Afval der gelovigen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Afval der gelovigen

Bericht door Terri »

Ik heb een vraag n.a.v. de opmerking van Refo dat de grote afval van gelovigen al heeft plaats gevonden.
Dit is nieuw voor mij, wie wil op basis van de Schrift of kerkgeschiedenis aanwijzen waar en wanneer dat heeft plaatsgevonden?
Zelf dacht ik, door wat ik lees in Thessalonicenzen, dat het vooraf gaat of tegelijk opgaat met de openbaring van de anti-christ.
Eraan gekoppeld is de volgende vraag; ' is er wel afval van gelovigen' ? Of zijn dat 'naam-christenen' ?
Ik hoop dat iemand wil/kan antwoorden
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afval der gelovigen

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef:Eraan gekoppeld is de volgende vraag; ' is er wel afval van gelovigen' ? Of zijn dat 'naam-christenen' ?
Nee, er is geen afval van gelovigen.
Joh. 10 27-29 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij; en Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen, en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afval der gelovigen

Bericht door -DIA- »

Bovenstaande reactie is juist, en komt overeen met het belijden van de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Afval der gelovigen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

2 Thessa v3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval (12) gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;

12) de afval
Gr. Apostasia; hetwelk enige oude leraars verstaan van den afval veler koninkrijken van het Romeinse rijk, doch beter wordt genomen voor een algemenen afval van de zuiverheid des Evangelies, welken Paulus ook voorzegt 1 Tim. 4: en 2 Tim. 3: 2 Tim. 4: Openb. 11: Openb. 12: en elders. Daar dit woord apostasia in het Nieuwe Testament altijd een afval van de leer betekent, en Paulus hier eigenlijk van de leer ook handelt.

----
Nee er is geen afval van gelovigen.
Ik denk eerder dat het een tijd is waarin schijnchristenen openbaar zullen komen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afval der gelovigen

Bericht door Terri »

Het woord apostasia in 2 Thess.2: 3 betekent dus niet afval in betrekking tot gelovigen.
Je mag het ook vertalen met rebellie, wat weer overeenkomt met de situatie die beschreven staat in 2 Timotheus 3?
Toch zit ik met de tekst in 1 Timotheus 4: 1.
Dan moet ik 'geloof' vertalen met "leer" ?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afval der gelovigen

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef:Het woord apostasia in 2 Thess.2: 3 betekent dus niet afval in betrekking tot gelovigen.
Je mag het ook vertalen met rebellie, wat weer overeenkomt met de situatie die beschreven staat in 2 Timotheus 3?
Toch zit ik met de tekst in 1 Timotheus 4: 1.
Dan moet ik 'geloof' vertalen met "leer" ?
Het woord 'geloof' wordt op veel manieren gebruikt in de Bijbel. Eén onderscheid is dat tussen het geloof 'waarmee' je gelooft en datgene 'wat' je gelooft, de inhoud van het geloof dus. Uit het verband van 1 Tim. 4:1 blijkt dat het hier om het laatste gaat. Zie ook de kantt. SV.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afval der gelovigen

Bericht door -DIA- »

Ik geloof dat de grote afval nu op dit moment (al eerder begonnen) in volle gang is.
In feite kunnen we wel zeggen, wat eerder opgemerkt is dat er in de jaren 60 op velerlei gebeid een enorme omwenteling in deze wereld plaats vond die zich in een steeds sneller en heftiger vorm openbaart op vrijwel alle terreinen van het leven.
Ik zou voorbeelden kunnen geven, maar ik meen dat het wel redelijk bekend is wat er heeft plaatsgevonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Afval der gelovigen

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:Ik geloof dat de grote afval nu op dit moment (al eerder begonnen) in volle gang is.
In feite kunnen we wel zeggen, wat eerder opgemerkt is dat er in de jaren 60 op velerlei gebeid een enorme omwenteling in deze wereld plaats vond die zich in een steeds sneller en heftiger vorm openbaart op vrijwel alle terreinen van het leven.
Ik zou voorbeelden kunnen geven, maar ik meen dat het wel redelijk bekend is wat er heeft plaatsgevonden.
En is de grote afval hetzelfde als afval der gelovigen?
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Afval der gelovigen

Bericht door -DIA- »

Martijn schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat de grote afval nu op dit moment (al eerder begonnen) in volle gang is.
In feite kunnen we wel zeggen, wat eerder opgemerkt is dat er in de jaren 60 op velerlei gebeid een enorme omwenteling in deze wereld plaats vond die zich in een steeds sneller en heftiger vorm openbaart op vrijwel alle terreinen van het leven.
Ik zou voorbeelden kunnen geven, maar ik meen dat het wel redelijk bekend is wat er heeft plaatsgevonden.
En is de grote afval hetzelfde als afval der gelovigen?
Dat ook tegelijk, d.w.z. uitgenomen de ware gelovigen. Maar zo het mogelijk was, zouden de uitverkorenen verleid worden.
Het is (denk aan wat ds. van Haaren hierover zei) een algemene afval. Niet van een klein deel, maar van bijna iedereen.
Ik geloof niet dat religie van de aarde verdwijnt al werkt men nog zo hard daar naartoe. En er is geen afval de heiligen en er blijft
een Kerk tot het einde.
Allen zullen wel niet ontslapen, maar die bij de wederkomst op de aarde zijn zullen veranderd worden in een punt van tijd.
Zij zullen van verderfelijkheid onverderfelijkheid aandoen, maar ook alle mensen, de een tot het eeuwige leven en de ander tot
eeuwig afgrijzen. Een zaak om dagelijks wel bij stil te staan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie