niet-christelijke vrienden

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Vaak zijn wereldse vrienden netter in hun taalgebruik dan nette kerkmensen, zelfs bastaardvloeken word heel gewoon gevonden en vieze/vunzige/dubbelzinnige opmerkingen op verjaardagen bijv. verbaas ik me ook over. Ik zal het zeker getroffen hebben maar de wereldse vrienden/ kennissen/ buren die ik heb zijn zeer fatsoenlijke mensen die niet vloeken of gore praat uitslaan.
Natuurlijk zullen sommigen hier het wel weer "generaliserend" vinden ;)
Idd generaliserend. Ik werk in een omgeving van goddeloze collega's. Vloeken en gore taal is daar heel normaal en dagelijkse praktijk.Bij mijn kerkelijke vrienden hoor ik nooit een vloek of vieze taal. Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden.

Ds Hoefnagel spreekt over goddeloze vrienden niet over onkerkelijke of ongelovige. Als je kennis hebt aan iemand die vloekt en in zijn standpunten en levensopenbaring zich goddeloos gedraagt kan zo iemand nooit je vriend zijn .

Het voorbeeld van de vriendschap tussen ds Doornebal en Gerrit Achterberg is ook niet terecht . Gerrit Achterberg was als "ongelovige" erg betrokken op het geloof. Lees zijn bundel " en Jezus schreef in het zand".
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Pimpelmees »

Orchidee schreef:Vaak zijn wereldse vrienden netter in hun taalgebruik dan nette kerkmensen, zelfs bastaardvloeken word heel gewoon gevonden en vieze/vunzige/dubbelzinnige opmerkingen op verjaardagen bijv. verbaas ik me ook over. Ik zal het zeker getroffen hebben maar de wereldse vrienden/ kennissen/ buren die ik heb zijn zeer fatsoenlijke mensen die niet vloeken of gore praat uitslaan.
Natuurlijk zullen sommigen hier het wel weer "generaliserend" vinden ;)
Vreemd, dat is totaal niet mijn ervaring. Ik heb mijn hele leven in een stadse wereldse omgeving mogen verkeren. Het niet respectvol spreken over het geloof in het algemeen en de persoon van Jezus in het bijzonder kwam altijd vanuit de "wereldse mensen". Ook het overige vloeken kwam uit de hoek van de "wereldsen".
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Nowhere »

Pimpelmees schreef:
Orchidee schreef:Vaak zijn wereldse vrienden netter in hun taalgebruik dan nette kerkmensen, zelfs bastaardvloeken word heel gewoon gevonden en vieze/vunzige/dubbelzinnige opmerkingen op verjaardagen bijv. verbaas ik me ook over. Ik zal het zeker getroffen hebben maar de wereldse vrienden/ kennissen/ buren die ik heb zijn zeer fatsoenlijke mensen die niet vloeken of gore praat uitslaan.
Natuurlijk zullen sommigen hier het wel weer "generaliserend" vinden ;)
Vreemd, dat is totaal niet mijn ervaring. Ik heb mijn hele leven in een stadse wereldse omgeving mogen verkeren. Het niet respectvol spreken over het geloof in het algemeen en de persoon van Jezus in het bijzonder kwam altijd vanuit de "wereldse mensen". Ook het overige vloeken kwam uit de hoek van de "wereldsen".
Je hele leven? Zo zo hoe je het dan voor elkaar krijgt om dit te typen is mij een raadsel :wiz

Maar wat Orchidee zegt herken ik wel. Onder "wereldse jongeren" ging het er soms netter aan toe, dan met kerkelijke jongeren.
Juist uit "zwaardere kerken" komen jongeren die niet erg fatsoenlijk zijn in hun uitlatingen en gedragingen. Althans dat is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Van Ewijk »

Met uitzondering van mijn plaatselijke gemeente heb ik alleen maar niet-christelijke vrienden.
In tegenstelling tot het gros van iedereen op dit forum ben ik tot geloof gekomen uit mijzelf en gekozen voor de volwassendoop.
Inclusief mijn bovenste beste mohammedaanse buurman met wie ik al sedert twintig jaar bevriend ben en altijd voor me klaar staat.
Wat zou ik dan moeten doen? met iedereen moeten breken?

Mijn besluit en geloof word door iedereen geaccepteerd en gerespecteerd.
Het gaat goed, waarom kiezen voor een andere optie?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 10 aug 2015, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door modesto »

huisman schreef:Ik werk in een omgeving van goddeloze collega's. Vloeken en gore taal is daar heel normaal en dagelijkse praktijk. Bij mijn kerkelijke vrienden hoor ik nooit een vloek of vieze taal. Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden.
Ik hoop en bid dat deze collega's toch ooit zelfs meer dan vrienden zullen worden, namelijk broeders en zusters in Christus. Misschien heeft God voor jou, huisman, hierin een rol bedoeld door ze jouw collega's te maken.

Dit soort terloopse opmerkingen -- "Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden" -- maken soms pijnlijk duidelijk wat er het hart leeft.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door DDD »

Charles schreef:
DDD schreef:Als ik het RD mag geloven (en waarom niet) schreef ds. K. Hoefnagel in Bewaar het Pand het volgende:
Een kind van God kan wel goddeloze kennissen hebben, maar geen goddeloze vrienden.
Ik verbaas me nogal over deze stelling. Als ik het goed begrijp kan een kind van God wel overspel plegen, zelfs moorden begaan, maar geen goddeloze vrienden hebben. Het verbaast mij vooral omdat kinderen van God zelf ook goddeloos kunnen zijn. Dat sluit elkaar helaas niet uit.
Lijkt me duidelijk. Het gaat om goddeloze vrienden, dat is niet perse gelijk aan niet-christelijke vrienden. Zou jij bevriend kunnen zijn met iemand die veel vloekt, gore taal uitslaat, zich uitleeft in de zonde?
Dat lijkt me helemaal niet zo duidelijk. Iemand die de weg weet, maar niet bewandelt, is goddelozer dan iemand zelden of nooit met een christen is geconfronteerd en die veel vloekt of die gore taal uitslaat.

Zgn. christelijke mensen kunnen heel goddeloos zijn. Of dat andersom ook kan doet voor dit gesprek wat minder ter zake.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Pimpelmees »

Nowhere schreef:
Pimpelmees schreef:
Orchidee schreef:Vaak zijn wereldse vrienden netter in hun taalgebruik dan nette kerkmensen, zelfs bastaardvloeken word heel gewoon gevonden en vieze/vunzige/dubbelzinnige opmerkingen op verjaardagen bijv. verbaas ik me ook over. Ik zal het zeker getroffen hebben maar de wereldse vrienden/ kennissen/ buren die ik heb zijn zeer fatsoenlijke mensen die niet vloeken of gore praat uitslaan.
Natuurlijk zullen sommigen hier het wel weer "generaliserend" vinden ;)
Vreemd, dat is totaal niet mijn ervaring. Ik heb mijn hele leven in een stadse wereldse omgeving mogen verkeren. Het niet respectvol spreken over het geloof in het algemeen en de persoon van Jezus in het bijzonder kwam altijd vanuit de "wereldse mensen". Ook het overige vloeken kwam uit de hoek van de "wereldsen".
Je hele leven? Zo zo hoe je het dan voor elkaar krijgt om dit te typen is mij een raadsel :wiz

Maar wat Orchidee zegt herken ik wel. Onder "wereldse jongeren" ging het er soms netter aan toe, dan met kerkelijke jongeren.
Juist uit "zwaardere kerken" komen jongeren die niet erg fatsoenlijk zijn in hun uitlatingen en gedragingen. Althans dat is mijn ervaring.
Ik snap je grapje geloof ik niet zo, Nowhere.
Maar wat ik bedoel is: ik heb mijn hele leven in steden gewoond waar de wereld (in negatieve zin) sterk aanwezig is. En vanuit die situatie zeg ik dat het niet mijn ervaring is dat wereldse vrienden netter taalgebruik zouden hebben dan kerkmensen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Orchidee »

Sorry maar sommigen hier hebben een te rooskleurig beeld van kerkelijke mensen en een te negatief beeld van onkerkelijken wb taalgebruik, respect en liefde tot hun naasten.
Helaas......dit tot schaamte :(
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Sorry maar sommigen hier hebben een te rooskleurig beeld van kerkelijke mensen en een te negatief beeld van onkerkelijken wb taalgebruik, respect en liefde tot hun naasten.
Helaas......dit tot schaamte :(
Ik denk dat het meer zegt over de plaats waar je bent opgegroeid. Op de Veluwe is het moeilijker dan in de stad. In de stad gedragen christenen zich gewoon uiterlijk een stuk fatsoenlijker. In dorpen kan er vaak heel veel mee door, tot openlijke geweldpleging toe. Dat stond pas nog in het RD als het gaat om alcoholgebruik. Je ziet het misschien ook terug in de avondmaalsdeelname. Toen ik een jaar in Amersfoort studeerde heb ik me ook wel verbaasd over het taalgebruik van de refo´s die daar rondliepen, en dat was een extreme school.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

modesto schreef:
huisman schreef:Ik werk in een omgeving van goddeloze collega's. Vloeken en gore taal is daar heel normaal en dagelijkse praktijk. Bij mijn kerkelijke vrienden hoor ik nooit een vloek of vieze taal. Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden.
Ik hoop en bid dat deze collega's toch ooit zelfs meer dan vrienden zullen worden, namelijk broeders en zusters in Christus. Misschien heeft God voor jou, huisman, hierin een rol bedoeld door ze jouw collega's te maken.

Dit soort terloopse opmerkingen -- "Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden" -- maken soms pijnlijk duidelijk wat er het hart leeft.
Ik ben 35 jaar beroepsmilitair en dit is mijn ervaring. Natuurlijk moet ik mijn collega's tot voorbeeld zijn in een christelijke levenswandel.........en dat is moeilijk genoeg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Sorry maar sommigen hier hebben een te rooskleurig beeld van kerkelijke mensen en een te negatief beeld van onkerkelijken wb taalgebruik, respect en liefde tot hun naasten.
Helaas......dit tot schaamte :(
.

Het taalgebruik is helaas ook onder onze jongeren grover geworden maar het taalgebruik en het hooligan-gedrag is bij de Nederlandse "wereldse" jeugd echt schrikbarend. Vakantie is zuipen en sex geworden.

Wij zaten in onze vakantie op een strandje naast een groepje Duitse jongeren. Verbazend hoe keurig en respectvol deze jongeren zich gedroegen ook onderling. Toen ze weggingen alle rommel opruimen en in de prullenbakken deponeren. Echt Nederland is de beschaving voorbij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Nowhere »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Sorry maar sommigen hier hebben een te rooskleurig beeld van kerkelijke mensen en een te negatief beeld van onkerkelijken wb taalgebruik, respect en liefde tot hun naasten.
Helaas......dit tot schaamte :(
.

Het taalgebruik is helaas ook onder onze jongeren grover geworden maar het taalgebruik en het hooligan-gedrag is bij de Nederlandse "wereldse" jeugd echt schrikbarend. Vakantie is zuipen en sex geworden.
En wat dacht je van onze 'kerkelijke' jongeren op vakantie? Ooit in de zomer op de eilanden van Nederland geweest?
Ooit wel eens met een jongerenreis meegeweest of daarvan iemand of meerdere iemanden van gesproken?

Zelf onder toeziend oog van 'meerdere' ouders was het zuipen geblazen (!)
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Nowhere »

huisman schreef:
modesto schreef:
huisman schreef:Ik werk in een omgeving van goddeloze collega's. Vloeken en gore taal is daar heel normaal en dagelijkse praktijk. Bij mijn kerkelijke vrienden hoor ik nooit een vloek of vieze taal. Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden.
Ik hoop en bid dat deze collega's toch ooit zelfs meer dan vrienden zullen worden, namelijk broeders en zusters in Christus. Misschien heeft God voor jou, huisman, hierin een rol bedoeld door ze jouw collega's te maken.

Dit soort terloopse opmerkingen -- "Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden" -- maken soms pijnlijk duidelijk wat er het hart leeft.
Ik ben 35 jaar beroepsmilitair en dit is mijn ervaring. Natuurlijk moet ik mijn collega's tot voorbeeld zijn in een christelijke levenswandel.........en dat is moeilijk genoeg.
Een christelijke levens'wandel' of meer dan dat?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

Nowhere schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:Sorry maar sommigen hier hebben een te rooskleurig beeld van kerkelijke mensen en een te negatief beeld van onkerkelijken wb taalgebruik, respect en liefde tot hun naasten.
Helaas......dit tot schaamte :(
.

Het taalgebruik is helaas ook onder onze jongeren grover geworden maar het taalgebruik en het hooligan-gedrag is bij de Nederlandse "wereldse" jeugd echt schrikbarend. Vakantie is zuipen en sex geworden.
En wat dacht je van onze 'kerkelijke' jongeren op vakantie? 1.Ooit in de zomer op de eilanden van Nederland geweest?
2.Ooit wel eens met een jongerenreis meegeweest of 3.daarvan iemand of meerdere iemanden van gesproken?

Zelf onder toeziend oog van 'meerdere' ouders was het zuipen geblazen (!)

1.Ja 2.Ja 3.Ja

Verbazend dat als DIA spreekt over donkere tijden jullie steigeren maar blijkbaar zien jullie zelf alleen maar kerkelijke jongeren die puur werelds leven. Heeft DIA toch gelijk met zijn waarschuwingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

Nowhere schreef:
huisman schreef:
modesto schreef:
huisman schreef:Ik werk in een omgeving van goddeloze collega's. Vloeken en gore taal is daar heel normaal en dagelijkse praktijk. Bij mijn kerkelijke vrienden hoor ik nooit een vloek of vieze taal. Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden.
Ik hoop en bid dat deze collega's toch ooit zelfs meer dan vrienden zullen worden, namelijk broeders en zusters in Christus. Misschien heeft God voor jou, huisman, hierin een rol bedoeld door ze jouw collega's te maken.

Dit soort terloopse opmerkingen -- "Deze collega's zullen dan ook nooit vrienden worden" -- maken soms pijnlijk duidelijk wat er het hart leeft.
Ik ben 35 jaar beroepsmilitair en dit is mijn ervaring. Natuurlijk moet ik mijn collega's tot voorbeeld zijn in een christelijke levenswandel.........en dat is moeilijk genoeg.
Een christelijke levens'wandel' of meer dan dat?
Woorden zijn makkelijker dan wandel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie