Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Orchidee »

Deze predikant sprak er heel teer maar duidelijk over!

Openbaring 21:5a "Die op de troon zit maakt alle dingen nieuw" (Openbaring 21:1-8)
Thema: "Die op de troon zit maakt alle dingen nieuw"

1. Wat gebeurt er met de dingen?
2. Wat is de inhoud van het nieuwe?
3. Wat betekent dat voor ons leven?

Psalm 89 : 1
Psalm 98 : 4
Psalm 102 : 1 en 16
Psalm 56 : 4 en 6
Psalm 72 : 9 en 11

http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=858
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Opvallend vind ik hoe weinig er in de breedte van de Reformatorische kerken over de hel wordt gepreekt, en nee ik bedoel niet een speciale themapreek, maar dat er iets wezenlijks over het eeuwig oordeel of de hel wordt gezegd.

Wat Bijbelgetrouwen Christenen wel zullen weten is dat Christus de prediker is die het vaakst over de hel/het eeuwig oordeel heeft.

De worm die niet sterft, buitenste duisternis ect. iemand als Christopher Love heeft zelfs een prekenserie (10 preken) over de hel gehouden.

Aan de andere kant is er de hemel, daar horen wij misschien nog wel minder over, de zelfde Love heeft ook een prekenserie gehouden over de hemel. Dan zijn er nog de visioenen van Georg Larkin (werden toegeschreven aan Bunyan), ook de Puriteinen (anderen dan Love) spraken ook in hun preken wel regelmatig over de hemel en de hel/het eeuwig oordeel.

Het zijn Bijbelse dingen/werkelijkheden beide, het zou goed en heilzaam zijn als er vaker, en dan niet in standaard uitdrukkingen (staande uitdrukkingen) aandacht voor zou zijn. Tot verschrikking en tot troost.

Zowel de hemel als de hel is voor een gelovige tot troost, de hel omdat hij/zij dan mag horen waarvan hij/zij verlost mag zijn, en de hemel waartoe de christen onderweg mag zijn.

Edwards preek over de wraak en het oordeel van God, was vele tot zegen en heeft zelfs het begin van de Grote Opwekking ingeluid.

Wat zou de reden zijn dat er zo weinig aandacht voor de hemel/de hel is in de prediking?
Ik meen dat dit verschijnsel zich met name voordoet in wat 'modernere' reformatorische kerken. We herkennen hier niet de
rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten in, ik denk ook niet de GGiN of welke boudend-bevindelijke kerk dan ook.
Je kunt er natuurlijk ook teveel over preken. Het moet altijd in het teken staan van bewegende mensen tot het geloof. Als je er teveel over preekt dan verschrikt de hel niet meer.
Er is helaas ook zoiets als een kille koude oordeelsprediking. Een predikant moet huiveren om deze boodschap te brengen maar hij moet hem wel brengen.
Recht en genade, vloek en zegen moeten evenwichtig aan bod komen. En daar ontbreekt het tegenwoordig in veel kerken wel aan.
Als je dan ziet dat er wel wordt gepreek over: Ziet Ik maak alle dingen nieuw, maar niet: En hun rook hunner pijniging gaat op tot in alle eeuwigheid. Dan groeit er toch iets scheef. Dat laatste vind men hard, wie kan dat nu aanhoren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Mara »

Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door huisman »

Mara schreef:Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Deze predikant is geschorst neem ik aan ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door freek »

huisman schreef:
Mara schreef:Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Deze predikant is geschorst neem ik aan ?
Ik heb het AP van der Meer ook wel eens horen zeggen. Die is op een zeker moment geschorst, ja.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Je kunt er natuurlijk ook teveel over preken. Het moet altijd in het teken staan van bewegende mensen tot het geloof. Als je er teveel over preekt dan verschrikt de hel niet meer.
Er is helaas ook zoiets als een kille koude oordeelsprediking. Een predikant moet huiveren om deze boodschap te brengen maar hij moet hem wel brengen.
Wetende de schrik des Heeren, bewegende de mensen tot het geloof.
De schrik van de hel/het eeuwig oordeel moet een extra aandrang zijn om het evangelie met kracht te preken zijn, en geen doel op zich.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Deze predikant is geschorst neem ik aan ?
Overleden, maar nooit geschorst geweest.
Het was zo'n kerk waar op zondag geen wielen mochten komen, dus ook geen kinderwagens en rolstoelen.
Volgens het forumlid in dat afscheidstopic, werd dit ook wel eens in de GG gezegd.

HIER te lezen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Floppy »

Mara schreef:Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Wat ontzettend afschuwelijk. Geen woorden voor.
Predikanten die dat zeggen, geven blijk van een enorme afwijking van de bijbelse leer zodat het een plicht is ze af te zetten.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

huisman schreef:
Mara schreef:Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Deze predikant is geschorst neem ik aan ?
Is het dan niet waar?

Trouwens waarschijnlijk wordt het op een bepaalde toon gezecht in een bepaalde context!
Laatst gewijzigd door Vagari op 13 jan 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Mara »

Er staat in een preek van Watson:

dat het geloof een plant des hemels is, die het weelderigst groeit en bloeit aan de rand van de hel.

Wat zou hij hiermee bedoeld hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Floppy »

Vagari schreef: ...
Is het dan niet waar?
...
Via Doopformulier, Markus 10:16.
Ik vind het echt heel erg, dit.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

Floppy schreef:
Vagari schreef: ...
Is het dan niet waar?
...
Via Doopformulier, Markus 10:16.
Ik vind het echt heel erg, dit.
Zeker, maar daarom zei ik ook dat deze uitspraak waarschijnlijk in een bepaalde context is uitgesproken!

Want hoe begint het doopformulier?
Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij vannieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden een mishagen aan onszelven te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelven te zoeken.

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Zie mijn vorige postings voor meer teksten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door huisman »

Vagari schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Deze predikant is geschorst neem ik aan ?
Is het dan niet waar?

Trouwens waarschijnlijk wordt het op een bepaalde toon gezecht in een bepaalde context!
Nee het is inderdaad een foute uitspraak. Het zijn verbondskinderen die en de verlossing van de zonden door Christus' bloed en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt .

Een predikant die zo spreekt over zielen en over de hel heeft niets begrepen van het Evangelie en zeker niet van de tranen van de wenende Borg over het onbekeerde Jeruzalem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Er staat in een preek van Watson:

dat het geloof een plant des hemels is, die het weelderigst groeit en bloeit aan de rand van de hel.

Wat zou hij hiermee bedoeld hebben?
Weet je welke preek dat staat? Misschien dat ik die preek hier heb, Ik kan met zo los citaat weinig.
Bovendien lijkt dat iets van een diepte waar naar mijn bescheiden mening Gods geoefende volk meer van
zou kunnen zeggen. Maar in ieder geval moeten we wel zulke zaken in de context zien.
Er was bij dat geoefende volk een diepe kennis, een kennis die we als mensen van nature niet kunnen
verstaan, althans niet juist.
We moeten wel een rationele kennis hebben van deze zaken, want voor de bevindelijke kennis dient er doorgaans
toch eerst een historiële kennis te zijn.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 13 jan 2015, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

huisman schreef:
Vagari schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:Citaat uit een afscheidstopic uit 2006, alhier:
Baby's zijn brandhoutjes voor de hel. Zoals ik pas nog een ds citeerde.


Deze uitdrukking heb ik ook wel eens gehoord in een doopdienst.
Ik was nog een jong kind en heb er een nachtmerrie van gehad.
Deze predikant is geschorst neem ik aan ?
Is het dan niet waar?

Trouwens waarschijnlijk wordt het op een bepaalde toon gezecht in een bepaalde context!
Nee het is inderdaad een foute uitspraak. Het zijn verbondskinderen die en de verlossing van de zonden door Christus' bloed en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt .

Een predikant die zo spreekt over zielen en over de hel heeft niets begrepen van het Evangelie en zeker niet van de tranen van de wenende Borg over het onbekeerde Jeruzalem.
Zie mijn laatste post. Meer dan dit kan ik er niet van zeggen. Houd het verbond niet in dat God je nog het onderwijs wil geven?

God vordert dat de naneef eeuwen lang, van kind tot kind dit onderwijs ontvangt!

Welk onderwijs?
De twee sleutelen.

Cirkel gesloten.
Plaats reactie