Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Martijn »

Bert Mulder schreef:Geachte broeders en vrienden...

Kerkdiensten in andere culturen

De Heere heeft ons als gezin zo geleidt, dat we van een 'Nederlandse type' reformatorische kerk nu lid zijn van een presbyterian kerk.

Vroeger was ik een scherpslijper op het gebied vooral van het 'aanbod van genade' Ik heb moeten leren dat die scherpe kantjes er af moesten. In voorbereiding van het lid worden van een andere kerk.

Hierbij wil ik ook mijn excuses aanbieden dat ik vroeger zo scherp was, ook op dit gebied.
Ik heb daar niet alles van meegekregen, maar vind het moedig van je om dit openlijk te doen. Respect hiervoor. Gods zegen toegewenst.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Terri »

Bert Mulder schreef:Geachte broeders en vrienden...

Kerkdiensten in andere culturen

De Heere heeft ons als gezin zo geleidt, dat we van een 'Nederlandse type' reformatorische kerk nu lid zijn van een presbyterian kerk.

Vroeger was ik een scherpslijper op het gebied vooral van het 'aanbod van genade' Ik heb moeten leren dat die scherpe kantjes er af moesten. In voorbereiding van het lid worden van een andere kerk.

Hierbij wil ik ook mijn excuses aanbieden dat ik vroeger zo scherp was, ook op dit gebied.
Wat een mooie groei in geloof!
De Heere leeft!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:Geachte broeders en vrienden...

Kerkdiensten in andere culturen

De Heere heeft ons als gezin zo geleidt, dat we van een 'Nederlandse type' reformatorische kerk nu lid zijn van een presbyterian kerk.

Vroeger was ik een scherpslijper op het gebied vooral van het 'aanbod van genade' Ik heb moeten leren dat die scherpe kantjes er af moesten. In voorbereiding van het lid worden van een andere kerk.

Hierbij wil ik ook mijn excuses aanbieden dat ik vroeger zo scherp was, ook op dit gebied.
Sorry, en zusters...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door refo »

Misschien kun je in een paar zinnen aangeven hoe je het dan nu ziet, Bert.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Misschien kun je in een paar zinnen aangeven hoe je het dan nu ziet, Bert.
Je hebt een poosje moeten wachten...

Het kerkverband waar ik jaren lang lid was, was heel precies in de leer. Iets waar ik me heel goed in thuis voelde. Er werd veel gepreekt over de dwalingen van anderen, en het werd heel veel uitgelegd wat nu de juiste leer is, vooral rondom het aanbod en de algemene genade. Wat niet verkeerd is. Maar, door de dominee die we hadden werd helaas het Evangelie niet gepredikt.

Nooit in wezen werd gepredikt, dat je rouw moet hebben over je zonden, en je moet bekeren. Dat je God's koninkrijk niet inkomt, zonder de wedergeboorte. Het werd zo'n beetje aangenomen dat, als je in de kerk opgegroeid was, dat je vanzelf bekeerd werd, vroeg in de jeugd... Dus dat zat wel goed.

De Heere heeft onze ogen geopend dat we ergens anders heen moesten, zodat we wekelijks het Evangelie horen. De ware leer is belangrijk, maar het meest belangrijke voor een kerk is dat het Evangelie gepredikt wordt. Bekeerd u, en geloof.

Er zat heel veel structuur in dat kerkverband, maar er waren ook pausen op de synode en de classis. Tegen Dordt in hadden de kerkvisitoren veel macht (niet op papier, maar in de praktijk).

Mijn gemeente nu is zeer klein. We hebben vaak meer bezoekers dan leden. Het kerkverband is ook zeer klein. Maar, het Evangelie wordt gepredikt.

Hoewel ik me in wezen nu meer lid voel van een heel groot kerkverband, dat in alle landen van de wereld te vinden is, namelijk dat kerkverband waar het Evangelie gepredikt word. Elke kerk in dat verband heeft zijn mankementen, en het ene ziet dit zus, en het andere ziet het zo... Maar de stem van Christus is er te horen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie