Bewaar het pand

MichelTV

Bewaar het pand

Bericht door MichelTV »

Weet iemand waar ik meer informatie over dit blad kan vinden? Ik hoor er goede verhalen over, maar kan op internet niets vinden.

Op http://www.cgk.nl word je niet wijzer in ieder geval.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door MichelTV
Weet iemand waar ik meer informatie over dit blad kan vinden? Ik hoor er goede verhalen over, maar kan op internet niets vinden.

Op http://www.cgk.nl word je niet wijzer in ieder geval.
Welke informatie wil je weten?

Het is een uitgave van de Stichting "Bewaar het Pand" en verschijnt 1x in de 2 weken. Het kost 7 euro per jaar.

Je kan lid worden via pand@solcon.nl

De stichting is ongeveer 40 jaar geleden opgericht voor het behoud van de oude gereformeerde beginselen in de Christelijke Gereformeerde Kerk. In het RD van gisteren stond een verslag van de ontmoetingsdag die afgelopen zaterdag is gehouden.


[Aangepast op 20/9/05 door Auto]
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik wil wel een paar nummers voor je bewaren Michel, dan kun je eens wat inzien. Ik lees het sinds een paar maanden.

Stuur maar een berichtje als je interesse hebt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kan iemand ff uitleggen wat voor soort blad het is? Wat voor inhoud zeg maar, alleen maar meditatieve stukjes, of ook actuele onderwerpen?
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Kan iemand ff uitleggen wat voor soort blad het is? Wat voor inhoud zeg maar, alleen maar meditatieve stukjes, of ook actuele onderwerpen?
Een soort Saambinder, maar dan beter
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Kan iemand ff uitleggen wat voor soort blad het is? Wat voor inhoud zeg maar, alleen maar meditatieve stukjes, of ook actuele onderwerpen?
Een soort Saambinder, maar dan beter
Ah, van alles wat dus? Klinkt goed!
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Kan iemand ff uitleggen wat voor soort blad het is? Wat voor inhoud zeg maar, alleen maar meditatieve stukjes, of ook actuele onderwerpen?
Een soort Saambinder, maar dan beter
En dat houdt dus in...? :)

(ik ken de Saambinder ook alleen maar van horen zeggen)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door MichelTV
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Kan iemand ff uitleggen wat voor soort blad het is? Wat voor inhoud zeg maar, alleen maar meditatieve stukjes, of ook actuele onderwerpen?
Een soort Saambinder, maar dan beter
En dat houdt dus in...? :)

(ik ken de Saambinder ook alleen maar van horen zeggen)
Afgelopen nummer bestond uit:
meditatie, recensie van ds. Kieviet over het boek van dr. Loonstra, artikel van ds Tanis over het staan in de dienst van de Heere, artikel van ds. Korving over de brochure van deputaten over de zondagsrust, rubriek van ds. Hoefnagel over vragen die lezers kunnen stellen, rubriek van ds van Zonneveld voor de jeugd en verschillende kort boekrecensies.

De volgende editie geeft de toespraken van de ontmoetingsdag weer
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Het ziet er qua uiterlijk uit als de Saambinder. De redactie bestaat uit de dominees P. den Butter, A. van Heteren, K. Hoefnagel en J.M.J. Kievit.

Ik heb hier het voorlaatste nummer liggen (het laatste ligt op mijn werk in de personeelsbibliotheek). Ik zie dan voorop een miditatie van Ds. M. van der Sluys. Blader ik door dan ontdek ik wat mededelingen over activiteiten in de rechterkant van de CGK. Dan volgt een artikel van Ds. J.M.J. Kievit uit een serie n.a.v. het boekje van Ds. Loonstra ove rhomorelaties in de kerk. Hij heeft dit vrij uitgebreid beschreven.

Vervolgens een artikel van Ds. M.C. Tanis over "Het staan in de dienst des Heeren". Dit is een serie waarin allerlei aspecten van de ambtsbediening aan de orde komen. In dit nummer gaat het b.v. over getrouwheid, in het volgende over standvastigheid.

Ds. Hoefnagel schrijft een serie over het leven van koning Saul, ds. H. Korving over Sabbat en zondag (n.a.v. een synoderapport van de GKV en een brochure van de CGK-deputaten).

In het nummer dat ik voor me heb staat nog een artikel over Loonstra, ditmaal van ds. P. Roos. Ds. P. van Zonneveld schrijft een serie "Brieven aan ouders" en is hiermee bij aflevering 58 aangeland.

Tenslotte bevat het blad een aantal boekrecensies van de hand van Ds. Kievit.

Al met al een tijdschrift dat de nodige leesstof oplevert.

Het fijne ervan vind ik de toon. Het is kritisch, maar mensen worden niet de grond ingeschreven. Zo wordt het boek van Loonstra veroordeeld, maar de integriteit van de persoon Loonstra blijft onaangetast. Daar zouden de Saambinder en de Wachter Sions wel wat van kunnen leren, denk ik.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Kijk, dan heb je direct 2 nummers te pakken :D
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Klinkt goed, al ken ik die dominees niet, alleen Loonstra zegt me wel wat, omdat daar indirect ook in mijn kerkverband het e.e.a. over te doen is (geweest).

Als je wat oude nummers hebt liggen, heel graag! :)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Het ziet er qua uiterlijk uit als de Saambinder. De redactie bestaat uit de dominees P. den Butter, A. van Heteren, K. Hoefnagel en J.M.J. Kievit.

Ik heb hier het voorlaatste nummer liggen (het laatste ligt op mijn werk in de personeelsbibliotheek). Ik zie dan voorop een miditatie van Ds. M. van der Sluys. Blader ik door dan ontdek ik wat mededelingen over activiteiten in de rechterkant van de CGK. Dan volgt een artikel van Ds. J.M.J. Kievit uit een serie n.a.v. het boekje van Ds. Loonstra ove rhomorelaties in de kerk. Hij heeft dit vrij uitgebreid beschreven.

Vervolgens een artikel van Ds. M.C. Tanis over "Het staan in de dienst des Heeren". Dit is een serie waarin allerlei aspecten van de ambtsbediening aan de orde komen. In dit nummer gaat het b.v. over getrouwheid, in het volgende over standvastigheid.

Ds. Hoefnagel schrijft een serie over het leven van koning Saul, ds. H. Korving over Sabbat en zondag (n.a.v. een synoderapport van de GKV en een brochure van de CGK-deputaten).

In het nummer dat ik voor me heb staat nog een artikel over Loonstra, ditmaal van ds. P. Roos. Ds. P. van Zonneveld schrijft een serie "Brieven aan ouders" en is hiermee bij aflevering 58 aangeland.

Tenslotte bevat het blad een aantal boekrecensies van de hand van Ds. Kievit.

Al met al een tijdschrift dat de nodige leesstof oplevert.

Het fijne ervan vind ik de toon. Het is kritisch, maar mensen worden niet de grond ingeschreven. Zo wordt het boek van Loonstra veroordeeld, maar de integriteit van de persoon Loonstra blijft onaangetast. Daar zouden de Saambinder en de Wachter Sions wel wat van kunnen leren, denk ik.
Dan heb je het artikel van ds. Den Butter gemist over het boek van dr. Loonstra waar hij erg duidelijk is over dr. Loonstra en dat hij verwijst naar Pierson die ook naar andere staat van leven is overgegaan en dat raadde hij dr Loonstra ook aan. En hij zette vraagtekens bij de handelswijze van Loonstra inzake de wijze en het moment dat dit boek is gepubliceerd. En ook ds. Kieviet schrijft op een nette wijze dat Loonstra zijn keuze moet gaan maken.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Maar dat is toch wat anders dan iemand in zijn eer en goede bedoelingen aantasten. Loonstra wordt scherp bestreden, maar niet met stoten onder de gordel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Maar dat is toch wat anders dan iemand in zijn eer en goede bedoelingen aantasten. Loonstra wordt scherp bestreden, maar niet met stoten onder de gordel.
Ben ik met je eens, maar in andere bladen wordt schande gesproken over de wijze waarop ds. Den Butter het heeft gedaan. Ik vond het reuze meevallen, maar anderen ook predikanten spraken er schande van.

In De Saambinder worden stukken geschreven waarvan de 1 zegt: schande dat is aantasting in goede naam en eer en de ander zegt: ik zie er niets verkeerd in.

Maar dit is offtopic.

BWP is voor mij een toppertje onder de kerkelijke bladen!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Auto

In De Saambinder worden stukken geschreven waarvan de 1 zegt: schande dat is aantasting in goede naam en eer en de ander zegt: ik zie er niets verkeerd in.
En dat kan allebei waar zijn ook.
BWP is voor mij een toppertje onder de kerkelijke bladen!
Voor mij ook, al vond ik de laatste BWP-dag wat klagerig van toon. Maar ik lees het niet voor niets als niet-CGK'er.

[Aangepast op 20/9/05 door Unionist]
Plaats reactie