Gebedsgenezing

ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Gebedsgenezing

Bericht door ZWP »

Wat zegt de gereformeerde theologie eigenlijk over (gebeds)genezing?

Aantal vragen:
1) Mag je altijd bidden om genezing?
2) Hoe verhoudt zich genezing op het gebed met het bezoek aan artsen?
3) Hoe kunnen we Jak.5:14,15 in de praktijk brengen? Heeft dit een plaats in de gereformeerde gezindte?

Zo zijn er nog veel meer vragen te verzinnen. Ik zou graag mijn standpunt hierover willen aanscherpen/beter kunnen onderbouwen. Kunnen jullie handvaten hiervoor geven?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Tiberius »

Er is hier op het forum al eens wat over gezegd, dacht ik.
1) Ik denk dat je altijd mag bidden om genezing, maar dat het niet hoeft of geen vrijmoedigheid voor is. Zie hetgeen ds Van Eckeveld zegt over zijn ziekte: hij vond geen vrijmoedigheid om genezing te bidden en kon het in de hand van de Heere laten. Maar altijd wel met de voorwaarde: niet gelijk ik wil, maar gelijk Gij wilt. Soms kan een ziekte/handicap tot groter eer van een mens zijn, dan wanneer hij genezen is. Denk bijvoorbeeld aan Paulus, die bad of die doorn weggenomen mocht worden. De Heere bestrafte hem niet om zijn gebed, maar zei "Mijn genade is u genoeg".

2) Dat moet achter elkaar gaan: eerst gebed om de zegen van de middelen, dan een bezoek aan de artsen.

3) Jazeker. Bij zieken vindt altijd pastorale zorg plaats. Het "zalven van de zieken", toedienen van geneesmiddelen, wat vroeger door geestelijken gedaan werd, wordt nu door medici gedaan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebedsgenezing

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:3) Jazeker. Bij zieken vindt altijd pastorale zorg plaats. Het "zalven van de zieken", toedienen van geneesmiddelen, wat vroeger door geestelijken gedaan werd, wordt nu door medici gedaan.
Dat vind ik een creatieve uitlegging van Jacobus 5.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:3) Jazeker. Bij zieken vindt altijd pastorale zorg plaats. Het "zalven van de zieken", toedienen van geneesmiddelen, wat vroeger door geestelijken gedaan werd, wordt nu door medici gedaan.
Dat vind ik een creatieve uitlegging van Jacobus 5.
Wat stel jij voor? De uitleg van de kanttekenaren?
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gebedsgenezing

Bericht door ZWP »

2) Dat moet achter elkaar gaan: eerst gebed om de zegen van de middelen, dan een bezoek aan de artsen.
En als je uitbehandeld bent? Als de middelen 'op' zijn, mag je dan ook niet meer bidden om genezing, of juist dan wel?
Jij legt sterk de link tussen middelen/medicijnen en gebed, maar kan het ene ook zonder het andere bestaan?
3) Jazeker. Bij zieken vindt altijd pastorale zorg plaats. Het "zalven van de zieken", toedienen van geneesmiddelen, wat vroeger door geestelijken gedaan werd, wordt nu door medici gedaan.
Ik vraag me af hoe je aan deze exegese komt? Is dit mainstream gereformeerde theologie?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
2) Dat moet achter elkaar gaan: eerst gebed om de zegen van de middelen, dan een bezoek aan de artsen.
En als je uitbehandeld bent? Als de middelen 'op' zijn, mag je dan ook niet meer bidden om genezing, of juist dan wel?
Uitbehandeld is natuurlijk een lastig fenomeen. Er kan altijd weer wat anders geprobeerd worden. Alles wat een mens heeft, zal hij geven voor zijn leven. Dat zijn de woorden van de duivel, maar wel waar. Dat vooropgesteld.

Ik denk dat je op een gegeven moment bij (bijvoorbeeld) een ongeneeslijke ziekte kan concluderen, dat dit Gods wil en weg is; hetzij door een duidelijke sprake hetzij door het opmerken van Zijn hand in de voorzienigheid. Dan mag je ook om overgave vragen.
Paulus was eigenlijk ook uitbehandeld, die doorn kon niet genezen worden. Toch had hij aan Gods genade genoeg.
ZWP schreef:Jij legt sterk de link tussen middelen/medicijnen en gebed, maar kan het ene ook zonder het andere bestaan?
Ik denk dat je wel de middelen/medicijnen mag/moet waarnemen, maar altijd onder het beding van Gods zegen. En nooit de grens van het betamelijke overschrijden. Een mens heeft tenslotte ook zijn verstand gekregen.
ZWP schreef:
3) Jazeker. Bij zieken vindt altijd pastorale zorg plaats. Het "zalven van de zieken", toedienen van geneesmiddelen, wat vroeger door geestelijken gedaan werd, wordt nu door medici gedaan.
Ik vraag me af hoe je aan deze exegese komt? Is dit mainstream gereformeerde theologie?
Ik denk niet dat er sprake is van een mainstream gereformeerde theologie op dit gebied. Heb zelf eens een lezing gehoord, ik dacht van dr. Paul, die dat zo uitlegde. Dat vond ik wel conform de Schriftgegevens.
Een andere exegese is die van de kanttekenaren: het zalven hoeft nu niet meer, omdat de tijd van wonderen voorbij is. Gods Woord is af; de canon voltooid.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gebedsgenezing

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef: Ik denk dat je op een gegeven moment bij (bijvoorbeeld) een ongeneeslijke ziekte kan concluderen, dat dit Gods wil en weg is; hetzij door een duidelijke sprake hetzij door het opmerken van Zijn hand in de voorzienigheid. Dan mag je ook om overgave vragen.
Het probleem met deze visie is mijns inziens dat 'Gods weg' wordt bepaald door de stand van de medische wetenschap. Vroeger was men veel eerder uitbehandeld, simpelweg omdat er geen behandelmogelijkheden waren. In in de toekomst zullen bepaalde ziektes die nu nog niet behandeld kunnen worden, wél behandeld kunnen worden.
Met andere woorden: vroeger (of in de derde wereldlanden) concludeerde men eerder dat iets Gods wil en weg was. Hoe denk jij daarover?
Ik denk niet dat er sprake is van een mainstream gereformeerde theologie op dit gebied. Heb zelf eens een lezing gehoord, ik dacht van dr. Paul, die dat zo uitlegde. Dat vond ik wel conform de Schriftgegevens.
Een andere exegese is die van de kanttekenaren: het zalven hoeft nu niet meer, omdat de tijd van wonderen voorbij is. Gods Woord is af; de canon voltooid.
Ik denk dat je altijd moet oppassen om iets tijdgebonden te verklaren. Zo kun je veel lastige zaken wegverklaren.
Ook de verklaring van dr. Paul vind ik lastig: het zalven van een zieke wordt uitgelegd als het behandelen van een arts. Weet je nog de onderbouwing voor deze verklaring?

Kunnen niet beter teruggaan naar de letterlijke tekst: 1) Laat een zieke de oudsten van de gemeente bij zich roepen 2) Laten ze voor hem bidden en 3) hem met olie zalven in de naam van de Heere.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je op een gegeven moment bij (bijvoorbeeld) een ongeneeslijke ziekte kan concluderen, dat dit Gods wil en weg is; hetzij door een duidelijke sprake hetzij door het opmerken van Zijn hand in de voorzienigheid. Dan mag je ook om overgave vragen.
Het probleem met deze visie is mijns inziens dat 'Gods weg' wordt bepaald door de stand van de medische wetenschap. Vroeger was men veel eerder uitbehandeld, simpelweg omdat er geen behandelmogelijkheden waren. In in de toekomst zullen bepaalde ziektes die nu nog niet behandeld kunnen worden, wél behandeld kunnen worden.
Met andere woorden: vroeger (of in de derde wereldlanden) concludeerde men eerder dat iets Gods wil en weg was. Hoe denk jij daarover?
Daar heb je wel gelijk in. Je zal wel merken: ik heb daar niet zo'n uitgekristalliseerde mening over, omdat ik het een erg moeilijk en teer onderwerp vind.
Maar mag je op een gegeven moment niet zeggen, wanneer de artsen geen raad meer weten, dan leg ik me erbij neer? In de wetenschap en belijdenis "Mijn tijden zijn in Uw hand".
Moeten we dan tot het uiterste doorgaan om middelen tot genezing te zoeken? Of er soms ergens in Amerika nog een betere arts is?
ZWP schreef:
Ik denk niet dat er sprake is van een mainstream gereformeerde theologie op dit gebied. Heb zelf eens een lezing gehoord, ik dacht van dr. Paul, die dat zo uitlegde. Dat vond ik wel conform de Schriftgegevens.
Een andere exegese is die van de kanttekenaren: het zalven hoeft nu niet meer, omdat de tijd van wonderen voorbij is. Gods Woord is af; de canon voltooid.
Ik denk dat je altijd moet oppassen om iets tijdgebonden te verklaren. Zo kun je veel lastige zaken wegverklaren.
Ook de verklaring van dr. Paul vind ik lastig: het zalven van een zieke wordt uitgelegd als het behandelen van een arts. Weet je nog de onderbouwing voor deze verklaring?

Kunnen niet beter teruggaan naar de letterlijke tekst: 1) Laat een zieke de oudsten van de gemeente bij zich roepen 2) Laten ze voor hem bidden en 3) hem met olie zalven in de naam van de Heere.
Misschien wel. De roomsen beschouwen de ziekenzalving als een sacrament. Mogelijk had deze handewijze bij de opschoning ten tijde van de Reformatie wel mogen blijven bestaan; niet als sacrament, maar als liturgische handeling.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Wilsophie »

Kunnen niet beter teruggaan naar de letterlijke tekst: 1) Laat een zieke de oudsten van de gemeente bij zich roepen 2) Laten ze voor hem bidden en 3) hem met olie zalven in de naam van de Heere.
Ik heb altijd moeite als men stukken uit de Jacobus brief neemt waar ook staat dat de doden opgewekt zullen worden en dat de zieken zullen genezen.
Aangezien er geen doden worden opgewekt en ook niet alle zieken worden genezen, moet je toch wat meer in deze brief verdiepen op de geadresseerden en de tijd in acht nemen.
Ik ben het met Tiberius eens dat de genezingen in de NT ten tijde van de Here Jezus en Zijn apostelen een bepaalde functie hadden.
Dat staat er ook vaak bij.."Opdat zij zouden geloven dat Jezus is Gods Zoon" vrij vertaald.
Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, maar niet alles.

En ook zoals gezegd menige ziekte en/of gehandicapte kan tot zegen zijn dan wel is tot zegen als het gelovigen betreft. Want het is dan tot eer van God.
Ik ken zulke voorbeelden. En jullie ook denk ik.

Ik ken de zgn "healings" en bevrijdingspastoraten en ik moet je zeggen dat ik er grote moeite mee heb.
In sommige instellingen legt men handen op enz... en als de gelovige patiënt of cliënt een beperkte gehandicapte, aangeboren wel te verstaan niet genezen wordt is deze man of vrouw nog verdrietiger omdat er gezegd wordt dat er sprake is van een verborgen zonde.

Toen ik vroeg op grond waarvan men deze healings doet, was het antwoord Marcus 16 vers 15-20.
Ik citeer: "....in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen met nieuwe tongen zullen zij spreken , slangen zullen zij opnemen en als zij iets dodelijk zullen drinken dat zal hun niet schaden op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden"

Als je dit zo leest kun je je afvragen of dat in deze tijd aan de orde is.
Toen de Here Jezus op aarde Zijn bediening had, deed Hij tekenen/wonderen, opdat zij tot een teken waren, het had een betekenis.
Bij de fundamentlegging van de Gemeente door de apostelen had het een betekenis.
Later spreekt Paulus in Zijn brieven nooit meer over nieuwe talen of over profetie, of genezing.
Die fundamentlegging is allang voorbij. Het gebouw is bijna af en het wachten is op de uiterste hoeksteen. Te top van de pyramide die de vorm heeft van het de hele pyramide.

Dan heb ik nog een "probleem". In het Hogepriesterlijk Gebed zegt de Heere Jezus: "Ik bid niet voor deze wereld maar voor hen die Gij Mij gegeven hebt."
Ergens anders staat dat....." de Vader weet wat Gij van node hebt Eer Gij het Hem vraagt".
Ik bid eigenlijk nooit voor genezing maar vraag wel of God kracht geeft om te dragen wat we moeten dragen in de wetenschap dat Hij dat doet. Want dat heeft Hij beloofd : "Mijn genade is U genoeg."

Kortom je kunt over slangen opnemen ten tijde van de Here Jezus dit toepassen op een toekomstige tijd.
Ook zal er een tijd zijn dat allen genezen worden omdat in het koninkrijk geen ziekte zal zijn en ook na de prediking van de 2 getuigen en de 144.000 aan de volkeren zal er een andere tijd zijn waar genade niet meer heerst, maar waar dergelijke gebeurtenissen nodig zijn ten behoeve van het dan te vestigen koninkrijk op aarde.
Dat is nu nog niet zo.
De Bijbel is wel voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Wilsophie »

Maar mag je op een gegeven moment niet zeggen, wanneer de artsen geen raad meer weten, dan leg ik me erbij neer? In de wetenschap en belijdenis "Mijn tijden zijn in Uw hand".
Moeten we dan tot het uiterste doorgaan om middelen tot genezing te zoeken? Of er soms ergens in Amerika nog een betere arts is?
Als ik voor mezelf spreek,,...ik ben het hiermee eens.
Maar ik vind dat als de deskundigheid van de artsen hier tekort zou schieten zou ik zeker verder zoeken.
Maar dat vind ik wat anders om via handoplegging of zogenaamde "healings" daar je genezing te zoeken. Als God genezing wil geven of verlichting dan heeft hij daar toch geen sessies voor nodig?
Georganiseerd door mensen en het liefst met een camera erbij?

Ik werd verwezen naar een filmpje op You tube van het opwekken uit de dood van een kindje van een jaar of 8.
Ik keek ernaar en vond het een klucht. Sorry voor het woord.
In de binnenlanden van AFrika was er blijkbaar ineens een team met camera's?
Dat geloof je toch niet?
Ja hoor dat gelooft men.
Ik zeg het wat fel omdat ik veel leed heb gezien in instellingen waar men met healings werkt bij verstandelijke beperkten.
Die mensen raken depressief omdat ze niet goed genoeg geloven danwel die verborgen zonden.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gebedsgenezing

Bericht door jakobmarin »

ZWP schreef:Wat zegt de gereformeerde theologie eigenlijk over (gebeds)genezing?

Aantal vragen:
1) Mag je altijd bidden om genezing?
2) Hoe verhoudt zich genezing op het gebed met het bezoek aan artsen?
3) Hoe kunnen we Jak.5:14,15 in de praktijk brengen? Heeft dit een plaats in de gereformeerde gezindte?

Zo zijn er nog veel meer vragen te verzinnen. Ik zou graag mijn standpunt hierover willen aanscherpen/beter kunnen onderbouwen. Kunnen jullie handvaten hiervoor geven?
Lees ook de paar boeken van ds. M.J. Paul hierover.

Zelf vind ik het evenwichtig, hij zegt aan de ene kant niet dat na het afronden van de bijbel dergelijke wonderen niet meer kunnen gebeuren (want dat staat ook niet in de bijbel en wie zou God beperken?) en aan de andere kant zet hij ook vraagtekens bij dergelijke healings en laat zo het wonder wat God kan doen open.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Simon »

Valt het niet op dat zij die beweren vandaag de dag wonderen en tekenen te kunnen doen in Jezus' Naam, dat ze geen doden kunnen opwekken? (Handelingen 9:39-41), dat ze geen ongeneeslijke zieken zonder enig excuus volkomen en ogenblikkelijk kunnen genezen ?(Handelingen 5:15-16+9:33-34+19:11-12),en dat ze niet iets giftig kunnen drinken (Handelingen 28:3-6),... . Waar is hun god dan? Is God dan niet dezelfde toen en nu? Als ze beweren bijzondere gaven te hebben, waarom dan deze nooit? Want; Johannes 3:2 deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is. Als God met hen is waarom kunnen ze dit dan niet?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Jongere »

Simon schreef:Valt het niet op dat zij die beweren vandaag de dag wonderen en tekenen te kunnen doen in Jezus' Naam, dat ze geen doden kunnen opwekken? (Handelingen 9:39-41), dat ze geen ongeneeslijke zieken zonder enig excuus volkomen en ogenblikkelijk kunnen genezen ?(Handelingen 5:15-16+9:33-34+19:11-12),en dat ze niet iets giftig kunnen drinken (Handelingen 28:3-6),... . Waar is hun god dan? Is God dan niet dezelfde toen en nu? Als ze beweren bijzondere gaven te hebben, waarom dan deze nooit? Want; Johannes 3:2 deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar; want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is. Als God met hen is waarom kunnen ze dit dan niet?
Ds. Vreugdenhil beschrijft in één van zijn boeken de opwekking van een dode op het zendingsveld in één van de dorpen in de omgeving.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Wilsophie »

Ben je niet in de war met een sprookje? :yahoo
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gebedsgenezing

Bericht door Jongere »

Wilsophie schreef:Ben je niet in de war met een sprookje? :yahoo
:quoi

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18216/
Plaats reactie