De belijdenis van Ruth

DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De belijdenis van Ruth

Bericht door DDD »

Misschien verander ik van mening. Dat kan in een discussie. Ik zal het eens goed gaan bekijken.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De belijdenis van Ruth

Bericht door DDD »

Ik heb het allemaal nog eens goed gelezen. Maar jij schrijft toch echt wat anders.

Je zegt ook ergens dat je die uitspraken ook wat minder letterlijk kunt interpreteren, dat wel. Maar je spreekt -bijvoorbeeld- nadrukkelijk over 'kennis aan de Middelaar'. Nu is dat geen ABN, dus misschien begrijp ik die uitdrukking niet goed. Dat kan.

En verder heb ik niets over de voortgang in de heilshistorie kunnen vinden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De belijdenis van Ruth

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik heb het allemaal nog eens goed gelezen. Maar jij schrijft toch echt wat anders.

Je zegt ook ergens dat je die uitspraken ook wat minder letterlijk kunt interpreteren, dat wel. Maar je spreekt -bijvoorbeeld- nadrukkelijk over 'kennis aan de Middelaar'. Nu is dat geen ABN, dus misschien begrijp ik die uitdrukking niet goed. Dat kan.

En verder heb ik niets over de voortgang in de heilshistorie kunnen vinden.
Dat je de uitdrukking 'kennis aan de Middelaar' niet zou begrijpen, zou zorgelijk zijn. Het mag dan oud-nederlands zijn of voor mijn part helemaal geen Nederlands - het is wel een uitdrukking die een kerkganger van meer dan gemiddelde intelligentie zal kunnen begrijpen.

Overigens heb ik die uitdrukking niet gebruikt. Maar duidelijker is het er voor mij nog niet op geworden.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De belijdenis van Ruth

Bericht door DDD »

https://www.google.nl/?gfe_rd=ssl&ei=EV ... ekenweb.nl

eilander schreef:
Ik geloof er ook helemaal niets van dat Ruth geen kennis had aan de Middelaar. Waar is te lezen dat ze deze kennis dan wel kreeg?

Dat uit deze geschiedenis geestelijke lessen getrokken worden door er meer een allegorie van te maken, staat naar mijn mening los van de historische gebeurtenis die het boek Ruth beschrijft. Je kunt je dus wel afvragen of dit een juiste omgang met de Bijbelse gegevens is; lees b.v. het boek van ds. Van der Poel. Er staan hele mooie dingen in, die zeker ook de beleving van Gods volk beschrijven. Maar het is geen verklaring van het boek Ruth, naar mijn mening.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De belijdenis van Ruth

Bericht door eilander »

Je hebt gelijk, DDD, ik heb de uitdrukking één keer overgenomen van een vorige poster. Ik beken schuld....
En verder houd ik er over op.
Plaats reactie