De jeugd van tegenwoordig.....

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Als schoolmeester heb je hopelijk zoveel gezag dat men luistert als jij zegt: "open die deur en klaar met deze onzin" Kun je ook wel vraagteken zetten bij de gezagsverhouding en uitstraling daarvan...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Mara »

Wat een leuk idee:
Vijftien jaar geleden schreven brugklasleerlingen op het Slinge VMBO in Rotterdam een brief voor de toekomst. Hierin vertelden zij over hun beslommeringen tijdens één dag in hun leven. De brieven werden toen opgeborgen en deze maandag weer tevoorschijn gehaald.

Alle brieven beginnen met de aanhef "Beste Toekomst". De oud-leerlingen zijn nu rond de 28 jaar en hebben geen idee meer wat ze vijftien jaar geleden hebben geschreven.

Het is de derde keer dat de brieven uit het verleden worden geopend. Geschiedenisleraar Daan de Leeuw begon in 1999 met dit project.

Hij kwam op het idee door het landelijke project 'Brieven aan de toekomst', waarbij ruim 52.000 Nederlanders gehoor gaven aan de oproep om hun 15 mei 1998 te beschrijven. "Ik heb dat idee toen gewoon gejat," zegt de Leeuw lachend.

De geopende brieven uit 2001 worden overgedragen aan het Stadsarchief Rotterdam. Daar liggen ook de brieven uit voorgaande jaren. Die kunnen door iedereen gelezen worden. Het archief is er blij mee.
bron: Rijnmond.nl

Eigenlijk zou iedereen zo'n brief moeten schrijven, desnoods aan jezelf. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door DDD »

Ja, dat is leuk. Vroeger deed ik dat ook. Nu kom ik er te weinig aan toe.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ja, dat is leuk. Vroeger deed ik dat ook. Nu kom ik er te weinig aan toe.
Wonderlijk he, dat iedereen denkt: heb ik dat geschreven?
Ook als je je oude schoolschriften, agenda's, opstellen e.d. hebt bewaard. Heel grappig, of confronterend om te lezen soms.
en je ziet hoeveel rebelse trekjes je had.
Onze kinderen konden zien dat hun vader vroeger braver en gehoorzamer was dan hun moeder. :OO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Dodo »

Leuke column, over fidgets en andere rages - en hoe ouders er mee omgaan.

http://www.martingijzemijter.nl/2017/05 ... -spinners/
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Charles »

Beetje gezeur eigenlijk. Als je kinderen al vaak alleen staan wat betreft mediagebruik en computerspelletjes dan mogen ze met zo'n onschuldige rage gelijk meedoen.

'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'


Aldus Socrates, zo'n 2.500 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Dodo »

Charles schreef:Beetje gezeur eigenlijk. Als je kinderen al vaak alleen staan wat betreft mediagebruik en computerspelletjes dan mogen ze met zo'n onschuldige rage gelijk meedoen.

'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'


Aldus Socrates, zo'n 2.500 jaar geleden.
De column gaat meer over de ouders dan over de kinderen...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Wat een leuk idee:
Vijftien jaar geleden schreven brugklasleerlingen op het Slinge VMBO in Rotterdam een brief voor de toekomst. Hierin vertelden zij over hun beslommeringen tijdens één dag in hun leven. De brieven werden toen opgeborgen en deze maandag weer tevoorschijn gehaald.

Alle brieven beginnen met de aanhef "Beste Toekomst". De oud-leerlingen zijn nu rond de 28 jaar en hebben geen idee meer wat ze vijftien jaar geleden hebben geschreven.

Het is de derde keer dat de brieven uit het verleden worden geopend. Geschiedenisleraar Daan de Leeuw begon in 1999 met dit project.

Hij kwam op het idee door het landelijke project 'Brieven aan de toekomst', waarbij ruim 52.000 Nederlanders gehoor gaven aan de oproep om hun 15 mei 1998 te beschrijven. "Ik heb dat idee toen gewoon gejat," zegt de Leeuw lachend.

De geopende brieven uit 2001 worden overgedragen aan het Stadsarchief Rotterdam. Daar liggen ook de brieven uit voorgaande jaren. Die kunnen door iedereen gelezen worden. Het archief is er blij mee.
bron: Rijnmond.nl

Eigenlijk zou iedereen zo'n brief moeten schrijven, desnoods aan jezelf. :)
Er is destijds een postzegel uitgegeven met het onderwerp: Brieven aan de toekomst.
Toen vond ik het meer een vreemde bedoening. Maar goed, daarvoor sta ik wellicht teveel met beide benen op de grond. :heuu:
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Charles »

Dodo schreef:
Charles schreef:Beetje gezeur eigenlijk. Als je kinderen al vaak alleen staan wat betreft mediagebruik en computerspelletjes dan mogen ze met zo'n onschuldige rage gelijk meedoen.

'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'


Aldus Socrates, zo'n 2.500 jaar geleden.
De column gaat meer over de ouders dan over de kinderen...
Yep, dat las ik. Maar dan nog ga ik niet moeilijk doen over zo'n ding van een paar euro zodat ze wéér alleen komen te staan.
Online
merel
Berichten: 9655
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door merel »

Ik ook niet. Zoonlief wilde hem ook, stelde gelijk voor om het van zijn zakgeld te doen. Helaas waren ze uitverkocht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Mara »

Ik hoorde dat zo'n ding goed is tegen stress.
Onze jongens spaarden de flippo's. Ik ging er niet meer en vaker chips door kopen.
Maar vragen bij familieleden en de dubbele ruilen, zorgden ervoor dat de albums toch vol kwamen.
Toen ik jong was was diabolo ineens terug van weggeweest. Ik kreeg er eentje van mijn moeder die er een kei in was en het leuk vond om nog eens te doen. :)
De klikklak balletjes mocht ik alleen buiten hanteren. Een huilende buis hebben we ook weleens in huis gehad. Ik denk dat dat de oudste was :quoi .Dochter heeft een tijdje met plastic draadjes gefröbeld. Dat heette toen Scoubidou.
Om de paar jaar zie je een hype voorbijkomen.
Op zich niet zoveel mis mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door Charles »

Ik heb zelf heel goede herinneringen aan de rages uit mn jeugd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re:

Bericht door samanthi »

Pim schreef:
Vincent schreef:Die wilden wel erg graag Buten den Poorte.

Wel een heel bijzonder verhaal trouwens. Zuigt PIm dat nou uit zijn duim of hoe zit dat? Kan me niet voorstellen dat de burgemeester er aan te pas moet komen om te bemiddelen :shock: De roe erover.
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regioni ... emid=37750
De link doet het niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Re:

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Pim schreef:
Vincent schreef:Die wilden wel erg graag Buten den Poorte.

Wel een heel bijzonder verhaal trouwens. Zuigt PIm dat nou uit zijn duim of hoe zit dat? Kan me niet voorstellen dat de burgemeester er aan te pas moet komen om te bemiddelen :shock: De roe erover.
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regioni ... emid=37750
De link doet het niet.
tja nu heb ik het gevonden via google het is een bericht van 2006 :bobo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De jeugd van tegenwoordig.....

Bericht door DDD »

Charles schreef:Beetje gezeur eigenlijk. Als je kinderen al vaak alleen staan wat betreft mediagebruik en computerspelletjes dan mogen ze met zo'n onschuldige rage gelijk meedoen.
Ik vind dit wel een verfrissende manier van kijken. Zo had ik het nog niet bekeken.
Plaats reactie