Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:In elk geval is de door mij (zie boven) opgemerkte verdeeldheid er niet minder op geworden.
Ik vrees ook dat dit een doorgaande zaak is. Een terugkeer zou een wonder zijn. We zien op vrijwel elk gebied verwarring. Las net het ontslag van een rechter die tegen het toewijzen van een adoptiekind aan homoparen was. Wat recht is kan er niet meer door. We zien het echt
overal, als onze ogen er voor open zijn.
Tja, als je alles waar je het niet mee eens bent, als verdeeldheid en verwarring ziet, en de vergelijking trekt met het kromste dat je op dat moment te binnen schiet..
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Marco schreef:
Onbemind schreef: 1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Dus wel. Ik denk dat je bedoelt:
Johannes 6:44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.


Elders: ...dan door Mij.
Klopt ik bedoelde Johannes 6:44
Maar mijn reactie was gericht op de tekst:
De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest,

Hier wordt het als een mededeling gedaan dat dit ten alle tijde geschied is dit ook zo? of moeten wij dit zien als de algemene werken door de Heilige Geest.
Ignoti nulla cupido.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Marco schreef:Het is maar net hoe je zo'n brochure leest. Je kunt hem lezen met het doel er een fout in te ontdekken, en dan te zeggen: "kijk, hij bevat onjuistheden", of je kunt hem lezen met in het achterhoofd de vraag of de opstellers een punt hebben.
Als ze een punt hebben wil niet zeggen dat de rest dan getolereerd moet worden?

Wakeup calls zijn er genoeg.
Marco schreef: Ik denk dat de brochures voor een deel in een out trappen die ze proberen te bestrijden: men probeert de bekering van de mens in een systeem vatten.
Die kans is zeer groot, maar of het een fout is die ze bestrijden..
Laatst gewijzigd door Onbemind op 22 jul 2016, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ignoti nulla cupido.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door eilander »

Onbemind schreef:
Marco schreef:Het is maar net hoe je zo'n brochure leest. Je kunt hem lezen met het doel er een fout in te ontdekken, en dan te zeggen: "kijk, hij bevat onjuistheden", of je kunt hem lezen met in het achterhoofd de vraag of de opstellers een punt hebben.
Als ze een punt hebben wil niet zeggen dat de rest dan getolereerd moet worden?
Zeker niet. Een leer die de Bijbel niet in alle facetten naspreekt is alleen te corrigeren door de hele Bijbel te laten spreken. En niet door eveneens maar een gedeelte van Gods Woord aan te halen.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Marco schreef:
Onbemind schreef: Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dordtse Leerregels schreef:

Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
Weg met de DL! :quoi
Dordtse Leerregels 3:12 schreef: En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt.

Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
Ignoti nulla cupido.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:In elk geval is de door mij (zie boven) opgemerkte verdeeldheid er niet minder op geworden.
Ik vrees ook dat dit een doorgaande zaak is. Een terugkeer zou een wonder zijn. We zien op vrijwel elk gebied verwarring. Las net het ontslag van een rechter die tegen het toewijzen van een adoptiekind aan homoparen was. Wat recht is kan er niet meer door. We zien het echt
overal, als onze ogen er voor open zijn.
Tja, als je alles waar je het niet mee eens bent, als verdeeldheid en verwarring ziet, en de vergelijking trekt met het kromste dat je op dat moment te binnen schiet..
Ik geloof dat ik geen spoken zie als ik opmerk de er heel veel gaande is in de wereld, zelf haast ongekend. En ook binnen het christendom dat jarenlang (of moet ik zeggen eeuwenlang) normgevend was in Europa, is dat nu juist omgekeerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

Onbemind schreef:
Marco schreef:
Onbemind schreef: 1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Dus wel. Ik denk dat je bedoelt:
Johannes 6:44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.


Elders: ...dan door Mij.
Klopt ik bedoelde Johannes 6:44
Maar mijn reactie was gericht op de tekst:
De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest,

Hier wordt het als een mededeling gedaan dat dit ten alle tijde geschied is dit ook zo? of moeten wij dit zien als de algemene werken door de Heilige Geest.
Of is er nog een derde mogelijkheid?
Bijvoorbeeld dat in Jeremia en Hosea de HERE naar Israël als Zijn verbondsvolk toekomt, om het te redden, ook als Israël dat helemaal niet wil? En als je dat wil doortrekken naar onze tijd: dat Hij dat ook nu doen wil aan Zijn verbondskinderen? OK, dan kom je op een hele nieuwe discussie rond doop en verbond terecht.. Dat is dus niet te allen tijde, of algemeen.

Wat mij betreft is het probleem van deze folders dat de gebruikte teksten en argumenten niet altijd de beste zijn - en dat is een gemiste kans, maar dat betekent nog niet dat de opstellers geen gelijk kunnen hebben met hun standpunt.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Ik geloof dat ik geen spoken zie als ik opmerk de er heel veel gaande is in de wereld, zelf haast ongekend. En ook binnen het christendom dat jarenlang (of moet ik zeggen eeuwenlang) normgevend was in Europa, is dat nu juist omgekeerd.
Helemaal mee eens. Maar als je dat zó opmerkt in een onderwerp waar je volgens mij een vrij uitgesproken mening hebt, suggereer je toch meer.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

Onbemind schreef:
Marco schreef:
Onbemind schreef: Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dordtse Leerregels schreef:

Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
Weg met de DL! :quoi
Dordtse Leerregels 3:12 schreef: En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt.

Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
En daar doet niemand wat aan af.

Het gekke is, dat het kennelijk normaal is om te zeggen dat God het moet doen (zonder daar bij te vertellen hoe de mens daar in zit), maar dat het níet gepast is, om te zeggen dat God het doet, en dat de mens daarin op een of andere manier ook een rol heeft, ook al is dat volledig volgens de belijdenisgeschriften.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat ik geen spoken zie als ik opmerk de er heel veel gaande is in de wereld, zelf haast ongekend. En ook binnen het christendom dat jarenlang (of moet ik zeggen eeuwenlang) normgevend was in Europa, is dat nu juist omgekeerd.
Helemaal mee eens. Maar als je dat zó opmerkt in een onderwerp waar je volgens mij een vrij uitgesproken mening hebt, suggereer je toch meer.
Ik ben echt niet overal tegen (anders wel een gebruikelijk schertsbeeld als men denkt aan orthodoxe christenen) maar ik zie meer het verband van het geheel wat er gaande is. Als je die som optelt
kom je toch tot verontrustende gedachten. Meest verontrustend is wel dat men je voor gek verklaard
als je niet mee doet met het bagatelliseren van het wat je waarneemt. Iedereen en overal wordt je tegengesproken, gaan over op een ander onderwerp, of zeggen zoiets: Ach er is altijd al wel wat geweest. Men wil niet wakker worden, dat is naar mijn gevoelen iets wat het kan zijn. Of men ziet
het wel, maar wil zichzelf proberen gerust te stellen. Ik spreek echt uit ervaring, want iedereen spreekt op die manier. Behalve degenen die realistisch nadenken en luisteren wat ik bedoel. Dat zijn er niet veel. Ik erken dat ook niet veel mensen om me heen heb, maar als het zo frequent gebeurt, hoe zou het dan zijn als ik in een drukke (eventueel seculiere) omgeving zou zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Marco schreef:
Onbemind schreef:
Marco schreef:
Onbemind schreef: 1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Dus wel. Ik denk dat je bedoelt:
Johannes 6:44
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.


Elders: ...dan door Mij.
Klopt ik bedoelde Johannes 6:44
Maar mijn reactie was gericht op de tekst:
De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest,

Hier wordt het als een mededeling gedaan dat dit ten alle tijde geschied is dit ook zo? of moeten wij dit zien als de algemene werken door de Heilige Geest.
Of is er nog een derde mogelijkheid?
Bijvoorbeeld dat in Jeremia en Hosea de HERE naar Israël als Zijn verbondsvolk toekomt, om het te redden, ook als Israël dat helemaal niet wil? En als je dat wil doortrekken naar onze tijd: dat Hij dat ook nu doen wil aan Zijn verbondskinderen?
leg eens verder uit..
Ignoti nulla cupido.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Martijn »

Onbemind schreef:
Echter wel een toevoeging
Martijn schreef:De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons ervan bewust worden dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering.
Note: Ik heb het onderstreept.

1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Note: Ik wil hier niet mee aangeven dat we passief moeten zijn.



Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dus als de Heere werkt in ons hart en ons trekt met Zijn liefde dan kan dat nog een algemeen werk van de Heilige Geest zijn?
Als de Heere zelf zegt in Jeremia 31:3b
Met eeuwige liefde heb Ik u liefgehad,
daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.

dan zou dat niet zaligmakend zijn? Is dat onderscheid maken niet één van de problemen in de prediking?
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Onbemind »

Martijn schreef:
Onbemind schreef:
Echter wel een toevoeging
Martijn schreef:De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde (Jeremia 31:3b en Hoséa 11:4). Dit trekken is het voorbereidende werk van de Heilige Geest, waardoor we ons ervan bewust worden dat we naar God terug moeten keren (Johannes 16:8). De Heilige Geest beweegt ons tot bekering.
Note: Ik heb het onderstreept.

1. Dit wil niet zeggen dat het om de Zaligmakende werk van de Heilige Geest gaat. Dit geld namelijk niet voor een ieder zie onderstaande tekst verwijzing
Johannes 16:8 Niemand maar dan ook Niemand kan tot God komen zonder dat God de Vader hem trekke.

Note: Ik wil hier niet mee aangeven dat we passief moeten zijn.



Als dit een reactie is op bovenstaande post dan blijft de vraag gelden "Je bekeren moet jezelf doen" Dit is simpelweg gevaarlijk uitgedrukt.
Dus als de Heere werkt in ons hart en ons trekt met Zijn liefde dan kan dat nog een algemeen werk van de Heilige Geest zijn?
Als de Heere zelf zegt in Jeremia 31:3b
Met eeuwige liefde heb Ik u liefgehad,
daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.

dan zou dat niet zaligmakend zijn? Is dat onderscheid maken niet één van de problemen in de prediking?
Ik heb het stukje tekst onderstreept tot jeremia. Nu begin jij over de tekst gedeelte.

Een simpele wedervraag,

1. gaat het onderstaande over personen die al reeds iets mogen kennen van Gods Genade?
3 5De HEERE is mij verschenen van 6verre tijden. Ja, Ik heb 7u liefgehad met een 8eeuwige liefde; daarom 9heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
5 Woorden der zwakgelovigen, die aldus tegenwerpen: Wel is waar dat God mij in voortijden zeer vriendelijk en weldadig geweest is, maar nu (willen zij zeggen) schijnt de liefde verkoud, of verminderd, veranderd te zijn. Hierop antwoordt God met de volgende woorden: Ja, Ik heb, enz.
6 Dat is, vanouds, in langverleden tijden. Sommigen nemen dit voor woorden der kerk, sprekende van God, en vullen den zin aan met het woord zeggende, aldus: De Heere is mij verschenen van verre tijden, zeggende, enz.
7 Te weten Mijn kerk, Sion. Het woord staat in het vrouwelijk geslacht.
8 Hebr. liefde der eeuwigheid. Vgl. Joh. 13:1.
9 Of: de goedertierenheid voortaan over u uitgestrekt of gecontinueerd, of: daarom vervolg of continueer Ik de goedertierenheid aan u, en zal bij u doen, als volgt. Vgl. Ps. 36:11; 85:8. Pred. 2:3.
2. Is dit te verklaren met de tekst die in de brochure staat?
6 : Maar de Heere moet toch eerst beginnen? De Heere werkt eerst in ons hart. Hij trekt ons met Zijn liefde.... en dan volgt het citaat
Ik heb het gevoel dat die bijbel verwijzing niet klopt met de context van de vraag en het bijbel gedeelte. Ook heb ik het gevoel dat ze de tekst betrekken op iedereen.
Ignoti nulla cupido.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat ik geen spoken zie als ik opmerk de er heel veel gaande is in de wereld, zelf haast ongekend. En ook binnen het christendom dat jarenlang (of moet ik zeggen eeuwenlang) normgevend was in Europa, is dat nu juist omgekeerd.
Helemaal mee eens. Maar als je dat zó opmerkt in een onderwerp waar je volgens mij een vrij uitgesproken mening hebt, suggereer je toch meer.
Ik ben echt niet overal tegen (anders wel een gebruikelijk schertsbeeld als men denkt aan orthodoxe christenen) maar ik zie meer het verband van het geheel wat er gaande is. Als je die som optelt
kom je toch tot verontrustende gedachten. Meest verontrustend is wel dat men je voor gek verklaard
als je niet mee doet met het bagatelliseren van het wat je waarneemt. Iedereen en overal wordt je tegengesproken, gaan over op een ander onderwerp, of zeggen zoiets: Ach er is altijd al wel wat geweest. Men wil niet wakker worden, dat is naar mijn gevoelen iets wat het kan zijn. Of men ziet
het wel, maar wil zichzelf proberen gerust te stellen. Ik spreek echt uit ervaring, want iedereen spreekt op die manier. Behalve degenen die realistisch nadenken en luisteren wat ik bedoel. Dat zijn er niet veel. Ik erken dat ook niet veel mensen om me heen heb, maar als het zo frequent gebeurt, hoe zou het dan zijn als ik in een drukke (eventueel seculiere) omgeving zou zijn?
Je verontrusting deel ik. Ook ik zie in de wereld en in de kerken in Nederland en in 'mijn' kerkgenootschap zaken die reden geven tot ongerustheid. Maar als het gaat om discussies als deze mogen we juist blij zijn dat die mogelijk zijn, lijkt mij.

Angst is trouwens een slechte raadgever. Je kunt ongerust zijn, maar we leven in Gods hand. Als het om dit soort discussies gaat, hebben we Gods Woord. Laten we daar onze grond in zoeken, en niet bang zijn voor wat we daar vinden.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Bericht door Marco »

Onbemind schreef:leg eens verder uit..
Lees de aangehaalde schriftgedeelten maar eens. Die gaan over de HEERE die Zijn volk opzoekt, en redt. Wat betekent dat voor nu?
Plaats reactie