Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Tiberius »

In het topic over de uitlegbijbel wordt als kritiek gegeven:
Het gevolg daarvan is dat een mens aan het werk wordt gezet buiten de bearbeiding des Geestes om.

Kan dat eigenlijk wel? Wat is jullie mening daarover?

Volgens dat artikel heeft dat als gevolg:
Dat is een weg die in het algemeen met veel uitwendige godsdienst en gemaakte ernst op de hel aan gaat en men genoeg heeft aan een Jezus van vijf letters.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:In het topic over de uitlegbijbel wordt als kritiek gegeven:
Het gevolg daarvan is dat een mens aan het werk wordt gezet buiten de bearbeiding des Geestes om.

Kan dat eigenlijk wel? Wat is jullie mening daarover?

Volgens dat artikel heeft dat als gevolg:
Dat is een weg die in het algemeen met veel uitwendige godsdienst en gemaakte ernst op de hel aan gaat en men genoeg heeft aan een Jezus van vijf letters.
Als we belijden dood te liggen in de zonden en de misdaden, dan is dat een onmogelijkheid. En ik mag hopen dat ook die kerkenraad dat onderschrijft.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Panny »

Ik denk dat je nu één van de grootste angsten van de rechterflank van reformatorisch Nederland benoemd.
Dat mensen door de prediking aan het werk gezet worden zonder wedergeboorte.
Dit is een reactie op de evangelische leer waarbij de mens zelf voor Jezus kan kiezen, zelf naar Jezus kan gaan, etc.

Maar de prediking moet toch wel op een bepaalde manier de mensen tot "werk" aanzetten.
Namelijk het biddend lezen/zoeken in Gods Woord.
Maar wel met het besef van onze doodsheid en dat alleen God ons hart levend kan maken.
Spreek één woord en mijn ziel zal leven....
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:In het topic over de uitlegbijbel wordt als kritiek gegeven:
Het gevolg daarvan is dat een mens aan het werk wordt gezet buiten de bearbeiding des Geestes om.

Kan dat eigenlijk wel? Wat is jullie mening daarover?

Volgens dat artikel heeft dat als gevolg:
Dat is een weg die in het algemeen met veel uitwendige godsdienst en gemaakte ernst op de hel aan gaat en men genoeg heeft aan een Jezus van vijf letters.
Ik denk dat dat wel kan, alleen zal dit leiden tot een historisch of wondergeloof, zonder de Geest is het geen echt geloof.
Uitwendige godsdienst is inderdaad een gevaar, lijdelijkheid is echter ook een zeer groot gevaar.
Ik denk dat de mens er altijd mee bezig moet zijn, niet lijdzaam afwachten, en dan is het niet om het gebed maar wel op het gebed.

Overigens vind ik "genoeg hebben aan een Jezus van vijf letters" een ongelukkige uitdrukking, want een Jezus van vijf letters is alles als je Hem mag hebben tot redder en verlosser.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door huisman »

Volgens mij zien deze broeders niet dat Gods Geest zich wil laten binden aan Gods Woord. Dat geeft de kracht aan de prediking. Doden zullen horen de stem van de levende God en zullen leven.
Ezechiel kreeg de opdracht om tot dorre doodsbeenderen te preken/profeteren. Dus een oproep tot bekering aan mensen in hun doodslaat is juist geboden. Dat is niet aan het werk zetten buiten Gods Geest maar verkondiging naar Gods bedoeling met de bede om Gods Geest en Zijn onwederstandelijke werk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Ik denk dat je nu één van de grootste angsten van de rechterflank van reformatorisch Nederland benoemd.
Dat mensen door de prediking aan het werk gezet worden zonder wedergeboorte.
Dit is een reactie op de evangelische leer waarbij de mens zelf voor Jezus kan kiezen, zelf naar Jezus kan gaan, etc.

Maar de prediking moet toch wel op een bepaalde manier de mensen tot "werk" aanzetten.
Namelijk het biddend lezen/zoeken in Gods Woord.
Maar wel met het besef van onze doodsheid en dat alleen God ons hart levend kan maken.
Spreek één woord en mijn ziel zal leven....
Zie hiervan breder het artikeltje van dhr. van der Tang in De Wachter Sions, waarin hij op zijn beurt Flavel citeert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Panny schreef:Ik denk dat je nu één van de grootste angsten van de rechterflank van reformatorisch Nederland benoemd.
Dat mensen door de prediking aan het werk gezet worden zonder wedergeboorte.
Dit is een reactie op de evangelische leer waarbij de mens zelf voor Jezus kan kiezen, zelf naar Jezus kan gaan, etc.

Maar de prediking moet toch wel op een bepaalde manier de mensen tot "werk" aanzetten.
Namelijk het biddend lezen/zoeken in Gods Woord.
Maar wel met het besef van onze doodsheid en dat alleen God ons hart levend kan maken.
Spreek één woord en mijn ziel zal leven....
Zie hiervan breder het artikeltje van dhr. van der Tang in De Wachter Sions, waarin hij op zijn beurt Flavel citeert.
Precies dat zullen de broeders uit Alblasserdam ook wel semi-Peligiaans vinden. Het was een mooi citaat wat ook in het RD is overgenomen . Kun jij dat citaat van Flavel eens plaatsen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Tiberius »

L. van der Tang schreef:Onder ons schijnt bij velen de gedachte te leven dat je weinig kunt en dus hóéft te doen aan je bekering. Natuurlijk, je moet naar de kerk gaan, dagelijks uit de Bijbel lezen, bidden op de gebruikelijke momenten, af en toe een goed boek pakken, een beetje netjes leven, maar dan houdt het wel zó n beetje op. Voorde rest kun je weinig anders dan hopen dat er een keer een wonder plaatsvindt. Er meer aan 'doen' zou alleen maar vrome godsdienst zijn.
Dat is echter een afschuwelijk misverstand. Wij moeten er alles aan doen. John Flavel (...), die overigens als geen ander vasthoudt aan het eenzijdige soevereine werk Gods, verwoordt het op indringende wijze als volgt: "O, als u maar enigszins betrokken bent op uw arme ziel (...) benaarstigt u zich dan om uw roeping en verkiezing vast te maken (...). Bedenk dat u werkt voor uw behoud, en dat dit geen kleinigheid is. Bedenk dat het uw eigen behoud is. (...) Aan het werk, zielen, aan het werk!"
Daarom zeggen we met Flavel: "Aan het werk, zielen, aan het werk!" Stop met uw zielen te voeden met het zwijnendraf van de wereld. Zoekt den Heere terwijl Hij te vinden is: roept Hem aan, terwijl Hij nabij is" (Jes. 55:6)."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door eilander »

"Een afschuwelijk misverstand" noemt Van der Tang dat je niets hoeft te doen. Een verblijdend en tegelijk beschamend geluid!
Ik vond het een mooi stukje.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:"Een afschuwelijk misverstand" noemt Van der Tang dat je niets hoeft te doen. Een verblijdend en tegelijk beschamend geluid!
Ik vond het een mooi stukje.
Ik ook. Daarom had ik het opgeslagen en kon het zo hier plaatsen.
Het is de moeite waar om hier te delen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Bona Fide »

In een preek hoor ik wel eens de uitdrukking: "Begin maar met het verstand (met lezen, bidden e.d.), de Geest mocht er nog in meekomen" of iets dergelijks. Herkennen jullie deze uitdrukking? Dit is toch niet onschriftuurlijk?

Zoals God ons in het dagelijks leven bindt aan de middelen, doet Hij dat ook m.b.t. geestelijke zaken.
Als je een baan wilt hebben, ga je toch op zoek naar vacatures en stuur je toch een sollicitatiebrief?
Als je (al is het verstandelijk) weet dat je wederom geboren moet worden, ga je toch Bijbellezen, naar de kerk etc.
Dat is niet de mens aan het werk zetten, maar de middelen waarnemen.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Hendrien »

Toch vind ik het wel een gevaar om mensen aan het werk te zetten. Bid er maar veel om, lees maar veel in je Bijbel wordt er dan gezegd,
Zeker een goed advies, maar toch... Ik ken best veel van die mensen, jaar in, jaar uit zijn ze er mee bezig. Ze gaan naar doordeweekse diensten en iedereen vindt het uiterst serieuze mensen. Maar... ze kennen Christus niet!!! En dat blijft zo. En ze zijn er tevreden mee en denken op de goede weg te zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Ad Anker »

ah, Tiberius, ik zocht dat stukje. Kon dat digitaal niet vinden. Dat stond nota bene in dezelfde Wachter Sions. En voor degenen die DWS lezen, lees de meditatie van bewuste uitgave. Dat staat toch wel in een bijzonder daglicht als we de discussie van de BMU er naast leggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door eilander »

Hendrien schreef:Toch vind ik het wel een gevaar om mensen aan het werk te zetten. Bid er maar veel om, lees maar veel in je Bijbel wordt er dan gezegd,
Zeker een goed advies, maar toch... Ik ken best veel van die mensen, jaar in, jaar uit zijn ze er mee bezig. Ze gaan naar doordeweekse diensten en iedereen vindt het uiterst serieuze mensen. Maar... ze kennen Christus niet!!! En dat blijft zo. En ze zijn er tevreden mee en denken op de goede weg te zijn.
Het zoeken en bidden moet altijd om de Christus der Schriften gaan, het kan nooit een doel op zich zijn. Als zoeken alleen ons al tevreden stelt, is het geen echt zoeken, dunkt mij.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Aan het werk gezet buiten het werk van de Geest om

Bericht door Panny »

Je moet het werk van de Heilige Geest en de vruchten hiervan ook niet uit elkaar gaan trekken.
De Heilige Geest werkt niet buiten de mens om.
De Heilige Geest veranderd de wil van de mens.
De mens krijgt een verlangen naar God, een honger naar het Woord.
De mens gaat de zonde haten, zijn zonde belijden en zijn leven proberen te heiligen.
Allemaal dingen die de mens gaat doen.
En het doel is dat de mens gaat geloven in Jezus Christus als zijn of haar persoonlijke zaligmaker.
Het is dus de mens die gaat geloven, dit is een daad van de mens.
Het is niet de Heilige Geest die gaat geloven, maar Hij werkt het geloof in de mens.
En het doel van de prediking is dat mensen hiertoe opgewekt worden. Dat is niet remonstrants.

In een hypercalvinistische leer wordt dit allemaal uit elkaar getrokken en wordt het zeer ingewikkeld.
Plaats reactie