Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Ben jij voor of tegen de doodstraf!

Ja
29
53%
Nee
15
27%
Soms; zie mijn toelichting
11
20%
 
Totaal aantal stemmen: 55

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

tukkertje schreef:Goeie zaak dit. Eindelijk.
Tja Tukkertje het kan opzich geen goede zaak zijn de doodstraf.
Eigenlijk hebben wij die ook verdiend :!:

want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

Wij hebben allen in Adam gegeten dus goed kan de doodstraf
niet zijn.
Wij hebben (makkelijk) praten je familie zou maar uitgemoord zijn
door deze tiran dan komt het wel dichter bij huis.
MBE

Bericht door MBE »

Oude-Waarheid schreef:eigenlijk hebben wij die ook verdiend :!:
Kun je dan ook zeggen dat je verdient om levenslang in de cel te zitten?
Of 20 jaar met tbs?
Een geldboete misschien van een paar honderdduizend euro?
Omdat een ander ook tot die straf veroordeeld is en we allemaal van dezelfde lap gescheurd zijn?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

MBE schreef:
Oude-Waarheid schreef:eigenlijk hebben wij die ook verdiend :!:
Kun je dan ook zeggen dat je verdient om levenslang in de cel te zitten?
Of 20 jaar met tbs?
Een geldboete misschien van een paar honderdduizend euro?
Omdat een ander ook tot die straf veroordeeld is en we allemaal van dezelfde lap gescheurd zijn?
Misschien heb je het verhaal wel eens gehoord van een door de
Heere bekeerde man toen hij langs een gevangenis liep.
Dat hij zegt Heere ik ben niet beter als die daar zitten U heeft me
alleen bewaard voor de uitbrekende daden anders zat ik daar ook
ben geen haar beter als zij.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
MBE schreef:
Oude-Waarheid schreef:eigenlijk hebben wij die ook verdiend :!:
Kun je dan ook zeggen dat je verdient om levenslang in de cel te zitten?
Of 20 jaar met tbs?
Een geldboete misschien van een paar honderdduizend euro?
Omdat een ander ook tot die straf veroordeeld is en we allemaal van dezelfde lap gescheurd zijn?
Misschien heb je het verhaal wel eens gehoord van een door de
Heere bekeerde man toen hij langs een gevangenis liep.
Dat hij zegt Heere ik ben niet beter als die daar zitten U heeft me
alleen bewaard voor de uitbrekende daden anders zat ik daar ook
ben geen haar beter als zij.
Precies. Wie weet of Saddam ooit ook nog tot dat inzicht was gekomen als hij levenslang had gekregen. De doodstraf is nooit goed. Wie gunt zijn vijanden nou niet dat ze tot inzicht komen, wie gunt zijn vijanden de eeuwige Godverlatenheid?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Marnix schreef:Precies. Wie weet of Saddam ooit ook nog tot dat inzicht was gekomen als hij levenslang had gekregen. De doodstraf is nooit goed. Wie gunt zijn vijanden nou niet dat ze tot inzicht komen, wie gunt zijn vijanden de eeuwige Godverlatenheid?
Nee dat gun je niemand,
en wij zijn idd geen haar beter, maar toch vind ik het een moeilijke kwestie.
is het niet bijbels om zoiemand ter dood te brengen ?
Hij hééft genadetijd gehad, meer dan genoeg, al zou ja alleen al de tijd rekenen die hij gehad heeft om over zijn daden na te denken , nadat hij opgepakt was,
dat was genoeg tijd om zich te bekeren, maar hij voelde geen greintje berouw, ja, zelfmedelijden dat wel.
Waarom dan duizenden dollars uitgeven aan levenslang ?
Draagt de overheid het zwaard dan tevergeefs ?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:
MBE schreef:
Oude-Waarheid schreef:eigenlijk hebben wij die ook verdiend :!:
Kun je dan ook zeggen dat je verdient om levenslang in de cel te zitten?
Of 20 jaar met tbs?
Een geldboete misschien van een paar honderdduizend euro?
Omdat een ander ook tot die straf veroordeeld is en we allemaal van dezelfde lap gescheurd zijn?
Misschien heb je het verhaal wel eens gehoord van een door de
Heere bekeerde man toen hij langs een gevangenis liep.
Dat hij zegt Heere ik ben niet beter als die daar zitten U heeft me
alleen bewaard voor de uitbrekende daden anders zat ik daar ook
ben geen haar beter als zij.
Precies. Wie weet of Saddam ooit ook nog tot dat inzicht was gekomen als hij levenslang had gekregen. De doodstraf is nooit goed. Wie gunt zijn vijanden nou niet dat ze tot inzicht komen, wie gunt zijn vijanden de eeuwige Godverlatenheid?
Tja Marnix,
Weet wat je bedoeld maar wij hebben geen oorlog aan de lijve onder vonden je familie zou maar uitgemoord of vergast zijn,
van die kant moet je het ook eens bekijken.
Ben ook jong geweest na de tweede wereld oorlog en bij mijn ouders waren 3 onderduikers maar 4 boers,zusters enz. van hun zijn nooit meer terug gekomen uit het vernietigings kamp.
Zelf ben ik ook op graf bezoek geweest in Bergen Belzen waar een
oom van mij is omgekomen dan weet je ook niet wat je daar ziet
ontzettend en ja levenslang dat weten we wel kijk maar naar de
3 van Breda.
Wil maar even zeggen dat wij er ver van ons bed er over kunnen praten maar moet maar heel dicht bij komen :!:
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gabrielle schreef:
Marnix schreef:Precies. Wie weet of Saddam ooit ook nog tot dat inzicht was gekomen als hij levenslang had gekregen. De doodstraf is nooit goed. Wie gunt zijn vijanden nou niet dat ze tot inzicht komen, wie gunt zijn vijanden de eeuwige Godverlatenheid?
Nee dat gun je niemand,
en wij zijn idd geen haar beter, maar toch vind ik het een moeilijke kwestie.
is het niet bijbels om zoiemand ter dood te brengen ?
Hij hééft genadetijd gehad, meer dan genoeg, al zou ja alleen al de tijd rekenen die hij gehad heeft om over zijn daden na te denken , nadat hij opgepakt was,
dat was genoeg tijd om zich te bekeren, maar hij voelde geen greintje berouw, ja, zelfmedelijden dat wel.
Waarom dan duizenden dollars uitgeven aan levenslang ?
Draagt de overheid het zwaard dan tevergeefs ?
Helemaal mee eens. Ik ben eigenlijk ook tegen de doodstraf, maar bij personen zoals Saddam, waarbij het overduidelijk is dat ze schuldig zijn en geen berouw hebben van hun daden, maak ik een uitzondering. En in de tijd van de Bijbel werd de doodstraf ook uitgevoerd, zonder dat men daar keek naar een evt. resterende genadetijd. idd, die tijd heeft hij voldoende gehad.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door Orchidee »

Bij deze: ik ben tegen de doodstraf.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door CvdW »

Waarom? Is het niet Bijbels?
De overheid draagt het zwaard toch niet tevergeefs. Overheid is Gods dienares.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door coco »

Misschien zit er enige overeenkomst tussen het denken over de doodstraf en het beeld dat we van God hebben. De een ziet God vooral als barmhartig, de ander vooral als rechtvaardig.
:hi
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door Wim Anker »

Orchidee schreef:Bij deze: ik ben tegen de doodstraf.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Ik vind, ik denk.....

Wat zegt de Schrift?

DDD citeert bijbelteksten die hem uitkomen zoals een kaartspeler kaarten trekt net zolang tot er iets komt wat goed uitkomt. De meest basale leesregels van de Schrift worden niet toegepast met de meest domme uitspraken als gevolg. Met deze denkwijze wil/kan een christen geen eenheid hebben.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Orchidee schreef:Bij deze: ik ben tegen de doodstraf.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Ik vind, ik denk.....

Wat zegt de Schrift?

DDD citeert bijbelteksten die hem uitkomen zoals een kaartspeler kaarten trekt net zolang tot er iets komt wat goed uitkomt. De meest basale leesregels van de Schrift worden niet toegepast met de meest domme uitspraken als gevolg.
Nee hoor. Maar ik vind jouw redenering omgekeerd biblicistisch. Dat kan ook het geval zijn.

De doodstraf vind ik om redenen die niet aan de Schrift zijn ontleend een ongepaste straf. Ik ben blij dat deze langzamerhand verdwijnt. Waar ik op reageerde was een citaat waarin iemand een verband legde tussen christelijk en gratie. Iemand die dan vraagt wat dat verband is, begrijpt dat mijns inziens opzettelijk niet.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: De doodstraf vind ik om redenen die niet aan de Schrift zijn ontleend een ongepaste straf....... Ik ben blij dat deze langzamerhand verdwijnt.....
Duidelijk. Redenen niet uit de Schrift en wel zwaarwegender dan de Schrift. En dan iemand die de Schrift laat prevaleren boven de 'rede' biblicisme verwijten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Ik ben tegen doodstraf. Daarmee doe ik niets af aan het feit dat mensen verschrikkelijke dingen kunnen doen. Maar het past m.i. totaal niet in de lijn van de God die ik ken. Wraak komt God toe, niet de mensen.
Of je de doodstraf (of een gevangenisstraf) wraak kan noemen, is nog de vraag.
Los daarvan: Bijbels is inderdaad "wreekt uzelven niet", maar dat gaat duidelijk over een individu, niet over de overheid.
Ik ben in principe vóór de doodstraf, hoe vreselijk dat ook is.

Je ziet in de praktijk dat de ontwikkeling verder gaat: eerst was de doodstraf inhumaan, nu is een levenslange gevangenisstraf dat óók al. Ik vind dat een moeilijk te volgen gedachtengang: waarom is het opsluiten van een twintiger voor de rest van zijn leven inhumaan, en het opsluiten van zo iemand voor dertig jaar niet?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?

Bericht door helma »

Recht is geen recht meer. En we hebben ook geen helder zicht meer op wie God is. Het is niet of barmhartig of rechtvaardig. Ook niet vooral barmhartig of vooral rechtvaardig. Gods eigenschappen zijn in volkomen harmonie met elkaar. God kan alleen maar barmhartig zijn omdat Hij ook rechtvaardig is. Het kwade moet gestraft worden, zelfs met de dood. God is zo rechtvaardig dat Hij die straf zelfs aan Zijn eigen Zoon liet voltrekken. Omdat Zijn rechtvaardigheid dat eiste. Dit beeld van God laat de Bijbel ons zien. Helaas is ons gevoel van rechtvaardigheid en barrmhartigheid niet altijd even zuiver. En zeker in ons rechtssysteem merk je dat er nauwelijks 'recht' meer is. Met alle gevolgen van dien.
Plaats reactie