Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

---knip--- Tegen forumregels
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Wittewrongel »

rekcor schreef:---knip--- Tegen forumregels
Dit is een korte fragment uit een bijeenkomst. Ik zou hierover dan niet graag mijn mening willen geven. Echter vraag ik me wel af hoe die mannen tegen die dansende vrouwen aankijken:) Of een vrouw op hakjes enz.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Pimpelmees »

rekcor schreef:---knip--- Tegen forumregels
Goede vraag rekcor. Ik moet daar even over nadenken. Ter overeenkomst met ons: het viel mij op dat bij de eerste twee diensten de vrouwen een sluier/hoofddeksel dragen en ook een jurk/rok, maar sobere kleuren zie je dan weer niet :)
Ik ben zelf een groot voorstander van sobere diensten maar ik ben er ook van overtuigd dat de Geest op meerdere manieren werkt. Maar of dat ook op deze dansende manier is? Ik ben er niet helemaal over uit.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

rekcor schreef:---knip--- Tegen forumregels
Wat me dan wel opvalt, in Jamaica hebben de vrouwen een hoed op!

Ik denk dat er niets mis mee is, ik hoor de prediking uiteraard niet, zie en hoor alleen gezang, maar als dit hun cultuur is, prima toch? Hartstikke mooi!
Nederland is soms wel eens een beetje te bescheiden, te veel sober denk ik....

Als alleen een klein clubje van enkele duizenden mensen uit Nederland het juist zou hebben aangaande liturgie en vorm, en de rest van de miljoenen christenen wereldwijd niet, zou de kerk wel heel klein geworden zijn, en daar geloof ik niets van, ik geloof juist dat God overvloedig werkt in andere werelddelen, zoals ook de getuigenissen van vele zendingspredikers zeggen hoe daar duizenden mensen tot geloof mogen komen, dorp na dorp.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door eilander »

Verkeerd bezig? Nee dat geloof ik niet. Wel als je onze cultuur daar naar toe wilt exporteren, of hun cultuur hier wilt importeren.
Het helpt wel om een en ander te relativeren, maar dat is nog geen pleidooi voor kopiëren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Mara »

rekcor schreef:---knip--- Tegen forumregels
In onze gemeente komen vaak mensen uit een andere cultuur en dat wordt volledig geaccepteerd, door iedereen!
Maar zoals men in Afrika of Zuid Amerika misschien niet begrijpt hoe wij onze kerkdiensten inrichten, begrijpen wij wellicht ten diepste hen niet.
Maar je accepteert het wel, omdat het cultuurverschil is.
Maar waarom zouden wij, in Nederland, moeten opschuiven naar dit, terwijl dit elders toch ook niet gebeurt?
Een zendingspredikant in Afrika of Azië verwacht niet dat de mensen in zwart pak komen. Logisch!
Dus dan zouden wij dit hier toch ook niet hoeven doen, de "gasten" begrijpen dit echt wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door RefoCalvinist »

Prachtig om te zien! Houden zo!

En ik ben het wel met ejvl eens. Nederland is soms te somber.
Soberheid, eenvoud en het Woord centraal zijn ook voor mij punten die hoog in het vaandel staan.
Alleen is het gevaar dat je het misschien 'te' sober maakt.
Als je sommige psalmen hoort zingen, springen soms de tranen in je ogen.
Lofpsalmen die in diepe treurnis worden gezongen. Ja dan mag het van mij wel levendiger.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Hendrikus »

RefoCalvinist schreef: Als je sommige psalmen hoort zingen, springen soms de tranen in je ogen.
Lofpsalmen die in diepe treurnis worden gezongen. Ja dan mag het van mij wel levendiger.
Tja, begin maar eens met zingen wat er staat, en niet alle noten even langzaam en langgerekt te zingen. Het is niet zonder reden dat er noten van verschillende lengte staan genoteerd in de psalmmelodieën.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Niks mis mee. Prachtig, om te zien hoe divers erediensten kunnen zijn. Dan zijn wij Hollanders maar erg stijfjes. Dat past ook wel weer bij onze Noord-Europese cultuur.

De joodse cultuur is dan al heel wat uitbundiger. Denk aan de uittocht uit Egypte:

20 Mirjam, de profetes, de zuster van Aäron, * nam een tamboerijn in haar hand, en al de vrouwen gingen achter haar aan, met tamboerijnen en in reidans.

21 Toen zong Mirjam hun ten antwoord:
Zing voor de HEERE,
want Hij is hoogverheven!
Het paard en zijn ruiter
heeft Hij in de zee geworpen.

Ik pleit niet voor de invoering van allerlei toestanden in onze gemeenten: schoenmaker hou je bij je leest. Het is simpelweg niet onze cultuur. Maar als een migrantgemeente dit doet prima.

Ik moet wel ineens denken aan psalm 68 vers 2:
Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd.

Wordt dat hier weleens van toepassing? Of zal dat in de hemel zijn?
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

Mara schreef:Maar waarom zouden wij, in Nederland, moeten opschuiven naar dit
We 'moeten' natuurlijk helemaal niets. Waar het mij om gaat: mogen we opschuiven naar dit? Ik proef in sommige reacties (in andere threads) dat het antwoord 'nee' is, omdat het niet als 'sober' en 'heilig' wordt ervaren. Klopt dat?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Mara »

rekcor schreef:
Mara schreef:Maar waarom zouden wij, in Nederland, moeten opschuiven naar dit
We 'moeten' natuurlijk helemaal niets. Waar het mij om gaat: mogen we opschuiven naar dit? Ik proef in sommige reacties (in andere threads) dat het antwoord 'nee' is, omdat het niet als 'sober' en 'heilig' wordt ervaren. Klopt dat?
Ik vind dat we niet moeten opschuiven en de betreffende mensen verwachten dit ook helemaal niet.
Als wij gaan emigreren, verwachten wij toch ook niet dat de nieuwe kerk zich aan ons aanpast, nee, wij schuiven bij en ervaren dan dat het anders is dan bij ons.
Wij hebben nu eenmaal een bepaalde volksaard, dat poets je er niet uit, het verwatert vanwege de vermenging van rassen.
En in feite zijn we nog steeds zo: doe nu maar normaal, dan doe je al gek genoeg.
In andere landen is de aard anders, uitbundiger, dus dan zie je dat de kerkdienst ook dat karakter heeft.
Mijn opvoeding was dat je in de kerk eerbiedig en stil moest zijn, zo werd dat ons geleerd.
En dat blijft er dan in zitten en heb ik onze kinderen ook geleerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik vind dat we niet moeten opschuiven en de betreffende mensen verwachten dit ook helemaal niet.
Als wij gaan emigreren, verwachten wij toch ook niet dat de nieuwe kerk zich aan ons aanpast, nee, wij schuiven bij en ervaren dan dat het anders is dan bij ons.
Wij hebben nu eenmaal een bepaalde volksaard, dat poets je er niet uit, het verwatert vanwege de vermenging van rassen.
En in feite zijn we nog steeds zo: doe nu maar normaal, dan doe je al gek genoeg.
In andere landen is de aard anders, uitbundiger, dus dan zie je dat de kerkdienst ook dat karakter heeft.
Mijn opvoeding was dat je in de kerk eerbiedig en stil moest zijn, zo werd dat ons geleerd.
En dat blijft er dan in zitten en heb ik onze kinderen ook geleerd.
Zoals ik al eerder zei, tijden zijn nu eenmaal aan veranderingen onderhevig. Natuurlijk is het niet zo dat we een kopie moeten maken van iemands cultuur en gewoonte, echter "niet veranderen" om de verandering kan net zo goed foutief zijn, tijden veranderen, dat is een gegeven, en daarmee ook cultuur en gewoonten, ook in kerken, al is dat meestal pas wat later.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door -DIA- »

Ireneüs van Lyon schreef:Niks mis mee. Prachtig, om te zien hoe divers erediensten kunnen zijn. Dan zijn wij Hollanders maar erg stijfjes. Dat past ook wel weer bij onze Noord-Europese cultuur.

De joodse cultuur is dan al heel wat uitbundiger. Denk aan de uittocht uit Egypte:

20 Mirjam, de profetes, de zuster van Aäron, * nam een tamboerijn in haar hand, en al de vrouwen gingen achter haar aan, met tamboerijnen en in reidans.

21 Toen zong Mirjam hun ten antwoord:
Zing voor de HEERE,
want Hij is hoogverheven!
Het paard en zijn ruiter
heeft Hij in de zee geworpen.

Ik pleit niet voor de invoering van allerlei toestanden in onze gemeenten: schoenmaker hou je bij je leest. Het is simpelweg niet onze cultuur. Maar als een migrantgemeente dit doet prima.

Ik moet wel ineens denken aan psalm 68 vers 2:
Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd.

Wordt dat hier weleens van toepassing? Of zal dat in de hemel zijn?
Hier is alles ten dele. Dat is waar. Maar er is nog een klein overblijfsel dar wel eens in God verheugd mag zijn.
Nee dat is geen vreugde zoals de wereld die kent. Dat is echt een huppelen van zielenvreugde. Ik heb er nog gekend
waar de mensen van zeiden (door de overste van deze wereld): Die mensen zijn niet goed geworden.
Maar het was, wat de wereld niet kent: Het vrome volk in God verheugd zal huppelen van zielenvreugd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door ejvl »

Ik denk niet dat het een klein overblijfsel is, misschien dat het in Nederland steeds minder wordt, maar wereldwijd zijn het miljoenen mensen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Ik denk niet dat het een klein overblijfsel is, misschien dat het in Nederland steeds minder wordt, maar wereldwijd zijn het miljoenen mensen.
Ik beluisterde vanmorgen een preek over "de rust van het graf" over Job 3: Daar houden de bozen op van beroering,
en daar rusten de vermoeiden van kracht; daar zijn de gebondenen te zamen in rust; zij horen de stem des drijvers niet.


De dominee begon de preek met: "De aarde wordt steeds leger, en de hemel wordt steeds voller."
Een ernstige preek, maar kan die hier niet kan doorgeven. Maar wel belangrijk om alles in zijn verband te zien. de tijd
waarin wij leven vertoont tekenen. En we moeten de tekenen niet voorbijgaan. Het is onze opdracht deze tekenen op deze
tekenen acht te geven. Hij zei ook: De meesten van de Kerk zijn binnen, maar er moeten er nog toegebracht worden zolang
de wereld nog gedragen wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie