Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Leerling »

DDD schreef:Wat leerling zegt is wel waar, maar het hoort niet in de juiste prediking thuis. Er is geen bijbels voorbeeld van te geven.
Geen Bijbelse voorbeelden? De verloren zoon? De Samaritaanse vrouw? De lamme van Bethesda? En niet het minste het onderwijs dat de Heere Jezus Christus Zelf geeft? Dat zijn toch Bijbelse voorbeelden? En als dat niet genoeg is, denk aan een Manasse, denk aan een Paulus, denk aan het Evangelie dat Jesaja bracht. Allemaal voorbeelden, waarin genade door recht verkregen wordt. Door het rechthuis naar Golgotha. Zo leert God Zijn volk door het werk van de Heilige Geest. Vroeger hoorde je de uitspraak wel vaker, jammer genoeg heden ten dage (bijna) niet meer, maar 'Christus is verscholen achter het recht'. Zo ontdekkend en o zo Bijbels. God moet aan Zijn eer komen en de geschonden deugden weer opgeluisterd worden. Ja, maar dat heeft Christus toch gedaan aan het Vloekhout van Golgotha? Zeker heeft Christus het 'volmaakt' gedaan. We moeten ook maar niet denken dat we het beter kunnen. Kan ook niet, we zouden vergaan en bezwijken onder de slaande en straffende hand van een toornig God. Naar recht, dat is wat wij verdiend hebben. Maar er moet plaatsgemaakt worden voor de geheel enige Borg en Middelaar van God gegeven. God heeft van eeuwigheid een weg uitgedacht en dat is de Weg en de Waarheid en het Leven; Christus. En voor Die Weg ging een wegbereider, Johannes de Doper De wet ging voor het Evangelie uit. Zou God dat dan nog steeds niet doen? Ds. P. Blok heeft daar zo een lezenswaardige meditatie overgeschreven in 'Manna voor de sabbat'.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door keesjanm »

Leerling schreef:
DDD schreef:Wat leerling zegt is wel waar, maar het hoort niet in de juiste prediking thuis. Er is geen bijbels voorbeeld van te geven.
Geen Bijbelse voorbeelden? De verloren zoon? De Samaritaanse vrouw? De lamme van Bethesda? En niet het minste het onderwijs dat de Heere Jezus Christus Zelf geeft? Dat zijn toch Bijbelse voorbeelden? En als dat niet genoeg is, denk aan een Manasse, denk aan een Paulus, denk aan het Evangelie dat Jesaja bracht. Allemaal voorbeelden, waarin genade door recht verkregen wordt. Door het rechthuis naar Golgotha. Zo leert God Zijn volk door het werk van de Heilige Geest. Vroeger hoorde je de uitspraak wel vaker, jammer genoeg heden ten dage (bijna) niet meer, maar 'Christus is verscholen achter het recht'. Zo ontdekkend en o zo Bijbels. God moet aan Zijn eer komen en de geschonden deugden weer opgeluisterd worden. Ja, maar dat heeft Christus toch gedaan aan het Vloekhout van Golgotha? Zeker heeft Christus het 'volmaakt' gedaan. We moeten ook maar niet denken dat we het beter kunnen. Kan ook niet, we zouden vergaan en bezwijken onder de slaande en straffende hand van een toornig God. Naar recht, dat is wat wij verdiend hebben. Maar er moet plaatsgemaakt worden voor de geheel enige Borg en Middelaar van God gegeven. God heeft van eeuwigheid een weg uitgedacht en dat is de Weg en de Waarheid en het Leven; Christus. En voor Die Weg ging een wegbereider, Johannes de Doper De wet ging voor het Evangelie uit. Zou God dat dan nog steeds niet doen? Ds. P. Blok heeft daar zo een lezenswaardige meditatie overgeschreven in 'Manna voor de sabbat'.
Wat vind je van dit stuk Leerling? http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/236 ... tsgronden/
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door DDD »

@Leerling:

Dat zijn geen voorbeelden van bijbelse prediking. Je haalt zoveel vermeende voorbeelden aan, dat ik ze niet allemaal kan behandelen, maar ze zeggen stuk voor stuk niets, zonder de juist uitleg en toepassing. En daar zit precies het euvel.

Voor het overige moet me van het hart dat je wel veel roept, en dat ik het afgezien van de mijns inziens merkwaardige formuleringen er nog wel grotendeels mee eens kan zijn, maar dat het niets te maken heeft met wat ik schreef.

Er zijn bij mijn weten geen bijbelse voorbeelden van een prediking waarin je dit soort stellingen terugziet. En zo ja, dan daag ik je uit om het beste voorbeeld te noemen en beargumenteerd uit te werken, het liefst met een of twee citaten van een onverdacht gereformeerde verklaarder. Dan zullen we verder zien.

Overigens zou dat nog steeds niets afdoen aan de juistheid van de prediking van Spurgeon, maar we dwalen wel vaker af, zeker met mensen die de complete weg van al Gods kinderen in twee bijdragen willen samenvatten.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door johannes »

[knip] Geen postings op de persoon aub
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Leerling »

Wie zijn wij om wat tegen Charles Haddon Spurgeon in te brengen? Een gunnende prediker, die zijn toehoorders niet voor het eeuwig verderf. En dat is ook wat je terug kunt lezen in zijn preken. Dat neemt niet weg dat ik er toch kanttekeningen bij plaats. Niet dat ik boven hem wil gaan staan, maar we moeten Spurgeon (en met hem vele andere theologen) wel onderscheiden lezen. We moeten het lezen in het spoor van de Reformatie, Nadere Reformatie, Piëtisme en Puritanisme. Dat doe ons waken voor een eenzijdige interpretatie van deze Godzalige schrijvers.
Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Mijn hoop draait dan op mijn bekering.
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Kortom, het is allesbehalve een bediening van vrije genade.
Hierin gaat Spurgeon een vreemde gedachtegang. Het ontdekt worden aan onszelf kan nooit in houdbare nood blijven, maar doet (als het door God gewerkt is) uitdrijven tot de Borg en Middelaar.
Het is geen grond voor het geloof, maar oprecht berouw ontneemt juist alle grond van onze zijde.
Dan wordt je geen heilige, zoals Spurgeon beweert, maar dan wordt je juist een onheilige. Juist in het Evangelie van vrije genade wordt een mens er helemaal buiten gezet (door de ontdekking en ontgronding van Gods Heilige Geest) en dat drijft uit tot Christus, door de trekkende zondaarsliefde van de Vader.
Dan zegt Spurgeon: Mijn hoop draait dan op mijn bekering. Hier moet ik denken aan een uitspraak die mij altijd bij gebleven is van een kind van God; ‘Waren we maar eens onbekeerd’.

De rest van het citaat kan ik erg kort over zijn. Wordt er rust geschonken in de Schriftuurlijke-Bevindelijke prediking buiten Christus? Nee. Wordt er een grond in de mens gelegd om zalig te worden? Nee. In het Evangelie van vrije genade wordt ons juist in weg van recht en gerechtigheid alles ontnomen. Dan wordt Gods uitverkoren kerk een missend volk, dat een uitziend volk wordt. Een uitziend volk om de eer van God verheerlijkt te zien worden. Ach het is zo een ontzaglijk wonder als God in Christus op een doemeling neer wilt zien. Aan een verloren doemeling heeft Christus Zichzelf weg te schenken als de schuldovernemende Borg en Middelaar. Aan een verloren (!) Adamskind, die op het vlakke des velds God moet toevallen in Zijn eisende gerechtigheid. Die weet heeft van zijn dodelijke natuurstaat. Die weet verloren te liggen, zonder God en buiten Christus. Voor iemand de grootheid van zijn kwaad gevoelt. Een verbroken en verslagen hart is God te allen tijde nabij en goed. Dan weten wij de weg niet meer, dan blijven we niet wie we zijn, dan houden we onszelf niet meer staande, dan zijn al onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed, dan zijn we niets. En voor zulk een is Christus gekomen naar een wereld verloren in zonde en schuld. Voor zondaren! Het Evangelie van vrije genade handelt over de rechtvaardiging van de goddeloze. En wie is nu die zondaar? En wie is nu die goddeloze? En wat is nu het werk van Christus?

Nogmaals. Het Evangelie van vrije genade is een onvoorwaardelijk Evangelie. Christus wordt zonder onderscheid aan de mens gepreekt als de Weg, de Waarheid, het Leven. Christus wordt gepreekt als een gewillige Zaligmaker. Dat leert Gods Woord ons. Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht. Maar dat is niet hetzelfde als stellen dat ellendekennis niet voor Christuskennis komt. Dat is geen voorwaarde voor het Evangelie. Dat is een onderdeel van het Evangelie. Johannes ging voor Christus uit, waarom? Om Christus Zaligmaker te laten zijn. Een volkomen Zaligmaker.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door parsifal »

Leerling schreef: Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht.
Een terzijde: Wat betekent deze zin?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Spurgeon is wel Bijbels, maar alleen met ons schema (onze correctie)?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Hendrien »

Leerling schreef:Wie zijn wij om wat tegen Charles Haddon Spurgeon in te brengen? Een gunnende prediker, die zijn toehoorders niet voor het eeuwig verderf. En dat is ook wat je terug kunt lezen in zijn preken. Dat neemt niet weg dat ik er toch kanttekeningen bij plaats. Niet dat ik boven hem wil gaan staan, maar we moeten Spurgeon (en met hem vele andere theologen) wel onderscheiden lezen. We moeten het lezen in het spoor van de Reformatie, Nadere Reformatie, Piëtisme en Puritanisme. Dat doe ons waken voor een eenzijdige interpretatie van deze Godzalige schrijvers.
Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Mijn hoop draait dan op mijn bekering.
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Kortom, het is allesbehalve een bediening van vrije genade.
Hierin gaat Spurgeon een vreemde gedachtegang. Het ontdekt worden aan onszelf kan nooit in houdbare nood blijven, maar doet (als het door God gewerkt is) uitdrijven tot de Borg en Middelaar.
Het is geen grond voor het geloof, maar oprecht berouw ontneemt juist alle grond van onze zijde.
Dan wordt je geen heilige, zoals Spurgeon beweert, maar dan wordt je juist een onheilige. Juist in het Evangelie van vrije genade wordt een mens er helemaal buiten gezet (door de ontdekking en ontgronding van Gods Heilige Geest) en dat drijft uit tot Christus, door de trekkende zondaarsliefde van de Vader.
Dan zegt Spurgeon: Mijn hoop draait dan op mijn bekering. Hier moet ik denken aan een uitspraak die mij altijd bij gebleven is van een kind van God; ‘Waren we maar eens onbekeerd’.

De rest van het citaat kan ik erg kort over zijn. Wordt er rust geschonken in de Schriftuurlijke-Bevindelijke prediking buiten Christus? Nee. Wordt er een grond in de mens gelegd om zalig te worden? Nee. In het Evangelie van vrije genade wordt ons juist in weg van recht en gerechtigheid alles ontnomen. Dan wordt Gods uitverkoren kerk een missend volk, dat een uitziend volk wordt. Een uitziend volk om de eer van God verheerlijkt te zien worden. Ach het is zo een ontzaglijk wonder als God in Christus op een doemeling neer wilt zien. Aan een verloren doemeling heeft Christus Zichzelf weg te schenken als de schuldovernemende Borg en Middelaar. Aan een verloren (!) Adamskind, die op het vlakke des velds God moet toevallen in Zijn eisende gerechtigheid. Die weet heeft van zijn dodelijke natuurstaat. Die weet verloren te liggen, zonder God en buiten Christus. Voor iemand de grootheid van zijn kwaad gevoelt. Een verbroken en verslagen hart is God te allen tijde nabij en goed. Dan weten wij de weg niet meer, dan blijven we niet wie we zijn, dan houden we onszelf niet meer staande, dan zijn al onze gerechtigheden een wegwerpelijk kleed, dan zijn we niets. En voor zulk een is Christus gekomen naar een wereld verloren in zonde en schuld. Voor zondaren! Het Evangelie van vrije genade handelt over de rechtvaardiging van de goddeloze. En wie is nu die zondaar? En wie is nu die goddeloze? En wat is nu het werk van Christus?

Nogmaals. Het Evangelie van vrije genade is een onvoorwaardelijk Evangelie. Christus wordt zonder onderscheid aan de mens gepreekt als de Weg, de Waarheid, het Leven. Christus wordt gepreekt als een gewillige Zaligmaker. Dat leert Gods Woord ons. Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht. Maar dat is niet hetzelfde als stellen dat ellendekennis niet voor Christuskennis komt. Dat is geen voorwaarde voor het Evangelie. Dat is een onderdeel van het Evangelie. Johannes ging voor Christus uit, waarom? Om Christus Zaligmaker te laten zijn. Een volkomen Zaligmaker.
@Leerling, zou je a.u.b. uit willen leggen hoe je dat precies doet, onderscheiden lezen? Moeten we de Bijbel soms ook onderscheiden gaan lezen?
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door DDD »

Ik vind het een onduidelijke bijdrage, en het gaat wederom in op allerlei zijsporen. De vraag naar de bijbelse legitimatie is echter nog niet beantwoord, sterker nog, de hele laatste bijdrage bevat voor zover ik zo gauw kon zien geen enkele bijbelverwijzing, afgezien van de Weg, de Waarheid en het Leven. Nu is dat ook wel het voornaamste, maar dat doet aan mijn bezwaar niets af.

@Hendrien: Je moet de bijbel heel onderscheidend lezen om tot deze conclusies te komen, inderdaad.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door parsifal »

Het lijkt me dat je niets van buiten de Bijbel automatisch als waarheid moet aannemen. Wel is het goed om er in de eerste plaats van uit te gaan dat je het zelf mis hebt als je het bijvoorbeeld oneens bent met Calvijn, Luther of Spurgeon. Maar een goede afweging lijkt nog steeds op zijn plaats.

Kijk echter wel uit met hoe je de Bijbel uitlegt. Ik denk dat sommige van de Bijbelse bewijzen die Leerling hier aanhaalt uit de koker van Origenes zouden kunnen komen.

De verloren zoon is een gelijkenis, waarbij de zoon inderdaad bij de onreine varkens zat voor hij terugkwam. De boodschap lijkt echter niet de noodzaak van die varkens te zijn. (Ook in combinatie met de gelijkenissen rondom deze gelijkenis).
De Samaritaanse vrouw wordt gewezen op haar toestand (maar de vreugde komt vrij snel). De lamme van Bethesda werd genezen, daaruit een een routekaart van bekering afleiden lijkt me gevaarlijk.

Ik zie een heel groot gevaar dat zonde gemarginaliseerd wordt en dat de heiligheid van de Heere verloren gaat in "feel-good" preken. Echter de Bijbelse boodschap in het NT (ja er is iets veranderd in de verkondiging na Pinksteren) is niet "wet en daarna evangelie". Het is toch echt dat iedereen mag en moet komen. "De lamme, de blinde en bedelaar" mochten bij het bruiloftsmaal komen. De anderen wilden niet komen, maar zij hadden moeten komen op de uitnodiging en zij hadden niet hun ogen hoeven uitsteken (of uit laten steken door de boodschappers van de Heer van het huis) voor ze kwamen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door DDD »

parsifal schreef: De verloren zoon is een gelijkenis, waarbij de zoon inderdaad bij de onreine varkens zat voor hij terugkwam. De boodschap lijkt echter niet de noodzaak van die varkens te zijn.
:)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
Leerling schreef: Aan God heeft het nooit gelegen (!) Hij maakt Zich eeuwig vrij van het verdorven menselijk geslacht.
Een terzijde: Wat betekent deze zin?
Is dit zo'n moeilijke zin?
Er wordt mee bedoeld dat God er van Zijn kant alles aan gedaan heeft, en er nog alles aan doet, om de zondaar zalig te maken. Niemand zal in het oordeel kunnen zeggen: ik wilde wel, maar U niet!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef:
Ad Anker schreef:
Jongere schreef:
Nu geloof ik eigenlijk dat jij het hiermee wel eens bent. Maar daarom begrijp ik de dikgedrukte zin niet zo goed. Ik zou zeggen: er is een onvoorwaardelijk aanbod van genade, dat alleen werkelijk waarde krijgt voor een zondaar wiens ogen zijn open gegaan voor zijn zonden. Het vraagt veel wijsheid van predikanten hoe beide noties tegelijk een plaats kunnen hebben in de prediking. Juist bij de puriteinen zie je dat zo mooi terugkomen.
Klopt Jongere. Die zin is niet bedoeld om het tegendeel te bewijzen. Dat is dus wat onhandig van mij uitgedrukt. Voorwaarden worden niet gebruikt als noodzakelijk omdat anders Christus niet gepreekt mag worden, maar die voorwaarden worden wel gepredikt als de weg waarlangs de Heere Zijn kinderen leidt. Ik onderken ook zeker dat de vrijmoedigheid waarmee Spurgeon predikt wel gemist wordt. Maar het is ook niet eenvoudig om zijn prediking 1 op 1 in onze tijd te plaatsen.
@Ad Anker, zou je op dat laatste zinnetje toch nog wat verder in willen gaan? Waarom moet je zijn preken in deze tijd anders lezen? Ik word hier echt moedeloos van! Bijv. bij preken van Luther of Erskine hoorde ik dan zeggen: in deze tijd kan en mag er niet meer zo gepreekt worden. Of de mensen begrijpen deze preken niet meer. Zou je dit iets verder uit kunnen leggen?
Je wordt moedeloos omdat men zegt dat in deze tijd niet kan en mag gepreekt worden op de manier van de oudvaders. Dat zeg ik echter niet. Ik zou wensen dat in vele gemeenten oudvaders gelezen werden! Alleen om de oudvaders te citeren in hedendaagse discussies is wat lastig. Toen hadden ze namelijk nooit gehoord van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade, of van wezen en welwezen en allerlei andere theologische termen meer. Dat bedoel ik.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Panny »

Leerling schreef:Voor een ander, dan een ontdekte zondaar, heeft Christus geen waarde. Ja, Christus is gekomen om zondaren te zaligen. Zondaren die in zichzelf dood zijn door zonde en misdaden. Maar wie zijn nu die zondaren die tot Christus roepen en smeken om genade? Dat zijn toch niet de dode zondaren? Nee dat zijn ontdekte zondaren. Zij die alle hoop hebben moeten laten varen. Zij die geen rechten hebben(!).
Volgens mij draai je het om.
Jij zegt eigenlijk: Omdat alleen ontdekte zondaren Christus nodig hebben en tot Hem gaan, is de nodiging ook alleen maar tot hen gericht.
Maar ik kan dat echt niet in de Bijbel vinden.

Als ik mensen uitnodig voor een feest. Dan geeft deze nodiging aan elke ontvanger van de boodschap het recht om te komen. Dit recht hebben ze alleen op basis van mijn uitnodiging.
Toch kan het zo zijn dat de meeste genodigden niet komen omdat ze helemaal geen zin hebben in het feest, belangrijkere dingen te doen hebben of een hekel aan mij hebben.
Toch ga ik niet achteraf zeggen dat ik alleen de mensen genodigd heb die gekomen zijn. Of dat zij die niet gekomen zijn ook geen recht hadden om te komen.

Hetzelfde geldt voor het Evangelie: Omdat de meeste mensen het Evangelie helemaal niet nodig hebben en nooit tot Christus zullen komen is geen reden om dan maar de nodigingen van het Evangelie alleen te beperken tot de mensen die wel zullen komen.
Dat is echt onbijbels.

Juist de wetenschap dat iedereen in de wereld het Evangelie nodig heeft (ook al weten de meeste mensen het niet) drijft evangelisten en zendelingen om naar deze verloren mensen te gaan om ze te gaan vertellen in welk groot gevaar ze verkeren, maar dat er ook redding is.
Dit uit liefde tot God en verloren mensen.

Als je het Evangelie gaat beperken en verduisteren dan zul je zien dat het ernstige gevolgen heeft voor de evangelisatie en zending vanuit de kerk.
Laatst gewijzigd door Panny op 16 mar 2016, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:
Hendrien schreef:
Ad Anker schreef:
Jongere schreef:
Nu geloof ik eigenlijk dat jij het hiermee wel eens bent. Maar daarom begrijp ik de dikgedrukte zin niet zo goed. Ik zou zeggen: er is een onvoorwaardelijk aanbod van genade, dat alleen werkelijk waarde krijgt voor een zondaar wiens ogen zijn open gegaan voor zijn zonden. Het vraagt veel wijsheid van predikanten hoe beide noties tegelijk een plaats kunnen hebben in de prediking. Juist bij de puriteinen zie je dat zo mooi terugkomen.
Klopt Jongere. Die zin is niet bedoeld om het tegendeel te bewijzen. Dat is dus wat onhandig van mij uitgedrukt. Voorwaarden worden niet gebruikt als noodzakelijk omdat anders Christus niet gepreekt mag worden, maar die voorwaarden worden wel gepredikt als de weg waarlangs de Heere Zijn kinderen leidt. Ik onderken ook zeker dat de vrijmoedigheid waarmee Spurgeon predikt wel gemist wordt. Maar het is ook niet eenvoudig om zijn prediking 1 op 1 in onze tijd te plaatsen.
@Ad Anker, zou je op dat laatste zinnetje toch nog wat verder in willen gaan? Waarom moet je zijn preken in deze tijd anders lezen? Ik word hier echt moedeloos van! Bijv. bij preken van Luther of Erskine hoorde ik dan zeggen: in deze tijd kan en mag er niet meer zo gepreekt worden. Of de mensen begrijpen deze preken niet meer. Zou je dit iets verder uit kunnen leggen?
Je wordt moedeloos omdat men zegt dat in deze tijd niet kan en mag gepreekt worden op de manier van de oudvaders. Dat zeg ik echter niet. Ik zou wensen dat in vele gemeenten oudvaders gelezen werden! Alleen om de oudvaders te citeren in hedendaagse discussies is wat lastig. Toen hadden ze namelijk nooit gehoord van een algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade, of van wezen en welwezen en allerlei andere theologische termen meer. Dat bedoel ik.
Maar Spurgeon waarschuwde in zijn tijd toch ook tegen het zgn. hypercalvinisme? En in de tijd van Boston en Erskine speelde dit toch ook? Rondom het boek van E. Fisher? Waren dit dan echt hele andere dingen?
Plaats reactie