niet-christelijke vrienden

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Auto »

DDD schreef:
Orchidee schreef:Sorry maar sommigen hier hebben een te rooskleurig beeld van kerkelijke mensen en een te negatief beeld van onkerkelijken wb taalgebruik, respect en liefde tot hun naasten.
Helaas......dit tot schaamte :(
Ik denk dat het meer zegt over de plaats waar je bent opgegroeid. Op de Veluwe is het moeilijker dan in de stad. In de stad gedragen christenen zich gewoon uiterlijk een stuk fatsoenlijker. In dorpen kan er vaak heel veel mee door, tot openlijke geweldpleging toe. Dat stond pas nog in het RD als het gaat om alcoholgebruik. Je ziet het misschien ook terug in de avondmaalsdeelname. Toen ik een jaar in Amersfoort studeerde heb ik me ook wel verbaasd over het taalgebruik van de refo´s die daar rondliepen, en dat was een extreme school.
Ik weet niet in welke stad jij wel komt, maar toen ik in Amsterdam studeerde viel ik echt wel eens van verbazing stil, als ik ontdekte wie dan 'zogenaamd' een Christen was. Ik heb evangelische jongeren gezien die laveloos in de bosjes bij de studentensoos hun roes lagen uit te slapen, of christen jongeren die met geld zaten te kaarten en te vloeken als ze verloren. Christen jongeren die naar feestjes gingen, waar velen rode oortjes van kregen. Dan was dat bij een HBO instelling, maar met mijn contacten bij de VU en de UvA hoorde ik dat het niet anders was en die jongeren waren niet mee te krijgen naar de CFSR, ze wilden vrij zijn.

Het is niet anders in de steden dan op de Veluwe, alleen op de Veluwe ben je niet anoniem, daar hoor je al snel tot een kerkelijke gemeenschap, is er een grote sociale controle, maar ondertussen ........ En in de stad kan je lekker anoniem zijn, kan je lekker aan alle verplichtingen ontrekken, dan kan je de zonde wel uitleven.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Nowhere »

huisman schreef:Woorden zijn makkelijker dan wandel.
Als het goed is, zijn woorden en wandel één!

Wat betreft je toespelling omtrent DIA:
Dan steiger ik niet hoor! Ik moet deze man vaak geheel gelijk geven.
In tegenstelling tot anderen hier.

Maar weet je: wijzen naar de wereld is makkelijk, maar spiegelwerk dat zouden wij als kerken eens moeten doen.
Want we zijn ver van ons padje af! En dan kom je ook op de punten die DIA met regelmaat naar voren brengt.
Het heeft namelijk oorzaken. En dan hoeven predikanten en kerkenraden niet te gaan wijzen naar hun gemeenteleden, wat o zo vaak gebeurd. Maar laten die eens de handen in eigen boezem steken. Dan zal er een stuk gewonnen zijn. Maar goed we dwalen af van het onderwerp!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

Nowhere schreef:
huisman schreef:Woorden zijn makkelijker dan wandel.
Als het goed is, zijn woorden en wandel één!

Wat betreft je toespelling omtrent DIA:
Dan steiger ik niet hoor! Ik moet deze man vaak geheel gelijk geven.
In tegenstelling tot anderen hier.

Maar weet je: wijzen naar de wereld is makkelijk, maar spiegelwerk dat zouden wij als kerken eens moeten doen.
Want we zijn ver van ons padje af! En dan kom je ook op de punten die DIA met regelmaat naar voren brengt.
Het heeft namelijk oorzaken. En dan hoeven predikanten en kerkenraden niet te gaan wijzen naar hun gemeenteleden, wat o zo vaak gebeurd. Maar laten die eens de handen in eigen boezem steken. Dan zal er een stuk gewonnen zijn. Maar goed we dwalen af van het onderwerp!
Ik ben het een heel stuk met jou eens. Ik verzet mij tegen de stelling dat de "wereld" het zoveel beter zou doen dan de kerk. Mensen die dat poneren leven vaak beschermd en komen niet met de echte wereld in aanraking.
Ik heb bv een vrouwelijke collega gehad die twee keer abortus heeft laten plegen omdat de zwangerschap ongelegen kwam.........zij is idd geen vriendin van mij geworden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door DDD »

Auto schreef:
DDD schreef:
Orchidee schreef:Sorry maar sommigen hier hebben een te rooskleurig beeld van kerkelijke mensen en een te negatief beeld van onkerkelijken wb taalgebruik, respect en liefde tot hun naasten.
Helaas......dit tot schaamte :(
Ik denk dat het meer zegt over de plaats waar je bent opgegroeid. Op de Veluwe is het moeilijker dan in de stad. In de stad gedragen christenen zich gewoon uiterlijk een stuk fatsoenlijker. In dorpen kan er vaak heel veel mee door, tot openlijke geweldpleging toe. Dat stond pas nog in het RD als het gaat om alcoholgebruik. Je ziet het misschien ook terug in de avondmaalsdeelname. Toen ik een jaar in Amersfoort studeerde heb ik me ook wel verbaasd over het taalgebruik van de refo´s die daar rondliepen, en dat was een extreme school.
Ik weet niet in welke stad jij wel komt, maar toen ik in Amsterdam studeerde viel ik echt wel eens van verbazing stil, als ik ontdekte wie dan 'zogenaamd' een Christen was. Ik heb evangelische jongeren gezien die laveloos in de bosjes bij de studentensoos hun roes lagen uit te slapen, of christen jongeren die met geld zaten te kaarten en te vloeken als ze verloren. Christen jongeren die naar feestjes gingen, waar velen rode oortjes van kregen. Dan was dat bij een HBO instelling, maar met mijn contacten bij de VU en de UvA hoorde ik dat het niet anders was en die jongeren waren niet mee te krijgen naar de CFSR, ze wilden vrij zijn.

Het is niet anders in de steden dan op de Veluwe, alleen op de Veluwe ben je niet anoniem, daar hoor je al snel tot een kerkelijke gemeenschap, is er een grote sociale controle, maar ondertussen ........ En in de stad kan je lekker anoniem zijn, kan je lekker aan alle verplichtingen ontrekken, dan kan je de zonde wel uitleven.
Ik vraag me af of je zulke mensen nog wel christen kunt noemen, al heb ik genoeg aan mijzelf. En ik dacht ook niet zozeer aan studenten. En trouwens, die 'christenen', kwamen die misschien niet van de Veluwe? Ik heb het over mensen die in de stad zijn opgegroeid, niet over Veluwenaren die een dagje in Amsterdam worden losgelaten bijvoorbeeld.

Ik woon in een dorp in de Randstad en ga in een stedelijke omgeving naar de kerk.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Nowhere »

huisman schreef:
Nowhere schreef:
huisman schreef:Woorden zijn makkelijker dan wandel.
Als het goed is, zijn woorden en wandel één!

Wat betreft je toespelling omtrent DIA:
Dan steiger ik niet hoor! Ik moet deze man vaak geheel gelijk geven.
In tegenstelling tot anderen hier.

Maar weet je: wijzen naar de wereld is makkelijk, maar spiegelwerk dat zouden wij als kerken eens moeten doen.
Want we zijn ver van ons padje af! En dan kom je ook op de punten die DIA met regelmaat naar voren brengt.
Het heeft namelijk oorzaken. En dan hoeven predikanten en kerkenraden niet te gaan wijzen naar hun gemeenteleden, wat o zo vaak gebeurd. Maar laten die eens de handen in eigen boezem steken. Dan zal er een stuk gewonnen zijn. Maar goed we dwalen af van het onderwerp!
Ik ben het een heel stuk met jou eens. Ik verzet mij tegen de stelling dat de "wereld" het zoveel beter zou doen dan de kerk. Mensen die dat poneren leven vaak beschermd en komen niet met de echte wereld in aanraking.
Ik heb bv een vrouwelijke collega gehad die twee keer abortus heeft laten plegen omdat de zwangerschap ongelegen kwam.........zij is idd geen vriendin van mij geworden.
En ik verzet mij tegen de stelling dat de kerk het zoveel beter zou doen dan de wereld.
Wij weten (!) beter, maar doen niet beter. Wij zijn nog slechter dan de wereld om ons heen.

Ik snap dat je grote moeite heb met de beslissingen van deze collega.
Maar wellicht moet zij juist wel een vriendin van je worden (!)
Wat ze gedaan heeft mogen wij niet goedkeuren vanuit Bijbels perspectief.
Ondanks dat weten wij beter, handelen we daar ook naar?
Want het is en blijft een mens, van dezelfde lap gescheurd als wij zijn.
Ik ben geen haar beter, dan de brillenverkoper die zegt als hij ziek zou zijn voor euthanasie te gaan.
Zijn keuze kan ik niet vereenzelvigen met Gods Woord, maar als persoon mag ik hem graag.
De keuze die hij zou maken zou ik niet waarderen, maar heb ik het recht om boven hem te gaan staan?
Die heb ik niet! En als hij mij zou uitnodigen om iets te drinken of te eten, zou ik het niet afslaan. Jij?

En dan kan je stellen dat mensen die de wereld hoger waarderen dan de kerk qua gedragingen beschermd leven.
Ik waag het te betwijfelen. Wellicht hebben deze mensen juist een opener blik richting kerk en maatschappij, dan diegenen die beweren als christen middenin de wereld te staan.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Auto »

DDD schreef:
Ik vraag me af of je zulke mensen nog wel christen kunt noemen, al heb ik genoeg aan mijzelf. En ik dacht ook niet zozeer aan studenten. En trouwens, die 'christenen', kwamen die misschien niet van de Veluwe? Ik heb het over mensen die in de stad zijn opgegroeid, niet over Veluwenaren die een dagje in Amsterdam worden losgelaten bijvoorbeeld.

Ik woon in een dorp in de Randstad en ga in een stedelijke omgeving naar de kerk.
Nee hoor, het waren geen Veluwenaren. Die waren er ook, maar dat merk je in het begin gelijk, die kijken hun ogen uit bij alles wat ze zien en horen in Amsterdam. Dat ze vervolgens ontsporen heb je ook. Nee, de groep waar ik het over heb, dat waren allerlei jongeren uit de randstad en net zo konden vloeken en schelden als een dokwerker.

Dat probeert huisman ook aan te geven, in Nederland is het hard hollend achteruit gegaan met de mentaliteit en dat Christenen echt geen uitzondering vormen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Panny »

Ik ben opgegroeid in een grote stad.
Had eigenlijk als kind alleen maar onkerkelijke vriendjes.
Maar zo rond mijn zestiende hield het gewoon op.
Het ging niet meer. Zij gaan naar de bioscoop, op vrijdagavond stappen, op zondag bijvoorbeeld zwemmen of naar een pretpark.
Zo zijn we langzaam uit elkaar gegroeid. Niet met ruzie uit elkaar gegaan maar gewoon geaccepteerd dat onze levenswijze te verschillend was.
Wij gaan wel vriendelijk met alle onchristelijke buren om maar een echte vriendschap blijkt in de praktijk gewoon niet te werken.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door modesto »

huisman schreef:Wij zaten in onze vakantie op een strandje naast een groepje Duitse jongeren. Verbazend hoe keurig en respectvol deze jongeren zich gedroegen ook onderling. Toen ze weggingen alle rommel opruimen en in de prullenbakken deponeren. Echt Nederland is de beschaving voorbij.
Ik dacht dat je alleen in de herfst naar het strand ging.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

modesto schreef:
huisman schreef:Wij zaten in onze vakantie op een strandje naast een groepje Duitse jongeren. Verbazend hoe keurig en respectvol deze jongeren zich gedroegen ook onderling. Toen ze weggingen alle rommel opruimen en in de prullenbakken deponeren. Echt Nederland is de beschaving voorbij.
Ik dacht dat je alleen in de herfst naar het strand ging.
Idd daarom schreef ik " strandje " :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door Luther »

huisman schreef:Wij zaten in onze vakantie op een strandje naast een groepje Duitse jongeren. Verbazend hoe keurig en respectvol deze jongeren zich gedroegen ook onderling. Toen ze weggingen alle rommel opruimen en in de prullenbakken deponeren. Echt Nederland is de beschaving voorbij.
Ik heb vorige week nog een stel dronken Duitse jongelui uit het zwembad van onze camping gejaagd. (Dit samen met enkele Nederlandse, beschaafde jongeren! :) )
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Wij zaten in onze vakantie op een strandje naast een groepje Duitse jongeren. Verbazend hoe keurig en respectvol deze jongeren zich gedroegen ook onderling. Toen ze weggingen alle rommel opruimen en in de prullenbakken deponeren. Echt Nederland is de beschaving voorbij.
Ik heb vorige week nog een stel dronken Duitse jongelui uit het zwembad van onze camping gejaagd. (Dit samen met enkele Nederlandse, beschaafde jongeren! :) )

Dan loopt onze bevinding nogal uiteen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: niet-christelijke vrienden

Bericht door jjchris »

Terug naar het onderwerp. Kan je onchristelijke vrienden hebben? Ik denk van wel. Zolang je sterk bent en je eigen mening houdt. Ik heb zelf meer onchristelijke vrienden dan christelijke. En ik heb prima contact met die mensen. Zij hebben respect voor mij en mijn geloof, normen en waarden. Waarom zou dat een probleem zijn? Ik denk dat er binnen de reformatorische wereld een beetje het idee geld dat buiten je veilige kring er een soort wilde westen bestaat. En dat iedere niet christelijke persoon een soort onbeschaafde dronkaard is. (Sorry ik overdrijf een beetje. Maar julie snappen het) maar het is juist onze taak om ons te begeven in niet christelijke kringen en de liefde van God te verspreiden. Niet allemaal maar in je eigen kringetje kruipen en je afsluiten van de wereld. Ging Jezus niet zelf om met tollenaars en zondaars? Evenals zijn apostelen?
Plaats reactie