Orgaandonatie

Voorstander van orgaandonatie?

Tegenstander te allen tijde
5
8%
Voorstander te allen tijde
19
29%
Voorstander mits.........
27
41%
Tegenstander tenzij........
15
23%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jvslooten »

parsifal schreef:
Jvslooten schreef:
*knip*
*knip*

Verder zijn op het moment dieren en kunstorganen nog behoorlijk inferieur aan donororganen en de mensen die nu op een orgaan wachten hebben meer aan meer donoren nu, dan meer geld in onderzoek. Dat meer geld in onderzoek is goed en moedig ik alleen maar aan, maar het is gewoon niet terecht om het tegenover elkaar te zetten.
Ik vind je gedachte dat kunstorganen ´´behoorlijk inferieur´´ zouden zijn jammer. Dit is absoluut niet het geval, alhoewel je er gelijk in zou hebben als je zou zeggen dat er nog veel stapjes genomen moeten worden. Nogmaals, ik ben er niet op uit om donor vs kunst tegenover elkaar te zetten. Het enige waar ik enorm veel moeite mee heb, is dat de Nederlandse overheid orgaandonatie aandraagt als DE oplossing, terwijl het absoluut niet de enige oplossing is, en mijns inziens ook niet de beste oplossing.
Deo servire vera libertas -Augustinus
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Orgaandonatie

Bericht door parsifal »

Jvslooten schreef:
parsifal schreef:
Jvslooten schreef:
*knip*
*knip*

Verder zijn op het moment dieren en kunstorganen nog behoorlijk inferieur aan donororganen en de mensen die nu op een orgaan wachten hebben meer aan meer donoren nu, dan meer geld in onderzoek. Dat meer geld in onderzoek is goed en moedig ik alleen maar aan, maar het is gewoon niet terecht om het tegenover elkaar te zetten.
Ik vind je gedachte dat kunstorganen ´´behoorlijk inferieur´´ zouden zijn jammer. Dit is absoluut niet het geval, alhoewel je er gelijk in zou hebben als je zou zeggen dat er nog veel stapjes genomen moeten worden. Nogmaals, ik ben er niet op uit om donor vs kunst tegenover elkaar te zetten. Het enige waar ik enorm veel moeite mee heb, is dat de Nederlandse overheid orgaandonatie aandraagt als DE oplossing, terwijl het absoluut niet de enige oplossing is, en mijns inziens ook niet de beste oplossing.
Inferieur betekent toch "van mindere kwaliteit"? Zolang de stapjes die nog gezet moeten worden niet gezet zijn, zijn donororganen een heel goede oplossing en voor mensen die NU een orgaan nodig hebben is het de beste oplossing. En zolang Nederland inversteert in onderzoek naar kunstorganen kun je niet volhouden dat de overheid het als de enige oplossing ziet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jvslooten »

parsifal schreef: Inferieur betekent toch "van mindere kwaliteit"? Zolang de stapjes die nog gezet moeten worden niet gezet zijn, zijn donororganen een heel goede oplossing en voor mensen die NU een orgaan nodig hebben is het de beste oplossing. En zolang Nederland inversteert in onderzoek naar kunstorganen kun je niet volhouden dat de overheid het als de enige oplossing ziet.
Heb je een bron waaruit blijkt dat Nederland investeert in onderzoek naar kunstorganen?
Deo servire vera libertas -Augustinus
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Orgaandonatie

Bericht door parsifal »

Jvslooten schreef:
parsifal schreef: Inferieur betekent toch "van mindere kwaliteit"? Zolang de stapjes die nog gezet moeten worden niet gezet zijn, zijn donororganen een heel goede oplossing en voor mensen die NU een orgaan nodig hebben is het de beste oplossing. En zolang Nederland inversteert in onderzoek naar kunstorganen kun je niet volhouden dat de overheid het als de enige oplossing ziet.
Heb je een bron waaruit blijkt dat Nederland investeert in onderzoek naar kunstorganen?
Dit is niet mijn gebied, maar Twente heeft Dimitrios Stamatialis en de VU Theo Smit (zag ik na wat googlen) en er horen groepen bij deze personen. Het RIVM schreef in 2009 een rapport over kunst organen, het lijkt erop dat men daar ook een vinger aan de pols houdt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Orgaandonatie

Bericht door helma »

vlinder schreef:
helma schreef:hier is een jongen van een jaar of 20 (tweedejaars theolgiestudent) die zit te wachten op een donornier.
Anders moet hij binnenkort dialyseren.

Voor meer info kan je contact opnemen
Als hij nog moet gaan beginnen met dialyseren staat hij voorlopig nog niet bovenaan de lijst voor een nieuwe nier....

http://www.refdag.nl/achtergrond/gezond ... t_1_691561



Het ging me er eigenlijk om dat we heel stoer kunnen zeggen dat we een groot voorstander zijn van donor zijn tijdens ons leven; maar dat er toch bijzonder weinig mensen zijn die dit ook daadwerkelijk in praktijk brengen.
Dan zijn het slechts grote woorden maar geen daden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Orgaandonatie

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
vlinder schreef:
helma schreef:hier is een jongen van een jaar of 20 (tweedejaars theolgiestudent) die zit te wachten op een donornier.
Anders moet hij binnenkort dialyseren.

Voor meer info kan je contact opnemen
Als hij nog moet gaan beginnen met dialyseren staat hij voorlopig nog niet bovenaan de lijst voor een nieuwe nier....

http://www.refdag.nl/achtergrond/gezond ... t_1_691561



Het ging me er eigenlijk om dat we heel stoer kunnen zeggen dat we een groot voorstander zijn van donor zijn tijdens ons leven; maar dat er toch bijzonder weinig mensen zijn die dit ook daadwerkelijk in praktijk brengen.
Dan zijn het slechts grote woorden maar geen daden.
Het grappige is dat ik pas ontdekte dat ik me al heb laten registreren als donor. Ik heb zo'n mooi kaartje van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en daar staat het keurig op.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

helma schreef:
vlinder schreef:
helma schreef:hier is een jongen van een jaar of 20 (tweedejaars theolgiestudent) die zit te wachten op een donornier.
Anders moet hij binnenkort dialyseren.

Voor meer info kan je contact opnemen
Als hij nog moet gaan beginnen met dialyseren staat hij voorlopig nog niet bovenaan de lijst voor een nieuwe nier....

http://www.refdag.nl/achtergrond/gezond ... t_1_691561



Het ging me er eigenlijk om dat we heel stoer kunnen zeggen dat we een groot voorstander zijn van donor zijn tijdens ons leven; maar dat er toch bijzonder weinig mensen zijn die dit ook daadwerkelijk in praktijk brengen.
Dan zijn het slechts grote woorden maar geen daden.
Omdat de dood toch schrik aan jaagt, zeker de eigen sterfelijkheid. Ik hoorde eens van een dominee dat er nog best veel mensen zijn, die helemaal niks hebben geregeld voor hun begrafenis, hun echtgenoot(e) niet weet welke tekst aanspreekt, welke Psalmen er gezongen zouden moeten worden enz enz.
Als iemand een ziekbed gehad heeft, vaak wel, maar als mensen volslagen onverwachts overlijden, staan de achterblijvenden vaak met allerlei vragen.
Hij adviseerde dus eigenlijk iedereen, jong en oud, om zaken op papier te zetten hierover.
M.a.w. misschien slaan we de pinnen toch dieper in de grond dan we zelf beseffen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Orgaandonatie

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Omdat de dood toch schrik aan jaagt, zeker de eigen sterfelijkheid. Ik hoorde eens van een dominee dat er nog best veel mensen zijn, die helemaal niks hebben geregeld voor hun begrafenis, hun echtgenoot(e) niet weet welke tekst aanspreekt, welke Psalmen er gezongen zouden moeten worden enz enz.
Als iemand een ziekbed gehad heeft, vaak wel, maar als mensen volslagen onverwachts overlijden, staan de achterblijvenden vaak met allerlei vragen.
Hij adviseerde dus eigenlijk iedereen, jong en oud, om zaken op papier te zetten hierover.
M.a.w. misschien slaan we de pinnen toch dieper in de grond dan we zelf beseffen?
Bij ons in de gemeente zijn daar boekjes voor, laatste wil. Als je alleenstaand bent, is het ook wel handig als de mensen wat weten. En ja, het is confronterend om zoiets in te moeten vullen, maar als christen moet we daar ook niet al te bang voor zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Orgaandonatie

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Omdat de dood toch schrik aan jaagt, zeker de eigen sterfelijkheid. Ik hoorde eens van een dominee dat er nog best veel mensen zijn, die helemaal niks hebben geregeld voor hun begrafenis, hun echtgenoot(e) niet weet welke tekst aanspreekt, welke Psalmen er gezongen zouden moeten worden enz enz.
Als iemand een ziekbed gehad heeft, vaak wel, maar als mensen volslagen onverwachts overlijden, staan de achterblijvenden vaak met allerlei vragen.
Hij adviseerde dus eigenlijk iedereen, jong en oud, om zaken op papier te zetten hierover.
M.a.w. misschien slaan we de pinnen toch dieper in de grond dan we zelf beseffen?
Bij ons in de gemeente zijn daar boekjes voor, laatste wil. Als je alleenstaand bent, is het ook wel handig als de mensen wat weten. En ja, het is confronterend om zoiets in te moeten vullen, maar als christen moet we daar ook niet al te bang voor zijn.
We kunnen daar ook te bang voor zijn of te confronterend over doen.
Wij hebben het ook in gevuld (gedigitaliseerd). Als je een gezin hebt met jonge kinderen, zijn de consequenties nog groter. Dan is het ook een zaak van je verantwoordelijkheid nemen om alles op papier te zetten en te regelen. Je moet dan denken aan de volgende dingen:
- alle telefoonnummers van mensen / instanties die het eerste gebeld moeten worden.
- het voogdijschap voor de kids (in het geval je beide tegelijk overlijdt).
- alle details rond de condoleance en de begrafenisplechtigheid (dan gaat het dus ook om welke kleding je aan wilt hebben, wat voor kist, of je tijdens de condoleance door iedereen die condoleert, gzien mag worden, etc etc etc)
- het opstellen van concept-rouwkaarten
- het opstellen van een lijst met adressen
- wensen m.b.t. de rouwdienst; in het boekje dat we van de kerkelijke gemeente kregen, stond bijv. de vraag welke psalmen er gezongen zouden moeten worden.

Kortom: de familie, die toch al zo intens verdriet heeft, neem je enorm veel zorgen uit handen als dit gewoon op papier staat. Laten we er ook maar enigszins nuchter mee omgaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

Maar wat betreft de orgaandonatie, of je nu het codicil invult of niet, weten de mensen om je heen of je het wilt? Als je (nog) niet hebt ingevuld, maar wel gezegd dat je er positief tegenover staat, weten je nabestaanden i.i.g. wat jij wilde en kunnen ze tegen de artsen zeggen dat het goed is.
Overigens is het ook weer alleen van toepassing als iemand in het ziekenhuis overlijdt en dan nog, er zijn toch omstandigheden waardoor het niet mogelijk is, hoe graag iemand donor wilde zijn.
En zelfs als iedereen aangemeld is als donor nu, komen er nog steeds te weinig organen vrij.
De lijst is eigenlijk "een loterij", er staan mensen 3 dagen op, maar ook jarenlang en/of komen er nooit levend af.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Orgaandonatie

Bericht door Jvslooten »

helma schreef: Het ging me er eigenlijk om dat we heel stoer kunnen zeggen dat we een groot voorstander zijn van donor zijn tijdens ons leven; maar dat er toch bijzonder weinig mensen zijn die dit ook daadwerkelijk in praktijk brengen.
Dan zijn het slechts grote woorden maar geen daden.
Ik vind het jammer dat je dat zegt. Er zijn in Nederland ontzettend veel bloed- en plasmadonoren.

Als er orgaandonatie bij leven nodig is zal er eerst in de naaste familiekring worden gezocht. Als daar geen donor wordt gevonden is dat in de meeste gevallen niet omdat niemand wil, maar omdat de potentiële donoren niet geschikt zijn.

Dat er uiteindelijk maar relatief weinig mensen echt bij leven doneren, vloeit vooral voor uit het feit dat er maar relatief weinig nodig zijn. (zie bijvoorbeeld de cijfers aangaande nierdonatie: http://www.nierstichting.nl/nieren/onze ... en-cijfers )
Deo servire vera libertas -Augustinus
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Orgaandonatie

Bericht door vlinder »

Omdat ik vaak zie hoe hard organen nodig zijn was ik voorzichtig positief, maar sinds kerst niet meer. Toen hebben we op afdeling 2 dagen voor een (hersen)dood iemand gezorgd. Ogen druppelen, paracetamol geven, infusen geven, middelen om de bloeddruk hoog te houden, alles om het lichaam in optimale staat van donatie te houden. Familie moest uit een ander land komen en besliste na dagen alsnog dat het lichaam niet ter donatie beschikbaar werd gesteld. Optimale donor: jonge man met alleen neurologische schade na reanimatie. Na 2 dagen alsnog alles gestopt.
Op dat moment dacht ik: waar zijn we mee bezig?!
Thuis heb ik dit besproken en nu zijn we beiden wat terughoudend. Ik ben erg gaan twijfelen of dit de manier is om met een mens/lichaam om te gaan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Omdat ik vaak zie hoe hard organen nodig zijn was ik voorzichtig positief, maar sinds kerst niet meer. Toen hebben we op afdeling 2 dagen voor een (hersen)dood iemand gezorgd. Ogen druppelen, paracetamol geven, infusen geven, middelen om de bloeddruk hoog te houden, alles om het lichaam in optimale staat van donatie te houden. Familie moest uit een ander land komen en besliste na dagen alsnog dat het lichaam niet ter donatie beschikbaar werd gesteld. Optimale donor: jonge man met alleen neurologische schade na reanimatie. Na 2 dagen alsnog alles gestopt.
Op dat moment dacht ik: waar zijn we mee bezig?!
Thuis heb ik dit besproken en nu zijn we beiden wat terughoudend. Ik ben erg gaan twijfelen of dit de manier is om met een mens/lichaam om te gaan.
Goed dat je die kant ook laat zien Vlinder.
Ik zit meer aan de andere kant, maar kan goed begrijpen dat je hierbij zo je vragen bij hebt, ik ook!
Je bent eigenlijk bezig iemand "aan deze zijde" te houden, maar waar is iemand eigenlijk echt in dit stadium?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Orgaandonatie

Bericht door sirdanilot »

Dat je alles omtrent orgaandonatie moet hebben vastgelegd tijdens je leven, daar ben ik het mee eens. Mijn vader weigert vooralsnog dat ding in te vullen, dat vind ik toch wel een beetje naar eerlijk gezegd... Ik vind het fijner als hij gewoon een keuze maakt.

Maar dat je de hele rouwdienst moet vastleggen voor jezelf... da's toch raar? Je gaat zelf dood, wat maakt het jou uit hoe de rouwdienst precies wordt? Ja, het wordt liefst een mooie dienst, maar je man/vrouw/kinderen kunnen daar prima voor zorgen. De meeste mensen hebben wel favoriete psalmen of teksten, en de nabestaanden weten het beste hoe iemand is geweest. Natuurlijk, het is moeilijk om dit soort dingen te regelen kort na een overlijden, maar zoiets hoort ook bij de rouwverwerking. Door bijvoorbeld meedenken over liederen/psalmen/teksten neem je ook een beetje afscheid en zorg je voor een mooie herdenking aan de overleden persoon. Ik heb bij overlijden van familieleden het uitzoeken van dit soort zaken nooit als belemmerend voor het rouwproces ervaren, integendeel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Orgaandonatie

Bericht door Afgewezen »

sirdanilot schreef:Dat je alles omtrent orgaandonatie moet hebben vastgelegd tijdens je leven, daar ben ik het mee eens. Mijn vader weigert vooralsnog dat ding in te vullen, dat vind ik toch wel een beetje naar eerlijk gezegd... Ik vind het fijner als hij gewoon een keuze maakt.

Maar dat je de hele rouwdienst moet vastleggen voor jezelf... da's toch raar? Je gaat zelf dood, wat maakt het jou uit hoe de rouwdienst precies wordt? Ja, het wordt liefst een mooie dienst, maar je man/vrouw/kinderen kunnen daar prima voor zorgen. De meeste mensen hebben wel favoriete psalmen of teksten, en de nabestaanden weten het beste hoe iemand is geweest. Natuurlijk, het is moeilijk om dit soort dingen te regelen kort na een overlijden, maar zoiets hoort ook bij de rouwverwerking. Door bijvoorbeld meedenken over liederen/psalmen/teksten neem je ook een beetje afscheid en zorg je voor een mooie herdenking aan de overleden persoon. Ik heb bij overlijden van familieleden het uitzoeken van dit soort zaken nooit als belemmerend voor het rouwproces ervaren, integendeel.
Niet iedereen heeft mensen die zó dicht bij hem of haar staan, dat ze zulke dingen precies weten. Verder is het handig dat ook praktische zaken op schrift staan, zoals: wie is de huisarts?
Plaats reactie