Oorlog komt er vast en zeker

was deze profetie voor het jaar 70 , of moet het nog geschieden?

1.Toen
9
50%
2. Moet nog gebeuren
7
39%
3.Het had een geestelijke betekenis
2
11%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Joannah »

"Oorlog komt er vast en zeker. Jeruzalem zal men plunderen en de vrouwen zullen verkracht worden", schreef Gian in een ander topic, over Israel.
Voordat er weer een hele toen en nu discussie komt ben ik benieuwd hoeveel van ons denken dat deze bijbelse voorspelling van toepassing was op de vernietiging van Jeruzalem in 70 na Christus, of nog aanstaande is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door jvdg »

Hoewel ik mijn zorgen heb, denk ik eigenlijk niks.
God zal Zijn Raad volvoeren.
En hoe dat gaan zal?
Het gaat zoals God het wil.
Ik waag me niet aan speculaties.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Wilhelm »

Wat ik wel mooi vind , al die profeten / profetessen hier. We hebben er op RF inmiddels een heel aantal die precies weten hoe het allemaal zal gaan. Op zijn minst bijzonder....
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:Wat ik wel mooi vind is al die profeten / profetessen hier. We hebben er op RF inmiddels een heel aantal die precies weten hoe het allemaal zal gaan. Op zijn minst bijzonder....
Dat bedoelde ik nou. :hum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door huisman »

jvdg schreef:Hoewel ik mijn zorgen heb, denk ik eigenlijk niks.
God zal Zijn Raad volvoeren.
En hoe dat gaan zal?
Het gaat zoals God het wil.
Ik waag me niet aan speculaties.
Eens, en laten wij daar nu oprecht dankbaar voor zijn . Het loopt de Heere nooit uit de hand.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:"Oorlog komt er vast en zeker. Jeruzalem zal men plunderen en de vrouwen zullen verkracht worden", schreef Gian in een ander topic, over Israel.
Voordat er weer een hele toen en nu discussie komt ben ik benieuwd hoeveel van ons denken dat deze bijbelse voorspelling van toepassing was op de vernietiging van Jeruzalem in 70 na Christus, of nog aanstaande is.
Ik heb me hier niet erg in verdiept dus ik heb geen goed onderbouwde mening, maar ik zou denken dat het nog uit gaat komen (waarbij het misschien ook al uitgekomen is). Ik ben trouwens wel benieuwd naar de tekstplaats van deze profetie.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Luther »

Joannah schreef:"Oorlog komt er vast en zeker. Jeruzalem zal men plunderen en de vrouwen zullen verkracht worden", schreef Gian in een ander topic, over Israel.
Voordat er weer een hele toen en nu discussie komt ben ik benieuwd hoeveel van ons denken dat deze bijbelse voorspelling van toepassing was op de vernietiging van Jeruzalem in 70 na Christus, of nog aanstaande is.
En wat is de relevantie van deze vraag.
Israël is in het jaar 70 verwoest en op dit moment is er weer een Joodse staat. Ik ben er op grond van de Bijbel van overtuigd dat er nog wonderen zullen gebeuren onder het Joodse volk en velen zullen komen tot de erkenning dat de gekruisigde Messias de Christus der Schriften is.
Daarnaast zal de eindtijd voor allen in het Koninkrijk Gods een zware tijd zijn, waarover duidelijk gesproken wordt in termen van verdrukking. Maar wat baat het dat we daar nu over gaan speculereen, bang voor zijn, naar uitzien, of wat dan ook.
De kernvraag voor ons allen blijft: Verlang ik naar de wederkomst? En zo ja, kan ik dan met Guido de Brès zeggen: "Daarom verwachten wij die grote dag met sterk verlangen, om ten volle te genieten de beloften van God in Jezus Christus, onze Heere."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Toeschouwer »

Een profetie heeft diepere lagen soms en kan meerdere vervullingen hebben. Zeker in 70 is dit vervuld maar er nog een vervulling komen. De Schrift is helder wat betreft het herstel van Israël. God zal door Israël de wereld laten zien dat Hij God is en de profetieën zullen vervuld worden. Wat de moeilijkheid is met Israël nu is dat het Zionisme dat begonnen is in Rusland en we nu in 1948 een staat Israël hebben dit een vooruitgrijpen is op Gods beloften aangaande Zijn volk Israël. Dat is in de loop van de geschiedenis vaak zo gegaan. Denk maar aan de Abram en Jacob. En toch door al ons menselijk en zondig handelen volvoert God toch zijn plan. Daar is de profetie heel helder in, dat, als de nood groot is, de Heere zelf uitkomst zal geven, als ze zullen zien wie de Messias is.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Jacobse »

Toeschouwer schreef:Een profetie heeft diepere lagen soms en kan meerdere vervullingen hebben. Zeker in 70 is dit vervuld maar er nog een vervulling komen. De Schrift is helder wat betreft het herstel van Israël. God zal door Israël de wereld laten zien dat Hij God is en de profetieën zullen vervuld worden. Wat de moeilijkheid is met Israël nu is dat het Zionisme dat begonnen is in Rusland en we nu in 1948 een staat Israël hebben dit een vooruitgrijpen is op Gods beloften aangaande Zijn volk Israël. Dat is in de loop van de geschiedenis vaak zo gegaan. Denk maar aan de Abram en Jacob. En toch door al ons menselijk en zondig handelen volvoert God toch zijn plan. Daar is de profetie heel helder in, dat, als de nood groot is, de Heere zelf uitkomst zal geven, als ze zullen zien wie de Messias is.
Het is geen vooruitgrijpen. Ezechiël 37 heeft het heel nadrukkelijk over het bijeenkomen van dorre beenderen, die weer een volk-staat worden, maar er is-zo staat er - nog geen geest en leven in.Dat volgt er na.Vers 12: .. brengen naar het land Israël. Vers 14: ...IK zal Mijn Geest in U geven zodat ge herleeft.Jeremia hoofdstukken 30 en volgende zeggen hetzelfde: de Heere heeft hen verstrooid onder alle volken, HIJ zal een keer brengen in hun lot en hen terugbrengen naar Israël, en daar zal HIJ aan hen een nieuw hart geven zodat ze MIJ vrezen ( hoofdstuk 32 vers 38 t/m 41 ).
Dat wonder voltrekt zich in onze dagen, na bijna 1900 jaar diaspora; wij mogen het meemaken, en ons verheugen voor Israël dat op weg is naar het kennen en huldigen van God in de Heere Jezus Christus.
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Afgewezen »

De verwoesting van Jeruzalem in 70 is zeker niet de volledige vervulling van de profetieën van de Heere Jezus, maar zeker wel de eerste die Hij op het oog had.
Vergeet overigens niet dat Israël hier geoordeeld werd, en zo tot voorbeeld is gesteld voor de goddeloze wereld die aan het eind der tijden geoordeeld zal worden! Wat dit alles met het huidige Zionisme van doen heeft, is me dan ook niet duidelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Joannah schreef:"Oorlog komt er vast en zeker. Jeruzalem zal men plunderen en de vrouwen zullen verkracht worden", schreef Gian in een ander topic, over Israel.
Voordat er weer een hele toen en nu discussie komt ben ik benieuwd hoeveel van ons denken dat deze bijbelse voorspelling van toepassing was op de vernietiging van Jeruzalem in 70 na Christus, of nog aanstaande is.
En wat is de relevantie van deze vraag.
Israël is in het jaar 70 verwoest en op dit moment is er weer een Joodse staat. Ik ben er op grond van de Bijbel van overtuigd dat er nog wonderen zullen gebeuren onder het Joodse volk en velen zullen komen tot de erkenning dat de gekruisigde Messias de Christus der Schriften is.
Daarnaast zal de eindtijd voor allen in het Koninkrijk Gods een zware tijd zijn, waarover duidelijk gesproken wordt in termen van verdrukking. Maar wat baat het dat we daar nu over gaan speculereen, bang voor zijn, naar uitzien, of wat dan ook.
De kernvraag voor ons allen blijft: Verlang ik naar de wederkomst? En zo ja, kan ik dan met Guido de Brès zeggen: "Daarom verwachten wij die grote dag met sterk verlangen, om ten volle te genieten de beloften van God in Jezus Christus, onze Heere."
Van harte mee eens.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Terri »

Wilhelm schreef:Wat ik wel mooi vind , al die profeten / profetessen hier. We hebben er op RF inmiddels een heel aantal die precies weten hoe het allemaal zal gaan. Op zijn minst bijzonder....
He, wat jammer nou, je mag toch met elkaar van gedachten wisselen?
En als je een uitgesproken mening hebt over Israel's toekomst, ben je dan gelijk een profeet?
Ik voor mij wil zo graag leren van een ander, of anders gezegd; hun Bijbelse visie.
Maar je bedoelt het misschien wel heel anders, als dat ik nu denk :)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Gian »

Jacobse schreef:
Toeschouwer schreef:Een profetie heeft diepere lagen soms en kan meerdere vervullingen hebben. Zeker in 70 is dit vervuld maar er nog een vervulling komen. De Schrift is helder wat betreft het herstel van Israël. God zal door Israël de wereld laten zien dat Hij God is en de profetieën zullen vervuld worden. Wat de moeilijkheid is met Israël nu is dat het Zionisme dat begonnen is in Rusland en we nu in 1948 een staat Israël hebben dit een vooruitgrijpen is op Gods beloften aangaande Zijn volk Israël. Dat is in de loop van de geschiedenis vaak zo gegaan. Denk maar aan de Abram en Jacob. En toch door al ons menselijk en zondig handelen volvoert God toch zijn plan. Daar is de profetie heel helder in, dat, als de nood groot is, de Heere zelf uitkomst zal geven, als ze zullen zien wie de Messias is.
Het is geen vooruitgrijpen. Ezechiël 37 heeft het heel nadrukkelijk over het bijeenkomen van dorre beenderen, die weer een volk-staat worden, maar er is-zo staat er - nog geen geest en leven in.Dat volgt er na.Vers 12: .. brengen naar het land Israël. Vers 14: ...IK zal Mijn Geest in U geven zodat ge herleeft.Jeremia hoofdstukken 30 en volgende zeggen hetzelfde: de Heere heeft hen verstrooid onder alle volken, HIJ zal een keer brengen in hun lot en hen terugbrengen naar Israël, en daar zal HIJ aan hen een nieuw hart geven zodat ze MIJ vrezen ( hoofdstuk 32 vers 38 t/m 41 ).
Dat wonder voltrekt zich in onze dagen, na bijna 1900 jaar diaspora; wij mogen het meemaken, en ons verheugen voor Israël dat op weg is naar het kennen en huldigen van God in de Heere Jezus Christus.
Thomas
Jacobse, dit heb ik ook gedacht. Toch geloof ik nu dat het huidige Zionisme een vooruitgrijpen is, en dat er maar een klein overblijfsel van het huidige Juda zal overblijven. Tevens is het huidige Jeruzalem er wel om verwoest te worden, ter wille van de profetie. Als dat niet zo zou zijn blijf je met diverse profetieën zitten. Zelfs de orthodoxe joden geloven dit, en weigeren daarom voor defensie te werken.
Christus zelf zal Jeruzalem en de tempel bouwen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Christus zelf zal Jeruzalem en de tempel bouwen.
Ik wil je (jullie) niet aanvallen op het profetisch gehalte van jullie interpretatie, maar deze slotopmerking van Gian (geestelijk bedoeld of niet) kan ik van harte onderschrijven.
Zoals ik al eerder heb gesteld, ik waag me niet aan speculaties.
God gaat, met eerbied gesproken, Zijn eigen weg van eeuwigheid tot in eeuwigheid bepaald.
Gelukkig maar!

Wij kunnen redeneren wat we willen, en Gods geopenbaarde Woord en Wil interpreteren zoals wij denken hoe het zal zijn, maar uiteindelijk zal God Zijn Raad volvoeren.
Laat ons stil zijn, en de persoonlijke Verlossing met een Drieënig God zoeken.

Hoe God zal handelen met de "beminderen om des Vaders wil", daar maak ik me geen zorgen over, want daar zorgt Hijzelf voor.

Maar gij, staat geschreven, strijdt gij om in te gaan.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Oorlog komt er vast en zeker

Bericht door Jacobse »

jvdg schreef:
Gian schreef:Christus zelf zal Jeruzalem en de tempel bouwen.
Ik wil je (jullie) niet aanvallen op het profetisch gehalte van jullie interpretatie, maar deze slotopmerking van Gian (geestelijk bedoeld of niet) kan ik van harte onderschrijven.
Zoals ik al eerder heb gesteld, ik waag me niet aan speculaties.
God gaat, met eerbied gesproken, Zijn eigen weg van eeuwigheid tot in eeuwigheid bepaald.
Gelukkig maar!

Wij kunnen redeneren wat we willen, en Gods geopenbaarde Woord en Wil interpreteren zoals wij denken hoe het zal zijn, maar uiteindelijk zal God Zijn Raad volvoeren.
Laat ons stil zijn, en de persoonlijke Verlossing met een Drieënig God zoeken.

Hoe God zal handelen met de "beminderen om des Vaders wil", daar maak ik me geen zorgen over, want daar zorgt Hijzelf voor.

Maar gij, staat geschreven, strijdt gij om in te gaan.
De Heere gaat ZIJN weg, van eeuwigheid tot eeuwigheid - door HEM - bepaald. Hoe waar en hoe vertroostend! Het zal geen millimeter en geen milliseconde,naar links of naar rechts, anders gaan dan HIJ heeft bepaald.
En wat jvdg hierboven schrijft over ons moeten strijden om in te gaan, is op zichzelf al evenzeer algeheel waar. Het doet mij daarbij wel heel erg denken aan het woord van Luther: hoe vind ik een genadig God. Daar is niks aan af te doen. Er is wel wat aan toe te doen, het woord van Calvijn: hoe komt God aan Zijn eer. Die eer van en voor Hem en aan Hem, sluit ook in - ook al kunnen we misschien nu nog slechts fragmenten of contouren van Zijn heilsplan zien, voor de heidenen en voor de joden - dat we de Heere loven en prijzen om Zijn vrije genade voor jood en griek zoals geschreven staat ten aanzien van de joden ( Romeinen 11 vers 26 en 32 ); "..aldus zal gans Israel behouden worden ", en"..God heeft...om Zich over hen allen te ontfermen ". Met als uitkomst dat we dienovereenkomstig de Heere, en Zijn eer en trouw en onherroepelijke en onberouwelijke verkiezing, en het ook daarin souverein handelen van de Heere,en de vastheid van ZIJN beloften, roemen en eren en onvoorwaardelijk aanbidden. En HEM verdedigen; en blijven weerspreken alles en allen die De Heere en Zijn eer en souvereiniteit aantasten, die dat doen door af te doen aan ZIJN Woord en Beloften, of dat tegen te spreken, of te ontkennen, of nog erger: door het in twijfel te trekken.
We weten wie daar mee begonnen is, in Genesis 3 vers 1, het slangenwoord: "is het ook dat God gezegd heeft...? ", en we weten ok de vreselijke uitkomst er van. Laat ons daartegenover blijven bij wat een berijmd psalmvers juicht:
ik roem in God, ik prijs 't onfeilbaar WOORD.
Thomas
Plaats reactie