Halloween en Goedheiligman etc.

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Zita »

De muziek van het Requiem van Mozart vind ik prachtig. Kippenvel-prachtig. Maar met de tekst (en dan met name de elementen over het vagevuur en het gebed voor hen die zich in het vagevuur bevinden) heb ik toch wel grote moeite. http://jeroenteelen.nl/het-mozart-requi ... t-requiem/
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:Maar met de tekst (en dan met name de elementen over het vagevuur en het gebed voor hen die zich in het vagevuur bevinden) heb ik toch wel grote moeite. http://jeroenteelen.nl/het-mozart-requi ... t-requiem/
Gewoon net zo vaak thuis afspelen totdat het net als het tikken van de klok een achtergrondgeluidje word en zijn betekenis verliest. :haha
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door parsifal »

Zita schreef:De muziek van het Requiem van Mozart vind ik prachtig. Kippenvel-prachtig. Maar met de tekst (en dan met name de elementen over het vagevuur en het gebed voor hen die zich in het vagevuur bevinden) heb ik toch wel grote moeite. http://jeroenteelen.nl/het-mozart-requi ... t-requiem/
Om eerlijk te zijn is de vagevuur gedachte in het requiem het enige waar ik echt moeite met de tekst heb. Dit is voor mij geen reden om het niet te luisteren trouwens: hoewel ik niet geloof in het vagevuur en het geloof er in tot misstanden kan leiden zie ik het niet als een ketterij. (Meer van het niveau: Is er een oordeel direct bij de dood, of bij het laatste oordeel alleen na mogelijk een zieleslaap? Of is er een opname van de gemeente?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door huisman »

@Parsifal, wij hebben nu dankdag is er in de Zweedse kerken ook zoiets als dank en biddagen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door parsifal »

huisman schreef:@Parsifal, wij hebben nu dankdag is er in de Zweedse kerken ook zoiets als dank en biddagen?
In onze kerk niet, en ik geloof eigenlijk in geen van de kerken. Hier zijn wel weer extra diensten op bijvoorbeeld as-woensdag: hoewel het vasten door vrijwel niemand meer wordt gedaan, is het in de Zweeds Lutherse traditie ook nooit echt afgeschaft voor de 40-dagen tijd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Isala »

Luther schreef:
modesto schreef:
eilander schreef:Jammer dat jij er niet bij zet waarom je er precies om moest lachen.
Omdat het RD hier nogal doordraaft en de lezer op deze manier een makkelijke reden geeft om het commentaar niet serieus te nemen. (Ik draaf zelf ook weleens door, maar nooit in hoofdredactionele commentaren.)

Ik vind de aangehaalde passage zwaar overdreven omdat in landen waar Halloween volop gevierd wordt, met name in Amerika, het einde van de beschaving niet opmerkbaar naderbij is dan in Nederland. Mocht de beschaving hier in Nederland binnenkort toch onverwachts ten einde lopen, dan zal dat niet vanwege Halloween zijn.
Je kunt het ook omdraaien: Als er Halloween gevierd wordt, is er dan nog wel sprake van een beschaving in de eigenlijke zin?
Hieronder plaats ik een radiointerview met een ex-heks, die weet wat halloween inhoud.
Ik vind het een zeer indringend interview, neem even de tijd om er naar te luisteren.

http://www.grootnieuwsradio.nl/k/n663/n ... nacht.html
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

Het lijkt wel of die troep elk jaar eerder in de winkels komt.
Ik passeerde een winkel en zag een baby op de grond liggen, ik zag er niemand bij.
Ik rende naar binnen, tilde hem op en het bleek een gewonde pop te zijn, decoratie-artikel voor halloween.
Walgelijk :deg
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Het lijkt wel of die troep elk jaar eerder in de winkels komt.
Ik passeerde een winkel en zag een baby op de grond liggen, ik zag er niemand bij.
Ik rende naar binnen, tilde hem op en het bleek een gewonde pop te zijn, decoratie-artikel voor halloween.
Walgelijk :deg
Gekkigheid inderdaad.
Moest je achteraf niet ook lachen om de situatie?
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Het lijkt wel of die troep elk jaar eerder in de winkels komt.
Ik passeerde een winkel en zag een baby op de grond liggen, ik zag er niemand bij.
Ik rende naar binnen, tilde hem op en het bleek een gewonde pop te zijn, decoratie-artikel voor halloween.
Walgelijk :deg
:humhihi .. het is geen leuk geintje, maar lachen moet ik wel :haha
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Ditbenik »

Wandelende schreef:
Mara schreef:Het lijkt wel of die troep elk jaar eerder in de winkels komt.
Ik passeerde een winkel en zag een baby op de grond liggen, ik zag er niemand bij.
Ik rende naar binnen, tilde hem op en het bleek een gewonde pop te zijn, decoratie-artikel voor halloween.
Walgelijk :deg
Gekkigheid inderdaad.
Moest je achteraf niet ook lachen om de situatie?
Nee, als de intensiteit van halloween duidelijk wordt valt er niets meer te lachen. Hier hangen de doodskoppen en geraamten aan de lantaarnpalen in het centrum, organiseren scholen griezeltochten en kun je naar het 'bos van de hel', georganiseerd door de speeltuin. Als je dan ziet hoeveel kinderen in deze activiteiten worden meegenomen, vergaat je het lachen wel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:
Mara schreef:Het lijkt wel of die troep elk jaar eerder in de winkels komt.
Ik passeerde een winkel en zag een baby op de grond liggen, ik zag er niemand bij.
Ik rende naar binnen, tilde hem op en het bleek een gewonde pop te zijn, decoratie-artikel voor halloween.
Walgelijk :deg
Gekkigheid inderdaad.
Moest je achteraf niet ook lachen om de situatie?
Nee, ik stond te trillen op mijn benen. Het zag er zo levensecht uit. Ik had totaal niet door dat dit om een misplaatst halloween-item ging.
Vorig jaar had iemand in zijn tuin een aanrijding met een auto in scene gezet, dat mensen zich werkelijk ongans schrokken.
Ditbenik schreef:Als je dan ziet hoeveel kinderen in deze activiteiten worden meegenomen, vergaat je het lachen wel.
Het is hier al jaren aan de gang, kleine schattige kindjes van amper 4/5 jaar komen aan de deur met zo'n scream-masker op.
Ik heb het weleens aan 1 van de ouders gevraagd, dan krijg je als antwoord: dat is toch leuheuk.
Kinderen vertrouwd maken met duivels en dood, is verre van leuk. Ik vind het verschrikkelijk. De bel gaat dan ook steevast uit op die avond.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door merel »

Onze kinderen zijn de enige in de buurt die niet mee mogen doen en balen als een stekker. Het vooruitzicht om heel veel snoep op te halen lokt enorm.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Onze kinderen zijn de enige in de buurt die niet mee mogen doen en balen als een stekker. Het vooruitzicht om heel veel snoep op te halen lokt enorm.
Bij ons ook niet. Vorig jaar op vakantie in Frankrijk vroegen wat kinderen of die van ons 's avonds meewillen met een enge tocht door het bos. Bij de eerste beste ouder die schreeuwend uit de donkere bossen sprong, waren ze allemaal heel erg bang. En dat mogen ze van mij ook wel blijven.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Onze kinderen zijn de enige in de buurt die niet mee mogen doen en balen als een stekker. Het vooruitzicht om heel veel snoep op te halen lokt enorm.
Vind jij dat liedje dan heel verkeerd ?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Halloween en Goedheiligman etc.

Bericht door merel »

Welk liedje?
Plaats reactie