Onheilig bidden

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onheilig bidden

Bericht door helma »

Van Ewijk schreef: Denk aan het Offer van Kain en Abel, het was niet het verschil tussen vlees en landbouwproducten waarom de heer zijn offer afwees maar zijn kwade inborst vol verwaandheid en trots.
Abel bracht een dier als offer omdat hij besefte dat er bloed moest vloeien.
Door het geloof bracht Abel 'een beter offer' dan Kaïn, zegt de Hebreeën brief. Het was dus wel het verschil tussen dier en landbouwproduct; en die keus kwam voort uit de gesteldheid van het hart.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onheilig bidden

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:
Van Ewijk schreef: Denk aan het Offer van Kain en Abel, het was niet het verschil tussen vlees en landbouwproducten waarom de heer zijn offer afwees maar zijn kwade inborst vol verwaandheid en trots.
Abel bracht een dier als offer omdat hij besefte dat er bloed moest vloeien.
Door het geloof bracht Abel 'een beter offer' dan Kaïn, zegt de Hebreeën brief. Het was dus wel het verschil tussen dier en landbouwproduct; en die keus kwam voort uit de gesteldheid van het hart.
Dit is voor mij nieuw, het verschil tussen dier en landbouwproduct. Dit is de tekst:
"Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gaven getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is."

Ik heb dit altijd opgevat door door het geloof van Abel zijn offer "meerder" was. Maar moet ik opvatten dat Abel "door het geloof" een "dier" heeft geofferd en dat "meerder" wijst op het "betere offer, (een dier i.p.v. landbouwproduct)" i.p.v. op het geloof?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onheilig bidden

Bericht door helma »

Ik denk het wel; zo heb ik het van thuis geleerd en het staat in elk geval ook in mijn KJV studybible
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onheilig bidden

Bericht door helma »

Afbeelding
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onheilig bidden

Bericht door helma »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Onheilig bidden

Bericht door Van Ewijk »

Wim Anker schreef:Ik heb dit altijd opgevat door door het geloof van Abel zijn offer "meerder" was. Maar moet ik opvatten dat Abel "door het geloof" een "dier" heeft geofferd en dat "meerder" wijst op het "betere offer, (een dier i.p.v. landbouwproduct)" i.p.v. op het geloof?
Laat mij alstublieft de laatste zijn die u vertellen hoe u dingen op moet vatten, ik ben zelfs slechts iemand die zig op eigen houtje de bijbel eigen heeft gemaakt door simpelweg te lezen.
Maar als ik mij niet vergis erkent u toch ook dat ''door het geloof'' aan te halen dat dit in dezelfde straat valt als mijn relaas over de inborst van Kaïn en Abel?
Verder wil ik hier ook nog even de volgende Bijbelteksten aanhalen.

Spreuken 21:3
''Gerechtigheid en recht te doen is bij den HEERE uitgelezener dan offer.''
1 Samuel 20-22
''Toen zeide Saul tot Samuël: Ik heb immers naar de stem des HEEREN gehoord, en heb gewandeld op den weg, op denwelken mij de HEERE gezonden heeft; en ik heb Agag, den koning der Amalekieten, mede gebracht, maar de Amalekieten heb ik verbannen.
Het volk nu heeft genomen van den roof, schapen en runderen, het voornaamste van het verbannene, om den HEERE, uw God, op te offeren te Gilgal.
Doch Samuël zeide: Heeft de HEERE lust aan brandofferen, en slachtofferen, als aan het gehoorzamen van de stem des HEEREN? Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer, opmerken dan het vette der rammen.''
Marcus 12: 41-44
''En Jezus, gezeten zijnde tegenover de schatkist, zag, hoe de schare geld wierp in de schatkist; en vele rijken wierpen veel daarin.
En er kwam een arme weduwe, die twee kleine penningen daarin wierp, hetwelk is een oort.
En Jezus, Zijn discipelen tot Zich geroepen hebbende, zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat deze arme weduwe meer ingeworpen heeft, dan allen, die in de schatkist geworpen hebben.
Want zij allen hebben van hun overvloed daarin geworpen; maar deze heeft van haar gebrek, al wat zij had, daarin geworpen, haar gansen leeftocht.''
Maar dit topic gaat over gebeden, niet over offers, toch meen ik dat er dingen vergelijkbaar zijn, men richt zich in beide gevallen tot de HEERE.
In alle hierboven aangehaalde Bijbelteksten is het voor mij zonneklaar dat de mentaliteit en inborst van degene die toenadering zoekt toch een rol speelt bij de acceptatie, (in het geval van gebeden verhoring) bij het laatste voorbeeld is trouwens geen sprake van een bloedoffer.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Onheilig bidden

Bericht door Van Ewijk »

helma schreef:Ik denk het wel; zo heb ik het van thuis geleerd en het staat in elk geval ook in mijn KJV studybible
Je bedoelt dus deze tekst?
Mag ik daar dan even een verdikking aanbrengen in de tekst waar ik mijn interpetatie aan ontleen?
Nogmaals, ik ben niemands theoloog.

Genesis 4: 3-8
''En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kaïn van de vrucht des lands den HEERE offer bracht.
En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen, en van hun vet. En de HEERE zag Habel en zijn offer aan;
Maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan. Toen ontstak Kaïn zeer, en zijn aangezicht verviel.
En de HEERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij ontstoken, en waarom is uw aangezicht vervallen?
Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur. Zijn begeerte is toch tot u, en gij zult over hem heersen.''
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 17 sep 2015, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onheilig bidden

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:Afbeelding
Het staat er echt ja. Ik heb deze studiebijbel niet (de HSV studiebijbel staat nog op mijn verlanglijst). De kantt. lijken deze interpretatie juist af te wijzen. Mathew Henri suggereert, is niet erg expliciet, hetzelfde als deze studiebijbel.

Mij verbaast deze uitleg toch wel een beetje. De notie "God ziet het hart aan" als waarschuwing dat wij niet teveel naar daden/gedrag moeten kijken omdat mensen zich kunnen vergissen wordt m.i.hiermee een beetje overbodig. Want de daden tonen - in dit ons gegeven voorbeeld - aan of iets echt is of veinzerij. Maar mischien is er meer over te zeggen.

@van Ewijk: klopt. Tekst is ook Hebr. 11 vs 4
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 17 sep 2015, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onheilig bidden

Bericht door helma »

Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. Abel geloofde dus bracht een bloedoffer. Door het geloof zag hij op de verzoening door het offer.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onheilig bidden

Bericht door helma »

De HSV studiebijbel en de BMU hebben deze mening beide niet. Mijn studiebijbel van John Macarthur weer wel:Afbeelding
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onheilig bidden

Bericht door Luther »

Ik denk dat er veel voor de uitleg pleit die @WimAnker hier geeft. Als de offergave hier het probleem zou zijn, dan lijkt me dat strijdig met andere lijnen in de Bijbel, namelijk dat het niet gaat om wat wij aan God geven, maar wat Hij aan ons schenkt. Dat is een zaak dus van het hart.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Onheilig bidden

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:Wat een prachtig liefdevol antwoord van evangelist van Dooijeweert op de vraag over (minder) vurig bidden:

Beste vraagsteller,

Ik denk broeder of zuster dat we één ding wel eens uit het oog verliezen: bidden voor een bepaalde zaak wil zeggen dat we het in Gods handen geven. Ik zeg daarom wel eens tegen mensen: "Waarom laat je het niet in Gods handen liggen?”

Waarom ik dat zeg, vraag? Mensen bidden heel indringend in Jezus naam tot God. Een uur later roepen ze weer en nog harder dan eerst. Dat doet men soms wel drie weken aan een stuk. Maar dat is niet het probleem in Gods handen leggen. Maar dat lijkt meer op dwingen.

Ja maar, in de Bijbel staat: "Bidt zonder ophouden." Precies, goed gevonden. Maar verkeerd toegepast. Dit wil niet zeggen dat je alles steeds maar weer opnieuw moet vragen. Maar het wil zeggen dat je leven getekend behoort te zijn door gebed. Gedragen op de “vleugels van het gebed”. Weet je, bidden heeft ook met geloven te maken. Als je bidt, bidt dan in geloof! Het is heel belangrijk om er op te letten dat ons bidden niet het inleveren van een verlanglijstje is. En dan, nadat we het lijstje hebben ingeleverd al maar door vragen of ik het krijg.

We zeggen: “Op de vleugels van het gebed.” Die vleugels dragen onze nood naar de Heere God. Wondervol is die gedachte. Daar gaat mijn nood, mijn zorg, mijn angst, mijn behoefte... naar de troon van God? Ja, maar ook mag ik dan zeggen: naar de troon van Vader. Nu niet gelijk struikelen met de uitroep: “Ja, maar ik weet niet of God wel mijn Vader is!”

Dat is geen geloofstaal. God gedraagt zich (ook tegenover iemand die niet weet of God wel zijn of haar Vader is) als een liefhebbend Vader. Dat mag je soms heel duidelijk merken. In het gebed heb je je nood bij de Heere God neergelegd en het moment dat je de hulp nodig hebt komt dichterbij en je hebt geen gebed meer... en alles gaat. Vind je dat vreemd?

Die mensen boven in de bergen in Peru vonden dat niet. Mijn vrouw was doodziek van de hoogte. Levensbedreigend was het. We zaten op 4800 meter hoogte met een cursus. Er was geen hulp mogelijk. We konden ook niet snel naar beneden. Twee arme bergvrouwen kwam bij Nellie bidden. Het was een ontroerend teer gebed. Liefdevol en vol vertrouwen. Die hermana zei “Amen” en Nellie was beter. De volgende morgen vertelt zij het aan de klas (allemaal dominees en oudsten). Wat was hun reactie? Verbazing? Werwondering? Twijfel? Nee hoor niets van dat alles. Hun reactie heel direct: “Así que nuestro Dios es hermana.” “Zo is onze God hermana.”

Broeder of zuster, de Heere heeft ons het gebed gegeven, samen met het geloof als een middel om tot Hem te naderen. Als een middel om relatie met Hem te kunnen hebben. Zie Openbaring 12:14. Lees ook eens op onze website het volgende ‘nadenkartikel’ over bidden. Er volgt nog meer.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert
Het is een mooi antwoord.
Tegelijk vraag ik mij af hoe ik dan het pleiten op de beloften moet zien, in het licht van dit antwoord.
Ik lees over de discipelen tussen Hemelvaart en Pinksteren: Deze allen waren eendrachtelijk volhardende in het bidden en smeken, met de vrouwen, en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broederen. (Hand 1:14)
Of bijvoorbeeld bij Daniël, in Daniël 9.
-
Plaats reactie