Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

Isala schreef:
Vagari schreef:Ik hoorde pas een predikant zeggen:
Ze hebben van het Evangelie weer een wet gemaakt.
Tegenwoordig moeten ze allemaal geloven.
Als je er in volhard om het niet te willen, zal het ook niet gebeuren.
Maar dat heeft wel vér strekkende gevolgen.
Is dat zo? Dan zou het dus voor iedereen op aarde afgelopen zijn.
Want God heeft zelf gezocht op de aarde om te kijken of er nog één persoon was die naar Hem vroeg. En wat denk je? Hij vond er niet één!

Snap je hoe benauwd het is als je probeert om te geloven maar je kunt het niet? Of als je zo verhard bent dat je er zelfs niet om kunt vragen? En iedereen blijft steeds maar zeggen dat je gewoon moet geloven?
Aan de andere kant snap ik je ook wel want het is ook je eigenschuld als je verloren gaat. Maar de enige troost die je kunt krijgen, als je niet kunt geloven, is dat het altijd allemaal van Zijn kant moet komen. Want dan is er nog een hoop.
Laatst gewijzigd door Vagari op 15 jan 2015, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
Isala schreef:
Vagari schreef:Ik hoorde pas een predikant zeggen:
Ze hebben van het Evangelie weer een wet gemaakt.
Tegenwoordig moeten ze allemaal geloven.
Als je er in volhard om het niet te willen, zal het ook niet gebeuren.
Maar dat heeft wel vér strekkende gevolgen.
Is dat zo? Dan zou het dus voor iedereen op aarde afgelopen zijn.
Want God heeft zelf gezocht op de aarde om te kijken of er nog één persoon was die naar Hem vroeg. En wat denk je? Hij vond er niet één!

Snap je hoe benauwd het is als je probeert om te geloven maar je kunt het niet? En iedereen blijft steeds maar zeggen dat je gewoon moet geloven?
Aan de andere kant snap ik je ook wel want het is ook je eigenschuld als je verloren gaat. Maar het enige kleine beetje troost die je kunt krijgen als je niet kunt geloven is dat het allemaal van Zijn kant komt.
Kijk dat bedoelde ik ook met wat (laten we zeggen) mijn vriendin is aangedaan.
Wel niet uit moedwil, en goed bedoeld, maar door een gebrek aan kennis werd ze zo benauwd en als het ware gedwongen om te geloven. Terwijl het geloof een gave van God is. Mensen die zo benauwen hebben dat vaak zelf niet door en beseffen niet wat dat teweeg kan brengen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door eilander »

"Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke" zegt de Heere Jezus Zelf. Dat is niet een beperking die zorgt voor lijdelijkheid, maar de enige mogelijkheid en daarom ruimte die er is in het Evangelie!

In antwoord op DIA: ik luisterde deze week een lezing van prof. Baars over de Christenreis, vandaar dat ik er ook iets over schreef zojuist. Spurgeon had kritiek op Bunyan omdat hij Evangelist niet direct op het kruis liet wijzen, maar op een enge poort en op een licht. Prof. Baars zegt dan: het is juist heel pastoraal van Bunyan om af te dalen naar het niveau van de hopeloze zondaar, die helemaal Christus niet ziet! Maar wel wijst hij hem op het licht, enzovoorts (zie mijn posting zo-even).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:"Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke" zegt de Heere Jezus Zelf. Dat is niet een beperking die zorgt voor lijdelijkheid, maar de enige mogelijkheid en daarom ruimte die er is in het Evangelie!

In antwoord op DIA: ik luisterde deze week een lezing van prof. Baars over de Christenreis, vandaar dat ik er ook iets over schreef zojuist. Spurgeon had kritiek op Bunyan omdat hij Evangelist niet direct op het kruis liet wijzen, maar op een enge poort en op een licht. Prof. Baars zegt dan: het is juist heel pastoraal van Bunyan om af te dalen naar het niveau van de hopeloze zondaar, die helemaal Christus niet ziet! Maar wel wijst hij hem op het licht, enzovoorts (zie mijn posting zo-even).
Ik heb dit pas ook nog gelezen. En het werd zondag in de preek ook nog naar voren gebracht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Isala »

Vagari schreef:Snap je hoe benauwd het is als je probeert om te geloven maar je kunt het niet? Of als je zo verhard bent dat je er zelfs niet om kunt vragen? En iedereen blijft steeds maar zeggen dat je gewoon moet geloven?
Nou, en of ik dat snap. Ik kan er verder niets over zeggen, maar ik snap het zeer goed.
Vagari schreef:Maar de enige troost die je kunt krijgen, als je niet kunt geloven, is dat het altijd allemaal van Zijn kant moet komen. Want dan is er nog een hoop.
Dat staat vast. Maar het ging me om de uitspraak van de predikant. Want alhoewel ik wel begrijp wat je bedoelt, is het wel een opdracht: Bekeert u en gelooft het Evangelie (markus 1 vers 15). Het staat er gebiedenderwijs.
Als je willens en wetens dat niet doet en ook niet wil, dan is het koninkrijk der hemelen niet voor jou.
Daarmee citeer ik zowel de apostelen als ook de Heere Jezus Zelf.

Als jij vastloopt met jezelf, dat je niet geloven kunt en dat je eigen onvermogen en hardheid je smart, dan is dat wel wat anders dan het volharden in het niet willen.
Als jij aan Zijn voeten terecht komt met heel je ellendige hart, dan mag je vertrouwen dat wie Zijn Naam aanroept, zalig zal worden (Romeinen 10 vers 13).
-DIA- schreef:Kijk dat bedoelde ik ook met wat (laten we zeggen) mijn vriendin is aangedaan.
Het is niet om het even wat je tegen iemand zegt, die in geestelijke nood is.
De ene mens kan de andere niet dwingen om te geloven, dat zal niet gaan.
Uiteindelijk komt het er op aan dat je je mag over geven, omdat je niet anders meer kunt.
Dat is Gods werk in de mens, dus het gaat niet buiten iemand om.
eilander schreef:"Niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke" zegt de Heere Jezus Zelf. Dat is niet een beperking die zorgt voor lijdelijkheid, maar de enige mogelijkheid en daarom ruimte die er is in het Evangelie!
Ja, en dat staat volledig in verband met het gebod: bekeert u en gelooft het Evangelie.
Hora est!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wat is de hemel?

Wat de hemel zo anders maakt dan alle andere plaatsen in Gods schepping is de volle
genieting van God. Gods tegenwoordigheid maakt de hemel tot hemel. In de hemel is de
hoogste blijdschap, namelijk: verzadiging der vreugde, omdat daar de hoogste genieting
is van God. De hoogste genieting van Gods kinderen is Gods tegenwoordigheid. Gods
nabijheid te ervaren en Zijn liefde en gemeenschap te smaken, brengt hun de hoogste
vreugde. Zij zingen reeds op aarde: Wien heb ik nevens U in de hemel? Nevens U lust mij
ook niets op de aarde (Ps.73:25).
De eerste smart van de nieuwgeborene is de smart over het missen van Gods genadige
tegenwoordigheid. Van God gescheiden te zijn door de zonden is voor een vernieuwd
gemoed het grootste gemis. Het verwekt in de ziel een droefheid naar God, die een
onberouwelijke bekering tot de zaligheid werkt. Het is de wedergeboren mens om God
te doen. In plaats van hemelzoekers zijn zij Godzoekers.

Gods gemeenschap is de grootste vreugde van het vernieuwde hart. De Heere te
ontmoeten in de kerk, onder de prediking, in het persoonlijk gebed in de eenzaamheid,
in het Bijbellezen, in het sacrament van het Heilig Avondmaal. Daarvan zeggen Gods
kinderen met Hizkia: Bij deze dingen leeft men, en in dit alles is het leven van mijn geest
(Jes.38:16).

God alleen maakt de hemel tot hemel. In de profetie van Ezechiël lezen we in de laatste
hoofdstukken over de hemelse tempel. De profeet zegt van deze nieuwe tempel veel
opzienbarende dingen. Zaken die de aardse tempel ver te boven gaan. De profetie beëindigt de beschrijving van die tempel op wonderlijke wijze. Het hoogtepunt van de
profetie vormen de laatste woorden: DE HEERE IS ALDAAR (Ez.48:35). Dat maakt de hemel
tot hemel. DE HEERE IS ALDAAR! Gods tegenwoordigheid is voor Gods kinderen de hemel.
Zoals David zegt in onze tekst: Verzadiging van vreugde is bij Uw aangezicht; lieflijkheden
zijn in Uw rechterhand, eeuwiglijk.

De volkomen afwezigheid van zonde, maakt de hemel tot hemel. De zonde is een kwaad
waarmee wij vergroeid zijn. Het kleeft ons aan in denken, willen, begeren, spreken en
doen. We kunnen ons geen leven voorstellen waarin geen zonde is.
In de hemel zal de zonde er niet zijn. Daar zullen Gods kinderen vrij zijn van iedere
zonde. Dat maakt de hemel ook tot hemel. In de hemel kunnen alleen mensen zijn die
reeds op aarde hebben gewenst dat alle zonde in hen dood was. De zonde is voor Gods
kinderen een last en een oorzaak van smart. De zonde maakt steeds scheiding tussen
God en hun hart, brengt duisternis in hun zielen en berooft hen van de vrede met God.
Daarom is een wereld zonder zonde voor hen de hemel.
In de hemel zullen geen vijanden meer zijn. De hemel is een plaats van volmaakte rust en
vrede. Er is geen strijd meer met de wereld, met het zondige vlees en met de duivel. In
de hemel is de strijd gestreden. Daar is geen vijand meer te vrezen. Daar hoeven wij
geen zondig vlees meer te kruisigen. Daar houdt de stok van de drijver op. Zonden en
verzoeking zijn daar voor altoos buiten gesloten.
De hemel brengt Gods kinderen daarom verlossing! Nadat zij door de poort van de
hemel zijn ingegaan, kan geen vijand of zonde hen meer volgen. Het is het einde van de
heilige oorlog. De hemel is als het ingaan in de rust, na een reis vol strijd en moeiten. Het
is het bereiken van Kanaän, na een zware reis door de woestijn. De Gode vijandige
wereld, de zonde en satan zullen voor eeuwig buitengesloten zijn.
In de hemel wacht Gods kinderen de overwinning. Zij die nu een kruis dragen, zullen
straks een kroon dragen. Zij die nu door de woestijn trekken, zullen straks ingaan in het
eeuwige Kanaän. De hemel is een plaats van volmaakte vreugde. De Bijbel noemt het
een ‘ingaan in de vreugde des Heeren’. Daar zal geen ziekte zijn, geen droefheid, geen
eenzaamheid. Geen gevaren, geen bestrijdingen. Geen dood, geen rouw en geen graf.
Hier op aarde groeien de doornen en distels van Adams val. Het is de bittere beker die
ieder gevallen mensenkind drinken moet. ‘Doornen en distels zal het u voortbrengen’, zo
sprak God van ons verblijf op aarde.
Hier op aarde zijn onze lichamen onderworpen aan pijn, verval en ziekten. Hier zijn we
omringd door zorgen, problemen en kruisen. Hier worden we door de dood gescheiden
van wie we lief hadden. Om der zonden wil zijn we hier aan allerhande ellendigheid
onderworpen.
In de hemel zal vreugde zijn; want daar zal God alle tranen van de ogen afwissen. En
zoals God reeds in de oude tempel geen priester wilde zien die verdrietig was, zo wil God
in Zijn hemelse tempel geen verdrietige zondaren meer zien. Daar is eeuwige vreugde.
Daar is eeuwige blijdschap. Geen dood zal er meer zijn. Geen rouw en geen oorlogen
zullen er meer zijn. Want de eerste dingen zijn weggegaan (Openb.21:4).
Er is geen smart van de aarde, die in de hemel niet geheeld zal worden. Brakel zegt dan
ook: ’Enkele minuten in de hemel zal genezing brengen van alle wonden die ons het
leven op aarde hebben aangebracht.’
Zoals er geen vreugde is in de hel, zo is er geen verdriet in de hemel. Eeuwige blijdschap
zal op hun hoofd wezen (Jes.51:11).
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/16966
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Uit lezing van Ds. Visscher:
Laten we eerst er op wijzen dat de prediking ons brengt bij de werkelijkheid van hel en hemel. Beiden moeten worden
gepreekt. Helaas, is er op dit punt, ook in onze gezindte eenzijdigheid. De hemel wordt in de prediking wel genoemd
en aangewezen. De boodschap van het eeuwig oordeel klinkt helaas veel minder beslist en duidelijk. Recent
onderzoek van preken heeft dat nog eens weer pijnlijk aan het licht gebracht (4)
. Duidelijk zien we de opdracht tot
preken van hemel en hel in Jesaja. "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner
werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem
geschieden." (Jes. 3:10-11)
(4) Drs A.C. Uislag, Een analytisch-homiletisch onderzoek …naar de plaats van het oordeel in de prediking.
Dat onderzoek van ds Uitslag heb ik. Hij laat daar zien hoe het eeuwig oordeel in veel kerkverbanden in de prediking is verdwenen. Niet alleen in kerkverbanden waar wij het misschien verwachten (GKv,Gereformeerde kerk) maar ook erg sterk in de gereformeerde bondsprediking en de CGK(behalve bij de "Panders")
Hij heeft een paar peilmomenten die ik zo uit mijn hoofd niet meer weet. Ik zal de scriptie er eens bijhalen.
Heb je nog gekeken? Ben wel benieuwt ook naar de peilmomenten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Uit lezing van Ds. Visscher:
Laten we eerst er op wijzen dat de prediking ons brengt bij de werkelijkheid van hel en hemel. Beiden moeten worden
gepreekt. Helaas, is er op dit punt, ook in onze gezindte eenzijdigheid. De hemel wordt in de prediking wel genoemd
en aangewezen. De boodschap van het eeuwig oordeel klinkt helaas veel minder beslist en duidelijk. Recent
onderzoek van preken heeft dat nog eens weer pijnlijk aan het licht gebracht (4)
. Duidelijk zien we de opdracht tot
preken van hemel en hel in Jesaja. "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner
werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem
geschieden." (Jes. 3:10-11)
(4) Drs A.C. Uislag, Een analytisch-homiletisch onderzoek …naar de plaats van het oordeel in de prediking.
Dat onderzoek van ds Uitslag heb ik. Hij laat daar zien hoe het eeuwig oordeel in veel kerkverbanden in de prediking is verdwenen. Niet alleen in kerkverbanden waar wij het misschien verwachten (GKv,Gereformeerde kerk) maar ook erg sterk in de gereformeerde bondsprediking en de CGK(behalve bij de "Panders")
Hij heeft een paar peilmomenten die ik zo uit mijn hoofd niet meer weet. Ik zal de scriptie er eens bijhalen.
Sommige dingen hoeven eigenlijk geen wetenschappelijke rapporten over te lezen. Die zijn gewoon waar te nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Owen
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 dec 2014, 22:42

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Owen »

Lukas 16:26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.

Als wij hierop gedrongen worden wordt het evangelie pas echt radicaal. Na dit leven staan we aan een van de kanten van de klove. Ook onze familie, vrienden en alle onbekende mensen die we tegenkomen. Ik denk dat het duidelijk prediken van deze kloof heel bijbels is en ons ook dicht bij de radicaliteit van het evangelie brengt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Posthoorn »

Owen schreef:Lukas 16:26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.

Als wij hierop gedrongen worden wordt het evangelie pas echt radicaal. Na dit leven staan we aan een van de kanten van de klove. Ook onze familie, vrienden en alle onbekende mensen die we tegenkomen. Ik denk dat het duidelijk prediken van deze kloof heel bijbels is en ons ook dicht bij de radicaliteit van het evangelie brengt.
Zeker, daar mogen we best wel eens wat meer bij stilstaan (zeg ik althans tegen mezelf).
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Christopher Love,
met zijn redenen waarom hij over de hel preekte, en er een prekenserie over wilde houden, na zijn 10 preken over de hemel:

De redenen waarom ik deze leer behandel, zijn vier:
1e. Ik behandel ze thans, omdat ik op zo’n grote schaal de heerlijkheid van de
uitverkorenen in de hemel behandeld heb, tot troost van de godzaligen. Thans zal ik
spreken over de pijn van de hel tot straf van de goddelozen; opdat alzo, indien de
heerlijkheid van de uitverkorenen uw genegenheden niet gaande gemaakt heeft, het
horen van de pijn van de verdoemden in de hel uw geweten mocht doen
schrikken en u mocht wakker schudden uit uw gerustheid.
2e. Ik behandel ze, opdat niemand van u gerust en aanmatigend zou worden in het
koesteren van een ongegronde hoop der heerlijkheid, verwachtende in de
heerlijkheid met Jezus Christus te zijn volgens de vroegere predikaties. Opdat u
aldus geen ijdele hoop zou hebben, achtte ik het gepast dit onderwerp erbij te
voegen, opdat u alzo in evenwicht zou verkeren door aanmatiging aan de ene en
wanhoop aan de andere kant.
3e. Omdat het een leer is, die in deze tijd zo weinig gepredikt en waarover zo weinig
geschreven wordt. Ik ken slechts één boek dat in het Engels over dit onderwerp
geschreven is, namelijk door Ds. Bolton, en zeer weinige in het Latijn. En omdat het
zo’n nuttig onderwerp is, nuttig voor de goddelozen en nuttig voor de godzaligen, en
nochtans zo weinig behandeld en tegenwoordig zeer gekleineerd en zeer afgekeurd
wordt, bracht deze reden mij ook tot deze lering.
4e. Ik behandel deze leer, omdat ik verzekerd ben dat, indien vele mensen duidelijk
de pijn van de hel kenden, zij nooit op een weg van zonde die naar de hel
voert, zouden wandelen, zoals zij doen. Ik ben er zelf van overtuigd dat, indien deze
leer van de hel goed onderzocht werd en beter bij de mensen bekend was, zij er
meer voor zouden zorgen de hel te ontgaan en de heerlijkheid te verkrijgen dan zij
doen. Wisten de mensen slechts dat zij, die zonder bekering leven en sterven en die
liggen te branden in hun begeerlijkheden, op zekere dag zullen branden in het vuur.
Wisten zij slechts dat zij, die bokalen wijn kunnen verzwelgen en overdadig drinken,
op zekere dag teugen zwavel zullen drinken in de hel.
Wisten de mensen slechts dat zij, die hier hun tanden knarsen uit haat en
verbolgenheid tegen de godzaligen, op zekere dag hiernamaals hun tanden zullen
knersen in de hel.
Wisten de mensen slechts dat zij, die Gods volk verdrukken door vervolging en hen
thans naar de gevangenis slepen, op zekere dag naar een eeuwige gevangenis
gesleurd zullen worden en door de duivelen in de hel gesleept zullen worden; dat zij
die het gezelschap der heiligen op aarde niet konden verdragen, bij de duivelen en
verdoemde geesten in de hel zullen zijn. Indien de mensen deze leer goed wisten,
dan zouden zij niet zo werelds en buitengewoon goddeloos zijn als zij tegenwoordig
zijn. Maar het gebrek aan het onderzoek van deze zaak opent een bres voor de
wereld van goddeloosheid.
En daarom besloot ik om deze redenen dit onderwerp een weinig te behandelen
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Jeremiah »

Zijn de preken van Love in een nieuwe druk uitgegeven?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jeremiah schreef:Zijn de preken van Love in een nieuwe druk uitgegeven?
Over hemel en hel:
Ik ken 1 preek over de hel, de eerste preek, die is uitgegeven als losse preek.
Ik ben nog geen uitgave tegen gekomen. Zou goed zijn als er een nieuwe uitgave zou komen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Wij zijn 6 jaar verder, maar het valt mij toch op dat Hemel en Hel/het eeuwige oordeel weinig genoemd worden, er zijn wij preken waar dat gebeurd maar dan vaak in standaard bewoordingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door refo »

Je krijgt de indruk dat predikanten het zelf niet zo geloven. Of als het geloven er geen bewijs voor hebben.
Plaats reactie