Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Als ik let op hoe doorgaans wordt gereageerd op de orthodoxe oude gereformeerde leer, dan is het toch wel duidelijk.
En dit is helaas de ervaring, en dat is het beste te voelen als je er zelf onderwerpelijk bij betrokken bent.
Daar wordt prima op gereageerd door middel van vragen en stellingen, niets mis mee.
Op een discussieforum is het normaal dat er discussies zijn, daarvoor is het ook een discussieforum, daar is het juist voor bedoeld.
Er zijn zeker geen uitwassen of aanvallen of beledigende praat op de gereformeerde leer, en als deze er wel is wordt er ingegrepen door de moderators.
Als jij dat wel ervaart moet je dit bij de moderators melden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:(Ik mis trouwens een -wat er vroeger wel was- een grondslag en omschrijving van de doelgroep, en als gezegd
wordt dat die "hetzelfde is gebleven", waar kunnen eventuele nieuwelingen dit dan weten?)
Dit is nog steeds te vinden op Refoforum. U moet zich dan eerst even afmelden en daarna op "registreer" klikken. Daar kunt u de grondslag en de doelgroep en nog meer vinden. Als het niet lukt, kan ik het wel hier voor u plaatsen...
Laatst gewijzigd door Klavart op 18 mar 2016, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
-DIA- schreef:(Ik mis trouwens een -wat er vroeger wel was- een grondslag en omschrijving van de doelgroep, en als gezegd
wordt dat die "hetzelfde is gebleven", waar kunnen eventuele nieuwelingen dit dan weten?)
Dit is nog steeds te vinden op Refoweb. U moet zich dan eerst even afmelden en daarna op "registreer" klikken. Daar kunt u de grondslag en de doelgroep en nog meer vinden. Als het niet lukt, kan ik het wel hier voor u plaatsen...
Wat heeft Refoweb met Refoforum te maken?
Ik dacht dat destijds Refoforum was overgenomen door EMG Media Groep?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:Als ik let op hoe doorgaans wordt gereageerd op de orthodoxe oude gereformeerde leer, dan is het toch wel duidelijk.
En dit is helaas de ervaring, en dat is het beste te voelen als je er zelf onderwerpelijk bij betrokken bent.
Wat vind je van de woorden van Spurgeon, als hij de oude waarheid als argument opvoert? Het gaat in dit topic immers over Spurgeon. Velen achten hem hoog, maar weinigen kennen zijn prediking. Wordt er niet te vaak geprobeerd om Spurgeon kunstmatig voor eigen 'kamp' te claimen door zijn woorden een draai te geven in de richting van onze eigen opvattingen?

Zie http://www.downloadpreken.com/artikelen/A037.pdf
Hier wordt heel duidelijk wat Spurgeon bedoelde en wat hij bestreed.
Bepaalde discussiepunten die in dit topic naar voren worden gebracht worden vrijwel letterijk door Spurgeon genoemd.

NB Onderscheiden lezen=lezen vanuit je eigen theologische achtergrond en alles wat je leest afmeten aan je eigen theologie.
Het is een politiek correcte formulering voor lezen met vooroordeel (van eigen gelijk) ;)

PS Laatste zin bewust prikkelend geschreven om onszelf, inclusief mezelf, wat te nuanceren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
-DIA- schreef:Als ik let op hoe doorgaans wordt gereageerd op de orthodoxe oude gereformeerde leer, dan is het toch wel duidelijk.
En dit is helaas de ervaring, en dat is het beste te voelen als je er zelf onderwerpelijk bij betrokken bent.
Wat vind je van de woorden van Spurgeon, als hij de oude waarheid als argument opvoert? Het gaat in dit topic immers over Spurgeon. Velen achten hem hoog, maar weinigen kennen zijn prediking. Wordt er niet te vaak geprobeerd om Spurgeon kunstmatig voor eigen 'kamp' te claimen door zijn woorden een draai te geven in de richting van onze eigen opvattingen?

Zie http://www.downloadpreken.com/artikelen/A037.pdf
Hier wordt heel duidelijk wat Spurgeon bedoelde en wat hij bestreed.
Bepaalde discussiepunten die in dit topic naar voren worden gebracht worden vrijwel letterijk door Spurgeon genoemd.

NB Onderscheiden lezen=lezen vanuit je eigen theologische achtergrond en alles wat je leest afmeten aan je eigen theologie.
Het is een politiek correcte formulering voor lezen met vooroordeel (van eigen gelijk) ;)

PS Laatste zin bewust prikkelend geschreven om onszelf, inclusief mezelf, wat te nuanceren.
Ik wil en kan er niet meer op ingaan. Dat geeft een GEGRONDE REDEN. Wie blijft bij de oude leer zoals die vanouds klonk in onder meer de (Oud)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) wordt niet slechts incidenteel bestreden, maar je wordt continue in verdachten gedrukt. En als ik dan las dit forum er ook voor deze kerkverbanden wilde zijn, dan blijkt uit de praktijk dat dit voor de behoudende kant van deze kerken niet geldt. Is deze klacht te verhalen bij de moedermaatschappij EMG MEDIA GROEP?
Nader toegelicht: Ik heb EMG Media Groep per mail proberen te bereiken, met meteen een mail terug dat zo spoedig mogelijk een antwoord volgde. Hier wacht al minstens een jaar op, zo niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door DDD »

Het is als ik mij niet heel sterk vergis ik onderscheid, wij onderscheiden, zij onderscheiden, maar: wij lezen onderscheidend.

Maar dat krijg je als je van die moeilijke woorden gebruikt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Wie blijft bij de oude leer zoals die vanouds klonk in onder meer de (Oud)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) wordt niet slechts incidenteel bestreden, maar je wordt continue in verdachten gedrukt.
Het zou ook kunnen dat jij het zo voelt en ervaart maar dat het niet zo is dat je steeds bestreden of in de verdachtenbank wordt gedrukt.
Er zijn genoeg forummers die allen de oude reformatorische leer liefhebben en die dit absoluut niet ervaren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Wie blijft bij de oude leer zoals die vanouds klonk in onder meer de (Oud)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) wordt niet slechts incidenteel bestreden, maar je wordt continue in verdachten gedrukt.
Het zou ook kunnen dat jij het zo voelt en ervaart maar dat het niet zo is dat je steeds bestreden of in de verdachtenbank wordt gedrukt.
Er zijn genoeg forummers die allen de oude reformatorische leer liefhebben en die dit absoluut niet ervaren.
Dat is het beslist niet. Als maar op de echte puntjes aankomt. Als je alleen maar aan de oppervlakte blijft zal je dat inderdaad niet voelen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 18 mar 2016, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

-DIA- schreef:Ik wil en kan er niet meer op ingaan. Dat geeft een GEGRONDE REDEN. Wie blijft bij de oude leer zoals die vanouds klonk in onder meer de (Oud)Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) wordt niet slechts incidenteel bestreden, maar je wordt continue in verdachten gedrukt. En als ik dan las dit forum er ook voor deze kerkverbanden wilde zijn, dan blijkt uit de praktijk dat dit voor de behoudende kant van deze kerken niet geldt. Is deze klacht te verhalen bij de moedermaatschappij EMG MEDIA GROEP?
DIA, ik denk dat je het hier te zwaar aanzet. Het gaat om zaken die binnen de genoemde kerken als liggingsverschillen worden aangemerkt, niet als principiele verschillen.
Daar moet toch in goede orde op een voor een christen waardige wijze over gesproken kunnen worden?
Ik ben het ook niet in alles eens met Spurgeon. Maar dat moeten we op inhoud bespreken, niet vanuit een soort 'nestgeur'.
Bovendien moeten we Spurgeon niet willen hooghouden door kunstmatig zijn woorden te verdraaien net zolang tot het spoort met eigen mening.
Je kunt dan beter je inhoudelijke bezwaar benoemen en eerlijk zeggen dat je het niet in alles met hem eens bent.
Zelf wordt ik ook wel eens moe van Spurgeon. Hij hamert nogal eens door op punten waar je zelf in vast kunt zitten en waar zijn ruime evangelie als een wettische gesel ervaren kan worden. Je moet, je moet, je moet, ook als je ervaart niet te kunnen.
Het is ook net waar je zelf op een bepaald moment staat, geestelijk gezien.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:
Klavart schreef:
-DIA- schreef:(Ik mis trouwens een -wat er vroeger wel was- een grondslag en omschrijving van de doelgroep, en als gezegd
wordt dat die "hetzelfde is gebleven", waar kunnen eventuele nieuwelingen dit dan weten?)
Dit is nog steeds te vinden op Refoweb. U moet zich dan eerst even afmelden en daarna op "registreer" klikken. Daar kunt u de grondslag en de doelgroep en nog meer vinden. Als het niet lukt, kan ik het wel hier voor u plaatsen...
Wat heeft Refoweb met Refoforum te maken?
Ik dacht dat destijds Refoforum was overgenomen door EMG Media Groep?
Excuses, ik bedoel natuurlijk Refoforum. Maar heeft u het ondertussen al gevonden?
Plaats reactie