Met smart zult gij kinderen baren

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Zita »

Mara schreef:In de krant las ik dat er een nieuwe trend gaande is - nu nog in Engeland - genaamd crowdbirthing.
Dat betekent: gezellig bevallen in het gezelschap van je familie, vrienden en bekenden.
Afgezien van de argumenten die je kunt bedenken om het niet te doen - veel te druk en onoverzichtelijk, bemoeienis van de verkeerde personen, enz. - als je dit in het Licht van de Bijbel beziet, kan dit toch niet?

Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren;

Vroeger geschiedde het bevallen letterlijk achter gesloten deuren, alleen vrouwen of een mannelijke arts mocht er bij zijn.
Nu is het (gelukkig) normaal dat de vader er ook bij is. Toch zijn er vrouwen die zonder de steun van hun man bevallen, of de aanstaande vader wil/durft er niet bij te zijn.

Hoe zien wij anno 2015 de bevalling en de straf die uitgesproken is door God Zelf?

De pijnbestrijding heeft ook alom zijn intrede gedaan. Mijn verloskundige (een ouderwetse vroedvrouw) hield niet van onnodige pijnbestrijding. De pijn heeft een funktie, zei ze altijd. Het houdt je alert, zorgt dat je beter meewerkt zodat de bevalling vlotter verloopt en voor de moeder-kind binding is het ook beter.

Maar het gaat dus over de smart, die nu verbloemd lijkt te worden door gezelligheid rondom de bevalling.
Is het ook de schaamte voorbij?
Ik denk dat
a. de Bijbel hier geen duidelijke richtlijnen voor geeft
b. de gegevens in de Bijbel rondom geboorte lang niet altijd normatief van aard zijn.

De tekst rond het vermenigvuldigen van de smart lijkt me gewoon een feitelijke. Zwangerschap en bevalling zijn nogal wat voor een vrouw. Het gaat met smart gepaard. Dat betekent niet dat er ook geen vreugde mag zijn. Ik heb nog nooit een ouderpaar meegemaakt dat om principiële redenen droevig doet is als hun kind geboren is.

Overigens is er wel aanleiding om te denken dat er in de Bijbelse tijden ook een redelijke crowd rond een kraambed aanwezig was. Van Bilha zegt Rebekka bijvoorbeeld dat zij op de knieën van Rebekka moet baren. De gegevens die ik daarover heb gevonden, geven aan dat Rebekka er gewoon bijlag in het kraambed van Bilha, zodat de 'adoptie' voor iedereen duidelijk was.
Ook in latere tijden was het in vooraanstaande kringen gebruikelijk dat er een flinke hoeveelheid mensen bij een geboorte aanwezig was, zeker als het bijvoorbeeld een troonopvolger betrof. De regering moest getuige zijn dat het kind werkelijk uit de moeder geboren werd, en er niet een vreemd kind de kamer binnengeschoven werd en voor troonopvolger kon doorgaan.
De huidige ideeën rond privacy zijn behoorlijk modern.

De crowd lijkt me geen reden tot verminderde droefheid. Het doet niet minder pijn als de buurman meekijkt. Het lijkt mij - maar ik heb geen barenservaring - nog eens een stuk extra onprettig als de hele goegemeente meekijkt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door refo »

Dat was Rebekka niet. Dat was de grootmoeder van 't arme kind.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren;
Als gevolg van de erfzonde worden kinderen met pijn ter wereld gebracht, dat is aldus besloten.
Verder in de bijbel zie ik wel degelijk vreugde van moeder (vooral in de verhalen van de aartsvaders) na de geboorte en bevalling.
Ik lees ook nergens een expliciet verbod om eventuele pijn te verzachten of welke andere richtlijnen inzake rond bevallingen dan ook, op de joodse reinigingswetten inzake rein en onrein na.
Niet met pijn, met smart.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:Niet met pijn, met smart.
En waaruit moet die smart anders voortkomen dan uit pijn?
Een bevalling is immers in alle beschavingen en in alle tijden een blijde gebeurtenis geweest, ook in Bijbelse dagen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Zita »

refo schreef:Dat was Rebekka niet. Dat was de grootmoeder van 't arme kind.
Je hebt gelijk. Ik bedoelde Rachel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Mara »

Met smart blijkt iets anders te worden bedoeld, aldus ds. Hoekman.

Ik zal vermenigvuldigen uw smart (smart is in het Hebreeuws: issebonek) en dit woord wordt zowel voor de man als voor de vrouw gebruikt. In smart (=Hebreeuws: be-eseb) zult u baren. In dit woordje "es" zit een woordspeling, want "es" betekent: boom. En door het eten van de boom wordt de smart voortgebracht. Het begrip "in smart" is vooral psychisch bedoeld en betekent dan spanning of angst, die zullen zich vermeerderen in het proces van de zwangerschap.


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/184 ... eren-baren

Zita schreef: Ook in latere tijden was het in vooraanstaande kringen gebruikelijk dat er een flinke hoeveelheid mensen bij een geboorte aanwezig was, zeker als het bijvoorbeeld een troonopvolger betrof. De regering moest getuige zijn dat het kind werkelijk uit de moeder geboren werd, en er niet een vreemd kind de kamer binnengeschoven werd en voor troonopvolger kon doorgaan.


Maar dit geldt toch niet voor ons, gewone stervelingen. En dat wordt zeker niet bedoeld met deze vorm van crowdbirthing.
Het bedekken van de "schaamte" zou dan tijdens een bevalling niet gelden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door helma »

Ik moet er niet aan denken, allerlei mensen rondom mijn bed tijdens een bevalling. Brrrr...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door samanthi »

Nee bij mij ook geen poppenkast rond mijn kraambed, daar had ik echt niet aan moeten denken. :OO
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door refo »

Van Ewijk schreef:
refo schreef:Niet met pijn, met smart.
En waaruit moet die smart anders voortkomen dan uit pijn?
Een bevalling is immers in alle beschavingen en in alle tijden een blijde gebeurtenis geweest, ook in Bijbelse dagen.
Nee. Niet de bevalling. De geboorte en het overleven van de moeder.

In vroeger dagen was een zwangerschap een hachelijke gebeurtenis. Felicitaties werden dan ook niet verstuurd.

Het begrip 'smart' is veel breder dan wat pijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Terri »

refo schreef:
Van Ewijk schreef:
refo schreef:Niet met pijn, met smart.
En waaruit moet die smart anders voortkomen dan uit pijn?
Een bevalling is immers in alle beschavingen en in alle tijden een blijde gebeurtenis geweest, ook in Bijbelse dagen.
Nee. Niet de bevalling. De geboorte en het overleven van de moeder.

In vroeger dagen was een zwangerschap een hachelijke gebeurtenis. Felicitaties werden dan ook niet verstuurd.

Het begrip 'smart' is veel breder dan wat pijn.
Dat denk ik ook.
Alle zorgen tijdens zwangerschap, geboorte en het opgroeien van de kinderen.
Moeder-kind band en dan alle gebrokenheid, ook dat ligt er volgens mij in besloten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
refo schreef:
Van Ewijk schreef:
refo schreef:Niet met pijn, met smart.
En waaruit moet die smart anders voortkomen dan uit pijn?
Een bevalling is immers in alle beschavingen en in alle tijden een blijde gebeurtenis geweest, ook in Bijbelse dagen.
Nee. Niet de bevalling. De geboorte en het overleven van de moeder.

In vroeger dagen was een zwangerschap een hachelijke gebeurtenis. Felicitaties werden dan ook niet verstuurd.

Het begrip 'smart' is veel breder dan wat pijn.
Dat denk ik ook.
Alle zorgen tijdens zwangerschap, geboorte en het opgroeien van de kinderen.
Moeder-kind band en dan alle gebrokenheid, ook dat ligt er volgens mij in besloten.
Ik denk dat je dit ook kunt doortrekken met"in het zweet uws aanschijns en doornen en distelen" Bij een kantoorbaan heb je daar niet zoveel mee, maar de gebrokenheid van het bestaan werkt ook hier in door.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Desiree »

Eigenlijk bevallen de vrouwen en ze werken in het zweet des aanschijns. Maar de meeste vrouwen werken (veel) minder dan hun man. Nou ja, je begrijpt, betaald of vrijwilligerswerk naast hun huishouden. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn man ook veel tijd steekt in de opvoeding en gerust ook in het huishouden. Dus het vloeit nu meer in elkaar over, dan dat deze Bijbelverzen aangeven. (Wat dus de Heere zelf verkondigd.)

Nu maar weer ontopic. En ik ga hier aan de slag! Want mijn man is ook alweer aan 't werk!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door refo »

Terri schreef:
refo schreef:
Van Ewijk schreef:
refo schreef:Niet met pijn, met smart.
En waaruit moet die smart anders voortkomen dan uit pijn?
Een bevalling is immers in alle beschavingen en in alle tijden een blijde gebeurtenis geweest, ook in Bijbelse dagen.
Nee. Niet de bevalling. De geboorte en het overleven van de moeder.

In vroeger dagen was een zwangerschap een hachelijke gebeurtenis. Felicitaties werden dan ook niet verstuurd.

Het begrip 'smart' is veel breder dan wat pijn.
Dat denk ik ook.
Alle zorgen tijdens zwangerschap, geboorte en het opgroeien van de kinderen.
Moeder-kind band en dan alle gebrokenheid, ook dat ligt er volgens mij in besloten.
Nee. God heeft het duidelijk over conceptie en zwangerschap. Dat gaat een smartelijk gebeuren zijn. Ook voor alle vrouwen na Eva.

Het is nog maar kort dat bevallen relatief gevaarloos is voor de moeder. Tot die tijd was het een grote kans op vroegtijdig sterven.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Met smart zult gij kinderen baren

Bericht door Van Ewijk »

Laten we vooral bij de kern blijven en niet afdwalen.
Maar corrigeer me als ik het fout heb.
Was de strekking van de vraag eigenlijk niet dat als de weg der zwangerschap van conceptie tot bevalling is geplaveid met misselijkheid en pijn als straf voor de erfzonde, het mischien geen rebelse en ijdele daad is om de pijn te verzachten en ons daarmee te ontrekken aan de opgelegde straf?

Ikzelf ben van mening van niet.
Niets is zonder God ontstaan en niets kan buiten hem bestaan.
Het materiaal waarmee met Gods zegen medicijnen gemaakt worden kunnen we dus gerust beschouwen als geschenk.
Bovendien valt aan Gods werk niet te tornen, indien hij gewild had waren al deze pijnen en smarten wel onbeheersbaar geweest.
Dat laatste vind ik een onbijbelse gedachte gezien het feit dat God zijn eigen zoon naar de aarde heeft gestuurd en die tijdens zijn korte leven alhier meerdere ziektes en pijnen heeft genezen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie