordeling van de weigeraars en ten slotte de garantie op een goede oogst.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 17 mar 2016, 14:58, 7 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie