Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Plaats reactie
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door sirdanilot »

Hallo,

Ik dacht dat deze draad misschien een goed idee was: stel je zoekt een Bijbeltekst bij een bepaald thema, maar kan niet echt iets pasends vinden. Concordantie/google helpen niet. Dan kun je in deze draad de vraag zetten en kan iemand anders antwoorden, is het idee. Bv. bij het thema 'vreugde der Wet' kan iemand dan Psalm 119 noemen.

----------------------------------------------------------------------

Laat ik zelf maar beginnen. Ik zoek een Oud-Testament Bijbeltekst over het thema 'God is té stil'. Daarmee wordt bedoeld: als God niet antwoordt of onze gebeden niet verhoort. Ik heb voorlopig zelf gevonden Jes 59:1-2, maar als iemand meer suggesties heeft is dat welkom !
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door ejvl »

Psalmen 18:42
Zij riepen, maar er was geen verlosser; tot den HEERE, maar Hij antwoordde hun niet.

Hooglied 5:6
Ik deed mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken, Hij was doorgegaan; mijn ziel ging uit vanwege Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet.
(Als je tenminste het Hooglied zo uitlegd als de SV doet met kantekeningen)
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door Bona Fide »

sirdanilot schreef:Laat ik zelf maar beginnen. Ik zoek een Oud-Testament Bijbeltekst over het thema 'God is té stil'. Daarmee wordt bedoeld: als God niet antwoordt of onze gebeden niet verhoort. Ik heb voorlopig zelf gevonden Jes 59:1-2, maar als iemand meer suggesties heeft is dat welkom !
Dit zou ook kunnen (maar ziet niet op gelovigen, terwijl jij dat mogelijk wel bedoelt):
1 Sam. 28 : 6: En Saul vraagde den HEERE, maar de HEERE antwoordde hem niet, noch door dromen, noch door de Urim, noch door de profeten.

2 Sam. 22 : 42: Zij (vijanden/haters, vs. 41) zagen uit, maar er was geen verlosser; naar den HEERE, maar Hij antwoordde hun niet.

PS: waarom persé uit OT en niet uit NT, als ik vragen mag?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door Bona Fide »

David kende er ook wat van:
Psalm 28 : 1: Een psalm van David. Tot U roep ik, HEERE; mijn Rotssteen, houd U niet als doof van mij af; opdat ik niet, zo Gij U van mij stilhoudt, vergeleken worde met bdegenen die in den kuil nederdalen.

Kanttekening bij dit vers: Of: zwijg niet, zijt niet stil van mij; versta: U of Uw oren van mij afwendende, van mij aflatende, zonder te spreken of mij te antwoorden en metterdaad te bewijzen dat Gij mij verhoort. Vgl. deze manier van spreken met 1 Sam. 7:8. 1 Kon. 22 op vers 3. Job 13:13. Menselijk van God gesproken, Die gezegd wordt Zich als doof te houden en te zwijgen en niet te antwoorden, als Hij met dadelijke hulp nog niet betoont dat Hij de gebeden der Zijnen verhoord heeft. Anders: houd U niet als doof tegen mij; en zo terstond: tegen mij stilhoudt, enz. Vgl. Job 13:13 met de aant.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door Bona Fide »

Als laatste noem ik:
Psalm 22 : 3: Mijn God, ik roep des daags, maar Gij antwoordt niet; en des nachts, en ik heb geen stilte.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door sirdanilot »

Hartelijk bedankt !

Vooral ps 28 en 22 kon ik maar niet op komen, dank daarvoor, terwijl die nu juist wel 'voor de hand liggen'.

Het verhaal uit Samuël vond ik inderdaad iets minder passend omdat het meer om de ongelovige gaat maar misschien ga ik het alsnog gebruiken.

We doen met een groep telkens overdenkingen over een bepaald thema, en daarbij ook bijpassende verzen. De ene kiest NT, de andere OT, en draagt Bijbelverzen aan.

Dank !
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door helma »

Een vraag die ik hier maar stel; ik hoorde ooit in een preek dat de liefde van God de Vader voor Zijn kinderen net zo diep gaat als de liefde die Hij voor Zijn Zoon heeft (preek van ds Vlastuin). Hij noemde daar een bijbeltekst bij. Zondag moest ik aan deze uitspraak denken toen onze predikant het tijdens de Avondmaalbediening had over de liefde van God de Vader. " De Vader Zelf heeft u lief". Nu wil ik zo graag die tekst weten, maar ik kan hem niet vinden. Iemand van jullie enig idee?
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door Cantate »

helma schreef:Een vraag die ik hier maar stel; ik hoorde ooit in een preek dat de liefde van God de Vader voor Zijn kinderen net zo diep gaat als de liefde die Hij voor Zijn Zoon heeft (preek van ds Vlastuin). Hij noemde daar een bijbeltekst bij. Zondag moest ik aan deze uitspraak denken toen onze predikant het tijdens de Avondmaalbediening had over de liefde van God de Vader. " De Vader Zelf heeft u lief". Nu wil ik zo graag die tekst weten, maar ik kan hem niet vinden. Iemand van jullie enig idee?
Johannes 16 vers 27a.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door Terri »

Ik dacht dat Helma een andere tekst zocht.
Een tekst waaruit blijkt dat God de Vader net zo'n diepe liefde voor z'n kinderen heeft als voor Zijn Zoon Jezus.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door Tiberius »

Johannes 17:23
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Bijbelteksten bij een bepaald thema gezocht

Bericht door helma »

Tiberius schreef:Johannes 17:23
Dat is de tekst die ik bedoelde! Dank!!

 "Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt"


Het is toch eigenlijk niet te bevatten.
Plaats reactie