Met smart zult gij kinderen baren

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Mara »

In de krant las ik dat er een nieuwe trend gaande is - nu nog in Engeland - genaamd crowdbirthing.
Dat betekent: gezellig bevallen in het gezelschap van je familie, vrienden en bekenden.
Afgezien van de argumenten die je kunt bedenken om het niet te doen - veel te druk en onoverzichtelijk, bemoeienis van de verkeerde personen, enz. - als je dit in het Licht van de Bijbel beziet, kan dit toch niet?

Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren;

Vroeger geschiedde het bevallen letterlijk achter gesloten deuren, alleen vrouwen of een mannelijke arts mocht er bij zijn.
Nu is het (gelukkig) normaal dat de vader er ook bij is. Toch zijn er vrouwen die zonder de steun van hun man bevallen, of de aanstaande vader wil/durft er niet bij te zijn.

Hoe zien wij anno 2015 de bevalling en de straf die uitgesproken is door God Zelf?

De pijnbestrijding heeft ook alom zijn intrede gedaan. Mijn verloskundige (een ouderwetse vroedvrouw) hield niet van onnodige pijnbestrijding. De pijn heeft een funktie, zei ze altijd. Het houdt je alert, zorgt dat je beter meewerkt zodat de bevalling vlotter verloopt en voor de moeder-kind binding is het ook beter.

Maar het gaat dus over de smart, die nu verbloemd lijkt te worden door gezelligheid rondom de bevalling.
Is het ook de schaamte voorbij?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Dodo »

Die smart betekent toch niet dat de bevalling zo pijnlijk en vervelend mogelijk gemaakt moet worden? Ik denk niet dat die straf een opdracht was maar een beschrijving. Een vrouw zal lijden in het krijgen van kinderen.
Gelukkig kunnen we een deel van die pijn verzachten. En als het zelfs gezellig wordt bij het kraambed, waarom niet. Zolang de barende vrouw zich daar goed bij voelt.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Curatorium »

Die smart gaat over de lichamelijke pijn. Het gaat er niet om of je wel of niet mensen erbij mag hebben. Als jij daarmee als moeder geholpen wordt, waarom niet? Zorgt gelijk voor wat afleiding van de lichamelijke pijn (en die blijf je toch wel voelen).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door eilander »

Deze smart is net als andere pijnen een gevolg van de zonde. We kunnen (en mogen mijns inziens ook) doen wat we willen om het zo draaglijk mogelijk te maken, maar zonder smart zal het niet vaak gaan. En als je de hele zwangerschap in aanmerking neemt en alles erom heen, heeft iedere vrouw hier wel mee te maken.

Ik heb een bevalling al wat keren meegemaakt, maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij het uitnodigen van vrienden en bekenden hierbij….
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door -DIA- »

De 'geboorte' voor de val was zonder smart..

Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.
En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.
Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Dodo »

eilander schreef:(...)
Ik heb een bevalling al wat keren meegemaakt, maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij het uitnodigen van vrienden en bekenden hierbij….
Het is een tijd in geweest om er vriendinnen, familie, desnoods buren bij te vragen. Een gezellig familiegebeuren. Volop film en foto natuurlijk. Ik heb het idee dat dit nu minder is dan vroeger, gelukkig.
Het lijkt me voor de verloskundige niet prettig als ze zich een weg moet banen door de menigte om bij de barende vrouw te komen.
Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om er anderen bij te hebben dan mijn man, en de professionals. In ons geval meestal de huisarts, en daar hebben we een goede band mee. Het was dus vaak toch wel gezellig (een groot deel van de tijd).
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door ejvl »

Tja. Ik zweet niet vaak tijdens m'n werk. Ben ik dan ook onbijbels?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Die smart gaat over de lichamelijke pijn. Het gaat er niet om of je wel of niet mensen erbij mag hebben. Als jij daarmee als moeder geholpen wordt, waarom niet? Zorgt gelijk voor wat afleiding van de lichamelijke pijn (en die blijf je toch wel voelen).
Dit is iets anders dan heb bijstaan van een goede vriendin of je eigen moeder bijvoorbeeld.
Dit betekent: de vriend van je man, je zwager en schoonzus, een buurman enz.
Een bevalling is een intiem gebeuren, zowel psychisch als lichamelijk. Past het dan om daar jan en alleman bij aanwezig te laten zijn?
eilander schreef:k heb een bevalling al wat keren meegemaakt, maar ik kan me niet echt iets voorstellen bij het uitnodigen van vrienden en bekenden hierbij….
Hoe reageer je als je op kraambezoek bent en de trotse ouders willen een gehele fotoreportage laten zien van werkelijk alle (ingezoomde) momenten?
Dodo schreef:Die smart betekent toch niet dat de bevalling zo pijnlijk en vervelend mogelijk gemaakt moet worden?
Nee natuurlijk niet. Als er echt pijn geleden wordt, mag daar heus iets aan worden gedaan.
Maar nu kunnen vrouwen op voorhand al een ruggenprik krijgen, om te voorkomen dat...
Maar je weet helemaal niet hoe het gaat verlopen.
Er zijn vrouwen die nauwelijks iets gevoeld hebben, of die in sneltreinvaart een baby uitdrijven.

Doet me denken: verwachtte jouw dochter geen baby?
Is alles goed gegaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Dit is iets anders dan heb bijstaan van een goede vriendin of je eigen moeder bijvoorbeeld.
Dit betekent: de vriend van je man, je zwager en schoonzus, een buurman enz.
Een bevalling is een intiem gebeuren, zowel psychisch als lichamelijk. Past het dan om daar jan en alleman bij aanwezig te laten zijn?
Natuurlijk zijn jij en ik dat niet gewend. Maar je moet niet te pas en te onpas overal Bijbelteksten bij slepen. Blijkbaar hebben sommige mensen hier behoefte aan, nou prima. Ik zou het zelf (al ben ik een man) niet doen. Maar blijkbaar denken andere mensen hier anders over. Wat zou er op tegen zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Dodo »

Ik ben inmiddels oma, inderdaad. Een prachtige, gezonde jongen. En ik was gelukkig niet bij de bevalling, ze kon het prima zelf af.

Maar over die ruggenprik: je weet nooit van een ander hoe de pijngrens is.
Nu ik dit opschrijf: je bedoelt waarschijnlijk dat mensen proberen om elk ongemak en pijntje uit de weg te gaan, en daarom preventief de ruggenprik willen? Dat mensen een romantisch idee hebben van het krijgen van een kind, en geen enkele notie meer van Genesis 3?
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Ezen »

Bij Marokkanen is het altijd een hele drukte in de bevalkamers in het ziekenhuis. Allemaal langgejurkte vrouwen (geen mannen) die lekker mee gingen jammeren bij de weeën. Begin jaren 80 was dat tenminste zo.
Gedeelde smart is halve smart?
Spitten en niet moe worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik ben inmiddels oma, inderdaad. Een prachtige, gezonde jongen. En ik was gelukkig niet bij de bevalling, ze kon het prima zelf af.
Mooi, gefeliciteerd oma Dodo. :) Mijn moeder is er ook nooit bij geweest.
Dodo schreef:Nu ik dit opschrijf: je bedoelt waarschijnlijk dat mensen proberen om elk ongemak en pijntje uit de weg te gaan, en daarom preventief de ruggenprik willen? Dat mensen een romantisch idee hebben van het krijgen van een kind, en geen enkele notie meer van Genesis 3?
Ja en die zijn er hoor. Er zijn vrouwen die zelfs om een keizersnee verzoeken, alleen wordt dat niet zomaar ingewilligd.
Ik denk dat dit komt (weet niet of dat zo is hoor) dat het te maken heeft met de maakbaarheid van de medische handelingen.
Er kan zoveel inmiddels, dat mensen soms gaan denken dat alles mogelijk is.
Curatorium schreef:Maar je moet niet te pas en te onpas overal Bijbelteksten bij slepen.
:bobo
In mijn poëzie-album schreef mijn meester:
Vraag steeds heel je leven, bij al wat je doet,
Mijn Heere en Heiland, vindt U het wel goed?


Dat advies heb ik maar ter harte genomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Vorst »

Haha, ik zou er vriendelijk voor bedanken bij ene bevalling aanwezig te zijn. Maar ik verwacht daar ook echt geen uitnodiging voor te krijgen. Gelukkig maar.

Overigens snap ik evenals andere posters het verband in de OP niet. Het doet niets af aan de pijn lijkt me.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Desiree »

Ik wilde alles zo gewoon mogelijk, dat vind ik fijn -> dus ontspannen. Gewoon thuis, geen pijnbestrijding, gewoon puffen (een heel goede cursus daarvoor gevolgd) en alléén een verloskundige + verpleegster toen het niet meer langer kon wachten :) )

Maar mijn man moest er wel zijn en die had ook de nodige info gekregen van stel dat je te laat belt enz. Wat dan. Dat hij dat allemaal wist, vond ik een heerlijk ontspannen idee.

Maar ja, ik heb verhalen gehoord van vrouwen waar het allemaal niet zo gewoon was en dat er gevreesd werd voor het kindje. Dan moet je simpel gewoon blij zijn met de middelen die er nu zijn en er dankbaar gebruik van maken.

Ik vond het trouwens wel mooi om te merken hoe pijn inderdaad functie heeft. Als je pijn kreeg, moest je iets doen. Maar ik snap best dat het bij andere vrouwen heel anders kan gaan. Geen bevalling schijnt dezelfde te zijn.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren;
Als gevolg van de erfzonde worden kinderen met pijn ter wereld gebracht, dat is aldus besloten.
Verder in de bijbel zie ik wel degelijk vreugde van moeder (vooral in de verhalen van de aartsvaders) na de geboorte en bevalling.
Ik lees ook nergens een expliciet verbod om eventuele pijn te verzachten of welke andere richtlijnen inzake rond bevallingen dan ook, op de joodse reinigingswetten inzake rein en onrein na.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie