De Wachter Sions

astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Matthijs schreef:Bijbels, confessioneel en historisch gezien is de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk dé enige voortzetting van de kerk die God in ons land plantte en niet een voortzetting.

Juridisch gezien ligt het idd. wel anders.
Dus hier wordt gezegd dat de HNHK als enige voldoet aan de beschrijving van de ware kerk zoals genoemd in art 29 NGB.
Atze
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Unionist schreef:Wat is de voortzetting van Korea: Noord of Zuid? Van China: de Volksrepubliek (historisch en deels geografisch) of Taiwan (politiek)?
Beide natuurlijk, want in beide wonen Koreanen c.q. Chinezen. :)
Wat betreft de kerk: dat is een vergadering van gelovigen (hmm, interessante woordspeling ;)), aldus art. 27 NGB.
Waar er dus een scheuring optreedt, proberen gelovigen helaas maar al te vaak zich als de enige ware voortzetting te presenteren als vorm van zelfrechtvaardiging, terwijl de trieste werkelijkheid zo is dat het Lichaam van Christus gescheurd is.
Laatst gewijzigd door elbert op 24 feb 2006, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als we even los van de historie denken, en los van de loze belofte van de afgescheidenen, om terug te keren als de kerk gezuiverd zou zijn, wat voor grond heeft het, om aan de NHK (en dus aan haar voortzetting) een bijzondere status te geven, boven alle andere kerkgenootschappen in ons landje?
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Mijns inziens komt de drang om zichzelf te profileren als de echte voortzetting van... of de planting Gods in... voort uit het inzicht dat de eenheid van de kerk zich ook organisatorisch moet weerspiegelen. Daarom worden alle splitsingen ervaren als iets wat niet hoort, waarvoor dus een goed excuus moet worden gevonden. Ook persoonlijk voelen mensen de noodzaak om hun eigen lidmaatschap van die of die kerk te verdedigen. Een simpele constatering dat ik me hier op mijn gemak voel voldoet (terecht) niet.

In meer evangelische kringen hebben ze daar minder last van. Die hebben een veel minder hoge kerkopvattingen, en beginnen vrolijk een nieuw eigen groepje (al zal nu ook wel weer wat overdrijven).

Beide opvattingen hebben zo z'n voor- en nadelen. Maar het ideaal dat de kerk ook organisatorisch een zou moeten zijn deel ik. Voor mij komt al dat gekissebis uiteindelijk dus voort uit een tamelijk edele wortel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Voor mij komt al dat gekissebis uiteindelijk dus voort uit een tamelijk edele wortel.
Da's weer eens een andere kijk op de zaak!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

David J schreef:Maar het ideaal dat de kerk ook organisatorisch een zou moeten zijn deel ik. Voor mij komt al dat gekissebis uiteindelijk dus voort uit een tamelijk edele wortel.
Ook ik deel dat ideaal. Maar dat gekissebis over de naam kan ik niet scharen onder de behoefte om 1 kerk te zijn, maar komt volgens mij meer voort uit de behoefte om je positief te onderscheiden van de ander, - hoogmoed dus.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Matthijs heeft een nieuwe tactiek.
Hij gooit een discutabel stuk of stelling op het forum, vervolgens is hij in geen velden of wegen te bekennen.

Kom op Thijs, beken kleur jongen!
Motiveer en onderbouw je actie's eens!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Deze topic ben ik begonnen omdat ik vond dat dhr. L.M.P. Scholten een voortreffelijk verhaal heeft geschreven in "De Wachter Sions", over de kerknaam van de HNHK.
Hij stelt de vraag in dat artikel wat is de functie van 'Hersteld'? Is het een bijwoord dan kan het alleen bij 'Nederlandse' behoren: hersteld-Nederlands, maar dat zal de bijdoeling niet zijn, maar het bijvoeglijke naamwoord zal wel bij 'Kerk' bedoeld zijn. Maar dan behoort de naam te luiden Herstelde Nederlandse Hervormde kerk.
Dan volgt een verhaal over het verleden en de andere kerken en dan komt dhr. Scholten tot de conclusie: taalkundig kan de naam HNHK niet daarom stelt hij voor om de naam die in het Psalmboek staat te gebruiken Hervormde kerk van Nederland .
Alle wensen van de hersteld-hervormden worden vervuld, zonder een proces.
Zie eens aan, zo kunnen we weer wat leren van een ander, een kerk ook voortgekomen uit de reformatie. Want hij sluit zijn artikel af: ook wij mogen ons een voortzetting noemen van de oude vaderlandse Gereformeerde kerk, de naam die de kerk voor 1816 had.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Matthijs schreef:Bijbels, confessioneel en historisch gezien is de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk dé enige voortzetting van de kerk die God in ons land plantte en niet een voortzetting.

Juridisch gezien ligt het idd. wel anders.
Ik ben het met Memento eens: waarom is deze zijtak de hoofdtak en niet een andere zijtak? Iedere eerder afgescheiden kerk kan toch zeggen (en zegt waarschijnlijk) "Bijbels, confessioneel en historisch gezien zijn wij dé enige voortzetting van de kerk die God in ons land plantte"

Van deze boomstammen heb je mooie platen, hebben jullie die wel eens gezien?

PKN versie
[font=Courier New]

RKK
|
Reformatie
|
Hervormde Kerk
|
PKN
[/font]
(alle andere kerken zijn - hier niet getoonde - zijtakken)

GerGem versie
[font=Courier New]

RKK
|
Reformatie
|
+ -- Hervormde Kerk
|
Ger Gem
[/font]

GKV versie

[font=Courier New]RKK
|
Reformatie
|
+ -- Hervormde Kerk
|
Ger. Vrijgemaakt[/font]

et cetera
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik heb het verhaal over HHK niet gelezen, maar er stond nu in het RD een uitgelicht van de Wachter Sions met krasse taal van Scholten over de cartoons. Hij is fel, en dat mag ik wat dit betreft graag zien.

zie:
In De Wachter Sions, het orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, mengt L. M. P. Scholten zich in de discussie over de vrijheid van meningsuiting die ontstond na de publicatie van cartoons over de profeet Mohammed.

„Er zit iets ontzaglijk discriminerends in, dat die discussie nu op gang komt, nu de moslims hard met de vuist op tafel hebben geslagen. Wij herinneren aan de meer dan schandelijke tv-serie ”God bestaat niet”, die vorig jaar zomer in Nederland werd uitgezonden, waarin geloof werd voorgesteld als iets van geestelijk gestoorde mensen en geen middel geschuwd werd om gelovigen belachelijk te maken en God te lasteren. Dat was vele malen erger dan de flauwe Deense plaatjes waarover nu zoveel te doen is. Gods eer werd op grove wijze door het slijk gehaald, Jezus Christus, Gods Zoon en de Zaligmaker van zondaren, verlaagd tot een voorwerp van laaghartige spot. Hoewel de makers er zelf voor uitkwamen dat ze bewust provocerend en zo kwetsend mogelijk te werk gingen, waagde toen niemand het recht van vrije meningsuiting ter discussie te stellen. Treffende bijzonderheid: In de genoemde tv-serie werd wel het moslimgeloof bespottelijk gemaakt, net als het christelijk geloof, maar men had er zorgvuldig voor gewaakt om Allah en de persoon van Mohammed niet te beledigen, zoals met God en Christus wel gebeurde.

Vrijheid van meningsuiting is het troetelkind van de spraakmakende elite van het libertinisme. ”Alles moet kunnen” is de leus van die vrijgeesten en dat ”alles” heeft dan een bepaalde betekenis, duidelijk gericht tegen het christelijk geloof, tegen de kerken, tegen de Bijbel. ”Alles” betekent dan namelijk niet, zoals men verwachten zou, echt alles, maar alleen alles wat een halve eeuw geleden nog niet mocht, omdat het toen door de meerderheid van ons volk in strijd werd geacht met de christelijke zede. Met de eis van absolute vrijheid van meningsuiting zijn zij dan ook zo inconsequent als het maar mogelijk is. Die brutale inconsequentie is óók bedoeld om te beledigen. Voor zichzelf eisen zij totale vrijheid van meningsuiting, met inbegrip van het recht om te beledigen, te kwetsen, anderen op de ziel te trappen. Mevrouw Hirsi Ali trompette het dezer dagen in Berlijn nog uit om „het recht op beledigen te verdedigen.” Maar dat recht ontzeggen zij anderen.”

„Wat moeten we dan doen? Menigeen zal zeggen: Die moslims slaan dan wel door in hun protesten, maar zij doen tenminste wat. Christenen zijn te slap geworden in het reageren.

Bedenken we wel: er wordt dag in dag uit, zeven dagen in de week, vuiligheid uitgebraakt door de media. Wij hebben al zoveel goedkope spot moeten verduren, dat we het protesteren moe geworden zijn. Het is eenvoudig ondoenlijk om tegen alles te protesteren. Het is allemaal waar, maar toch stelde de oud-hoofdredacteur van het RD, dr. C. S. L. Janse, in het RD van 11 februari terecht de vraag „of we niet te laks geworden zijn. Raakt het ons nog wanneer met God en Zijn dienst wordt gespot?””
wel jammer dat het bij een vraag blijft en er geen concreet voorstel wordt gedaan of oplossing wordt geboden.

Onward Christian Soldiers!
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Miscanthus schreef:
David J schreef:Maar het ideaal dat de kerk ook organisatorisch een zou moeten zijn deel ik. Voor mij komt al dat gekissebis uiteindelijk dus voort uit een tamelijk edele wortel.
Ook ik deel dat ideaal. Maar dat gekissebis over de naam kan ik niet scharen onder de behoefte om 1 kerk te zijn, maar komt volgens mij meer voort uit de behoefte om je positief te onderscheiden van de ander, - hoogmoed dus.
Ik vind het buitengewoon onverstandig van de HHK dat ze weer over die naam begonnen zijn. Iedereen was min of meer gewend geraakt aan de naam Hersteld Hervormde Kerk, beide partijen leken zich ermee te hebben verzoend, en nu begint het geruzie weer van voren af aan. Maar ze beginnen erover, omdat ze per se geen afgescheiden kerk willen zijn. En dat is de positieve wortel waar ik het over had.

Ik geef meteen toe dat de vruchten van die wortel vaak bitter zijn. Ik vind ook dat de HHK beter kan toegeven dat de praktijk het weer eens gewonnen heeft van het ideaal. En dat ze zich dus de facto hebben afgescheiden omwille van de waarheid, net als alle andere afgescheiden kerken. Maar als rechtgeaarde positivo zoek ik altijd naar de goede intenties van 's mensen handelen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Wachter Sions

Bericht door -DIA- »

Algemene kennisgeving aangaande De Wachter Sions.
Het Kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland verschijnt vanaf de nieuwe jaargang (vanaf nu dus) in een ander formaat (A4, net als De Saambinder) en de lay-out is ook aangepast.
Een verbetering, ook een betere leesbaarheid, met name voor de jongere generatie! Althans daar gaat de redactie van uit. De verandering is wat minder ingrijpend als bij de Saambinder: Een steunkleur ontbreekt nog, maar dat doet in feite niets af van de inhoud.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 sep 2016, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De Wachter Sions

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:Algemene kennisgeving aangaande De Wachter Sions.
Het Kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland verschijnt vanaf de nieuwe jaargang (vanaf nu dus) in een ander formaat (A4, net als De Saambinder) en de lay-out is ook aangepast.
Een vertering, ook een betere leesbaarheid, met name voor de jongere generatie! Althans daar gaat de redactie van uit. De verandering is wat minder ingrijpend als bij de Saambinder: Een steunkleur ontbreekt nog, maar dat doet in feite niets af van de inhoud.
:super
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De Wachter Sions

Bericht door Orchidee »

Hoeveel procent van kerkelijk Nederland leest nu zulke bladen of heeft er een abonnement op?
Is het rendabel om zo'n blad uit te geven?
Wat is de meerwaarde van zo'n blad of om er op geabonneerd te zijn?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: De Wachter Sions

Bericht door Paal »

Orchidee schreef:Hoeveel procent van kerkelijk Nederland leest nu zulke bladen of heeft er een abonnement op?
Is het rendabel om zo'n blad uit te geven?
Wat is de meerwaarde van zo'n blad of om er op geabonneerd te zijn?
Procentaantal weet ik niet, ik denk zeker 80% van de leden van het kerkverband zelf (gezinseenheden), daarnaast een redelijk grote groep belangstellenden buiten het kerkverband. Zo lees ik zelf ook de saambinder en de wachter sions.

Ja het is rendabel, anders ging de abonnementsprijs wel omhoog

De meerwaarde lijkt me wel duidelijk. Allerhande artikelen op theologisch gebied. Voor de geschoolde en minder geschoolde lezer, makkelijk leesbare en minder makkelijk leesbare artikelen. Daarnaast het kerkelijk nieuws van het kerkverband zelf, officiële mededelingen e.d gaan via het landelijke blad van het kerkverband.
Plaats reactie