Exegese/bevinding

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
parsifal schreef:
-DIA- schreef: Ik wist het echt wel: Ik ben oerdom, maar helaas heb ik na mijn lagere schooltijd door omstandigheden geen gelegenheid gehad om een middelbare schoolopleiding te voltooien. Maar ik moet zeggen dat wetenschap soms (en dat is bevinding) smart vermeerderd. Probeer me gerust meer op mijn oerdomme fouten te wijzen. We moeten elkander toch in liefde, let wel, in liefde! scherp houden... Of alles hier liefde is waag ik (zo dom ben ik (helaas?) ook nog net weer niet) te betwijfelen.
Ga nu niet weer het slachtoffer spelen. Je bent zelf ook super kritisch als het gaat om predikanten die je zelf niet in je betrouwbare rijtje hebt staan.
Punt is dat je m.i. met je nadruk op bevinding en het goedpraten (of het toelaten) van foute exegese een heel erg anti-reformatorisch geluid laat horen.
Je gaat hierin m.i. verder dan veel van de niet-zo-hoog-geschoolde predikanten, want zij zullen nog steeds de Bijbel over de bevinding laten regeren. Jij lijkt dit los te laten.
Inderdaad, als u dat zo zegt, dan zal ik zeker goed fout zitten. Onderwijst mij, en ik zal wijs worden!
DIA, die 'onderwijzingen' - als je ze per se zo wilt noemen, had ik had getypt; je bent er echter niet op ingegaan. Het voorbeeld van @Panny (een preek over Matth. 1: 1-17) is een voorbeeld waarbij bevindelijk spreken regeert over wat er in de tekst staat, waarbij één bepaald bekeringsschema wordt opgedrongen aan deze (elke?) perikoop. Ik schreef daarover:
Lees alleen de kanttekeningen, lees Matthew Henry erbij en eventueel de Bijbel met Uitleg en je ziet en leest dat deze uitleg absoluut niet klopt bij deze tekst.
De uitleg als zou de boodschap van Matth. 1 zijn dat er een individuele bekeringsweg in te lezen zijn is een voorbeeld waarbij het Woord voor het karretje van de gedachten van de prediker worden gezet.
Je noemt dit liefdeloos, althans zo komt het bij je over. Maar t.a.v. jou wil ik echt benadrukken dat ik dit in alle liefde, maar wel scherp heb willen zeggen. Het lijkt wel alsof je het ten koste van alles wilt blijven verdedigen, omdat de kritiek komt uit de hoek, waar je liever niet naar luistert. Maar probeer eens los van deze discussie eerlijk Mattheüs 1 te lezen en te bemediteren. Pak de kanttekeningen er eens bij, en M. Henry. Dat zul je zien dat de uitleg die deze predikant hieraan gegeven is, echt onverantwoord is. En het onverantwoorde zit daarin, dat hij de indruk wekt dat elk bijbelhoofdstuk uiteindelijk gaat over de persoonlijke bekering. En dat is gewoon niet waar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Mara »

Een preek zonder bevinding is als een brief die ongeadresseerd verstuurd wordt. ~ J.C. Ryle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Een preek zonder bevinding is als een brief die ongeadresseerd verstuurd wordt. ~ J.C. Ryle
Kun je de parallel uitleggen?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:Een preek zonder bevinding is als een brief die ongeadresseerd verstuurd wordt. ~ J.C. Ryle
Kun je de parallel uitleggen?
Ik weet niet precies wat je met de vraag bedoelt, maar als je dit op digibron leest:

Verder merken wij dat Ryle een grote waarde toekent aan de Persoon van de Heilige Geest. „Toets iedere nieuwe leer — zegt hij — door twee eenvoudige vragen te stellen. Vraag eerst: waar is het Lam? en vraag ook: waar is de Heilige Geest?" Ryle wist het „uit pijnlijke ervaring", dat „de ijverigste pogingen van Gods dienaren alleen, de mensen niet kunnen bekeren".

Wij zien menigeen jaar in, jaar uit, onder onze kansel zitten en naar honderden preken luisteren, die vol Evangeliewaarheden zijn en dat zonder de minste vrucht. Ze blijven er even koud onder als de stenen waarover ze lopen — even onbewogen als de marmeren gedenkstenen op de graven — even dood als het oude, dode eikehout waarvan hun bank is gemaakt — even gevoelloos als het glas in de ramen waardoor het zonlicht op hen valt... O rotsen! o rotsen! wanneer zult ge openbreken?"


OPVALLENDE KENMERKEN

wordt je vraag misschien beantwoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:Een preek zonder bevinding is als een brief die ongeadresseerd verstuurd wordt. ~ J.C. Ryle
Kun je de parallel uitleggen?
Ik weet niet precies wat je met de vraag bedoelt, maar als je dit op digibron leest:

Verder merken wij dat Ryle een grote waarde toekent aan de Persoon van de Heilige Geest. „Toets iedere nieuwe leer — zegt hij — door twee eenvoudige vragen te stellen. Vraag eerst: waar is het Lam? en vraag ook: waar is de Heilige Geest?" Ryle wist het „uit pijnlijke ervaring", dat „de ijverigste pogingen van Gods dienaren alleen, de mensen niet kunnen bekeren".

Wij zien menigeen jaar in, jaar uit, onder onze kansel zitten en naar honderden preken luisteren, die vol Evangeliewaarheden zijn en dat zonder de minste vrucht. Ze blijven er even koud onder als de stenen waarover ze lopen — even onbewogen als de marmeren gedenkstenen op de graven — even dood als het oude, dode eikehout waarvan hun bank is gemaakt — even gevoelloos als het glas in de ramen waardoor het zonlicht op hen valt... O rotsen! o rotsen! wanneer zult ge openbreken?"


OPVALLENDE KENMERKEN

wordt je vraag misschien beantwoord.
Maar hier lijkt het om de bevinding van de hoorder te gaan, niet om de bevinding die verwoordt wordt door de predikant. Over dat laatste gaat deze discussie volgens mij.
Laatst gewijzigd door parsifal op 22 dec 2015, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Maar hier lijkt het om de bevinding van de hoorder te gaan, niet om de bevinding die verwoordt wordt door de predikant. Over dat laatste gaat deze discussie volgens min.
Dan past Ryle zeker in het rijtje. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Maar hier lijkt het om de bevinding van de hoorder te gaan, niet om de bevinding die verwoordt wordt door de predikant. Over dat laatste gaat deze discussie volgens min.
Dan past Ryle zeker in het rijtje. ;)
Welk rijtje? Ryle zelf was trouwens een bovengemiddeld geleerd man en iemand die (voor zover ik hem gelezen heb) zijn exegese wel op orde had.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Luther »

Mara schreef:Een preek zonder bevinding is als een brief die ongeadresseerd verstuurd wordt. ~ J.C. Ryle
Maar wil je daarmee zeggen dat de preek die @Panny hier aanhaalde, een goed voorbeeld is van bevindelijke prediking?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Mara »

Nee helemaal niet. Ik kwam deze spreuk tegen in een boekje en vond hem in dit topic wel toepasselijk. That's all. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Luther »

Mara schreef:Nee helemaal niet. Ik kwam deze spreuk tegen in een boekje en vond hem in dit topic wel toepasselijk. That's all. :)
Maar het is voor mij nog steeds niet helder wat jij nu onder bevindelijke prediking verstaat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:DIA, zou een dominee naar jouw mening ook kunnen preken zonder de Bijbel open te doen? Dus alleen bevinding preken, geen exegese?
Deze had ik in alle drukte over het hoofd gezien.
Nu ik terug ben van weggeweest, wil ik dan toch even rustig de tijd nemen om uw vraag te beantwoorden.
Gods werkt door Woord en Geest. Alleen het Woord is niet genoeg. En alleen de Geest dan?
Dat laatste kan, maar niet buiten het Woord om... toch niet, wie het vatten kan vatte het...

Ik zal een voorbeeld noemen. Er was eens een predikant in een grote gemeente. Er stonden 2 grote kerkgebouwen.
De ene kerk was vacant. De ander niet. De predikant van die gemeente had ook de zorg voor de andere kerk, die
samen met zijn kerk één gemeente, met één kerkenraad vormde.

Op keer moest deze dominee voorgaan in de andere kerk. Het was die week zo enorm druk geweest. Veel
begrafenissen, huwelijken, ziekenbezoek etc. En zo kon de predikant geen moment vinden om een preek te maken
voor de andere kerk. Dominee ging bezwaard, maar biddend de kansel op, want hij had geen tekst, een wist ook
echt helemaal niet wat hij moest zeggen.

Hij begon zich voor de gemeente te verontschuldigen, want hij zou niets kunnen zeggen, en legde uit hoe hem alle tijd
was ontnomen om een preek voor te bereiden.
Ds. begon aan een tekst (wellicht dat daar de Bijbel open lag, maar dat kan ik niet voor zeker vertellen), en...
ds. begon te spreken. Hij hoefde niet te denken wat hij moest zeggen. Het werd hem gegeven in de ure dat hij het
nodig had. Toen de dienst was afgelopen zeiden sommigen van Gods volk: We wilden wel dat ds. elke week geen
tekst kon vinden!

Wat we hieruit leren is dit: De Heere is een Waarmaker van Zijn Woord. Al Hij beloofd: Ik zal het u geven in de ure dat
je het nodig hebt dan mogen wij er als mens wel eens aan twijfelen... (wie zei ook weer dat twijfel zonde was?)
maar God laat de door Hem Zelf geroepen en gezonden knechten niet alleen ervoor staan. Hij helpt (naar Zijn belofte)
in de ure dat het nodig is.

Dit is dan een stukje uit de praktijk, maar vanzelf is dat niet gebruikelijk. Ik nam het voorbeeld dat wel zonder
voorbereiding eens een preek kan ontstaan op de kansel die niet voorbereid is.
Om nu al mijn vijanden (of zeg ik teveel?) de wind uit de zeilen te halen, hun kritische aard enigszins kennende, zeg
ik er meteen bij dat dit een bijzonder geval was. Een preek dient normaal gesproken goed voorbereid te zijn.

Ik hoop dat dit enig licht mag brengen in de duisternis rond de verstaanbaarheid van mijn woorden. Anderszins houdt
ik mij aanbevolen om meer leren, maar dat dan de liefde niet ontbreke, want missen we die, dan zijn we toch niet
anders dan een klinkend metaal en een luidende schel.
Dan kunnen we dan Kerst vieren met schel klinkende kerstklokjes!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door parsifal »

Maar nu haal je weer gebrekkige voorbereiding en slechte exegese door elkaar.

Als een leerling zonder zijn test voorbereid te hebben opschrijft dat Kopenhagen de hoofdstad van Denemarken is dan is dat correct. Als hij hard gestudeerd heeft en denkt dat Washington State aan de Amerikaanse oostkust ligt (in de buurt van de stad) dan is het fout.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:Maar nu haal je weer gebrekkige voorbereiding en slechte exegese door elkaar.

Als een leerling zonder zijn test voorbereid te hebben opschrijft dat Kopenhagen de hoofdstad van Denemarken is dan is dat correct. Als hij hard gestudeerd heeft en denkt dat Washington State aan de Amerikaanse oostkust ligt (in de buurt van de stad) dan is het fout.
Ja dat tekent nu precies mijn domheid en uw alertheid en kritisch lezen! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ja dat tekent nu precies mijn domheid en uw alertheid en kritisch lezen! :)
Deze opmerking lijkt grappig, maar dat is die niet. Je weigert namelijk consequent in te gaan op de inhoudelijke vragen door jezelf ofwel steeds 'dom' te verklaren, ofwel de slachtofferrol op te nemen. En als je dan vraagt: 'Onderwijs mij maar', dan doe je daar vervolgens niets mee.

Daarom nog maar een keer mijn vragen: (en niet uit liefdeloosheid, maar toch maar wat scherper, omdat je er niet op ingaat.)
- Het voorbeeld van @Panny (een preek over Matth. 1: 1-17) is een voorbeeld, waarbij bevindelijk spreken regeert over wat er in de tekst staat. Eén bepaald bekeringsschema wordt opgedrongen aan deze perikoop. DIA, deel je die visie?
- Heb je de kanttekeningen en M. Henry bij Mattheüs 1 gelezen? Heb je gezien dat bovengenoemde uitleg absoluut niet klopt bij deze tekst?
- Ben je het vervolgens met mij eens, dat bovengenoemde uitleg een voorbeeld is, waarbij het Woord voor het karretje van de gedachten van de prediker worden gezet?
- Vind je na onderzoek ook dat de uitleg die deze predikant hieraan gegeven is, echt onverantwoord is? (En het onverantwoorde zit daarin, dat hij de indruk wekt dat elk bijbelhoofdstuk uiteindelijk gaat over de persoonlijke bekering. En dat is gewoon niet waar.)

Ik hoop dat je niet wegdraait bij deze vragen, of antwoorden gaat geven op niet gestelde vragen. Maar de zaak die we vandaag besproken hebben, gewoon eerlijk wil onderzoeken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door Terri »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Ja dat tekent nu precies mijn domheid en uw alertheid en kritisch lezen! :)
Deze opmerking lijkt grappig, maar dat is die niet. Je weigert namelijk consequent in te gaan op de inhoudelijke vragen door jezelf ofwel steeds 'dom' te verklaren, ofwel de slachtofferrol op te nemen. En als je dan vraagt: 'Onderwijs mij maar', dan doe je daar vervolgens niets mee.

Daarom nog maar een keer mijn vragen: (en niet uit liefdeloosheid, maar toch maar wat scherper, omdat je er niet op ingaat.)
- Het voorbeeld van @Panny (een preek over Matth. 1: 1-17) is een voorbeeld, waarbij bevindelijk spreken regeert over wat er in de tekst staat. Eén bepaald bekeringsschema wordt opgedrongen aan deze perikoop. DIA, deel je die visie?
- Heb je de kanttekeningen en M. Henry bij Mattheüs 1 gelezen? Heb je gezien dat bovengenoemde uitleg absoluut niet klopt bij deze tekst?
- Ben je het vervolgens met mij eens, dat bovengenoemde uitleg een voorbeeld is, waarbij het Woord voor het karretje van de gedachten van de prediker worden gezet?
- Vind je na onderzoek ook dat de uitleg die deze predikant hieraan gegeven is, echt onverantwoord is? (En het onverantwoorde zit daarin, dat hij de indruk wekt dat elk bijbelhoofdstuk uiteindelijk gaat over de persoonlijke bekering. En dat is gewoon niet waar.)

Ik hoop dat je niet wegdraait bij deze vragen, of antwoorden gaat geven op niet gestelde vragen. Maar de zaak die we vandaag besproken hebben, gewoon eerlijk wil onderzoeken.
Ik vind het mooi dat je in gesprek wilt blijven en telkens weer de moed vindt, om dit eerlijk aan de kaak te stellen.
Plaats reactie