Stichting Heartcry

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stichting Heartcry

Bericht door parsifal »

samanthi schreef:Ik denk dat de vergelijking met de natuurlijke geboorte en de geestelijke geboorte niet kan.
Sommige mensen kunnen het uur van hun wedergeboorte aanwijzen (Paulus) Weten jij en ik nog de dag dat we geboren zijn?
De Heere Jezus zegt zelf dat het anders is, van boven geboren.
Gelijk heb je. Ergens nergens in de Bijbel wordt m.i. de beleving of omschrijving van de wedergeboorte beschreven. Dat is m.i. werk van theologen die hun boek (Het Boek) te buiten gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Luther »

parsifal schreef:Twee voorbeelden (de eerste die je eerder gaf was zo vaag dat het niet te controleren is).
Verder is het waar dat er in 1816 een liedbundel was die niet heel zuiver was. Echter ik geloof niet dat de bundel de ketterijen de kerken (of zelfs de afzonderlijke gemeentes) in gebracht heeft. Eerder dat sommige heterodoxe tendensen al heel sterk aanwezig waren en dat dit tot uiting kwam in de liederen. Dit is hetzelfde met de bundels van 1933 en 1973. Ik zie geen enkele aanwijzing dat de liederen zelf de theologie binnen de kerken beinvloed hebben.
De eerste betreft een verandering in de liturgie die de gedachte voedde dat de Heilige Geest geen God was.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Stichting Heartcry

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:Twee voorbeelden (de eerste die je eerder gaf was zo vaag dat het niet te controleren is).
Verder is het waar dat er in 1816 een liedbundel was die niet heel zuiver was. Echter ik geloof niet dat de bundel de ketterijen de kerken (of zelfs de afzonderlijke gemeentes) in gebracht heeft. Eerder dat sommige heterodoxe tendensen al heel sterk aanwezig waren en dat dit tot uiting kwam in de liederen. Dit is hetzelfde met de bundels van 1933 en 1973. Ik zie geen enkele aanwijzing dat de liederen zelf de theologie binnen de kerken beinvloed hebben.
De eerste betreft een verandering in de liturgie die de gedachte voedde dat de Heilige Geest geen God was.
Ja, maar de verwijzing was zo vaag, dat ik niet weet wanneer en waar dit gebeurd is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Stichting Heartcry

Bericht door RefoCalvinist »

Marco schreef:
RefoCalvinist schreef:Als je Markus 5 vers 9 bedoeld staat er ook "hij antwoordde". Dan moet je dan ook bij hem laten en er geen "duivelen" van maken. Wel de tekst laten staan @eilander :huhu. Overigens maak ik er geen "vele zonden" van. Het waren duivelen die hij in zich had, maar het gaat om het antwoord van de man: Legio. Hij wist dat hij vele ongerechtigheden had. Duivelen en ongerechtigheden gaan met elkaar op.

En je laatste zin betreffende. Eens, maar dat doen we hier ook niet. We proberen de Schrift te verstaan en het onderwijs wat er uit de Schrift tot ons komt te begrijpen. Dat is wat anders dan uitpluizen.
1. De man was bezeten. Het onderscheid dat je probeert te maken is daarom onterecht. Het onderscheid tussen de man en zijn bezetter(s) is niet te maken.
2. Dat blijkt ook uit het antwoord dat 'hij' geeft: "Mijn naam is Legio, want wij zijn met velen." Dit komt bij de geesten vandaan. Om daar de ongerechtigheden bij te halen die de man zou weten dat hij had is onjuist gebruik van de tekst, oftewel: inlegkunde.
3. Als je de geschiedenis meer in zijn verband leest gaat je opvallen (hoop ik) dat Jezus kennelijk het meer overstak om deze man te ontmoeten. Als Jood had hij daar niets te zoeken. En als de mensen hem vragen weg te gaan (hé, dat vroegen die geesten eventjes daarvoor ook..), dan gaat hij. Jezus ging naar deze man toe voordat hijzelf daar enig besef van had. Niet de kennis van de ongerechtigheden of wat dan ook dreven Jezus naar deze man toe.

Was de boodschap van het bijbelgedeelte geweest dat men eerst zondenkennis moet hebben voordat Jezus in actie komt, dan had dat in het vervolg wel duidelijker geworden (de genezing van de vrouw met de vloeiing en de opwekking van de dochter van Jaïrus). Hun nood was op zich wel duidelijk (de vrouw was jarenlang onrein geweest, de dochter dood), maar van zondenbesef geen enkele expliciete aanwijzing. Sterker nog: als er ergens in de Bijbel sprake is van een 'gestolen Jezus', dan wel hier. Tegen deze vrouw zegt hij, zonder verdere vragen: "uw geloof heeft u behouden", en even later tegen Jaïrus: "Gelooft alleen". Duidelijke taal.

Moeten wij er dan een toeleidende weg bij verzinnen?
Omdat je het zo aardig vroeg (niet direct, maar indirect) @Marco zal ik op je reageren :).

1. Hoe maak ik volgens jou een onderscheid tussen de man en tussen de demonen die hem bezeten hadden? Dat is voor mij nu even niet helder hoe je het bedoeld.
2. Zowel in Markus 5 als in Lukas 8 antwoord de man op de vraag van de Heere Jezus. Althans zo kunnen wij dat lezen. De Heere Jezus vraagt niets aan de demonen. Hij vraagt juist aan die man "Welke is uw naam?". En die antwoord 'Legio'. In Markus 5 lijkt het alsof één van de demonen antwoord. Maar in Lukas 8 staat het juist ter verduidelijking erachter dat hij met veel demonen bezet was. Dus ik vraag mij af of je dan mag zeggen dat het afkomstig is van de duivelen. Want zo duidelijk ligt dat niet.
Wat betreft de ongerechtigheden gaat het mij niet specifiek om de duivelen. Wellicht is dat zo overgekomen, maar ik doelde meer op de naam Legio. Duizenden. En al die duivelen hadden bezit van hem genomen. En als duivelen bezit van je nemen, nemen ze toch ook ongerechtigheden met zich mee? Dus ik denk dat er in de naam Legio een diepere laag ligt, dan alleen demonen. Dat deze man uit Gardera dus ook kennis had aan zijn ongerechtigheid. Ervan uitgaande (wat ik doe en wellicht is dat al duidelijk) dat de man zelf antwoord gaf en niet de duivelen (zoals jij bedoeld).
3. Nee niet de ongerechtigheden van de man deden Jezus naar de overzijde van de rivier gaan. Daarin ben ik het met je eens. Maar waarom dan wel? In mijn optiek vanwege het feit dat deze man een uitverkoren vat was. Jezus ging naar het land van Gardera om hem toe te brengen.

Laten we even concentreren op dit Bijbelgedeelte. En als je daar de behoefte toe voelt om ook over de andere voorbeelden door te spreken een nieuw topic te openen of daar later aandacht aan te besteden. Zowieso is het wellicht verstandig @moderators om deze discussie elders verder te voeren i.v.m. het off-topic zijn?

Een toeleidende weg erbij verzinnen? Doen we dat dan? Dat is dus nog maar de vraag :huhu
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Bloempje28 »

RefoCalvinist schreef:
Bloempje28 schreef:
Panny schreef:
Bloempje28 schreef:@ Panny
Jij zegt dat er wel een toeleidende weg is en daaarna zeg je dat het geen voorwaarde mag zijn. Daarin spreek je jezelf tegen. Waarin de Bijbel staan teksten over een toeleidende weg waarin een zondaar zondekennis leert door de Heilige Geest.
Het lijkt er toch echt op dat je dingen door elkaar haalt.

Iedereen heeft Christus nodig, want we zijn allemaal zondaren op weg naar het oordeel.
Iedereen is ook welkom bij Christus, Hij nodigt een ieder die Zijn Woord hoort.

Maar het grote probleem is dat mensen deze realiteit van nature helemaal niet zien.
We zien niet de heerlijkheid en liefde in God en Christus waarbij alle aardse schatten verbleken.
We hebben het juist prima naar ons zin in de wereld.
We willen eigenlijk niets te maken hebben met deze God, we regelen het zelf allemaal wel.
En we hebben ook helemaal geen last van onze zonden tegen God. We hebben dus ook helemaal geen behoefte aan Christus.

De Heilige Geest moet de ogen van de mens openen voor deze dingen.
De 'toeleidende weg' zie ik als het werk van de Heilige Geest die de ogen opent en een mens tot Christus leidt.
Hierdoor gaat een mens op zoek naar God en naar vergeving van zonden.
Ook de liefde en verlangen tot God wordt door de Heilige Geest in je hart gewerkt.

De 'toeleidende weg' is dus geen voorwaarde.
Het is de weg waarlangs we tot Christus komen.
Zonder deze weg komen we niet tot Christus.

Het is ook heel gevaarlijk bepaalde voorwaarden te stellen aan de weg die iemand brengt tot Christus.
Want er zijn hele verschillende wegen.
Je kunt net als Paulus heel krachtdadig bij je zonden bepaalt worden en binnen 3 dagen Christus als je Zaligmaker leren kennen.
Maar vaak gaat het ook veel bedaarder en kom je na een langere 'zoektocht' aan de voeten van Christus.

Net als Paulus moet elke prediker zich laten leiden door twee zaken om mensen te bewegen tot het geloof:
1. De schrik des Heeren: Het komende oordeel van God over onze zonden.
2. De liefde van Christus: de liefelijke nodiging van Christus tot elke zondaar om in Hem verlossing te vinden.

Ik vind het ook een gevaarlijke ontwikkeling dat zondekennis helemaal niet zo belangrijk en nodig meer is.
Het is juist goed steeds weer stil te staan bij onze zonden tot God, aan al ons tekortkomingen in het liefhebben van God boven alles en zo steeds bij Christus terecht te komen en te leven uit Gods genade en niet uit eigen kracht.
Zondekennis is zeker belangrijk! Als er geen zondekennis is moet je je afvragen of je de Heere wel nodig hebt. Maar de Heere kan ons op verschillende manieren tot Hem brengen, de zondekennis hoeft niet vooraf te gaan! Hij kan ook zijn liefde eerst laten zien, zondekennis zal zeker komen, maar is geen voorwaarde om tot Hem te gaan. Als je de Heere leert lief krijgen ga je ook steeds meer zien dat het in jezelf echt niet te vinden is. Hierdoor wordt Hij nog groter en is Hij nog meer te prijzen.
Iedereen heeft de Borg en Middelaar nodig. Maar wanneer nu echt? Wanneer is er plaats voor de Zaligmaker? Alleen toch wanneer een schuldverslagen zondaar in ootmoed smekend tot de troon der genade komt? In de weg ter zaligheid leert een mens eerst Godskennis. Gods deugden. En daardoor leert een mens zelfkennis. Zijn ellende. En in die weg alleen kan een verloren adamskind zalig worden op grond van recht en gerechtigheid in en van Christus. De ouden zeiden weleens: Christus is verscholen achter het recht! En dat is Bijbels. Het gaat om de eer van God!

@Bloempje. Je geeft de mens nu geen bloempje, maar een brandnetel in hand en stuurt ze regelrecht de bloemenhoven in.
En stel nou eens dat wat jij beweert maar de helft van de waarheid is?? Dan gaan al die mensen verloren die de Heere van harte liefhebben, maar die niet zo'n weg vol zondekennis hebben gehad zoals jij nu beweert. Ik zeg ook nergens dat er geen zondestaat gepreekt moet worden. Het is wet en evangelie. Maar hoe de Heere werkt, daarin is Hij vrij en soeverein. Laten we Hem vooral niet voorschrijven wat wij als mens denken dat Hij moet werken, wie denken we wel dat we zijn. Als God op een andere manier wil werken, mag Hij dat doen! En Hij doet dat ook, want geen bekering is hetzelfde. Het enige wat hetzelfde is is de liefde die God in hun hart gewerkt heeft voor Hemzelf en de Christus.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Ezen »

RefoCalvinist schreef: [...] Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
Oei. Wat een remonstrantse exegese. Dat staat er toch helemaal niet. Komt dan is een Hebreeuwse oproep van ongeduld. In het engels vertaalt met Come now!
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:
RefoCalvinist schreef:Dan zijn we @Marco en @Samanthi het daarin oneens. En ik vraag mij af of dat anders word.
Dus het heeft geen zin (mijn inziens) om verder te praten.
Jullie zeggen waarheden, dat ontken ik niet, maar ik kom op grond van Gods Woord tot andere conclusies.
Ik ben bang dat je daarin gelijk hebt. Toch vind ik het wel jammer dat je in het geval van zo'n concrete tekst als deze niet verder wil uitzoeken waarom wij hetzelfde bijbelgedeelte lezen en dan toch tot een andere conclusie komen.
Dat heeft te maken met een verschillende visie op wat wedergeboorte en bekering is.
Zonder wedergeboorte heeft het weinig zin om te zoeken naar vruchten van de wedergeboorte.
En inderdaad, we weten het niet wanneer we geboren worden, omdat ons bewustzijn er dan nog niet is. Maar als je wedergeboren wordt bij je volle verstand, dan weet je óók dat dat gebeurt. Daar ben je zelf bij.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Stichting Heartcry

Bericht door RefoCalvinist »

Ezen schreef:
RefoCalvinist schreef: [...] Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
Oei. Wat een remonstrantse exegese. Dat staat er toch helemaal niet. Komt dan is een Hebreeuwse oproep van ongeduld. In het engels vertaalt met Come now!
Ja mooi hé! Nu ook nog wat inhoudelijks te melden?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Panny »

RefoCalvinist schreef:Maar op grond van Gods Woord mogen en moeten we zeggen dat Sion door recht verlost worden. Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
"Sion door recht verlost worden.", Jesaja 1.

Deze tekst hoor je zo'n beetje in elke preek van de rechterflank dominees om er op te wijzen dat er een bepaalde bekeringsweg nodig is.
Een bekeringsweg die niet buiten het recht van God om gaat. Dus eerst het recht van God leren kennen, verloren gaan (het wordt dan voor de zondaar hopeloos, iedereen kan nog bekeert worden maar hij niet meer.) en pas daarna de openbaring van Christus.

Maar ik vraag me af of dit de juiste verklaring is van deze tekst. Dit is misschien wel de meest verkeerd gebruikte tekst? (als ik het goed begrijp)
Deze tekst lijkt meer te duiden op dat God recht zal doen aan de verdrukten en hen zal verlossen.
Dat is een spreekwijze die we op meerdere plaatsen in de Bijbel vinden.

Ten eerste de verlossing uit Babylon, en ook later door de komst van Christus.
Door de gerechtigheid en trouw van God.
Het gaat niet over bepaalde ervaringen die nodig zouden zijn voor we tot Christus komen.

Kantekeningen:
Sion zal door recht(1) verlost(2) worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid(3).

1. Dat is, door de gerechtigheid Gods; dewijl het recht is bij God, verdrukking te vergelden dengenen die anderen verdrukken. Zie 2 Thess. 1:6.
2. Te weten uit de Babylonische gevangenis; of van de bovenverhaalde straffen. Versta dit wijders van de geestelijke verlossing door Christus, die ook door Gods gerechtigheid geschied is.
3. Versta hier de gerechtigheid Gods, dat is, Zijn waarheid en trouw, dewijl Hij zulks om Christus’ wil beloofd heeft, en het derhalve billijk is dat Hij het doet.

Ik hoor graag als ik het mis heb....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Afgewezen »

Panny schreef:Kantekeningen:
Sion zal door recht(1) verlost(2) worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid(3).

1. Dat is, door de gerechtigheid Gods; dewijl het recht is bij God, verdrukking te vergelden dengenen die anderen verdrukken. Zie 2 Thess. 1:6.
2. Te weten uit de Babylonische gevangenis; of van de bovenverhaalde straffen. Versta dit wijders van de geestelijke verlossing door Christus, die ook door Gods gerechtigheid geschied is.
3. Versta hier de gerechtigheid Gods, dat is, Zijn waarheid en trouw, dewijl Hij zulks om Christus’ wil beloofd heeft, en het derhalve billijk is dat Hij het doet.

Ik hoor graag als ik het mis heb....
Wat is het probleem? Zie met name punt 2.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Stichting Heartcry

Bericht door RefoCalvinist »

Bloempje28 schreef:
RefoCalvinist schreef:Iedereen heeft de Borg en Middelaar nodig. Maar wanneer nu echt? Wanneer is er plaats voor de Zaligmaker? Alleen toch wanneer een schuldverslagen zondaar in ootmoed smekend tot de troon der genade komt? In de weg ter zaligheid leert een mens eerst Godskennis. Gods deugden. En daardoor leert een mens zelfkennis. Zijn ellende. En in die weg alleen kan een verloren adamskind zalig worden op grond van recht en gerechtigheid in en van Christus. De ouden zeiden weleens: Christus is verscholen achter het recht! En dat is Bijbels. Het gaat om de eer van God!

@Bloempje. Je geeft de mens nu geen bloempje, maar een brandnetel in hand en stuurt ze regelrecht de bloemenhoven in.
En stel nou eens dat wat jij beweert maar de helft van de waarheid is?? Dan gaan al die mensen verloren die de Heere van harte liefhebben, maar die niet zo'n weg vol zondekennis hebben gehad zoals jij nu beweert. Ik zeg ook nergens dat er geen zondestaat gepreekt moet worden. Het is wet en evangelie. Maar hoe de Heere werkt, daarin is Hij vrij en soeverein. Laten we Hem vooral niet voorschrijven wat wij als mens denken dat Hij moet werken, wie denken we wel dat we zijn. Als God op een andere manier wil werken, mag Hij dat doen! En Hij doet dat ook, want geen bekering is hetzelfde. Het enige wat hetzelfde is is de liefde die God in hun hart gewerkt heeft voor Hemzelf en de Christus.
Even ter verduidelijking: Nergens beweer ik dat mensen een bepaalde kennis van zonden moeten hebben!
Wel dat er enige kennis aan moet zijn, maar dat is wat anders. Lees de eerste paar zondagen van de Heidelberger maar.
Deze leer is niet van vandaag de dag, maar wordt al eeuwenlang gehoord. Dan gaat het niet om wat "ik" beweer.
Dan gaat het om wat God in Zijn Woord beweert. En daar proberen we hier samen achter te komen, vanuit allerlei zienswijzes.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Isala »

RefoCalvinist schreef:Wel dat er enige kennis aan moet zijn, maar dat is wat anders. Lees de eerste paar zondagen van de Heidelberger maar.
Bij elk kind van God is er zondekennis. De vraag is alleen: Is het begin van de bekering altijd zondekennis of leert hij later/gaandeweg zijn zonden meer en meer kennen?
Ik zag een keer een artikel van een predikant, waar met grote woorden boven stond:
"Eerst de wet en dan het Evangelie!"
Dan denk ik: zo stond dat niet in de opdracht die de discipelen van de Heere Jezus mee kregen bij hun uitzending.
Zij moeten het Evangelie verkondigen, en daarbij ook vergeving van zonden, aan de gehele wereld!

Wat betreft de Heidelberger:
Ja, de Heere leert een mens zijn zonden zien als hij steeds maar weer tekort komt, omdat hij niet anders kan. Zo is hij van nature. Zijn natuur is verdorven. Dit moet geleerd worden anders zal de zondaar nooit tot Chirstus de toevlucht nemen. Maar wanneer én hoe het geleerd wordt is Gods eigen zaak. Omdat zijn natuur verdorven is zal hij zijn hele leven elke keer bij Christus moeten komen om zijn zonden te belijden en toevlucht te nemen tot Zijn vergoten bloed. Maar een kind van God heeft een daarnaast ook een nieuwe natuur gekregen, dat er naar verlangt tegen de zonde te strijden en te leven tot Gods eer. Als dat laatste er niet is, is dat ook een kwalijke zaak.
Ellende/verlossing/dankbaarheid is niet strikt gescheiden, maar zal het hele leven door geleerd worden.
Als één zondag in de HC dat wel duidelijk maakt, dan is dat zondag 1!
Hora est!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Gian »

Ezen schreef:
RefoCalvinist schreef: [...] Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
Oei. Wat een remonstrantse exegese. Dat staat er toch helemaal niet. Komt dan is een Hebreeuwse oproep van ongeduld. In het engels vertaalt met Come now!
Dit was tijdens de bediening van het oude verbond en gold alleen voor Israel. Daar ging bekering van boze werken voor de zegen uit.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Marco schreef:
RefoCalvinist schreef:Dan zijn we @Marco en @Samanthi het daarin oneens. En ik vraag mij af of dat anders word.
Dus het heeft geen zin (mijn inziens) om verder te praten.
Jullie zeggen waarheden, dat ontken ik niet, maar ik kom op grond van Gods Woord tot andere conclusies.
Ik ben bang dat je daarin gelijk hebt. Toch vind ik het wel jammer dat je in het geval van zo'n concrete tekst als deze niet verder wil uitzoeken waarom wij hetzelfde bijbelgedeelte lezen en dan toch tot een andere conclusie komen.
Dat heeft te maken met een verschillende visie op wat wedergeboorte en bekering is.
Zonder wedergeboorte heeft het weinig zin om te zoeken naar vruchten van de wedergeboorte.
En inderdaad, we weten het niet wanneer we geboren worden, omdat ons bewustzijn er dan nog niet is. Maar als je wedergeboren wordt bij je volle verstand, dan weet je óók dat dat gebeurt. Daar ben je zelf bij.
Gelukkig legt de Heere Jezus in Johannes 3 zelf uit wat wedergeboorte is, namelijk zien op de verhoogde koperen slang.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Luther »

Gian schreef:
Ezen schreef:
RefoCalvinist schreef: [...] Neem Jesaja 1. Daar wordt eerst de eis gelegd op het volk Israël om zich te bekeren en hun overtredingen weg te doen. En dan pas komt de nodiging tot Christus: "komt DAN en laat ons samen richten".
Oei. Wat een remonstrantse exegese. Dat staat er toch helemaal niet. Komt dan is een Hebreeuwse oproep van ongeduld. In het engels vertaalt met Come now!
Dit was tijdens de bediening van het oude verbond en gold alleen voor Israel. Daar ging bekering van boze werken voor de zegen uit.
En na Pinksteren geldt dit niet alleen Israël, maar ook de heidenen. Gods verbond is één en niet wezenlijk anders onder het OT dan onder het NT.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie