Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Opvallend vind ik hoe weinig er in de breedte van de Reformatorische kerken over de hel wordt gepreekt, en nee ik bedoel niet een speciale themapreek, maar dat er iets wezenlijks over het eeuwig oordeel of de hel wordt gezegd.

Wat Bijbelgetrouwen Christenen wel zullen weten is dat Christus de prediker is die het vaakst over de hel/het eeuwig oordeel heeft.

De worm die niet sterft, buitenste duisternis ect. iemand als Christopher Love heeft zelfs een prekenserie (10 preken) over de hel gehouden.

Aan de andere kant is er de hemel, daar horen wij misschien nog wel minder over, de zelfde Love heeft ook een prekenserie gehouden over de hemel. Dan zijn er nog de visioenen van Georg Larkin (werden toegeschreven aan Bunyan), ook de Puriteinen (anderen dan Love) spraken ook in hun preken wel regelmatig over de hemel en de hel/het eeuwig oordeel.

Het zijn Bijbelse dingen/werkelijkheden beide, het zou goed en heilzaam zijn als er vaker, en dan niet in standaard uitdrukkingen (staande uitdrukkingen) aandacht voor zou zijn. Tot verschrikking en tot troost.

Zowel de hemel als de hel is voor een gelovige tot troost, de hel omdat hij/zij dan mag horen waarvan hij/zij verlost mag zijn, en de hemel waartoe de christen onderweg mag zijn.

Edwards preek over de wraak en het oordeel van God, was vele tot zegen en heeft zelfs het begin van de Grote Opwekking ingeluid.

Wat zou de reden zijn dat er zo weinig aandacht voor de hemel/de hel is in de prediking?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door refo »

Misschien wel helemaal niet zo bijbels, althans onze interpretatie van Jezus' woorden.

Het gaat in het NT (als het om het hiernamaals gaat) over de opstanding, niet over een hemel tot beloning of een hel tot straf.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door eilander »

refo schreef:Misschien wel helemaal niet zo bijbels, althans onze interpretatie van Jezus' woorden.

Het gaat in het NT (als het om het hiernamaals gaat) over de opstanding, niet over een hemel tot beloning of een hel tot straf.
Moet ik hieruit afleiden dat je niet gelooft in hemel en hel?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Misschien wel helemaal niet zo bijbels, althans onze interpretatie van Jezus' woorden.

Het gaat in het NT (als het om het hiernamaals gaat) over de opstanding, niet over een hemel tot beloning of een hel tot straf.
Waarom noemt de Heere Jezus het dan zo duidelijk?
Wat zegt: "eeuwige vuur" "de worm die niet sterf" over de opstanding?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Mara »

eilander schreef:
refo schreef:Misschien wel helemaal niet zo bijbels, althans onze interpretatie van Jezus' woorden.
Het gaat in het NT (als het om het hiernamaals gaat) over de opstanding, niet over een hemel tot beloning of een hel tot straf.
Moet ik hieruit afleiden dat je niet gelooft in hemel en hel?
Je moest eens weten hoeveel mensen dit zijn!
Er zijn mensen die beweren dat het woord hel niet in de Bijbel staat.
Ik merkte het op toen de Geloofsbelijdenis een nieuwere vertaling kreeg: nedergedaald in het rijk van de dood.
Het nedergedaald ter helle is opeens weg (nog niet alle predikanten zeggen het zo!)

Het rijk van de dood klinkt "milder", het blijkt met de grondtaal en vertalingen te maken te hebben.
Ik begrijp niet waarom dit moest veranderen.
Had men het al die jaren fout?

Er wordt wel regelmatig over het eeuwig verderf gesproken. Het woord hel hoor je minder vaak.
Ik hoorde het wel soms bij kinderen van wie (1 van) de ouders moslims waren.
Ze mochten geen varkensvlees eten, anders zouden ze naar de hel gaan, zeiden ze dan zo klein als ze waren.
Ik was de eerste keren best geschokt, toen ik dat hoorde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Uit lezing van Ds. Visscher:
Laten we eerst er op wijzen dat de prediking ons brengt bij de werkelijkheid van hel en hemel. Beiden moeten worden
gepreekt. Helaas, is er op dit punt, ook in onze gezindte eenzijdigheid. De hemel wordt in de prediking wel genoemd
en aangewezen. De boodschap van het eeuwig oordeel klinkt helaas veel minder beslist en duidelijk. Recent
onderzoek van preken heeft dat nog eens weer pijnlijk aan het licht gebracht (4)
. Duidelijk zien we de opdracht tot
preken van hemel en hel in Jesaja. "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner
werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem
geschieden." (Jes. 3:10-11)
(4) Drs A.C. Uislag, Een analytisch-homiletisch onderzoek …naar de plaats van het oordeel in de prediking.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Misschien wel helemaal niet zo bijbels, althans onze interpretatie van Jezus' woorden.
Het gaat in het NT (als het om het hiernamaals gaat) over de opstanding, niet over een hemel tot beloning of een hel tot straf.
Moet ik hieruit afleiden dat je niet gelooft in hemel en hel?
Je moest eens weten hoeveel mensen dit zijn!
Er zijn mensen die beweren dat het woord hel niet in de Bijbel staat.
Ik merkte het op toen de Geloofsbelijdenis een nieuwere vertaling kreeg: nedergedaald in het rijk van de dood.
Het nedergedaald ter helle is opeens weg (nog niet alle predikanten zeggen het zo!)

Het rijk van de dood klinkt "milder", het blijkt met de grondtaal en vertalingen te maken te hebben.
Ik begrijp niet waarom dit moest veranderen.
Had men het al die jaren fout?

Er wordt wel regelmatig over het eeuwig verderf gesproken. Het woord hel hoor je minder vaak.
Ik hoorde het wel soms bij kinderen van wie (1 van) de ouders moslims waren.
Ze mochten geen varkensvlees eten, anders zouden ze naar de hel gaan, zeiden ze dan zo klein als ze waren.
Ik was de eerste keren best geschokt, toen ik dat hoorde.
Het is de letterlijke vertaling van het Hebreeuwse woord Sheol wat dodenrijk, of schimmenrijk betekent.
Hel of graf is ook mogelijk.
Zie bijvoorbeeld psalm 116 in de SV en HSV.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Uit lezing van Ds. Visscher:
Laten we eerst er op wijzen dat de prediking ons brengt bij de werkelijkheid van hel en hemel. Beiden moeten worden
gepreekt. Helaas, is er op dit punt, ook in onze gezindte eenzijdigheid. De hemel wordt in de prediking wel genoemd
en aangewezen. De boodschap van het eeuwig oordeel klinkt helaas veel minder beslist en duidelijk. Recent
onderzoek van preken heeft dat nog eens weer pijnlijk aan het licht gebracht (4)
. Duidelijk zien we de opdracht tot
preken van hemel en hel in Jesaja. "Zegt den rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht hunner
werken zullen eten. Wee den goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem
geschieden." (Jes. 3:10-11)
(4) Drs A.C. Uislag, Een analytisch-homiletisch onderzoek …naar de plaats van het oordeel in de prediking.
Dat onderzoek van ds Uitslag heb ik. Hij laat daar zien hoe het eeuwig oordeel in veel kerkverbanden in de prediking is verdwenen. Niet alleen in kerkverbanden waar wij het misschien verwachten (GKv,Gereformeerde kerk) maar ook erg sterk in de gereformeerde bondsprediking en de CGK(behalve bij de "Panders")
Hij heeft een paar peilmomenten die ik zo uit mijn hoofd niet meer weet. Ik zal de scriptie er eens bijhalen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door PvS »

Wij dan, wetende de schrik des Heeren...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Jongere »

Ik ben het in zoverre eens met refo, dat de tegenstelling 'hemel en hel' niet de juiste Bijbelse manier weergeeft om hierover te spreken. Ook de openingspost is wat dat betreft niet helemaal juist.

Als de Bijbel spreekt over toekomstverwachting dan gaat het in de eerste plaats altijd om een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont. En om een lichamelijke opstanding (1 Kor 15). Dát is de hoop van de christen. En dat betekent niet zomaar hetzelfde als 'de hemel', alsof dat inwisselbare termen zijn. Het verwachten van een nieuwe hemel en aarde heeft alles te maken met ons zicht op de wereld nu. Als we alleen spreken over de hemel, verliezen we een belangrijk aspect van Gods eeuwige verlossing uit het zicht. Alsof we alleen spreken over een geestelijke verlossing van zielen.
Áls we over de hemel spreken, zouden we er altijd heel duidelijk bij moeten zeggen dat het dan gaat om het nú "met Christus zijn" (Fil. 1:23) in afwachting van de eeuwige opstanding. Het gaat dan om een tussenperiode. Je ziet dat ook duidelijk aan het aangrijpende gebed van de martelaren onder de troon in Openb. 6. Zij zijn in de hemel, maar verlangen vurig naar Gods recht op aarde.
Wij mensen zijn geschapen om lichamelijk op aarde te leven. De eeuwige bestemming van een christen is de aarde die God voor hen geschapen heeft. Mét de hemel, want die zal niet meer gescheiden zijn van de aarde.

De vervolgzin van refo kan ik echter niet volgen. Christus spreekt over de hel heel duidelijk als straf. Dan gaat het overigens ook om iets heel concreet lichamelijks. Zo spreekt Daniël over een "ontwaken tot eeuwige afgrijzing" (Dan. 12:2).

Dat deze onderwerpen weinig in de prediking aan de orde komen is wel waar. Zeker de christelijke toekomstverwachting rond de nieuwe aarde en Gods koninkrijk verdienen een veel grotere plaats, omdat die dat in het Nieuwe Testament ook hebben. Het spreken over de hel staat daarmee denk ik niet helemaal op gelijke voet. Er moet over gesproken worden, omdat Christus er ook over sprak. Maar tegelijk past hierin terughoudendheid en voorzichtigheid. Altijd moet het verbonden zijn aan het vervolg van de tekst die PvS aanhaalt: "bewegen de mensen tot het geloof".
Overigens heb ik over zowel de hemel (ds. C. Harinck over psalm 16) als over de hel (McCheyne) wel eens een preek horen lezen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

Wat zijn de twee sleutelen des koninkrijks?

Mattheus 16:
19 En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn.

Kantekeningen:
Dat is, een geestelijke macht, om van Gods wege en in Christus naam te verkondigen den gelovigen en boetvaardigen vergeving hunner zonden, en dat zij deel hebben aan het rijk Gods, en hetzelve door de heilige sacramenten aan hen te verzegelen. En daarentegen, de ongelovigen en onboetvaardigen, dat zij geen deel hebben aan de vergeving der zonden en het rijk Gods, en daarom hen van het gebruik dezer sacramenten te weren en uit te sluiten: welke macht de gemeente,

Openbaringen 1:
18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

Kantekeningen:
Dat is, de macht om u van dood en hel te verlossen, en de vijanden daarin te werpen.
Zie Matth. 10:28:
En vreest niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Lijkt me duidelijk wat er gepreekt moet worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ja, Vagari dat klopt, maar de vraag is of dat zo regelmatig echt gepreekt wordt, het eeuwig oordeel, en de eeuwige toekomst/gelukzaligheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door Vagari »

Ik ken er gelukkig nog een paar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Opvallend vind ik hoe weinig er in de breedte van de Reformatorische kerken over de hel wordt gepreekt, en nee ik bedoel niet een speciale themapreek, maar dat er iets wezenlijks over het eeuwig oordeel of de hel wordt gezegd.

Wat Bijbelgetrouwen Christenen wel zullen weten is dat Christus de prediker is die het vaakst over de hel/het eeuwig oordeel heeft.

De worm die niet sterft, buitenste duisternis ect. iemand als Christopher Love heeft zelfs een prekenserie (10 preken) over de hel gehouden.

Aan de andere kant is er de hemel, daar horen wij misschien nog wel minder over, de zelfde Love heeft ook een prekenserie gehouden over de hemel. Dan zijn er nog de visioenen van Georg Larkin (werden toegeschreven aan Bunyan), ook de Puriteinen (anderen dan Love) spraken ook in hun preken wel regelmatig over de hemel en de hel/het eeuwig oordeel.

Het zijn Bijbelse dingen/werkelijkheden beide, het zou goed en heilzaam zijn als er vaker, en dan niet in standaard uitdrukkingen (staande uitdrukkingen) aandacht voor zou zijn. Tot verschrikking en tot troost.

Zowel de hemel als de hel is voor een gelovige tot troost, de hel omdat hij/zij dan mag horen waarvan hij/zij verlost mag zijn, en de hemel waartoe de christen onderweg mag zijn.

Edwards preek over de wraak en het oordeel van God, was vele tot zegen en heeft zelfs het begin van de Grote Opwekking ingeluid.

Wat zou de reden zijn dat er zo weinig aandacht voor de hemel/de hel is in de prediking?
Ik meen dat dit verschijnsel zich met name voordoet in wat 'modernere' reformatorische kerken. We herkennen hier niet de
rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten in, ik denk ook niet de GGiN of welke boudend-bevindelijke kerk dan ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hemel en hel/eeuwig oordeel in de prediking

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Opvallend vind ik hoe weinig er in de breedte van de Reformatorische kerken over de hel wordt gepreekt, en nee ik bedoel niet een speciale themapreek, maar dat er iets wezenlijks over het eeuwig oordeel of de hel wordt gezegd.

Wat Bijbelgetrouwen Christenen wel zullen weten is dat Christus de prediker is die het vaakst over de hel/het eeuwig oordeel heeft.

De worm die niet sterft, buitenste duisternis ect. iemand als Christopher Love heeft zelfs een prekenserie (10 preken) over de hel gehouden.

Aan de andere kant is er de hemel, daar horen wij misschien nog wel minder over, de zelfde Love heeft ook een prekenserie gehouden over de hemel. Dan zijn er nog de visioenen van Georg Larkin (werden toegeschreven aan Bunyan), ook de Puriteinen (anderen dan Love) spraken ook in hun preken wel regelmatig over de hemel en de hel/het eeuwig oordeel.

Het zijn Bijbelse dingen/werkelijkheden beide, het zou goed en heilzaam zijn als er vaker, en dan niet in standaard uitdrukkingen (staande uitdrukkingen) aandacht voor zou zijn. Tot verschrikking en tot troost.

Zowel de hemel als de hel is voor een gelovige tot troost, de hel omdat hij/zij dan mag horen waarvan hij/zij verlost mag zijn, en de hemel waartoe de christen onderweg mag zijn.

Edwards preek over de wraak en het oordeel van God, was vele tot zegen en heeft zelfs het begin van de Grote Opwekking ingeluid.

Wat zou de reden zijn dat er zo weinig aandacht voor de hemel/de hel is in de prediking?
Ik meen dat dit verschijnsel zich met name voordoet in wat 'modernere' reformatorische kerken. We herkennen hier niet de
rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten in, ik denk ook niet de GGiN of welke boudend-bevindelijke kerk dan ook.
Je kunt er natuurlijk ook teveel over preken. Het moet altijd in het teken staan van bewegende mensen tot het geloof. Als je er teveel over preekt dan verschrikt de hel niet meer.
Er is helaas ook zoiets als een kille koude oordeelsprediking. Een predikant moet huiveren om deze boodschap te brengen maar hij moet hem wel brengen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie