Onheilig bidden

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onheilig bidden

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Als je iets graag wilt, mag je daar wel om bidden.
Maar niet als het iets zondigs is, alleen om geoorloofde zaken.
Bij dat eerste is het wel van belang om Gods wil altijd hoger te achten dan die van ons. Paulus wilde graag van zijn doorn in het vlees verlost worden en heeft daarom ook ernstig gebeden. Dat mocht natuurlijk, maar de Heere achtte het beter voor hem dat de doorn bleef.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onheilig bidden

Bericht door Posthoorn »

Volgens mij allemaal open deuren...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Onheilig bidden

Bericht door Tiberius »

Inderdaad.
Maar als iemand gaat zitten bidden om een andere man of om de dood van iemand (uitzonderingen daargelaten), dan mag zo'n open deur wel eens ingetrapt worden, denk ik.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Onheilig bidden

Bericht door Dipper »

Om die andere man bidden: hangt ervan af of je Gods Wil als subjectief of objectief beschouwt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onheilig bidden

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Inderdaad.
Maar als iemand gaat zitten bidden om een andere man of om de dood van iemand (uitzonderingen daargelaten), dan mag zo'n open deur wel eens ingetrapt worden, denk ik.
Ik heb zo hier en daar eens een verslagje zitten lezen over de gebedsweek, ik vraag me af in hoeverre dit heilig te noemen is.
Want sommige gemeentes maken er wel een poppenkast van, blijkbaar om de drempel zo laag mogelijk te houden.
Zou zoiets een gruwel in God's oog kunnen zijn, of gaat dat dan te ver?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Onheilig bidden

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad.
Maar als iemand gaat zitten bidden om een andere man of om de dood van iemand (uitzonderingen daargelaten), dan mag zo'n open deur wel eens ingetrapt worden, denk ik.
Ik heb zo hier en daar eens een verslagje zitten lezen over de gebedsweek, ik vraag me af in hoeverre dit heilig te noemen is.
Want sommige gemeentes maken er wel een poppenkast van, blijkbaar om de drempel zo laag mogelijk te houden.
Zou zoiets een gruwel in God's oog kunnen zijn, of gaat dat dan te ver?
Tja, wat moeten we nou met dit soort vaagheden? Noem dan man en paard. Wat versta jij onder poppenkast?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onheilig bidden

Bericht door samanthi »

ALs je graag een auto zou willen je heeft hem nodig om dat je bijvoorbeeld een gehandicapt kind moet vervoeren, je hebt geen geld, dan mag je de Heere om een oplossing vragen bijvoorbeeld in de vorm van een Auto of iemand die dat kind voor je gaat vervoeren, maar als je graag een auto zou willen omdat je het zo leuk vind of zo mooi, hoe zit dat dan? Is dat niet kwalijk bidden?
(Het is maar een voorbeeld, mijn man en ik hebben geen rijbewijs)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Onheilig bidden

Bericht door Pimpelmees »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad.
Maar als iemand gaat zitten bidden om een andere man of om de dood van iemand (uitzonderingen daargelaten), dan mag zo'n open deur wel eens ingetrapt worden, denk ik.
Ik heb zo hier en daar eens een verslagje zitten lezen over de gebedsweek, ik vraag me af in hoeverre dit heilig te noemen is.
Want sommige gemeentes maken er wel een poppenkast van, blijkbaar om de drempel zo laag mogelijk te houden.
Zou zoiets een gruwel in God's oog kunnen zijn, of gaat dat dan te ver?
Mara, zou je kunnen aangeven wat er in die gemeenten gebeurt? Ik ben wel benieuwd waar je in bovenstaande reactie op doelt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Onheilig bidden

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad.
Maar als iemand gaat zitten bidden om een andere man of om de dood van iemand (uitzonderingen daargelaten), dan mag zo'n open deur wel eens ingetrapt worden, denk ik.
Ik heb zo hier en daar eens een verslagje zitten lezen over de gebedsweek, ik vraag me af in hoeverre dit heilig te noemen is.
Want sommige gemeentes maken er wel een poppenkast van, blijkbaar om de drempel zo laag mogelijk te houden.
Zou zoiets een gruwel in God's oog kunnen zijn, of gaat dat dan te ver?
Je hebt gelijk veel van de gebedsweken zijn een poppenkast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onheilig bidden

Bericht door Mara »

Pimpelmees schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:Inderdaad.
Maar als iemand gaat zitten bidden om een andere man of om de dood van iemand (uitzonderingen daargelaten), dan mag zo'n open deur wel eens ingetrapt worden, denk ik.
Ik heb zo hier en daar eens een verslagje zitten lezen over de gebedsweek, ik vraag me af in hoeverre dit heilig te noemen is.
Want sommige gemeentes maken er wel een poppenkast van, blijkbaar om de drempel zo laag mogelijk te houden.
Zou zoiets een gruwel in God's oog kunnen zijn, of gaat dat dan te ver?
Mara, zou je kunnen aangeven wat er in die gemeenten gebeurt? Ik ben wel benieuwd waar je in bovenstaande reactie op doelt.
Ik las dat in een bepaalde gemeente mensen allemaal een flesje water hadden meegenomen van thuis en zij dit in een groot bekken moesten uitgieten en dan benoemen voor wie of wat ze dit deden.
Soms brandt er een speciale kaars of zijn er waxinelichtjes op de vloer uitgestald.
Zomaar een paar "kreten" die ik links en rechts las:
Water staat voor acceptatie en heling.
Bidden is stil zitten en praten met God (welk beeld je daar dan bij hebt)
Er is een speciaal etiket ontworpen voor het waterflesje: Water for Health, water for life (blijkbaar hoeft dit niet in het Nederlands)
De Week van Gebed is er voor iedereen: samen bidden, ieder op zijn eigen manier.

Zij hebben dit ontleend aan het Bijbelverhaal over de Samaritaanse vrouw. Zij ontmoet Jezus bij een bron, waar zij water aan het putten is. Er ontwikkelt zich een bijzonder gesprek tussen die twee. De vrouw voelt zich aan het einde van deze ontmoeting door hem begrepen. Maar ook hij vindt herkenning bij haar. Hij zegt haar dat hij iedereen te drinken kan geven van het levende water dat hij is.

Opmerkelijk is dat niet in alle plaatsen van Nederland is, er wel allerlei kerkgenootschappen meedoen, maar geen enkele OGG, Herst. Herv, GerGem of BhP gemeente.
En het kan gebeuren dat je de ene avond in een hervormde kerk zit, de volgende in een R.K. en de avond daarop in een Pinkstergemeente.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onheilig bidden

Bericht door samanthi »

Heb je niet een boekje zo effectief mogelijk bidden?
Net of het om mijn bidden zou gaan.

Ik ben meerdere keren naar een gebedsbijeenkomst geweest, deze waren zonder poppekast, daar was voor de verkiezingen en voor de stad, er waren van meerdere kerken aanwezig, sommigen in het zwart en sommigen deden hun handden omhoog tijdens het zingen, helaas worden dit soort bijeenkomsten niet meer op deze manier, zo ver ik weet, georganiseerd.
(deze bijeenkomsten waren denk wel 20 jaar geleden)

Ik heb huiver van al die bijkomstigheden, waar jullie over schrijven, is het naakte Woord van God niet genoeg?
De Heere Jezus leert ons bidden, eenvoudig Onze Vader enz.
Zo kun je deze lijn volgen zonder flesjes water.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Onheilig bidden

Bericht door Isala »

samanthi schreef:k ben meerdere keren naar een gebedsbijeenkomst geweest, deze waren zonder poppekast, daar was voor de verkiezingen en voor de stad, er waren van meerdere kerken aanwezig, sommigen in het zwart en sommigen deden hun handden omhoog tijdens het zingen, helaas worden dit soort bijeenkomsten niet meer op deze manier, zo ver ik weet, georganiseerd.
Vorig jaar was ik bij een gebedsbijeenkomst voor vervolgde christenen.
Dit was van Open Doors, dus voor alle richtingen. Dit was ook zonder poppenkast.
Samanthi, volgens mij wordt dit nog wel georganiseerd, deze gebeds-bijeenkomsten voor vervolgde christenen.

Een tijdje geleden plaatste ik van ds F. Bakker een stukje over het gebed:

Wát zullen we bidden en waarom zullen we bidden? We lezen in de Schrift dat wij niet kunnen bidden gelijk het behoort. Dat is inderdaad zo. Ja, wat zullen wij dan bidden? Ook hierin geeft Gods Woord onderwijs aan hen, die niet bidden kunnen, die niet weten wat ze moeten wensen en die niet weten wat goed voor hen is. Er kan geen beter gebed in het hart leven dan te vragen om het werk des Heeren. Dat gebed zal zeker verhoord worden. Dat gebed is de Heere aangenaam. Dat is een kostelijke gestalte, want och, er wordt zoveel gevraagd en er wordt zoveel verlangd. We hebben dit nodig en dat. Ieder wil van zijn eigen kruis verlost worden. Maar de Schrift gaat ons voor in het ware gebed, waarin het niet eerst gaat om u en mij. Ook niet om wat wíj zullen doen. We moeten al ons eigen werk neerleggen en alles uit handen geven. Mozes bidt: 'Laat Uw werk (...) gezien worden'. Want als Gods werk gemist wordt, dan wordt nog alles gemist. Maar vraagt u om Gods werk, dan mag u erop rekenen dat u om het beste hebt gevraagd.

Ook in het topic van Mara over de gebedsweek heb ik al aangegeven dat ik het gebed te teer vind om daar een projectweek op te zetten. Niet dat het niet onder de aandacht gebracht mag worden, natuurlijk wel. Juist wel. De Bijbel roept er toe op, en er zijn genoeg momenten voor: de preek allereerst, dan catechisatie, verenigingen, bijbelkringen....
Maar het is volgens mij niet om het even hoe je dat doet, en wat je er allemaal voor uit de kast moet trekken.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onheilig bidden

Bericht door Mara »

Wat een prachtig liefdevol antwoord van evangelist van Dooijeweert op de vraag over (minder) vurig bidden:

Beste vraagsteller,

Ik denk broeder of zuster dat we één ding wel eens uit het oog verliezen: bidden voor een bepaalde zaak wil zeggen dat we het in Gods handen geven. Ik zeg daarom wel eens tegen mensen: "Waarom laat je het niet in Gods handen liggen?”

Waarom ik dat zeg, vraag? Mensen bidden heel indringend in Jezus naam tot God. Een uur later roepen ze weer en nog harder dan eerst. Dat doet men soms wel drie weken aan een stuk. Maar dat is niet het probleem in Gods handen leggen. Maar dat lijkt meer op dwingen.

Ja maar, in de Bijbel staat: "Bidt zonder ophouden." Precies, goed gevonden. Maar verkeerd toegepast. Dit wil niet zeggen dat je alles steeds maar weer opnieuw moet vragen. Maar het wil zeggen dat je leven getekend behoort te zijn door gebed. Gedragen op de “vleugels van het gebed”. Weet je, bidden heeft ook met geloven te maken. Als je bidt, bidt dan in geloof! Het is heel belangrijk om er op te letten dat ons bidden niet het inleveren van een verlanglijstje is. En dan, nadat we het lijstje hebben ingeleverd al maar door vragen of ik het krijg.

We zeggen: “Op de vleugels van het gebed.” Die vleugels dragen onze nood naar de Heere God. Wondervol is die gedachte. Daar gaat mijn nood, mijn zorg, mijn angst, mijn behoefte... naar de troon van God? Ja, maar ook mag ik dan zeggen: naar de troon van Vader. Nu niet gelijk struikelen met de uitroep: “Ja, maar ik weet niet of God wel mijn Vader is!”

Dat is geen geloofstaal. God gedraagt zich (ook tegenover iemand die niet weet of God wel zijn of haar Vader is) als een liefhebbend Vader. Dat mag je soms heel duidelijk merken. In het gebed heb je je nood bij de Heere God neergelegd en het moment dat je de hulp nodig hebt komt dichterbij en je hebt geen gebed meer... en alles gaat. Vind je dat vreemd?

Die mensen boven in de bergen in Peru vonden dat niet. Mijn vrouw was doodziek van de hoogte. Levensbedreigend was het. We zaten op 4800 meter hoogte met een cursus. Er was geen hulp mogelijk. We konden ook niet snel naar beneden. Twee arme bergvrouwen kwam bij Nellie bidden. Het was een ontroerend teer gebed. Liefdevol en vol vertrouwen. Die hermana zei “Amen” en Nellie was beter. De volgende morgen vertelt zij het aan de klas (allemaal dominees en oudsten). Wat was hun reactie? Verbazing? Werwondering? Twijfel? Nee hoor niets van dat alles. Hun reactie heel direct: “Así que nuestro Dios es hermana.” “Zo is onze God hermana.”

Broeder of zuster, de Heere heeft ons het gebed gegeven, samen met het geloof als een middel om tot Hem te naderen. Als een middel om relatie met Hem te kunnen hebben. Zie Openbaring 12:14. Lees ook eens op onze website het volgende ‘nadenkartikel’ over bidden. Er volgt nog meer.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Onheilig bidden

Bericht door Van Ewijk »

Ik ben geenzind theologisch onderlegd, maar mij is vroeger geleerd dat men altijd en immer moet bidden met absolute uitdieping van zijn/haar gevoel, alleen als een mens zijn diepste gevoel tot op de bodem blootlegt aan God en dat ook belijd kan een gebed oprecht genoemd worden.
Los van het feit waarom men dan bid en of men dan ja en nee krijgt is dit in ieder geval niet onheilig.
Mensen kunnen zichzelf echter grandioos voor de gek houden en er onbewust een draai aan geven, dit gaat echter niet werken omdat God de harten doorgrond.
Denk aan het Offer van Kain en Abel, het was niet het verschil tussen vlees en landbouwproducten waarom de heer zijn offer afwees maar zijn kwade inborst vol verwaandheid en trots.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Onheilig bidden

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Christus zegt: Dat men in geest en waarheid moet bidden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie