Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Panny »

Uit een preek van Spurgeon over:
“En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.”
1 Johannes 3:23

In deze preek gaat Spurgeon vooral in op het gevaar van een voorwaardelijk Evangelie.
Christus wordt dan niet aangeboden aan zondaren (alle hoorders van de prediking) maar alleen aan 'bekeerde' mensen.
Een mens moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen om tot Christus te mogen komen.

Spurgeon spreekt uit eigen ervaring:
Velen van mijn broeders preken een onmogelijke zaligheid. Hoe vaak hongeren en dorsten zondaren niet om de weg der zaligheid te horen.
En er wordt hen geen redding verkondigd waar ze bij kunnen. Ik kan me niet herinneren dat aan mij vanaf de kansel gezegd is dat ik als zondaar in Jezus moet geloven.
Wel heb ik veel gehoord over gevoelens waarvan ik dacht dat ik die nooit zou krijgen. Over gestalten waar ik naar verlangde.
Maar ik vond geen vrede, totdat ik de boodschap van vrije genade hoorde: “Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde!”
Onderstaand enkele citaten uit deze preek.
Ik denk ook in deze tijd zeer actueel en een groot gevaar.
Zeker het overdenken waard!
Mijn tegenstanders zullen aanvoeren: “De zondaar moet een ontwaakt geweten hebben voordat hij grond heeft om in Christus te geloven.”
Als ik op Christus steun omdat ik dit of dat gevoel, dan leun ik op mijn gevoelens, en niet op Christus alleen.
Wij zullen dan dus altijd letten op onze gesteldheid. “Is mijn verlangen wel echt? Als dat waar is, kan
Christus mij zalig maken. Als mijn verlangen niet oprecht is, kan Hij dat niet.”

Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Mijn hoop draait dan op mijn bekering.
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Kortom, het is allesbehalve een bediening van vrije genade.

Anderen beweren dat de uitverkiezing de grond is waarop een zondaar in Christus mag geloven.
Nu, aangezien iemands verkiezing onmogelijk geweten kan worden anders dan door te geloven,
komt deze prediking hierop neer dat niemand enige betrouwbare grond heeft om te geloven.
En toch zegt de predikant mij dat ik uitsluitend mag geloven op grond van mijn verkiezing – hoe kan ik dan ooit geloven?
Te stellen dat mijn geloof afhangt van het bewustzijn van mijn verkiezing, wat niet kan zonder geloof, is ongehoorde nonsens.

Zie broeders, veronderstel dat de grond om in Christus te geloven in mijn bekommeringen en bevindingen ligt.
Wanneer ik dan vandaag een verbroken hart heb en mijn ziel kan uitstorten voor de Heere, heb ik een grond om in
Christus te geloven.
Maar morgen – en wie kent dit niet – morgen kan mijn hart weer zo hard als een steen zijn, waardoor ik ongevoelig ben en niet kan bidden.
Volgens de theorie van het voorwaardelijk geloven heb ik dan dus geen recht om op Christus te vertrouwen: mijn grond is helemaal weg.

Ik verlang een vaste en onveranderlijke grond voor mijn geloof.
Ik begeer een grond om te geloven waar ik wat aan heb, als mijn boze lusten en verdorvenheid in een
verschrikkelijke slagorde voor mij verschijnen, en mij doen uitroepen “Ik ellendig mens.”
Ik verlang een grond om te geloven die me zal troosten, als ik geen goede gestalten en heilige gedachten heb,
als ik zo dood ben als een steen en mijn ziel aan het stof kleeft.
Zulk een onfeilbare grond om in Jezus te geloven, wordt gevonden in deze kostbare waarheid dat Zijn genadig gebod – en niet mijn veranderlijke
bevinding – mijn recht is om te geloven in Zijn Zoon Jezus Christus.

Zie geliefden, als overtuigingen van de ziel een noodzakelijke voorwaarde vormen,
behoren wij tot op een milligram nauwkeurig te weten hoeveel van deze voorwaarden vereist zijn.
Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
teneinde een grond te hebben om tot Christus te gaan, eis ik van alle wettische belijders duidelijkheid aangaande de manier en de juiste hoeveelheid voorbereiding die vereist wordt.
U zult geen duidelijk antwoord van hen horen.

Als voor een zondaar de grond om tot Christus te komen in het Evangelie gevonden wordt, is de zaak duidelijk en helder.
Maar wat een omhaal is dat mengsel van wet en evangelie waar ik tegen strijd!
En laat mij u vragen, broeders, of zo’n onbegrijpelijk evangelie genoeg zou kunnen zijn voor een stervende?
Moet ik hem een uur lang gaan uitleggen welke bekommeringen hij moet kennen eer hij tot Christus mag gaan?
Geliefden, dat durf ik niet. Maar ik zeg hem: “Vriend, geloof, hoewel het ter elfder ure is, vertrouw uw ziel aan Jezus toe, en u zult zalig worden.”

Het gebod van het evangelie biedt voldoende grond aan een zondaar om in Jezus Christus te geloven.
In de woorden van onze tekst staat: “Dit is het gebod.” Mijn vrienden, verlangt u een betere grond om iets te doen dan de opdracht van God om dat te doen?
Geliefden, het gebod om in Christus te geloven, moet voor een zondaar de grond vormen als u de aard van onze opdracht in aanmerking neemt.
Hoe luidt die opdracht? “Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen.”
Volgens de andere theorie zou onze opdracht moeten luiden: “Predikt het evangelie aan iedere wedergeboren mens, aan iedere overtuigde zondaar, aan iedere bekommerde ziel.”
Maar dat staat er niet! Er staat aan alle “creaturen.”

Hoe heeft Hij hen verlost? Heeft Hij hen verlost als heiligen? Nee! Want toen wij nog vijanden waren, heeft Hij ons met God verzoend
door de dood van Zijn Zoon. Christus heeft Zijn bloed nooit vergoten voor het goede
dat in ons is, maar voor de zonde die in ons woont. “Hij heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden”, zegt de apostel.
Daar hebt u de boodschap van het evangelie tot een zondaar als zondaar.
“De Heere heeft uw zonde weggenomen. Christus heeft geleden. Hij heeft volmaakte gerechtigheid aangebracht.
Neem Hem, vertrouw op Hem en u zult leven.”

Wat doet dit een mens dicht bij Christus leven! Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan - en ik moet dat doen, want het Woord zegt:
“Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.”
Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan, wel, hoe armzalig zijn mijn zaken dan!
Wat werpt dit de grootst mogelijke verachting op al mijn goede deugden, mijn preken, mijn gebeden en alles wat uit mijn vlees voortkomt.

Ik moet dit laatste stuk afsluiten met de toevoeging dat, zondaar, wie u ook bent, God u nu gebiedt in Jezus Christus te geloven.
Dat is Zijn gebod. Hij gebiedt u niet iets te voelen, of iets te wezen om uzelf daar geschikt voor te maken.
U kunt niet zeggen: “Ik heb geen recht.” U hebt een volmaakt recht om te doen wat God u zegt te doen.
Zeg me niet dat u niet geschikt bent: er wordt geen geschiktheid gevraagd.
Het gebod is u gegeven, het is aan u om te gehoorzamen, niet om te redetwisten.
U kunt ook niet zeggen dat de opdracht niet aan u gericht is: dit gebod wordt verkondigd aan alle schepselen die onder de hemel zijn.
Download de preek: http://www.downloadpreken.com/artikelen/A022.pdf
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef: Christus wordt dan niet aangeboden aan zondaren (alle hoorders van de prediking) maar alleen aan 'bekeerde' mensen.
Een mens moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen om tot Christus te mogen komen.
Dan had wat dat betreft net zo goed het verbond van Mozes gehandhaafd kunnen blijven...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

Een voorwaardelijk Evangelie?
De prediking moet toch zijn: Geloof met bevel van bekering? Ds. Mallan heeft eens geschreven n.a.v, wat ene ds. Taverne leerde.
Het lijkt me niet helemaal onduidelijk wat hij hiervan zegt. Ik citeer hier even ds. F. Mallan:

Het vat geeft wel uit wat er in zit. Dat geldt ook wel voor Ds. Taverne. Zo zegt hij op p. 7 van zijn blaadje:
„Bij Van der Groe en zijn gevolg moet men altijd bezwaard en belast zijn en min of meer boetvaardig, voordat men de genade mag hebben; terwijl het in waarheid zo is, dat ieder bevolen wordt de genade aan te nemen, Christus en al zijn weldaden; maar dat de zondaar dit niet kan noch wil doen.”

Hier komt de aap goed uit de mouw. Afgezien nog van de vraag of het ieder zonder nadere aanduiding bevolen wordt om de genade aan te nemen voor zich, zal in elk geval uit de eis of het bevel onvermogen, het gebrek der ziel, en de noodzakelijkheid van de ware schulderkenning en boetvaardigheid gekend moeten worden. Augustinus heeft dat al gezien, als hij zegt: Geef Heere! wat Gij gebiedt en gebied dan alles wat Gij wilt. Maar ook is het zo, dat de Dordtse Leerregels in II, par. 5 uitdrukkelijk leren, dat het Evangelie zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden met bevel van bekering en geloof.

De zondaar moet dus niet over het bevel van bekering heen lopen, zoals Ds. Taverne hier blijkbaar doet, maar uit het bevel van bekering en geloof zijn dodelijk onvermogen krijgen te zien en in te leven, evenals zijn onwil en dat dan om geholpen te mogen worden ter bekwamer tijd van ''s Heeren wege als een arme smekeling aan de troon der genade. En dat dit zo voortgaat binnen het geestelijke leven blijkt ook weer genoegzaam uit de Heidelberger Catechismus, waar in Zondag 33 de ware bekering omschreven wordt als een afsterving van de oude en een opstanding van de nieuwe mens, en in Zondag 44 daaraanvolgend onderwezen wordt, dat uit de scherpe wetsprediking, ook in het stuk der dankbaarheid, als middel in de hand des Geestes, ook de zondige aard al meer zal gekend worden. Hij zal dus maar een geestelijk arme blijven en zo ook een schuldige en schuchtere ziel, Zondag 51, om langs die weg Christus te meer nodig te hebben als de dierbare grond der zaligheid, en zo gesterkt te mogen worden in de oefening des geloofs. Maar van dat ontledigd worden van zichzelf en dat minder gemaakt te worden, opdat Christus door genade wassen mocht in het binnenste, schijnt Ds. Taverne gezien zijn uitlatingen tot dusver onder onze aandacht gekomen, zo niets te hebben. Een rechthebbend mens schijnt er ons meer uit te spreken, met een wettisch getint aanzetten om te grijpen vanuit de natuur.

Vreemd is hij ook in zijn opvatting van de uiterlijke roeping door de prediking. Bij hem is dat geheel en al hetzelfde als een welmenend, onvoorwaardelijk en algemeen aanbod van genade. En dat zou dan de hele inhoud van de prediking van het Evangelie zijn.
Iedere zonde meer rechten toekennen op de zaligheid. En daar zou God nu mee beginnen in het Evangelie, zonder te reppen over de doodstaat van de mens. En de prediking zou ook al niet anders inhouden dan aanbod en nog eens aanbod, rechten en nog eens rechten aan de onherboren mens.
Maar dat botst toch aan tegen de Heilige Schrift. Want Rom. 10:17 zegt dat het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods en dat zal zien op het gehele Woord Gods. Daar zal dus ook al onder behoren, wat Jeremia 23:29 zegt:

Is Mijn woord niet alzo als een vuur, spreekt de Heere en als een hamer, die een steenrots te morzel slaat? Daar zal dus ook onder vallen, dat de Heere Jezus in Lukas 24:47 Zijn discipelen opdraagt, dat in Zijnen naam zal worden gepredikt bekering en vergeving van de zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. Ja ook dat in Hand. 20:21 de Apostel Paulus zegt, dat hij niets achter gehouden had in ''zijn prediking, betuigende beiden Joden en Grieken de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus. Zegt ook niet Hebr. 6:1, dat tot het eerste beginsel der leer behoort het leggen van het fundament van de bekering? Uit dat alles kan toch al wel goed genoeg blijken, dat de inhoud van de uiterlijke roeping en prediking, toch heel wat anders is dan Ds. Taverne er van maakt. De inhoud van, en zo ook het middel waardoor de uiterlijke roeping geschied is het ganse Woord en de prediking van het ganse Woord, zo van de Wet als van het Evangelie, zo van de ellende staat als van die der verlossing en van de-dankbaarheid, zoals beleden wordt in de Heidelberger Catechismus, vraag en antwoord 2.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA heeft u ook gelezen wat Panny heeft gepost?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA heeft u ook gelezen wat Panny heeft gepost?
Panny zegt dat die preek een gevaar vormt, maar dat bedoelt hij niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Ook in een topic als deze wordt Spurgeon helaas verkeerd gebruikt. Dat is zo ontzettend kwalijk en schadelijk. Hem opvoeren als bewijs van een onvoorwaardelijk aanbod. Ik heb onderstaand citaat van Spurgeon maar even geplaatst om e.e.a. toch in het juiste perspectief te plaatsen.
Voor wie wordt Christus dierbaar? Wie vlucht tot Jezus? Zij die door God begerig gemaakt zijn, mensen met een gebroken hart, mensen over wij Jezus Zich buigt, zij die de zonde als een grote last voelde. En inderdaad, iedereen die tot Hem komt, zal niet omkomen. Is dat een voorwaardelijk evangelie? Neen. Dat is de weg die de Heere met Zijn kinderen houdt en voluit door Spurgeon is gepredikt. Laten we in deze verwarrende tijd Spurgeon niet voor ons karretje spannen om de bevindelijke leer aan te vallen.
Het Evangelie wordt u gepredikt en God heeft het niet gezonden met de bedoeling dat u, nadat u het gehoord hebt, genade zou zoeken en haar niet zou vinden. Het is niet zo dat God de mens begerig maakt en niet geeft. Hij bedriegt de mensenkinderen niet. Hij smeekt u tot Hem te komen. Bekeert u en gelooft, en u zult zalig worden. Als u met een gebroken hart komt en op Christus vertrouwt, is het onmogelijk dat Hij u zal afwijzen. Anders zou Hij het Evangelie niet tot u gezonden hebben. Er is niets waarin Jezus Christus zo'n vermaak heeft als in het zaligen van zondaren. Nergens vinden we dat Jezus ontstemd was omdat de mensen zich om Hem heen verdrongen om Hem aan te raken. Nee, het gaf Hem een goddelijk genoegen om Zijn geneeskracht te schenken. U die in de handel zit bent nooit gelukkiger dan wanneer er leven in zit. En mijn Heere Jezus, Die het vak van het winnen van zielen uitoefent, is nooit gelukkiger dan wanneer Zijn verheven zaak snel vooruitgaat. Wat doet het een arts goed wanneer hij een mens uiteindelijk door een ernstige ziekte heen helpt, zodat hij weer gezond wordt! Volgens mij is het medisch beroep, wanneer men daarin deskundig is, één van de voortreffelijkste bezigheden ter wereld. Onze Heere Jezus heeft er een bijzonder goddelijke vermaak in wanneer Hij Zich over een gebroken hart neerbuigt en het verbindt. Het is voor Christus de hemel zelf om de mensenkinderen goed te doen. U beoordeelt Hem verkeerd wanneer u denkt dat Hij met argumenten overreed moet worden om genadig te zijn. Hij geeft genade gratis zoals de zon gratis licht verspreidt, zoals de hemelen van dauw druipen en zoals de wolken hun regen geven. Het is Zijn eer om zondaren te zegenen. Het zal Hem tot een naam wezen en tot een eeuwig teken dat niet weggenomen zal worden.
Ik weet dat ik Hem ook eens tegensprak. Toen ik mijn zonden als een grote last voelde zei ik in mijzelf: "Ik zal tot Jezus gaan, maar misschien verwerpt Hij mij." Ik dacht dat ik heel wat moest voelen en heel wat moest doen om mij voor Hem klaar te maken en daarom deed ik dit en dat, maar hoe meer ik deed hoe slechter ik werd. Ik was net als die vrouw die haar geld aan geneesheren uitgaf en niet beter werd, maar met wie het veeleer slechter ging. Ik begreep heel goed dat er leven was in één blik op Christus, dat ik niets anders moest doen dan alleen vertrouwen, komen zoals ik was en mijn zaak in Zijn dierbare doorboorde handen leggen en ze daar laten. Toch geloofde ik nog steeds niet dat het zo kon, het leek te eenvoudig - hoe zou dat waar kunnen zijn? Was dat alles? Ik dacht dat Hij, wanneer ik tot Hem zou komen, tot mij zou zeggen: "Zondaar, u heeft mij zo lang afgewezen, u heeft mij bedrogen met gebeden die niet uit uw hart kwamen, u bent een huichelaar geweest en u heeft samen met Gods kinderen Mijn lof gezongen, terwijl u Mij niet in uw hart verheerlijkte." Ik dacht dat Hij tegen mij zou schelden en mij tienduizend zonden in de herinnering zou brengen. In plaats daarvan was er slechts één woord nodig, meer niet. Ik zag op Hem, de last was weg. Ik had wel kunnen zingen: "Hosanna! Gezegend is Hij Die komt in de Naam des Heeren, met genade in Zijn linker- en aanneming in Zijn rechterhand, met overvloedige zegeningen voor de onwaardigste van de mensenkinderen." Welnu, ik moet u vertellen dat Jezus Christus nog steeds even bij machte is om te verlossen als toen Hij op aarde wandelde. Hij leeft altijd ons voor zondaren tussenbeide te komen. Derhalve is Hij in staat om diegenen te zaligen die tot Hem komen: en het geldt nog steeds dat wie komt, niet uitgeworpen zal worden. Het is nog nooit gebeurd - en dat zal nooit gebeuren - dat een mens die op Christus zijn vertrouwen stelde, omkwam.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef:Ook in een topic als deze wordt Spurgeon helaas verkeerd gebruikt. Dat is zo ontzettend kwalijk en schadelijk. Hem opvoeren als bewijs van een onvoorwaardelijk aanbod. Ik heb onderstaand citaat van Spurgeon maar even geplaatst om e.e.a. toch in het juiste perspectief te plaatsen.
Voor wie wordt Christus dierbaar? Wie vlucht tot Jezus? Zij die door God begerig gemaakt zijn, mensen met een gebroken hart, mensen over wij Jezus Zich buigt, zij die de zonde als een grote last voelde. En inderdaad, iedereen die tot Hem komt, zal niet omkomen. Is dat een voorwaardelijk evangelie? Neen. Dat is de weg die de Heere met Zijn kinderen houdt en voluit door Spurgeon is gepredikt. Laten we in deze verwarrende tijd Spurgeon niet voor ons karretje spannen om de bevindelijke leer aan te vallen.
Het Evangelie wordt u gepredikt en God heeft het niet gezonden met de bedoeling dat u, nadat u het gehoord hebt, genade zou zoeken en haar niet zou vinden. Het is niet zo dat God de mens begerig maakt en niet geeft. Hij bedriegt de mensenkinderen niet. Hij smeekt u tot Hem te komen. Bekeert u en gelooft, en u zult zalig worden. Als u met een gebroken hart komt en op Christus vertrouwt, is het onmogelijk dat Hij u zal afwijzen. Anders zou Hij het Evangelie niet tot u gezonden hebben. Er is niets waarin Jezus Christus zo'n vermaak heeft als in het zaligen van zondaren. Nergens vinden we dat Jezus ontstemd was omdat de mensen zich om Hem heen verdrongen om Hem aan te raken. Nee, het gaf Hem een goddelijk genoegen om Zijn geneeskracht te schenken. U die in de handel zit bent nooit gelukkiger dan wanneer er leven in zit. En mijn Heere Jezus, Die het vak van het winnen van zielen uitoefent, is nooit gelukkiger dan wanneer Zijn verheven zaak snel vooruitgaat. Wat doet het een arts goed wanneer hij een mens uiteindelijk door een ernstige ziekte heen helpt, zodat hij weer gezond wordt! Volgens mij is het medisch beroep, wanneer men daarin deskundig is, één van de voortreffelijkste bezigheden ter wereld. Onze Heere Jezus heeft er een bijzonder goddelijke vermaak in wanneer Hij Zich over een gebroken hart neerbuigt en het verbindt. Het is voor Christus de hemel zelf om de mensenkinderen goed te doen. U beoordeelt Hem verkeerd wanneer u denkt dat Hij met argumenten overreed moet worden om genadig te zijn. Hij geeft genade gratis zoals de zon gratis licht verspreidt, zoals de hemelen van dauw druipen en zoals de wolken hun regen geven. Het is Zijn eer om zondaren te zegenen. Het zal Hem tot een naam wezen en tot een eeuwig teken dat niet weggenomen zal worden.
Ik weet dat ik Hem ook eens tegensprak. Toen ik mijn zonden als een grote last voelde zei ik in mijzelf: "Ik zal tot Jezus gaan, maar misschien verwerpt Hij mij." Ik dacht dat ik heel wat moest voelen en heel wat moest doen om mij voor Hem klaar te maken en daarom deed ik dit en dat, maar hoe meer ik deed hoe slechter ik werd. Ik was net als die vrouw die haar geld aan geneesheren uitgaf en niet beter werd, maar met wie het veeleer slechter ging. Ik begreep heel goed dat er leven was in één blik op Christus, dat ik niets anders moest doen dan alleen vertrouwen, komen zoals ik was en mijn zaak in Zijn dierbare doorboorde handen leggen en ze daar laten. Toch geloofde ik nog steeds niet dat het zo kon, het leek te eenvoudig - hoe zou dat waar kunnen zijn? Was dat alles? Ik dacht dat Hij, wanneer ik tot Hem zou komen, tot mij zou zeggen: "Zondaar, u heeft mij zo lang afgewezen, u heeft mij bedrogen met gebeden die niet uit uw hart kwamen, u bent een huichelaar geweest en u heeft samen met Gods kinderen Mijn lof gezongen, terwijl u Mij niet in uw hart verheerlijkte." Ik dacht dat Hij tegen mij zou schelden en mij tienduizend zonden in de herinnering zou brengen. In plaats daarvan was er slechts één woord nodig, meer niet. Ik zag op Hem, de last was weg. Ik had wel kunnen zingen: "Hosanna! Gezegend is Hij Die komt in de Naam des Heeren, met genade in Zijn linker- en aanneming in Zijn rechterhand, met overvloedige zegeningen voor de onwaardigste van de mensenkinderen." Welnu, ik moet u vertellen dat Jezus Christus nog steeds even bij machte is om te verlossen als toen Hij op aarde wandelde. Hij leeft altijd ons voor zondaren tussenbeide te komen. Derhalve is Hij in staat om diegenen te zaligen die tot Hem komen: en het geldt nog steeds dat wie komt, niet uitgeworpen zal worden. Het is nog nooit gebeurd - en dat zal nooit gebeuren - dat een mens die op Christus zijn vertrouwen stelde, omkwam.
Bedankt voor het plaatsen Ad Anker en Panny.
Ik zie echter niet dat deze 2 stukken in tegenspraak met elkaar zijn.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Panny »

@Ad Anker:
Er zit nog een heel groot verschil tussen:
God leert de mens zijn ellende kennen om hem bij Christus te brengen.
Of:
Het Evangelie is alleen voor... Je moet eerst dit en dat...

Ellende is geen voorwaarde van het Evangelie. Het Evangelie is voor zondaren, voor vijanden van God. En dat zijn we allemaal.
Het probleem is dat een mens van nature zowel het zijn ellende als het Evangelie niet ziet. Maar dat zijn daarom nog geen voorwaarden waaraan we moeten voldoen.

En over je beschuldiging dat ik Spurgeon voor een karretje zou spannen. Lees de preek zelf en zie dat dit echt de boodschap van deze preek is. Er is geen sprake van dat ik Spurgeon iets anders laat zeggen dan dat hij zelf in deze preek gezegd heeft.
Spurgeon heeft trouwens veel meer tegen dit gevaar gewaarschuwd.
Dus het is wel heel makkelijk je ervan af te maken met dat Spurgeon zo vaak verkeerd geciteerd wordt of iets dergelijks.

Spurgeon is ook niet het einde van alle tegenspraak. Dus geen probleem om in dit topic van gedachte te wisselen of het één en ander te nuanceren.
Een forum is ook om met elkaar na te denken en van elkaar te leren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Panny schreef:Spurgeon is ook niet het einde van alle tegenspraak. Dus geen probleem om in dit topic van gedachte te wisselen of het één en ander te nuanceren.
Een forum is ook om met elkaar na te denken en van elkaar te leren.
En zo is het maar net. Vandaar mijn nuancering. Jij signaleert een groot gevaar in deze tijd, ik signaleer die ook. Vandaar mijn bijdrage.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door DDD »

@Ad Anker:
Spurgeon is in dit topic mijns inziens heel terecht geciteerd. Maar wel is het zo dat niet alle predikanten die van een voorwaardelijk evangelie beschuldigd worden, dat ook zo leren. Ds. De Heer heeft daar niet lang geleden in de Saambinder nog over geschreven.

Het geeft ondertussen wel te denken dat er mensen zijn die hen daarvan beschuldigen. De duidelijkheid van Spurgeon wordt wel eens gemist.

Ik zie met ejvl geen enkele tegenstelling in de twee citaten van Spurgeon en daarom is het niet terecht dat je Panny beschuldigt van buikspreken.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA heeft u ook gelezen wat Panny heeft gepost?
Het was meer bedoeld om de suggestieve titel van dit topic. Ik heb zelf ook boeken van Spurgeon, en ik ken van nabij ook mensen die ze met vrucht hebben mogen lezen. Het is dus meer bedoelt om het evenwicht te bewaren, want het is inderdaad een niet denkbeeldig gevaar wanneer we Spurgeon door een bepaalde bril lezen. Ik denk dat dit ik ook wel geldt voor bv. dr. H.F. Kohlbrugge. Zijn preken worden ook breed gelezen, ook door mensen die ver afstaan van de oude gereformeerde leer. Maar blijkbaar lezen die mensen het anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik zie met ejvl geen enkele tegenstelling in de twee citaten van Spurgeon en daarom is het niet terecht dat je Panny beschuldigt van buikspreken.
Ik zie ook geen tegenstelling, wel een aanvulling. Het eenzijdig citeren vind ik verkeerd, daar reageerde ik op. Ik vind dat wat anders dan buikspreken. Dus jouw terechtwijzing is m.i. onterecht.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Ook in een topic als deze wordt Spurgeon helaas verkeerd gebruikt. Dat is zo ontzettend kwalijk en schadelijk. Hem opvoeren als bewijs van een onvoorwaardelijk aanbod. Ik heb onderstaand citaat van Spurgeon maar even geplaatst om e.e.a. toch in het juiste perspectief te plaatsen.
Dit zijn je eigen woorden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Panny »

Sorry, maar ik vind de opmerkingen als "suggestieve titel", "verkeerd geciteerd", "eenzijdig citeren", "Spurgeon voor je karretje spannen" echt een beetje flauw en niet eerlijk. Allemaal heel makkelijk om het maar niet over de inhoud te hoeven hebben.
Ik ben me niet bewust van eenzijdig of onjuist citeren en heb volgens mij zeker een goede verkorte weergave van de inhoud van deze preek gegeven.

Lees deze preek van Spurgeon helemaal en je zult zien dat heel deze preek van Spurgeon gaat over de gevaren van een wettisch Evangelie, of een Evangelie met voorwaarden.
Wat mij betreft gebruikt Spurgeon in deze preek zeker geldige argumenten tegen een reeël (en ook nog steeds actueel) gevaar.

Je kunt het niet eens zijn met deze preek van Spurgeon. Daar kunnen we het allemaal over hebben.
Want ook Spurgeon was niet onfeilbaar.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Spurgeon over de gevaren van een voorwaardelijk Evangelie

Bericht door Curatorium »

Panny schreef: Christus wordt dan niet aangeboden aan zondaren (alle hoorders van de prediking) maar alleen aan 'bekeerde' mensen.
Een mens moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen om tot Christus te mogen komen.
Bij een preek die alleen maar beschrijft hoe de gangen van Gods volk zijn is dit een groot gevaar.
Plaats reactie