Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Wat ik niet snap: waarom voor doodstraf, en tegen euthanasie en abortus?
Het is toch allemaal menselijke beëindiging van het God gegeven leven.
Het is toch allemaal menselijke beëindiging van het God gegeven leven.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4764
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Dus de doodstraffen zoals in het OT geschreven, zijn door God gegeven, maar ze gingen tegen God Zelf in ??emigrant schreef:Wat ik niet snap: waarom voor doodstraf, en tegen euthanasie en abortus?
Het is toch allemaal menselijke beëindiging van het God gegeven leven.
Besef je zelf wel wat je hier schrijft.
Straf is wel iets anders dan levensbeëindiging van kinderen in de moederschoot of ouderen die afgedankt worden, of zelf er een einde aan willen maken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
In de Bijbel staat "Gij zult niet doden" en toch wordt ook het bevel gegeven om een moordenaar de doodstraf te geven. Dat strijdt helemaal niet met elkaar: de afschuwelijke misdaad van het benemen van iemands leven maakt het verschil.emigrant schreef:Wat ik niet snap: waarom voor doodstraf, en tegen euthanasie en abortus?
Het is toch allemaal menselijke beëindiging van het God gegeven leven.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
In theorie ben ik wel voor de doodstraf. Maar door alle gerechtelijke dwalingen die er zijn ben ik er in de praktijk toch tegen.
Spitten en niet moe worden.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Mooi om die oude postings van bijv. Oude Waarheid nog eens te lezen.
Ik heb soms aangekruist, omdat ik in bepaalde gevallen de doodstraf gerechtvaardigd vind, maar dan moet het bewijs 100% sluitend zijn.
Bij de geringste twijfel dient detentie gevonnist te worden dan.
Dat het afschrikwekkend zal werken, denk ik niet, want er zijn mensen die hier helemaal geen schrik voor hebben.
Integendeel, die zoeken zelfs de dood vrijwillig en nemen desnoods onschuldige mensenlevens met zich mee.
Omdat we in de laatste dagen leven en de Bijbel zegt dat de mens liefhebbers van zichzelf en haters van de medemens zullen zijn, denk ik dat we nog heftige gebeurtenissen op dit vlak zullen meemaken.
De straffen die in Nederland opgelegd worden, zijn veel te mild. Alhoewel juristen het tegendeel beweren.
Vaak worden verzachtende omstandigheden aangevoerd, slechte jeugd, geldgebrek, psychiatrische stoornis enz.
Veel aandacht voor de dader, veel minder of weinig voor de slachtoffers.
Ik heb soms aangekruist, omdat ik in bepaalde gevallen de doodstraf gerechtvaardigd vind, maar dan moet het bewijs 100% sluitend zijn.
Bij de geringste twijfel dient detentie gevonnist te worden dan.
Dat het afschrikwekkend zal werken, denk ik niet, want er zijn mensen die hier helemaal geen schrik voor hebben.
Integendeel, die zoeken zelfs de dood vrijwillig en nemen desnoods onschuldige mensenlevens met zich mee.
Omdat we in de laatste dagen leven en de Bijbel zegt dat de mens liefhebbers van zichzelf en haters van de medemens zullen zijn, denk ik dat we nog heftige gebeurtenissen op dit vlak zullen meemaken.
De straffen die in Nederland opgelegd worden, zijn veel te mild. Alhoewel juristen het tegendeel beweren.
Vaak worden verzachtende omstandigheden aangevoerd, slechte jeugd, geldgebrek, psychiatrische stoornis enz.
Veel aandacht voor de dader, veel minder of weinig voor de slachtoffers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
dat ben ik met je eens Ezen en Mara. in een geval van een gerechterlijke dwaling pleeg je gewoon moord en krijg je dezelfde argumentatie als bij euthanasie: je beeindigt een leven zonder enige reden. dan kleeft het bloed van de vermoorde verdachte gewoon aan de maatschappij en dus aan ons. Bijbels gezien kan je voor een doodstraf zijn, al vind ik het vreemd dat wij als refos dit gedeeltetje uit de burgerlijke OT wetten halen en verder alle burgerlijke wetten weggooien. daar moeten we voor opasssen.
en stel: ons land zou een christelijke natie zijn. dan kan je ipv doodstraf ook gevangenen levenslang opsluiten en ze nog onder het Woord brengen. ook zij leven in de genadetijd. dat ontneem je ze wel bij een doodstraf. de moordenaar aan het kruis werd nog bekeerd omdat hij met Jezus in aanraking kwam. in de doodstraf plannen van de SGP zie ik geen plannen om ter dood gestraften nog onder het Woord te brengen. en dan gaan wij als mensen beslissen over iemands genadetijd. die afweging is erg moeilijk.
en stel: ons land zou een christelijke natie zijn. dan kan je ipv doodstraf ook gevangenen levenslang opsluiten en ze nog onder het Woord brengen. ook zij leven in de genadetijd. dat ontneem je ze wel bij een doodstraf. de moordenaar aan het kruis werd nog bekeerd omdat hij met Jezus in aanraking kwam. in de doodstraf plannen van de SGP zie ik geen plannen om ter dood gestraften nog onder het Woord te brengen. en dan gaan wij als mensen beslissen over iemands genadetijd. die afweging is erg moeilijk.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Eens.Ezen schreef:In theorie ben ik wel voor de doodstraf. Maar door alle gerechtelijke dwalingen die er zijn ben ik er in de praktijk toch tegen.
Omdat een overheid die zich niet laat leiden door de God van de Bijbel, geen rechtvaardige oordelen kan uitspreken.
Maar dat geldt vanzelf niet alleen voor de doodstraf, er is helaas zoveel mis met de rechterlijke macht.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
De bijbel is geopenbaard in een cultuur waarin het normaal was dat de doodstraf werd toegepast. Je kunt daar nog niet uit afleiden dat ook in onze cultuur en met onze mogelijkheden het toepassen van de doodstraf wenselijk zou zijn. Net zo min als het handhaven van de slavernij passend zou zijn, terwijl in de bijbeltekst daar ook nergens bezwaren tegen zijn.
Ik zie overigens nergens een gebod om de doodstraf te handhaven.
Ik zie overigens nergens een gebod om de doodstraf te handhaven.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Maar zo iemand als Breivik, die zoveel bloed aan zijn handen heeft, totaal geen berouw toont en de kans krijgt om vanuit de gevangenis nog een rechtszaak aan te spannen. Dat is toch ongekend?
Vanuit het oogpunt van de nabestaanden van de slachtoffers, is dit toch geen passende straf? Het ontbreekt meneer aan vrijwel niets, alleen vrijheid.
Vanuit het oogpunt van de nabestaanden van de slachtoffers, is dit toch geen passende straf? Het ontbreekt meneer aan vrijwel niets, alleen vrijheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Dodo
- Berichten: 5643
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Eens. Te veel tunnelvisie, gerechtelijke dwalingen, technisch bewijs dat wel of niet klopt etc.Ezen schreef:In theorie ben ik wel voor de doodstraf. Maar door alle gerechtelijke dwalingen die er zijn ben ik er in de praktijk toch tegen.
En ook eens met deze opmerking: waarom de doodstraf uit het OT plukken en willen handhaven en de rest van de leefregels uit het OT negeren?
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Voor Bijbelse argumenten, zie http://www.ecclesianet.nl/over%20de%20doodstraf .
Zie verder artikel in het RD van 23-09-1994, ‘Pijlers voor doodstraf omstreden’, door W.J. de Bruin.
In dit artikel wordt het boek van Mw. Diemer-Lindeboom besproken, waarin zij de doodstraf bestrijdt. Zij geeft als argument tégen de doodstraf, dat Mozes - de eerste doodslager na Genesis 9 – niet hoeft te sterven. De tekst in Genesis 9, waar in staat “Wie des mensen bloed vergiet, zal door de mens vergoten worden; want de mens is naar Gods beeld gemaakt”, legt zij uit als volgt: “Wie bloed vergiet, ontketent een zelfde onheil over zijn eigen leven.” Het is geen juridische uitspraak.
Bij Romeinen 13 moeten we volgens mw. Diemer niet per se denken aan de doodstraf: “Als hij [Paulus] de doodstraf bedoelt, zijn de grenzen wel oeverloos wijd: ‘tot straf dengene, die kwaad doet.' ”
Tot zover wat het artikel betreft.
Je zou ook nog kunnen denken aan David, die niet hoeft te sterven na wat in feite toch een moord op Uria was. Maar Nathan zegt tegen hem: “De HEERE heeft ook uw zonde weggenomen; gij zult niet sterven.”
Zie verder artikel in het RD van 23-09-1994, ‘Pijlers voor doodstraf omstreden’, door W.J. de Bruin.
In dit artikel wordt het boek van Mw. Diemer-Lindeboom besproken, waarin zij de doodstraf bestrijdt. Zij geeft als argument tégen de doodstraf, dat Mozes - de eerste doodslager na Genesis 9 – niet hoeft te sterven. De tekst in Genesis 9, waar in staat “Wie des mensen bloed vergiet, zal door de mens vergoten worden; want de mens is naar Gods beeld gemaakt”, legt zij uit als volgt: “Wie bloed vergiet, ontketent een zelfde onheil over zijn eigen leven.” Het is geen juridische uitspraak.
Bij Romeinen 13 moeten we volgens mw. Diemer niet per se denken aan de doodstraf: “Als hij [Paulus] de doodstraf bedoelt, zijn de grenzen wel oeverloos wijd: ‘tot straf dengene, die kwaad doet.' ”
Tot zover wat het artikel betreft.
Je zou ook nog kunnen denken aan David, die niet hoeft te sterven na wat in feite toch een moord op Uria was. Maar Nathan zegt tegen hem: “De HEERE heeft ook uw zonde weggenomen; gij zult niet sterven.”
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 27 okt 2016, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
De Heere doodde Kain ook niet na de moord op Abel.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Nu wil ik een vrijheidsbenemende straf zeker niet gering noemen, maar ik denk dat bij zo'n daad en zo'n dader de doodstraf wel gerechtvaardigd is. Een gerechtelijke dwaling is hier niet aan de orde.Mara schreef:Maar zo iemand als Breivik, die zoveel bloed aan zijn handen heeft, totaal geen berouw toont en de kans krijgt om vanuit de gevangenis nog een rechtszaak aan te spannen. Dat is toch ongekend?
Vanuit het oogpunt van de nabestaanden van de slachtoffers, is dit toch geen passende straf? Het ontbreekt meneer aan vrijwel niets, alleen vrijheid.
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
Als je iemand levenslang opsluit bestaat er de mogelijkheid dat iemand tot inkeer komt. Die mogelijkheid is er niet als je iemand de doodstraf geeft. Dat het beleid in Nederland er dan weer van maakt dat iemand na een x aantal jaar vrij komt is een ander verhaal, maar daarmee kan je nooit doodstraf goedpraten.eilander schreef:Of je de doodstraf (of een gevangenisstraf) wraak kan noemen, is nog de vraag.Vorst schreef:Ik ben tegen doodstraf. Daarmee doe ik niets af aan het feit dat mensen verschrikkelijke dingen kunnen doen. Maar het past m.i. totaal niet in de lijn van de God die ik ken. Wraak komt God toe, niet de mensen.
Los daarvan: Bijbels is inderdaad "wreekt uzelven niet", maar dat gaat duidelijk over een individu, niet over de overheid.
Ik ben in principe vóór de doodstraf, hoe vreselijk dat ook is.
Je ziet in de praktijk dat de ontwikkeling verder gaat: eerst was de doodstraf inhumaan, nu is een levenslange gevangenisstraf dat óók al. Ik vind dat een moeilijk te volgen gedachtengang: waarom is het opsluiten van een twintiger voor de rest van zijn leven inhumaan, en het opsluiten van zo iemand voor dertig jaar niet?
Re: Ben jij voor of tegen de doodstraf?
mulder schreef:dat ben ik met je eens Ezen en Mara. in een geval van een gerechterlijke dwaling pleeg je gewoon moord en krijg je dezelfde argumentatie als bij euthanasie: je beeindigt een leven zonder enige reden. dan kleeft het bloed van de vermoorde verdachte gewoon aan de maatschappij en dus aan ons. Bijbels gezien kan je voor een doodstraf zijn, al vind ik het vreemd dat wij als refos dit gedeeltetje uit de burgerlijke OT wetten halen en verder alle burgerlijke wetten weggooien. daar moeten we voor opasssen.
en stel: ons land zou een christelijke natie zijn. dan kan je ipv doodstraf ook gevangenen levenslang opsluiten en ze nog onder het Woord brengen. ook zij leven in de genadetijd. dat ontneem je ze wel bij een doodstraf. de moordenaar aan het kruis werd nog bekeerd omdat hij met Jezus in aanraking kwam. in de doodstraf plannen van de SGP zie ik geen plannen om ter dood gestraften nog onder het Woord te brengen. en dan gaan wij als mensen beslissen over iemands genadetijd. die afweging is erg moeilijk.
Die zalig worden, zullen zalig worden, daar staat de doodstraf echt niet in de weg. de moordenaar aan het kruis was ook niet te laat.