Orgaandonatie

Voorstander van orgaandonatie?

Tegenstander te allen tijde
5
8%
Voorstander te allen tijde
19
29%
Voorstander mits.........
27
41%
Tegenstander tenzij........
15
23%
 
Totaal aantal stemmen: 66

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Orgaandonatie

Bericht door helma »

sirdanilot schreef:Dat je alles omtrent orgaandonatie moet hebben vastgelegd tijdens je leven, daar ben ik het mee eens. Mijn vader weigert vooralsnog dat ding in te vullen, dat vind ik toch wel een beetje naar eerlijk gezegd... Ik vind het fijner als hij gewoon een keuze maakt.

Maar dat je de hele rouwdienst moet vastleggen voor jezelf... da's toch raar? Je gaat zelf dood, wat maakt het jou uit hoe de rouwdienst precies wordt? Ja, het wordt liefst een mooie dienst, maar je man/vrouw/kinderen kunnen daar prima voor zorgen. De meeste mensen hebben wel favoriete psalmen of teksten, en de nabestaanden weten het beste hoe iemand is geweest. Natuurlijk, het is moeilijk om dit soort dingen te regelen kort na een overlijden, maar zoiets hoort ook bij de rouwverwerking. Door bijvoorbeld meedenken over liederen/psalmen/teksten neem je ook een beetje afscheid en zorg je voor een mooie herdenking aan de overleden persoon. Ik heb bij overlijden van familieleden het uitzoeken van dit soort zaken nooit als belemmerend voor het rouwproces ervaren, integendeel.

ik heb wel eens mee mogen (moeten...) helpen met het regelen van een begrafenis.
Héél moeilijk als je moet constateren dat er beslissingen worden genomen die de overledene zelf nooit zou hebben genomen en de sfeer totaal niet bij de overledene past.
Dat maakt de begrafenis enzo extra moeilijk terwijl het niet nodig was geweest als betr. persoon dit voor het sterven geregeld zou hebben.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Orgaandonatie

Bericht door sirdanilot »

helma schreef:
sirdanilot schreef:Dat je alles omtrent orgaandonatie moet hebben vastgelegd tijdens je leven, daar ben ik het mee eens. Mijn vader weigert vooralsnog dat ding in te vullen, dat vind ik toch wel een beetje naar eerlijk gezegd... Ik vind het fijner als hij gewoon een keuze maakt.

Maar dat je de hele rouwdienst moet vastleggen voor jezelf... da's toch raar? Je gaat zelf dood, wat maakt het jou uit hoe de rouwdienst precies wordt? Ja, het wordt liefst een mooie dienst, maar je man/vrouw/kinderen kunnen daar prima voor zorgen. De meeste mensen hebben wel favoriete psalmen of teksten, en de nabestaanden weten het beste hoe iemand is geweest. Natuurlijk, het is moeilijk om dit soort dingen te regelen kort na een overlijden, maar zoiets hoort ook bij de rouwverwerking. Door bijvoorbeld meedenken over liederen/psalmen/teksten neem je ook een beetje afscheid en zorg je voor een mooie herdenking aan de overleden persoon. Ik heb bij overlijden van familieleden het uitzoeken van dit soort zaken nooit als belemmerend voor het rouwproces ervaren, integendeel.

ik heb wel eens mee mogen (moeten...) helpen met het regelen van een begrafenis.
Héél moeilijk als je moet constateren dat er beslissingen worden genomen die de overledene zelf nooit zou hebben genomen en de sfeer totaal niet bij de overledene past.
Dat maakt de begrafenis enzo extra moeilijk terwijl het niet nodig was geweest als betr. persoon dit voor het sterven geregeld zou hebben.
"Dat er beslissingen worden genomen die de overledene zelf nooit zou hebben genomen": tenzij je naaste familie bent, hoe kun je dat dan weten? Mijns inziens kan alleen de naaste familie/vrienden beslissen wat voor begrafenisdienst er past bij de overledene. Ik ben er ook tegen dat de kerk of een andere instantie zich hiermee bemoeit. Stel ik wist bijvoorbeeld dat een overledene erg graag bloemen zou willen bij zijn/haar begrafenis maar dit mag niet van de kerk, dan zou ik desnoods op zoek gaan naar een andere locatie voor de rouwdienst.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Orgaandonatie

Bericht door sirdanilot »

Afgewezen schreef:
sirdanilot schreef:Dat je alles omtrent orgaandonatie moet hebben vastgelegd tijdens je leven, daar ben ik het mee eens. Mijn vader weigert vooralsnog dat ding in te vullen, dat vind ik toch wel een beetje naar eerlijk gezegd... Ik vind het fijner als hij gewoon een keuze maakt.

Maar dat je de hele rouwdienst moet vastleggen voor jezelf... da's toch raar? Je gaat zelf dood, wat maakt het jou uit hoe de rouwdienst precies wordt? Ja, het wordt liefst een mooie dienst, maar je man/vrouw/kinderen kunnen daar prima voor zorgen. De meeste mensen hebben wel favoriete psalmen of teksten, en de nabestaanden weten het beste hoe iemand is geweest. Natuurlijk, het is moeilijk om dit soort dingen te regelen kort na een overlijden, maar zoiets hoort ook bij de rouwverwerking. Door bijvoorbeld meedenken over liederen/psalmen/teksten neem je ook een beetje afscheid en zorg je voor een mooie herdenking aan de overleden persoon. Ik heb bij overlijden van familieleden het uitzoeken van dit soort zaken nooit als belemmerend voor het rouwproces ervaren, integendeel.
Niet iedereen heeft mensen die zó dicht bij hem of haar staan, dat ze zulke dingen precies weten. Verder is het handig dat ook praktische zaken op schrift staan, zoals: wie is de huisarts?
Alleenstaanden moeten zoiets natuurlijk wel regelen, ik heb het hier dan ook niet over alleenstaanden of mensen met een geringe familieband.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Orgaandonatie

Bericht door Afgewezen »

sirdanilot schreef:
Afgewezen schreef:
sirdanilot schreef:Dat je alles omtrent orgaandonatie moet hebben vastgelegd tijdens je leven, daar ben ik het mee eens. Mijn vader weigert vooralsnog dat ding in te vullen, dat vind ik toch wel een beetje naar eerlijk gezegd... Ik vind het fijner als hij gewoon een keuze maakt.

Maar dat je de hele rouwdienst moet vastleggen voor jezelf... da's toch raar? Je gaat zelf dood, wat maakt het jou uit hoe de rouwdienst precies wordt? Ja, het wordt liefst een mooie dienst, maar je man/vrouw/kinderen kunnen daar prima voor zorgen. De meeste mensen hebben wel favoriete psalmen of teksten, en de nabestaanden weten het beste hoe iemand is geweest. Natuurlijk, het is moeilijk om dit soort dingen te regelen kort na een overlijden, maar zoiets hoort ook bij de rouwverwerking. Door bijvoorbeld meedenken over liederen/psalmen/teksten neem je ook een beetje afscheid en zorg je voor een mooie herdenking aan de overleden persoon. Ik heb bij overlijden van familieleden het uitzoeken van dit soort zaken nooit als belemmerend voor het rouwproces ervaren, integendeel.
Niet iedereen heeft mensen die zó dicht bij hem of haar staan, dat ze zulke dingen precies weten. Verder is het handig dat ook praktische zaken op schrift staan, zoals: wie is de huisarts?
Alleenstaanden moeten zoiets natuurlijk wel regelen, ik heb het hier dan ook niet over alleenstaanden of mensen met een geringe familieband.
Ik las nergens dat je die uitzonderde. ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Orgaandonatie

Bericht door helma »

ik kreeg vanmorgen een mail doorgestuurd van een biddende vader die dringend vraagt om een donornier voor zijn zoon die momenteel géén nieren heeft.
De situatie is erg dringend.
Doordat hij door voorgaande transplantaties 94 % antistoffen heeft opgebouwd is het heel moeilijk om een goede match te vinden.Concreet betekent dit dat de mogelijkheid om een nier te ontvangen zeer klein is. In verband hiermee is
de jongen op een speciale lijst geplaats om een nier te ontvangen van een overleden donor. De transplantatie arts gaf echter aan dat ook hier de mogelijkheid van een 'match' zeer klein is.
Zij verzocht de vader van de jongen om zoveel mogelijk potentiële
levende donoren te 'werven'. Dáárom ontvang u van mij deze zéér dringende
oproep!
Hoe meer potentiële donoren aan het onderzoek deelnemen, hoe
groter de kans is dat er iemand tussen zit waartegen hij geen antistoffen
in zijn bloed heeft.

Zeer dringende oproep
Hierbij leggen we de NOODzakelijke vraag aan uw hart of u bereid bent één
van uw nieren aan hem af te staan?




wil je meer weten stuur dan een pb voor de complete mail.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Orgaandonatie

Bericht door Dipper »

In De Wachter Sions van vandaag behandeling van deze "actuele" (???) vraag door N. Verdouw.
De strekking van zijn artikel geeft eigenlijk al zijn standpunt weer voordat hij Schrift and en logica heeft behandeld. Het artikel bevalt mij niet.
Je bent rentmeester over je lichaam dat van de Schepper is, mee eens. Maar als er iemand voor je ogen dreigt te verdrinken red je die persoon uit reflex. Je moet je dan niet gaan staan afvragen of het wel de wil van God is. Dat is de put dempen als het kalf verdronken is.

Heb u naaste lief, en Christus geneest met zijn speeksel. De psalm zegt Goed gaat het de man die weggeeft en uitleent. Orgaandonatie was onbekend in Bijbelse tijden dat geeft Verdouw toe. Maar als ik Christus' optreden logisch bekijk kom ik tot de conclusie dat organen en bloed doneren bijna móet! Je kan toch als Christen niet het beste voor jezelf willen bewaren?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Orgaandonatie

Bericht door Dodo »

helma schreef:ik kreeg vanmorgen een mail doorgestuurd van een biddende vader die dringend vraagt om een donornier voor zijn zoon die momenteel géén nieren heeft.
De situatie is erg dringend.
Doordat hij door voorgaande transplantaties 94 % antistoffen heeft opgebouwd is het heel moeilijk om een goede match te vinden.Concreet betekent dit dat de mogelijkheid om een nier te ontvangen zeer klein is. In verband hiermee is
de jongen op een speciale lijst geplaats om een nier te ontvangen van een overleden donor. De transplantatie arts gaf echter aan dat ook hier de mogelijkheid van een 'match' zeer klein is.
Zij verzocht de vader van de jongen om zoveel mogelijk potentiële
levende donoren te 'werven'. Dáárom ontvang u van mij deze zéér dringende
oproep!
Hoe meer potentiële donoren aan het onderzoek deelnemen, hoe
groter de kans is dat er iemand tussen zit waartegen hij geen antistoffen
in zijn bloed heeft.

Zeer dringende oproep
Hierbij leggen we de NOODzakelijke vraag aan uw hart of u bereid bent één
van uw nieren aan hem af te staan?




wil je meer weten stuur dan een pb voor de complete mail.
Als ik het goed heb, gaat het om deze man.Niervoorjeroen.nl.

Er zijn mogelijkheden voor behandeling en een nieuwe transplantatie, maar er is geld nodig. Het leek me goed om dit op het forum te delen, wie weet is er hier iemand die een gift wil doen. Het zou deze mensen enorm helpen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Orgaandonatie

Bericht door helma »

Het gaat om iemand anders, maar dat geeft niet. Het is nood.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Orgaandonatie

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Als ik het goed heb, gaat het om deze man.Niervoorjeroen.nl.

Er zijn mogelijkheden voor behandeling en een nieuwe transplantatie, maar er is geld nodig. Het leek me goed om dit op het forum te delen, wie weet is er hier iemand die een gift wil doen. Het zou deze mensen enorm helpen.
Ik heb de site gelezen en vind het onbegrijpelijk dat de verzekering deze kosten niet gaat vergoeden.
M.i. is het voor hen voordeliger om hem nu te helpen op de voorgestelde wijze, dan hem nog een hele tijd zo door te laten tobben.
Ook heeft hij zijn leeftijd in het voordeel. (dat zijn zo de argumenten van de verzekering)
Helma heeft het over een andere patiënt en zo als deze twee mensen zijn er velen in Nederland. Ook met een andere aandoening.
Heel wrang als de mogelijkheden er wel zijn, maar het geld niet.
In veel landen is het andersom.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie